vilka blir debutanter i rookie 1000/600 nästa år?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fan man börjar bli lite nervös inför rookie säsongen... Men verkar inte bli så många nya i år. Har förra årets fartdårar skrämt iväg nya aspiranter? :va
Me tanke på att många tider va i klass me pro superbike grabbarna!

Ganska många som har klassat upp sig, men betänk att alla nya skriver inte i denna tråden..

Nu när SVEMO har börjat babbla om original bromspumpar och skit så stannar jag i råkkie, orkar inte handla helt värdelösa farliga prylar för massor av pengar!

Skit-Svemo!

/ Jens
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Ganska många som har klassat upp sig, men betänk att alla nya skriver inte i denna tråden..

Nu när SVEMO har börjat babbla om original bromspumpar och skit så stannar jag i råkkie, orkar inte handla helt värdelösa farliga prylar för massor av pengar!

Skit-Svemo!

/ Jens


Kanske börja anpassa farten efter bromspumpen.
Det blir en vana.

Ska alla stanna i rookie som är snabba.
kommer ju häma utvecklingen i klassen.

Och dom som inte vågar köra tävling när DOM hyper snabba rookie förarna kör kommer stanna hemma.

Det går att bygga om pumparna.
Jag tycker att det är bra att det blir mer std prylar. För hojarna är bra som std i dag.
För då blir inte steget så långt fram till IDM P.R.O Superbike
Det ska inte handla om pengar för att bli snabb.
Har man talang så ska man kunna hävda sig utan allt dessa tillbhör.
Och om ngr år som kommer vi bara få åka med orginal avgssystem.
Jag skulle lätt kunna lägga 10.000 kr i en STD cup.
Gärna Honda CBR1000 cup.

Jag tycker att vi måste göra ngt så vi får fortsätta med otto motorn ett tag till.
Hur skulle det se ut om det bara susade fram av batteridrift
:yoparty
Så Svemo suger inte alltid balle. Dom har en poäng i det

// BC
 
Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Kanske jag som missuppfattat begreppet rookie. Men borde inte dom som har farten inne klassa upp sig automatiskt. Som ovandskrivande skrev att det hämnar ju bara idrotten som är liten som den är. Hur ska vi ROOKIESAR som är NYA kunna hävda oss och kvala in när den större delen skulle kunna ställa upp i ett pro superbike heat?:brinnerup

Men men mna får väll ge sitt bästa och bli varvad ett par gånger per race. Synd för er som ligger först o behöva ta hänsyn då ni annars hade kunnat rejsa me likasinnade.

Ganska många som har klassat upp sig, men betänk att alla nya skriver inte i denna tråden..

Nu när SVEMO har börjat babbla om original bromspumpar och skit så stannar jag i råkkie, orkar inte handla helt värdelösa farliga prylar för massor av pengar!

Skit-Svemo!

/ Jens
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Kanske börja anpassa farten efter bromspumpen.
Det blir en vana.

Ska alla stanna i rookie som är snabba.
kommer ju häma utvecklingen i klassen.

Och dom som inte vågar köra tävling när DOM hyper snabba rookie förarna kör kommer stanna hemma.

Det går att bygga om pumparna.
Jag tycker att det är bra att det blir mer std prylar. För hojarna är bra som std i dag.
För då blir inte steget så långt fram till IDM P.R.O Superbike
Det ska inte handla om pengar för att bli snabb.
Har man talang så ska man kunna hävda sig utan allt dessa tillbhör.
Och om ngr år som kommer vi bara få åka med orginal avgssystem.
Jag skulle lätt kunna lägga 10.000 kr i en STD cup.
Gärna Honda CBR1000 cup.

Jag tycker att vi måste göra ngt så vi får fortsätta med otto motorn ett tag till.
Hur skulle det se ut om det bara susade fram av batteridrift
:yoparty
Så Svemo suger inte alltid balle. Dom har en poäng i det

// BC

Gott nytt år alla!!

Fick licensen idag!!

Blev Rookie 1000 även 2010. Skitkul tycker jag..

Tänkte jag skulle signa med TKR chefen!! på hockeyplan imorgon kl 14.00

Fråga bara!! Varför byter man bromspump???? Brukar bara byta bromsbelägg ibland:confused::confused:

Perre #17 R1000
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Gott nytt år alla!!

Fick licensen idag!!

Blev Rookie 1000 även 2010. Skitkul tycker jag..

Tänkte jag skulle signa med TKR chefen!! på hockeyplan imorgon kl 14.00

Fråga bara!! Varför byter man bromspump???? Brukar bara byta bromsbelägg ibland:confused::confused:

Perre #17 R1000

Som jag har förstått det så klassar inte Svemo upp automatiskt längre, man måste ansöka om uppklassning annars så blir man kvar i rookie.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Man byter bromspump för att orginal brukar blir svampig och tar längre och längre in mot handtaget när man pressat ca 10-15 varv och bromsarnas värme börjar gå upp i bromsslangarna.

Även bromsslangarna är bra att byta om man vill ha fungerande bromsar.

I år är det dock nya regler i Sverige för Superbike (gäller inte rookie). Där samtliga tvingas köra med orginal bromspump. Hur det ska gå till och fungera vet jag inte.
Men jag misstänker att det handlar om att uppdatera orginal-bromspump, med andra packningar och kolvar mm.

Men att köra med orginal bromspump i orginal utförande brukar bara fungera för dom mc-fabrikat som har Brembo som orginal. Tex Yamaha och KTM.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Inte alltid säjer du?!?!? Jag föreställer mig ett styrelsemöte i SVEMO´s regi.....uäärrk

Jag vet att du tycker att Svemo suger. men 9 av 10 så suger dom ut stålarna i från licens pengarana.

Jag har varit aktiv inom motorsporten i snart 35år av min 39 år.
Det har aldrig varit positivt inom Svemo.
Oavsett gren.
Va lyckligt att du kan köra hoj ett tag till för snart är det bara batteri drivna hoj.....CBR1000KW

Gott nytt år alla!!

Fick licensen idag!!

Blev Rookie 1000 även 2010. Skitkul tycker jag..

Tänkte jag skulle signa med TKR chefen!! på hockeyplan imorgon kl 14.00

Fråga bara!! Varför byter man bromspump???? Brukar bara byta bromsbelägg ibland:confused::confused:

Perre #17 R1000

Gratis till Rookie licensen.
Men det hade ju underlättat om du hade ngr bromsar överhuvudtaget.
Så bromspumpen är ett litet problem för dig Per.
Du kan ju köpa ett par nya rakaskivor till nästa år.
Annars lär det vä gå lika fort 2010.
MVH Tom Kent Racing

Man byter bromspump för att orginal brukar blir svampig och tar längre och längre in mot handtaget när man pressat ca 10-15 varv och bromsarnas värme börjar gå upp i bromsslangarna.

Även bromsslangarna är bra att byta om man vill ha fungerande bromsar.

I år är det dock nya regler i Sverige för Superbike (gäller inte rookie). Där samtliga tvingas köra med orginal bromspump. Hur det ska gå till och fungera vet jag inte.
Men jag misstänker att det handlar om att uppdatera orginal-bromspump, med andra packningar och kolvar mm.

Men att köra med orginal bromspump i orginal utförande brukar bara fungera för dom mc-fabrikat som har Brembo som orginal. Tex Yamaha och KTM.


Det var ngr Kawasaki förare som protesterade hej vilt i SO i år om jag inte mindes fel. Karlskoga var det.
För att det var ngr som hade Brembo pump på hojarna.Det är väl upprinelsen till orginalpumpen

Kanske jag som missuppfattat begreppet rookie. Men borde inte dom som har farten inne klassa upp sig automatiskt. Som ovandskrivande skrev att det hämnar ju bara idrotten som är liten som den är.

Det är roligare att ta en pokal rookie å ställa på hyllan.
Än att vara runt 20 plats i snabba gruppen.
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag vet att du tycker att Svemo suger. men 9 av 10 så suger dom ut stålarna i från licens pengarana.

Jag har varit aktiv inom motorsporten i snart 35år av min 39 år.
Det har aldrig varit positivt inom Svemo.
Oavsett gren.
Va lyckligt att du kan köra hoj ett tag till för snart är det bara batteri drivna hoj.....CBR1000KW

Nä, där har du faktiskt fel. Jag har inget ont öga till svemo. Jag försökte bara göra mig lustig över den sexuella biten.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Man byter bromspump för att orginal brukar blir svampig och tar längre och längre in mot handtaget när man pressat ca 10-15 varv och bromsarnas värme börjar gå upp i bromsslangarna.

Även bromsslangarna är bra att byta om man vill ha fungerande bromsar.

I år är det dock nya regler i Sverige för Superbike (gäller inte rookie). Där samtliga tvingas köra med orginal bromspump. Hur det ska gå till och fungera vet jag inte.
Men jag misstänker att det handlar om att uppdatera orginal-bromspump, med andra packningar och kolvar mm.

Men att köra med orginal bromspump i orginal utförande brukar bara fungera för dom mc-fabrikat som har Brembo som orginal. Tex Yamaha och KTM.

Har inte haft några problem alls med mina bromsar iår. Utan när micke lämnade över hojen på sista stinten på erf i A-torp i år. Fick köra sista timmen utan belägg.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Nä, där har du faktiskt fel. Jag har inget ont öga till svemo. Jag försökte bara göra mig lustig över den sexuella biten.

Ha ha va sexigt.......

Har inte haft några problem alls med mina bromsar iår. Utan när micke lämnade över hojen på sista stinten på erf i A-torp i år. Fick köra sista timmen utan belägg.

Då har du kört för sakta...........:yoparty
 
Last edited:

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Är du säker på att du ska köra så många? Kan inte vara bra för ditt självförtroende att krossas flera gånger per år ;)

Hur många motorras har du räknat med nästa år? vilken är största kostnaden för dig? däck eller motordelar? :p
Detta får vi göra upp på banan! :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Gott nytt år alla!!

Fick licensen idag!!

Blev Rookie 1000 även 2010. Skitkul tycker jag..

Tänkte jag skulle signa med TKR chefen!! på hockeyplan imorgon kl 14.00

Fråga bara!! Varför byter man bromspump???? Brukar bara byta bromsbelägg ibland:confused::confused:

Perre #17 R1000

Gott nytt själv!

Ja, jag har aldrig haft någon originalpump, så därför har jag ingen.

Mina alternativ ser ut som följer: Jag handlar en helt original bromspump och sätter på för 4-6000kr. Den är värdelös. Jag skickar in den för invändig omarbetning (som är ok om jag läst rätt) för 4000 till. Nu får jag en bromspump som är som den jag har idag, men har kostat mig 10.000 helt rakt ner i brunnen. Kraschar jag sönder den måste jag göra om proceduren istället för att handla enstaka delar till den bromspump jag har (som är billigare än den pump som Kawasaki tragiskt nog kallar bromspump.)

Faktum är att tillockmed gatåkare klagar på den svampiga pumpen på gathojarna, så att den vore tillräcklig för tävlingskörning är ju dumt att tro.

Sen gick det snabbt dom sista 2 tävlingarna för min del, resten av säsongen var rent pinsam. Vi får väl se om det går fort i vår med, det kanske var ren tur... :D

/ Jens
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Gott nytt själv!

Ja, jag har aldrig haft någon originalpump, så därför har jag ingen.

Mina alternativ ser ut som följer: Jag handlar en helt original bromspump och sätter på för 4-6000kr. Den är värdelös. Jag skickar in den för invändig omarbetning (som är ok om jag läst rätt) för 4000 till. Nu får jag en bromspump som är som den jag har idag, men har kostat mig 10.000 helt rakt ner i brunnen. Kraschar jag sönder den måste jag göra om proceduren istället för att handla enstaka delar till den bromspump jag har (som är billigare än den pump som Kawasaki tragiskt nog kallar bromspump.)

Faktum är att tillockmed gatåkare klagar på den svampiga pumpen på gathojarna, så att den vore tillräcklig för tävlingskörning är ju dumt att tro.

Sen gick det snabbt dom sista 2 tävlingarna för min del, resten av säsongen var rent pinsam. Vi får väl se om det går fort i vår med, det kanske var ren tur... :D

/ Jens


Kan dom åka EM och IDM med en orginalpump kan väl Rookeis gubbarna åka med det.
Åkte 4st erf med hyggliga varav tider med orginal pump
A-torp 1.40
Falken 49
Knudan 1.04
Gälleråsen 1.10
Fastway åkte ändå fortare än mig med en orginal pump
Jag har lite otur me gravitaionen jag väger bara 120kg.
Visst är känslan bättre men tveksam till bättre bromsar. Jag hade en Brembo pump sista racet. Visst var det bra känsla.
Det ligger dock i beläggen, vätskan och underhåll.
Jobbigaste är väl att det flesta rookie hojarna sitter det Brembo på. Då blir det en kostnad för det flesta förarna
//BC
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kan dom åka EM och IDM med en orginalpump kan väl Rookeis gubbarna åka med det.
Åkte 4st erf med hyggliga varav tider med orginal pump
A-torp 1.40
Falken 49
Knudan 1.04
Gälleråsen 1.10
Fastway åkte ändå fortare än mig med en orginal pump
Jag har lite otur me gravitaionen jag väger bara 120kg.
Visst är känslan bättre men tveksam till bättre bromsar. Jag hade en Brembo pump sista racet. Visst var det bra känsla.
Det ligger dock i beläggen, vätskan och underhåll.
Jobbigaste är väl att det flesta rookie hojarna sitter det Brembo på. Då blir det en kostnad för det flesta förarna
//BC

Nu vet jag inte om det var en Kawapump du hade på? Men när handtaget efter 4 varv når gasrullen under inbromsning i slutet av A-torp är man inte lika kaxig längre.

Detta trots stålomspunnet, nya belägg samt Castrols värsting superdupervätska.

Skit var ordet!

/ Jens
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Nu vet jag inte om det var en Kawapump du hade på? Men när handtaget efter 4 varv når gasrullen under inbromsning i slutet av A-torp är man inte lika kaxig längre.

Detta trots stålomspunnet, nya belägg samt Castrols värsting superdupervätska.

Skit var ordet!

/ Jens

Jag kan trösta dig med att det är samma på Hondan 08
Så var det inte på 04 jag hade.
//BC
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag kan trösta dig med att det är samma på Hondan 08
Så var det inte på 04 jag hade.
//BC

Jag behöver ingen tröst, jag klarar mig nog.

Men jag tycker det är skumt att man ska ha original bromspump när man jagar kostnader, det är ju billigare att ersätta en eftermarknadsprodukt efter krasch och originalet kräver i vissa fall massor med arbete och pengar för att funka.

Kallas inte det björntjänst?

/ Jens
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Nu vet jag inte om det var en Kawapump du hade på? Men när handtaget efter 4 varv når gasrullen under inbromsning i slutet av A-torp är man inte lika kaxig längre.

Detta trots stålomspunnet, nya belägg samt Castrols värsting superdupervätska.

Skit var ordet!

/ Jens

Jag har en Brembo RCS19. Bytte till den för att jag hade "svamp" :)
Men efter att ha bytt till nya stålslangar, ny pump, renoverat oken, ny vätska och nya belägg så kände jag lika mycket svamp med dessa grejor.

Det som slutligen gjorde att jag fick det bra vär när jag hitta rätt belägg. Då hade jag ändå testat lite olika. EBC Extreme Pro var det som löste problemet. Jag kan inte heller känna nån större skillnad(känsla) på suki originalpump å brembon. Men då e jag ju ingen superåkare heller.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top