Vilka hjälmar tycker ni RR-pråffz är erkänt bra (klotprovade)?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
kajlyl skrev:
2595827 Har förbrukat 2st Nitro hjälmar, den första var med om en rad marksyningar(lindriga) innan jag tyckte den gjort sitt.

Den andra hann jag använda i 30-45min innan jag highsida i 150-180km/h och landade med huvet före.. bara att kasta hjälmen men huvet höll fint!
mao Nitro har räddat mitt liv några gånger och kommer säkert göra det fler.

:tummenupp

Det låter ju riktigt bra! :tummenupp Endel här på forumet får det att låta som om Nitros hjälmar endast duger som blomkrukor.

Jösse skrev:
2595889 Bara det bästa är gott nog.
Köp Arai RX7.

Sen kostar den också ca 7000kr.

Varför exakt ska den vara så dyr? Vad är det den har som inte andra hjälmar har? :va

Och kom inte med dravel om att dyrare är bättre och you get what you pay for osv. :)

P.S. Sen kan man undra varför inte alla RR-aktiva kör med just Arai RX7 om den nu är så överlägsen.

Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Zee skrev:
2596020 Varför exakt ska den vara så dyr? Vad är det den har som inte andra hjälmar har? :va

Och kom inte med dravel om att dyrare är bättre och you get what you pay for osv. :)

P.S. Sen kan man undra varför inte alla RR-aktiva kör med just Arai RX7 om den nu är så överlägsen.
Anledningen till att jag kör med RX7 är att den passar mitt huvud perfekt, jag har inte haft någon hjälm med så bra ventilation (jag svettas mycket när jag kör), sedan att den rekommenderas av erfaret folk gör inte att jag direkt väljer bort den heller.

Att inte alla kör med den beror nog främst på att den inte passar allas huvud och att den är så pass dyr som den är, folk som förbrukar mycket hjälmar förstår jag att de inte har råd att köpa nya RX7 vareviga gång.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
samuel w skrev:
2596077 Att inte alla kör med den beror nog främst på att den inte passar allas huvud

Det kan jag förstå.

samuel w skrev:
2596077 och att den är så pass dyr som den är, folk som förbrukar mycket hjälmar förstår jag att de inte har råd att köpa nya RX7 vareviga gång.

Borde det inte vara tvärtom? Eftersom man vet att man kraschar ofta så bör man väl vara extra rädd om skallen? :) Jag förstår vad du menar, men samtidigt säger du också att andra hjälmar också är tillräckligt bra. Andra billigare hjälmar.

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Varierar
samuel w skrev:
2596077 Att inte alla kör med den beror nog främst på att den inte passar allas huvud och att den är så pass dyr som den är, folk som förbrukar mycket hjälmar förstår jag att de inte har råd att köpa nya RX7 vareviga gång.

Jag måste lägga mig i diskutionen med följande inlägg.
Vurpat två gånger i Shoei Raid + Z-one(funkade bra, har inte märkt npgot spesielllt) :D En gång gick det fort och hjälmen gjorde sitt jobb alldeles utmärkt ( ca 150= highside). Dock var snabbspännet öppet en gång.....

Har nu både ARAI Rx7-rr Corsair och LAZER Fiber-pro på hyllan i hallen!
Måste poängtera att en hjälm sitter som man själv vill!
Allt går faktiskt att byta (inredning) i moderna hjälmar.
Välj en hjälm som har DD ringar!! Fan så viktigt!
Välj en hjälm som inte väger JÄTTE mycket men inte heller en för lätt!
Inte för lätt, bara för att, vad finns det då kvar som skyddar...

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Zee skrev:
2596090 Borde det inte vara tvärtom? Eftersom man vet att man kraschar ofta så bör man väl vara extra rädd om skallen? :) Jag förstår vad du menar, men samtidigt säger du också att andra hjälmar också är tillräckligt bra. Andra billigare hjälmar.
Jo, det är ju en bedömning man själv får göra, jag har valt att köra med den jag gör efter min bedöming, tycker de "extra "två tusenlapparna är billigt i det sammanhanget

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Zee skrev:
2596090 Det kan jag förstå.

Borde det inte vara tvärtom? Eftersom man vet att man kraschar ofta så bör man väl vara extra rädd om skallen? :) Jag förstår vad du menar, men samtidigt säger du också att andra hjälmar också är tillräckligt bra. Andra billigare hjälmar.

Såhär tror jag: Har man en hjälm för 7000 byter man inte gärna ut den efter en krasch utan fortsätter att använda den. En hjälm för 4000 känns inte lika surt att kasta bort. Har man billigare hjälm är sannolikheten större att man kör med en fräsch, inte sönderkraschad hjälm. Och en billigare hjälm är säkrare än en kraschad superdyr. :va

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Varierar
anja skrev:
2596119 Såhär tror jag: Har man en hjälm för 7000 byter man inte gärna ut den efter en krasch utan fortsätter att använda den. En hjälm för 4000 känns inte lika surt att kasta bort. Har man billigare hjälm är sannolikheten större att man kör med en fräsch, inte sönderkraschad hjälm. Och en billigare hjälm är säkrare än en kraschad superdyr. :va

Oj vad rätt!:tummenupp

Men....finns det fortfarande folk som chansar med att använda
en krachad hjälm :huvet

Nu FINNS det ju faktisk BRA hjälmar till BRA pris! Till skillnad mot 15 år sedan!
Då kostade allt reält mycket mer än vad det gör nu (sett till inkomst och priser i hoj butiker) Trodde väl i min enfald att man hade slutat chansa med hjälmen nu för tiden...... :va

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
anja skrev:
2596119 Såhär tror jag: Har man en hjälm för 7000 byter man inte gärna ut den efter en krasch utan fortsätter att använda den. En hjälm för 4000 känns inte lika surt att kasta bort. Har man billigare hjälm är sannolikheten större att man kör med en fräsch, inte sönderkraschad hjälm. Och en billigare hjälm är säkrare än en kraschad superdyr. :va

Så vad du menar är att de som vet att RX7 är värd de extra pengarna använder hjälmen även efter de kraschat med hjälmen? :tummenupp

Mao, man är inte dumsnål att köpa en "billig skithjälm" men man är dumsnål nog att använda en (flerfaldigt) krashad hjälm?! Hur dumt är det på en skala? 11 av 10? :huvet

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zee skrev:
2596186 Så vad du menar är att de som vet att RX7 är värd de extra pengarna använder hjälmen även efter de kraschat med hjälmen? :tummenupp

Mao, man är inte dumsnål att köpa en "billig skithjälm" men man är dumsnål nog att använda en (flerfaldigt) krashad hjälm?! Hur dumt är det på en skala? 11 av 10? :huvet

Ja, det tror jag. Och jag tror att de flesta som köper en 7000-kronorshjälm inte gör det för säkerheten, utan för att hjälmen är ball.

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
RX7 RR eller Corsair är en bra hjälm om den passar ens egen huvudform. Vet inte om den är särskilt mkt bättre än nån annan men är troligtvis inte värd sitt ordinarie pris.

Den är skön och passar mig och det är viktigt om man ska ha den på skallen i timtal på diverse bankörningar och tävlingshelger
Har kraschat två och är inne på min tredje
Jag har betalat mellan 4600 och 5000.- för mina hjälmar...det går att hitta på diverse utförsäljningar o.dyl.

Fabrikatet är nog mindre viktigt så länge man väljer nån av de mer kända märkena. Viktigast är ju att den passar och är skön.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Zee skrev:
2596186 Så vad du menar är att de som vet att RX7 är värd de extra pengarna använder hjälmen även efter de kraschat med hjälmen? :tummenupp

Det där har jag otroligt svårt att tro att det skulle vara någon sorts generell sanning, att det skulle förekomma i nåt enstaka fall är ju inte otroligt men att RR-förare inte är mer rädda om huvudet än så skulle jag inte tro. Jag kan bara svara för mig själv, jag byter givetvis ut hjälmen oavsett vad jag betalat för den om jag slår i huvudet ordentligt och det tror jag nog de flesta gör.

Sen tror jag inte det är många som betalar 7000 för en RX7 jag har aldrig betalat över 5000.

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RMZ450
Jag har kört med HJC AC-11 ett tag som jag tycker är väldigt bra. Lite oval passform, bra ventilation och upplevs som genomgående bra kvalité. Kan vara ett prisvärt alternativ om man köper t ex från Tyskland.

sandstream

Guest
Intressant diskussion om hurvida man ska byta en kraschad hjälm eller inte.
Tror precis som Anja att många väljer att behålla hjälmen för att en ny är så dyr.

Man kanske skulle fixa en hjälmsponsor till nästa säsong :D

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
2596251 Intressant diskussion om hurvida man ska byta en kraschad hjälm eller inte.
Tror precis som Anja att många väljer att behålla hjälmen för att en ny är så dyr.

Man kanske skulle fixa en hjälmsponsor till nästa säsong :D

Eller låta bli att krascha. Jag tror förresten att det är första gången som du håller med mig.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Zee skrev:
..

Har du sett någon som kör Isle of Man som inte har en Arai? Ganska så svårt att hitta sånna som kör med andra hjälmar där.

Sen finns det som sagt andra hjälmar med. Är väl en anledning till att inte alla kör Arai. :)

Själv har jag kört med olika hjälmar. Har bara landat på huvudet en gång. Alla andra gånger har jag bara snuddat vid med hjälmen mot asfalten så det blivit repor i lacken. Så jag har mest erfarenhet av hur bra lacken tål repor.. Men den gången jag slog i hjälmen först så visades det att visirmekanismen inte var tillräcklig på den modellen då visiret flög loss (Agv XR-2). Resultatet blev att jag lyckades bryta näsan..

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Axxexs skrev:
2596420 Har du sett någon som kör Isle of Man som inte har en Arai? Ganska så svårt att hitta sånna som kör med andra hjälmar där.
Såååå ovanligt är det väl inte!? Jeffries t ex körde med OGK. Fast han omkom iofs där...

Fiber, DD-spänne och ett känt märke tror jag är tillräckliga kriterier, förutsatt att hjälmen verkligen sitter bra.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bingo skrev:
2596433 Såååå ovanligt är det väl inte!? Jeffries t ex körde med OGK. Fast han omkom iofs där...

..

Nä det är inte jätteovanligt. Men det är en mycket större majoritet som kör arai på dom tävlingarna. Man får som sagt leta extranoga där efter andra märken.

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Frågan är då vad som skiljer mellan RX7RRxxsszz Arai modell jättedyr och exvis Arai Chaser, eller annan "medeldyr" ur Arais hjälmsoritment?!

Jag har provat både RX7 Corsair och de dyraste Araihjälmarna, och de sitter precis lika bra som min nuvarande Arai Condor. Frågan är hur stor skillnad det är i säkerheten? Ja, de dyrare har lite fräsigare mönster, replikalack, andra luftintag och sådär, men generellt för Arai är väl formen, D-ringar och hög säkerhet?

F.ö. är min f.d Arai Condor crashtestad och funkade bra.

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
Jonte VSB R-T skrev:
2593932 Mitt huvud trivs rätt bra i X-lite 801R. Har slagigt i huvudet många gånger i den och det har funkat hittills. Har för mig att den vann bikes test här om året.

får ta och hålla med hade inte ens huvevärk efter vurpan med xlite801r
klockren hjälm:tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke