Zee
MotoGP URT 3 seed: 5
Mulles skrev:2598349Jag tror inte du kan få en vetenskaplig bedömning här på sporthoj som du kan använda i samband med ditt hjälmköp. Det enklaste, i stället för att ifrågasätta förare som köper Arai RX7, är att läsa tester !!!
Jo tack. Jag är inte ute efter ett vetenskapligt test hör utan snarare erfarenheter och tips på tester. Vad gäller just tester är det lättare sagt än gjort att hitta vettiga tester. Hittade detta om bl.a. Nitrotolvhundran m.fl., men det finns inga krocktester i denna review:n:http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/nitro-helmets/
Dessutom verkar ju endel här inte ta Bike:s hjälmtester på allvar fastän de utförts av SP (Svenska Provningsanstalten kanske?). Någon som har en kommentar på detta? I de senaste testerna (senaste åren, alltså) som publicerats i Bike har det visats att säkerheten inte skiljer så mycket som man kan tro mellan dyra och billiga hjälmar. Ofta är t.o.m. billiga hjälmar säkrare. Däremot kan det skilja endel (men inte så att den sämsta hjälmen varit direkt livsfarlig vad jag kommer ihåg) mellan den minst säkra och den mest säkra i stötupptagningsförmåga, men detta är som sagt inte korrelerat till priset.