Vilka hjälmar tycker ni RR-pråffz är erkänt bra (klotprovade)?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
hållundan skrev:
2596447 Frågan är då vad som skiljer mellan RX7RRxxsszz Arai modell jättedyr och exvis Arai Chaser, eller annan "medeldyr" ur Arais hjälmsoritment?!

Jag har provat både RX7 Corsair och de dyraste Araihjälmarna, och de sitter precis lika bra som min nuvarande Arai Condor. Frågan är hur stor skillnad det är i säkerheten? Ja, de dyrare har lite fräsigare mönster, replikalack, andra luftintag och sådär, men generellt för Arai är väl formen, D-ringar och hög säkerhet?

F.ö. är min f.d Arai Condor crashtestad och funkade bra.
Som du skriver skiljer ju bl a ventilation men även skalen skiljer, det går att läsa lite här om man vill http://www.araihelmet-europe.com/php/araitecs/AraiTecsIII.pdf

sandstream

Guest
anja skrev:
2596403 Eller låta bli att krascha. Jag tror förresten att det är första gången som du håller med mig.
Jag lovar att inte göra det till någon vana ;)

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
anja skrev:
2596119 Såhär tror jag: Har man en hjälm för 7000 byter man inte gärna ut den efter en krasch utan fortsätter att använda den. En hjälm för 4000 känns inte lika surt att kasta bort. Har man billigare hjälm är sannolikheten större att man kör med en fräsch, inte sönderkraschad hjälm. Och en billigare hjälm är säkrare än en kraschad superdyr. :va
Förmodligen helt rätt, iaf så länge föraren själv är den som slantar upp för hjälmen :tummenupp

anja skrev:
2596195Och jag tror att de flesta som köper en 7000-kronorshjälm inte gör det för säkerheten, utan för att hjälmen är ball.
Återigen, förmodligen helt rätt... :tummenupp

Tufft att våga påstå något sådant i en värld där "image" är allt snart. Hoppas din egen hjälm står pall när drevet börjar gå :rolleyes:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det ÄR skillnad på Arai RX7 Corsair och en "snikhjälm". Förvisso är skillnaden i "prestanda" (ventilation, vikt, etc) mindre än vad prisskillnaden antyder, men är man konnässör så är man.

Jag för min del chansar inte gärna med en "sämre" hjälm, tänk vad man skulle få ångra sig där man låg som ett paket med slangar i näsan och såna grejer.

sandstream

Guest
Mattias skrev:
Jag för min del chansar inte gärna med en "sämre" hjälm, tänk vad man skulle få ångra sig där man låg som ett paket med slangar i näsan och såna grejer.
Menar du billigare när du skriver sämre?

Finns väl massor av tester som visat att en del billiga hjälmar ger precis lika bra skydd som de dyra, eller?

Sen måste jag skjuta in en liten fråga: Finns det någon lag som säger att en hjälmlogga ska ha vit bakgrund och svart text?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
sandstream skrev:
2596994 Menar du billigare när du skriver sämre?

Finns väl massor av tester som visat att en del billiga hjälmar ger precis lika bra skydd som de dyra, eller?

Sen måste jag skjuta in en liten fråga: Finns det någon lag som säger att en hjälmlogga ska ha vit bakgrund och svart text?

Jag vet inte vad jag menar. Jag har vurpat i RX7 Corsair (inte samma) flera gånger, och även om jag KANSKE hade klarat mig lika bra i en HJC-crappohjälm så tänker jag inte prova. RX7 it is.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mattias skrev:
2597149 Jag vet inte vad jag menar. Jag har vurpat i RX7 Corsair (inte samma) flera gånger, och även om jag KANSKE hade klarat mig lika bra i en HJC-crappohjälm så tänker jag inte prova. RX7 it is.

1. Då gör du likadant med övrig utrustning? Daytona Evo Sec 2, helställ i toppklass, handskar för 4000kr osv? Eller är andra kroppsdelar mindre prioriterade?

2. Vi behöver ju inte jämnföra Arai RX7 med de billigaste plasthjälmarna om vi nu ska försöka hålla en vettig nivå i en tråd för en gångs skull. Låt oss då hellre jämnaföra RX7 med motsvarande glasfiberhjälmar som Nitro, Shoei, OGK och de andra tillverkarna erbjuder.

Grundfrågan (från min sida) är om en glasfiberhjälm för ~2500 kr i stort sett lika säker som en 7000-kronors-hjälm? Vilka vet vi är säkrare, och vilka vet vi inte är det? Oavsett mycket pengar jag har vill jag inte pynta 3000-4000 kronor extra för att försäkra mig om att jag verkligen får en av de bästa hjälmarna på marknaden. Inte utan att det kan motiveras med bättre argument än att den är svindyr och att majoriteten i Isle of Man TT kör med den (men inte MotoGP/WBSK mig veterligen).

I fallen skyddsskor och skinnställ är det lättare för mig att motivera att man ska köpa t.ex. Daytona Evo Sec 2 för 1500kr extra eller ett ettdelat skinnställ av ett visst fabrikat för ett par tusingar extra (jämnfört med delat ställ eller goretexställ).

P.S. Som parantes kan nämnas att en OGK FF4 (tror jag den heter) kostar 6000 kr i Sverige, men kan fås för under 2000 kr i UK. Då blir det genast intressant fråga sig vad man får för de 4000 kr extra man pyntar för den här i Sverige.

Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Zee skrev:
2597194 Inte utan att det kan motiveras med bättre argument än att den är svindyr och att majoriteten i Isle of Man TT kör med den (men inte MotoGP/WBSK mig veterligen).
I WSBK vet jag inte, men i motoGP har majoriteten Arai. :mattias

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Zee skrev:
Då blir det genast intressant fråga sig vad man får för de 4000 kr extra man pyntar för den här i Sverige.
En fin kartong?

Jag tror btw att Mattias och hans vapenbroder RoLLER kör på gebitet att dürast ÄR bäst. Så ÄR det.

Jag tänker, den dagen jag är snuskigt rik, bara köra med RX7 Corsair, tills dess blir det snikvarianter från Arai för ~4kkr.

Arai is de shit.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har en Arai RX7 och en Nitro Glasfiber tjofräs. Jag vet vilken jag vill ha på huvudet när jag kraschar. Dessutom går det att hitta fjolårets RX7:eek:r för betydligt under 7000 spänn om man orkar leta. Nitrohjälmen är inte deras värsting men kostade väl runt 3000 ny, jag köpte den billigare dock för att ha som reservhjälm om det mot förmodan skulle behövas.
SHoei, X-lite, SHark etc passar inte mitt huvud men åtminstone SHoei känns lika säker som Arai.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Gustav O skrev:
2597780 Jag har en Arai RX7 och en Nitro Glasfiber tjofräs. Jag vet vilken jag vill ha på huvudet när jag kraschar.

Kan jag tolka det som att om ens huvudform passar Nitros krukor så bör det även passa Arais?

Är det en Nitro N1200-VX?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Passformen är inte lika bra på Nitron men det är ditt huvud som ska in i hjälmen så det är bara testa som gäller.
Nej den heter ngåot annat men jag minns inte vad. :)

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Zee skrev:
2597194

P.S. Som parantes kan nämnas att en OGK FF4 (tror jag den heter) kostar 6000 kr i Sverige, men kan fås för under 2000 kr i UK. Då blir det genast intressant fråga sig vad man får för de 4000 kr extra man pyntar för den här i Sverige.

Ok var hittar man dom då ?
Är inte OGK Japanskt , dom är väll inte från Aston martinlandet :va
Är dom märkta med denna A.C.U approved dekalen ?
(British motorcycle sport)

Bifogat

• DSCN2779 (Large).JPG
    DSCN2779 (Large).JPG
    103.9 KB · Visningar: 39

Simpa

Hel igen!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jodå
Sen är det väl så att vissa hjämtillverkare t.ex Arai har "samma"" hjälmar till sina proffs som de hjälmar de säljer till oss vanliga dödliga. Andra hjälmmärken har ju specialgjorda hjälmar till proffsen som skiljer sig från dom vi köper. Då menar jag inte storlek utan kvaliteten på skal osv. Bara för att Rossi kör AGV behöver det ju inte vara en sådan hjälm du köper i butik bara för lacken är likadan.
Med Arai är det likadan hjälm.

( Nu kanske det är så med AGV oxå, det var bara ett exempel )

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Axxexs skrev:
2596420 Har du sett någon som kör Isle of Man som inte har en Arai? Ganska så svårt att hitta sånna som kör med andra hjälmar där.
Steve Hislop, David Jeffries, James Whitham har iaf kört med OGK-hjälmar.
Det finns ju några segrar bland dem också. Men de lever ju inte allihop längre heller. Om det är hjälmarnas fel låter jag vara osagt

Steve Hislop
Steve%20Hislop3d_jpg.jpg

David Jeffries
jeffries1.jpg

Last edited:

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Jösse skrev:
2598110 Ok var hittar man dom då ?

Orkar inte leta. Igen. :) Gör ett svep på Google så ska du se att du hittar ett par butiker i UK som har dem billigt.

Jösse skrev:
2598110 Är inte OGK Japanskt , dom är väll inte från Aston martinlandet :va

Vet inte om det är japanskt. Tror inte det är engelska krukor iaf.

Jösse skrev:
2598110 Är dom märkta med denna A.C.U approved dekalen ?

Vet inte om OGK FF4 är märkta med den dekalen, men min Nitro N1200-VX är märkt med den. Äre någe bra eller? :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Simpa skrev:
2598167 Sen är det väl så att vissa hjämtillverkare t.ex Arai har "samma"" hjälmar till sina proffs som de hjälmar de säljer till oss vanliga dödliga. Andra hjälmmärken har ju specialgjorda hjälmar till proffsen som skiljer sig från dom vi köper. Då menar jag inte storlek utan kvaliteten på skal osv. Bara för att Rossi kör AGV behöver det ju inte vara en sådan hjälm du köper i butik bara för lacken är likadan.
Med Arai är det likadan hjälm.

( Nu kanske det är så med AGV oxå, det var bara ett exempel )

Det kanske i alla fall är vad dom vill att vi ska tro:rolleyes:

Shoei xr-1000 har jag inte hört något om? Själv har jag en KBC men den väger bly men får funka så länge.

Simpa

Hel igen!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jodå
Mr Helmut skrev:
2598306 Det kanske i alla fall är vad dom vill att vi ska tro:rolleyes:

Shoei xr-1000 har jag inte hört något om? Själv har jag en KBC men den väger bly men får funka så länge.

Arai går ju officiellt ut med att det är likadant skydd/skal i hjälmarna de säljer och de hjälmar som proffsen använder.

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Jag tror inte du kan få en vetenskaplig bedömning här på sporthoj som du kan använda i samband med ditt hjälmköp. Det enklaste, i stället för att ifrågasätta förare som köper Arai RX7, är att läsa tester !!!

Vi som kör RR med Arai RX7 gör det för för att det är en bevisat bra hjälm och dessutom kan man få den till ett vettigt pris på vissa ställen. En svart och vit RX7:a kan du få för 5000.- nästan var som helst med lite prutjobb om du nu inte är modemedveten och måste ha en flashig replika.

OGK är säkert en bra hjälm. Jag har dock provat den och den känns inget vidare på mig. Återigen, passform och inredning är viktig om man ska ha på sig den hela dagar i sträck

Zee skrev:
2597194 1. Då gör du likadant med övrig utrustning? Daytona Evo Sec 2, helställ i toppklass, handskar för 4000kr osv? Eller är andra kroppsdelar mindre prioriterade?

Oavsett mycket pengar jag har vill jag inte pynta 3000-4000 kronor extra för att försäkra mig om att jag verkligen får en av de bästa hjälmarna på marknaden.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jösse skrev:
2598110 Ok var hittar man dom då ?
Är inte OGK Japanskt , dom är väll inte från Aston martinlandet :va
Är dom märkta med denna A.C.U approved dekalen ?
På ebay.co.uk. Det finns en sajt som hter www.ogk-shop.com men de skeppar inte till Sverige. Jag är dock inte säker på att det är så bra idé att köpa dem över nätet. Det kan vara annorlunda nu men när jag köpte min första OGK fick jag byta in den två gånger pga att inredningen på de två första var felmonterad (satt lite på sniskan, trots japansk tillverkning!). Kan som sagt vara annorlunda nu. Storlekarna var fö också i en helt egen klass. Jag kör med en XXS!!!

Ja, de är ACU-märkta.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...