Mattias skrev:
2597149 Jag vet inte vad jag menar. Jag har vurpat i RX7 Corsair (inte samma) flera gånger, och även om jag KANSKE hade klarat mig lika bra i en HJC-crappohjälm så tänker jag inte prova. RX7 it is.
1. Då gör du likadant med övrig utrustning? Daytona Evo Sec 2, helställ i toppklass, handskar för 4000kr osv? Eller är andra kroppsdelar mindre prioriterade?
2. Vi behöver ju inte jämnföra Arai RX7 med de billigaste plasthjälmarna om vi nu ska försöka hålla en vettig nivå i en tråd för en gångs skull. Låt oss då hellre jämnaföra RX7 med motsvarande glasfiberhjälmar som Nitro, Shoei, OGK och de andra tillverkarna erbjuder.
Grundfrågan (från min sida) är om en glasfiberhjälm för ~2500 kr i stort sett lika säker som en 7000-kronors-hjälm? Vilka vet vi är säkrare, och vilka vet vi
inte är det? Oavsett mycket pengar jag har vill jag inte pynta 3000-4000 kronor
extra för att försäkra mig om att jag verkligen får en av de bästa hjälmarna på marknaden. Inte utan att det kan motiveras med bättre argument än att den är svindyr och att majoriteten i Isle of Man TT kör med den (men inte MotoGP/WBSK mig veterligen).
I fallen skyddsskor och skinnställ är det lättare för
mig att motivera att man ska köpa t.ex. Daytona Evo Sec 2 för 1500kr
extra eller ett ettdelat skinnställ av ett visst fabrikat för ett par tusingar
extra (jämnfört med delat ställ eller goretexställ).
P.S. Som parantes kan nämnas att en OGK FF4 (tror jag den heter) kostar 6000 kr i Sverige, men kan fås för under 2000 kr i UK. Då blir det genast intressant fråga sig vad man får för de 4000 kr
extra man pyntar för den här i Sverige.