Vilka hjälmar tycker ni RR-pråffz är erkänt bra (klotprovade)?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mulles skrev:
2598349 Jag tror inte du kan få en vetenskaplig bedömning här på sporthoj som du kan använda i samband med ditt hjälmköp. Det enklaste, i stället för att ifrågasätta förare som köper Arai RX7, är att läsa tester !!!

Jo tack. :) Jag är inte ute efter ett vetenskapligt test hör utan snarare erfarenheter och tips på tester. Vad gäller just tester är det lättare sagt än gjort att hitta vettiga tester. Hittade detta om bl.a. Nitrotolvhundran m.fl., men det finns inga krocktester i denna review:n:http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/nitro-helmets/

Dessutom verkar ju endel här inte ta Bike:s hjälmtester på allvar fastän de utförts av SP (Svenska Provningsanstalten kanske?). Någon som har en kommentar på detta? I de senaste testerna (senaste åren, alltså) som publicerats i Bike har det visats att säkerheten inte skiljer så mycket som man kan tro mellan dyra och billiga hjälmar. Ofta är t.o.m. billiga hjälmar säkrare. Däremot kan det skilja endel (men inte så att den sämsta hjälmen varit direkt livsfarlig vad jag kommer ihåg) mellan den minst säkra och den mest säkra i stötupptagningsförmåga, men detta är som sagt inte korrelerat till priset.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Zee skrev:
2598268
Vet inte om OGK FF4 är märkta med den dekalen, men min Nitro N1200-VX är märkt med den. Äre någe bra eller? :)

Om du ska tävla i England på Brittisk licens är det ett måste att ha denna dekal. Ska du tävla i England på Svensk licens underlättar den din besiktning med ungefär en halvtimme och reglemetsrabblande.
Det enda som gäller i England är ACU dekalen typ.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Rolle Rotax skrev:
2598418 Om du ska tävla i England på Brittisk licens är det ett måste att ha denna dekal. Ska du tävla i England på Svensk licens underlättar den din besiktning med ungefär en halvtimme och reglemetsrabblande.
Det enda som gäller i England är ACU dekalen typ.


Känns som min Nitro N1200-VX precis klättrade upp a few notches från ordet "undermålig" då. :) Tack för svaret!
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Nej jag tror du absolut har rätt. Säkerhetsmässigt så skiljer det säkerligen inte nämnvärt mellan en billig och en dyr hjälm.

Bikes tester kan man nog med största sannolikhet lita på, men de testar ju inte alla varianter på alla märken tyvärr.

Sen tillkommer ju aspekter när det gäller kvalitet, ihopbyggnad, interiör, ventilation och visir osv. Det kanske man däremot kan få åsikter om här på SH.

Har du provat OGK FF4 ?






Zee skrev:
2598399 Jo tack. :) Jag är inte ute efter ett vetenskapligt test hör utan snarare erfarenheter och tips på tester. Vad gäller just tester är det lättare sagt än gjort att hitta vettiga tester. Hittade detta om bl.a. Nitrotolvhundran m.fl., men det finns inga krocktester i denna review:n:http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/nitro-helmets/

Dessutom verkar ju endel här inte ta Bike:s hjälmtester på allvar fastän de utförts av SP (Svenska Provningsanstalten kanske?). Någon som har en kommentar på detta? I de senaste testerna (senaste åren, alltså) som publicerats i Bike har det visats att säkerheten inte skiljer så mycket som man kan tro mellan dyra och billiga hjälmar. Ofta är t.o.m. billiga hjälmar säkrare. Däremot kan det skilja endel (men inte så att den sämsta hjälmen varit direkt livsfarlig vad jag kommer ihåg) mellan den minst säkra och den mest säkra i stötupptagningsförmåga, men detta är som sagt inte korrelerat till priset.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zee skrev:
2598430 Känns som min Nitro N1200-VX precis klättrade upp a few notches från ordet "undermålig" då. :) Tack för svaret!
Blev den bättre för att det hade ett ACU klistermärke som enbart är för den engelska marknaden?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mulles skrev:
2598442
Har du provat OGK FF4 ?

Ja, den satt helt åt helvet fel tyvärr. Annars är de ju rätt snygga med deras speciella form också.

Gustav O skrev:
2598444 Blev den bättre för att det hade ett ACU klistermärke som enbart är för den engelska marknaden?

Tja, med tanke på att folk kallat hjälmen för klart undermålig och att det där lilla klistermärket verkar väga någorlunda tungt i UK:s rejsbesiktningar så känns den något säkrare. Tycker inte du det? Om det är praxis att en hjälm ska klara av kraven från de bakom klistermärket så måste det endå vara bättre att den klarar dessa krav, mot att den inte gör det.

Försöker du säga att den brittiska marknaden har låga krav som vi skrattar åt här hemma, eller vad menar du?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Zee skrev:
Dessutom verkar ju endel här inte ta Bike:s hjälmtester på allvar fastän de utförts av SP (Svenska Provningsanstalten kanske?). Någon som har en kommentar på detta?
Skulle tro att det beror på samma fenomen som vi kan se när det gäller kvalitén på andra produkter. Folk som betalt dyrt för en produkt övertygar sig själva om att den är bra oavsett vad ett test säger.
Personligen skulle jag väga ett Bike-test utfört av SP hur många gånger högre som helst än vad folk svarar i ett forum om sina egna erfarenheter.

Vi kanske skulle göra ett eget test? Du köper en massa hjälmar så slänger jag ett bowlingklot på dem från tredjevåningen så ser vi vilka som håller bäst :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zee skrev:
2598459 Tja, med tanke på att folk kallat hjälmen för klart undermålig och att det där lilla klistermärket verkar väga någorlunda tungt i UK:s rejsbesiktningar så känns den något säkrare. Tycker inte du det? Om det är praxis att en hjälm ska klara av kraven från de bakom klistermärket så måste det endå vara bättre att den klarar dessa krav, mot att den inte gör det.

Försöker du säga att den brittiska marknaden har låga krav som vi skrattar åt här hemma, eller vad menar du?
Jag menar mest att det inte är speciella engelska klisterlappar som avgör om en hjälm är säker eller inte. Den märkning som finns på hjälmen redan innan duger nog gott. OBS! Jag försöker inte påskina att din hjälm är dålig.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sandstream skrev:
2598484 Skulle tro att det beror på samma fenomen som vi kan se när det gäller kvalitén på andra produkter. Folk som betalt dyrt för en produkt övertygar sig själva om att den är bra oavsett vad ett test säger.
Personligen skulle jag väga ett Bike-test utfört av SP hur många gånger högre som helst än vad folk svarar i ett forum om sina egna erfarenheter.

Jag håller med dig, men vill bli visad att jag har fel. Rejsputtarna måste ju veta hur det egentligen ligger till. ;)

sandstream skrev:
2598484 Vi kanske skulle göra ett eget test? Du köper en massa hjälmar så slänger jag ett bowlingklot på dem från tredjevåningen så ser vi vilka som håller bäst :D


Sure thin'. Men blir det inte lättare att skippa båvlinklotet och kasta ner hjälmarna istället? :hihi
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2598484 Skulle tro att det beror på samma fenomen som vi kan se när det gäller kvalitén på andra produkter. Folk som betalt dyrt för en produkt övertygar sig själva om att den är bra oavsett vad ett test säger.
Personligen skulle jag väga ett Bike-test utfört av SP hur många gånger högre som helst än vad folk svarar i ett forum om sina egna erfarenheter.

Vi kanske skulle göra ett eget test? Du köper en massa hjälmar så slänger jag ett bowlingklot på dem från tredjevåningen så ser vi vilka som håller bäst :D
Det är inte så lätt att göra ett test som svarar på frågan om en hjälm är bra eller inte. Att testa och mäta är i sig enkelt. Men det ger oss bara hög reliabilitet. Att mäta rätt saker är svårare, med risk för låg validitet i testet. Jag har läst tester där gjutna plasthjälmar klarar sig hur bra som helst. De kanske faktiskt är precis så bra, men jag skulle inte säta en sån på huvudet. Ett test är inte ett intelligenssubstitut.

Sist jag läste ett Bike-test om hjälmar blev jag inte imponerad av testförfarandet. Att mäta hur väl en hjälm står emot inträngning av ett spetsigt föremål känns inte särskilt relevant för mig. Det är ju inte tornerspel med blanka vapen vi skall delta i.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Bingo skrev:
2598539
Sist jag läste ett Bike-test om hjälmar blev jag inte imponerad av testförfarandet. Att mäta hur väl en hjälm står emot inträngning av ett spetsigt föremål känns inte särskilt relevant för mig. Det är ju inte tornerspel med blanka vapen vi skall delta i.

Detta är ju bara ett av flera testmoment. Jag ser inte att det är helt orelevant då majoriteten kör på gatan. Att man skulle råka ut för en olycka där man får in ett spetsigt objekt i/mot hjälmen är inte alls otänkbart. T.ex. om du kör av vägen och slår in en spetsig sten, ett träd, en stolpe osv.

Sen är det klart att det är jättesvårt att efterapa realistiska scenarion, men även mindre realistiska scenarion säger något. Sen gissar jag att många av de hjälmtester som görs, görs på ett sätt som hjälmtillverkarna själva använder för att utveckla sina hjälmar. Det måste ju finnas ett slags branschgenomgående testförfarande som anses (på många sätt) adekvat. Sen kompletterar säkert varje tillverkare med egna tester som kan vara både vetenskapliga och mythbusters-like.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gustav O skrev:
2598444 Blev den bättre för att det hade ett ACU klistermärke som enbart är för den engelska marknaden?

Här är ett exempel på när en hjälm klarade dom SNELL och DOT testerna som krävdes för racing men som inte klarade av att kraschas i verkligheten. Efter några alvarliga olyckor där förare använt dom hjälmarna så förbjöds dom. Trotts att ha klarat tester och haft rätt märkning..

http://www.roadracingworld.com/news/article/?article=25781
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zee skrev:
2598587 Detta är ju bara ett av flera testmoment.
Jodå, det är jag medveten om och det var bara ett exempel. Jag minns inga detaljer, bara att jag inte var övertygad av deras testmoment. Det var bl a i det testet några plasthjälmar fick toppresultat. Sen är det så att jag inte vet något om saken, ungefär som alla andra, men min magkänsla får gälla tills jag ser ett övertygande test. Skulle vara kul att se tester där de kastar iväg en testdocka i hög fart och mäter krockvåldet inne i dockans "huvud".
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Bingo skrev:
2598786 Skulle vara kul att se tester där de kastar iväg en testdocka i hög fart och mäter krockvåldet inne i dockans "huvud".

Nu när du säger det så borde det inte vara omöjligt att lägga in passiva sensorer _inuti_ skalen på endel specialhjälmar som körs i RR. På så sätt skulle man i efterhand kunna se hur hjälmen påverkats (i vissa avseenden) vid en klotning. Hm.

Nu sidetrackade jag min egen tråd. F*n. :)

:backontop
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Hjc

mycket bra hjalmar. mycket popular i AMA

jag har skrotat tva olika hjc hjalmar (ac-11 & fg-14) i 150kmh+ hogsidor. den ena var speciellt otrevlig och jag gjorde en hel del kullerbyttor pa asfalt, morbultad som fan men huvudet klarade sig i alla fall...

ac-11 kom forst i ett sakerhets test utfort av en av de storsta mc tidningarna har o england, och kom fore manga av "de battre" hjalmarna (arai,shoei osv)

ac-11 kan man fa tag i har for under 1500 spann. har kopt tre till nasta sasong :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Läs länken som axxexs lade in från Roadracingworld om ni ska köpa HJC hjälmar.....så attd et inte blir fel modell.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2600240 Läs länken som axxexs lade in från Roadracingworld om ni ska köpa HJC hjälmar.....så attd et inte blir fel modell.
Sånt där måste vara en tillverkares mardröm eftersom en majoritet bara kommer ihåg märket, inte vilka modeller det var :näsblod
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top