vilka MCklasser vill ni köra TTDS 2006

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
Fick förfrågan från srif att ta reda på vilka klasser vi vill köra nästa år.Om där är någon som tex vill hellre köra bracket i streetbike på grund av att många kör under braekout tiden.Dom ville ha slut på omkullbromsningarna (undra varför dom sade det till mig).Tex supergasbike supertopptwin har inte varit tidigare.Gör en intresse anmälan på denna tråden
 

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
tjena jojje lägg gärna till något om jag glömmt skriva något eller skrivit fel namn på din klass tex
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Super twin top gas (STG) heter det. Kanske inte så många HD åkare här på sporthoj men om jag vågar mej in på HD forumet så ska jag fråga där :D (eller så fixar nog PiPPi det)

Hörde att Ögge ville köra Pro stock, men jag vet inte om han menade i TTDS, fast jag tror det. Sölle bör va sugen på Pro stock oxå.
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Jag kommer köra SGB. Om jag inte slutar helt,, verkar som regelverket kommer göra att dragracingen kommer bli som söndagsutflykter med fika i banslut.....

Omkull bromsningarna är ju tråkiga, men att man bromsar hårt är ju en av teknikerna man använder i indexklasserna för att ev kunna stressa sin motståndare till BO.
Jag tror inte att man kan få bort det så länge man kör mot ett index.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
jojje1963 skrev:
Super twin top gas (STG) heter det. Kanske inte så många HD åkare här på sporthoj men om jag vågar mej in på HD forumet så ska jag fråga där :D (eller så fixar nog PiPPi det)
Jodå, du är varmt välkommen till debatten på Harley Drags Klotterplank där diskussionerna just nu går höga angående klassregler och hur man ska fylla på med nya åkare (http://HarleyDrags.com & "Klotterplank" från toppmenyn).

Själv tror jag att bracket ligger i tiden för gathojar både med V-tvin och rad-motorer. Jag organiserer en egen klass i Stockholm enbart för V-tvinnar och i år bytte jag tävlingsform på den till bracket och det blev mycket uppskattat av de som kom till banan för att testa. Det blev tyvärr inte så många i år, tid saknades så det blev obefintligt med marknadsföring men jag har fått många positiva kommentarer nu efteråt av folk som hajade vitsen med bracket-racing för sent men som planerar att åka hela Hot Rod Harley-serien nästa åt. Det finns nu en uppbackning från ett antal klubbar runtomkring och lägger man lite krut så går det att få till bra med hojar, jag jobbade några timmar extra inför ett race för två år sedan och fick in ett startfält på 33 hojar på en ren shoot-out-tävling utan nå'n koppling till en serie.

Mycket intressant att denna tråd dök upp just nu, satt och funderade så sent som igår kväll på att ta kontakt med Christer och flumma lite runt att man skulle köra Hot Rod Harley även på MECA nästa år. Blir HRH med i TTDS så gäller det även norrbotten om jag inte har helt fel och då skulle jag kunna koordinera alla HRH-race i Skåne, på Tullinge, och norrbotten härifrån. Jag har http://HotRodHarley.com igång sen två år och gör allt även på HarleyDrags.com men just nu känns det mycket lockande att släppa allt som har med Harley Drags att göra och satsa fullt på en helt egen grej som Hot Rod Harley.

Mycket snack blev det. Vicket som, jag tar gärna upp en diskussion runt att hjälpa till att sprida Hot Rod Harley även till TTDS.

MVH
PiPPi
http://HotRodHarley.com
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Hejsan Robban det var ett tag sen! Jaså det kanske blir bracket i street bike. Det skulle vara intressant. :rock :rock Vi får väl se vad reglerna säger :mattias :fakta
 

Dragbiker

Dragbiker
Gick med
27 Jun 2005
Ort
I Sverige
Hoj
ZX-14 Turbo
Hallå Grabbar!

Jag förstår att Bracket är på väg in i hojklasserna,Jag själv har kört på strippen sen 94,och jag måste säga att det är skittrist med bracket. Sänk hellre breakouten i street bike eftersom originalhojjar nu går snabbare än 10.00.
Annars så skulle det vara skitkul om klassen SGB fanns med i SDC serien.

Jag tror att det finns en hel del killar som tycker det är skitkul med dragacing,men som inte vill eller kan lägga massor av pengar på sin hoj,och då är ju SGB ett jävligt bra alternativ.. Tyvärr så finns SGB i NDRS serien och den är inte lika kul... Alla gamla hojpolare kör ju i SDC så där vill man ju köra,och glappet mellan SB och PSB är ju enormt!

Så in med SGB i SDC serien så kan det bli skitkul säsong 2006......

Som jag brukar säga.. Det är bara vad jag tycker!! :banana
 

jonasm1

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa 05
ttds

Hej sitter och tradar med grönvall och han skall fortsätta att åka sgb
tror att joke"suddaren" skall ochså åka sgb..... :banana :tummenupp
 

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
vilka MCklasser vill ni köra ttds 2006

För att svara lite på allas inlägg .för det första var det en fråga jag ställde och inget påstående. den gällde endast SB och inte sgb.Eftersom SB är en ingångs klass hade man då kört bracket så kunde dom killar/tjejer som kör tex 600 & 750cc också vara med itopp striden eller dom som är stora och tunga som inte kommer ner till6,5 fast dom har tex hajabusa.Och vad det gäller fikakorgen i ban slutet.Det är upp till var och en att bromsa omkull sig men har själv passerat målinjen kasande i170km/h på sidan i en final. klarade mig väldigt bra (Har kört både snabbare tider och högre speed sen dess så rädslan släppte rätt fort)Men det var inte det värsta för det som har fastnat på näthinnan var när jag såg bågen kanade över på andra sidan framför min polare som fick väja i full speed.Tanken har slagit mig hade jag rätt till att sätta han liv och hälsa på spel.Därför har jag valt att köra PSB till nästa år.
Så ni som har tänkt köra TTDS i malmö och rinkaby 2006 säj era åsikter så fram för vi dessa till SRIF
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Håller med där, hur kul skulle det va att köra ihjäl en polare för att vinna en pokal, även om han vet vad han ger sig in på? Blev själv lite skraj när en HD var på väg att drifta över på min sida men som tur var så hade han full koll och släpte i tid, jag hade inte en tanke på att släppa för jag var ju på min sida..förrän efteråt när jag kom på att det är viktigare att överleva än att vinna, det glömmer man lätt när adrenalinet pumpar.
Jag vill inte gärna köra bracket men faktum är att det förmodligen blir fler som kör då, se bara på bilsidan, och vill man köra heads up så kan man ju gå upp nån klass så småningom
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Detta gäller väl inte bara MECA Raceway? TTDS är ju en serie där ett antal olika arrangörer och banor ingår och där en av grejerna är att man kör med samma regler för alla klasser som ingår i TTDS. I år kördes det på MECA Raceway, Rinkaby, Pite, Skellefteå och för 2006 blir det nog fler.

Vilket som, vill man ha kvar samma Street Bike-gäng som en egen liten klubb som åker samma stuk år från år och som vill åka lite fortare så sänk indexet. Vill man ha in fler nya åkare så kör SB som bracket.

Laxmackan skrev:
Så in med SGB i SDC serien så kan det bli skitkul säsong 2006......
Att det skulle hända är mycket tveksamt. Den klassen har nog överlevt sitt index om man säger, det ser faktiskt lite "lustigt" ut när dom minst sagt kompetenta Skåne-åkarna åker under SGB-index på gat-hojar med reg.-skylt och kontrollmärke mot rena racehojar med många år på nacken.

Kom ihåg att SDC körde Street Bike som en bracket-klass i år. Övergången till bracket blev uppskattat till den grad att det för en gångs skull skickades tack-mejl från racers till ledningen (!). Förare med A-licens fick dispens att åka under 10.00 där dom snabbaste åkte låga 9.7or på kvarten och att då klämma in en 9.50-klass mitt i smeten är inte helt klockrent.
________

:fyllisar Bli inte sura nu, det här är brainstorming och kanske lite radikalt för en del men om man ser mer till hela dragracingens bästa än att enbart fokusera på det som står i det egna garaget så borde man slå ihop SGB och PSB och få till en enda rejält j-vla stor Svensk race-klass med SM-status genom att lägga ner SGB helt och ta bort turbo och lock-up i PSB. Jovisst, surt åt för några få under en säsong men fundera på hur det hela skulle kunna utvecklas för en majoritet om en sån övning fanns på plats.

Tidsskillnader för rad-fyrornas klasser: Kör Street Bike som bracket för hojar med skylt och aktuellt kontrollmärke, ta bort turbo och lock-up i PSB, och låt SPSB vara som det är (låt förbudet på wheelie-bars stå kvar!) så har man ett rätt vettigt upplägg för att ta sig från 10-sekunders repor till 7'or genom en rimlig klassuppdelning. Mitten-9'or i SB, mellan-höga 8'or i PSB och höga 7'or i SPSB är nog så bra som det går att få till det. Och så laddar man på med lustgas, wheeliebars och 14" slicks och kör Funny Bike när andan faller på och räcker inte det så injekterar man nitrometan, på med kompressor och lite annat lull-lull och kör låga sexor/höga femmor i Top Fuel Bike :hihi

Laxmackan skrev:
Som jag brukar säga.. Det är bara vad jag tycker!! :banana
Precis

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Lung och fin nu :pannkyss

Ändra på klasserna är inget vi kan göra i denna tråd, vi får ju köra dom klasser som finns, men om man kör bracket i SB borde man inte ha nån breakout alls, säkerhetsreglerna gäller ju. Man får ju köra PSB på engångslicens och SPSB på B-licens :tummenupp

Sen om man vill ha fler tävlande så släpp in andra twin än HD i HD-klasserna, vad är det för trams :7peta
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Pippi du låter lite för mycket SDC sponsrad tycker jag.

Vad är det för lustigt med att en gammal racehoj skulle få stryk av en nyare hoj även fast den är gatreggad? tekniken går ju framåt sist jag kollade i alla fall. Sen kostar det inte lika mycket att införskaffa en gammal racehoj med några år på nacken jämfört med att köpa en nyare busa/ZX-12:a vilket spelar roll för många, en kompetent skåne hoj som kör under SGB index är det nog nerlagda några kronor i du kommer inte under index med en helt orginal.

Många som kör gör det för dom tycker det är jävligt kul och har inga visioner om att bli världmästare och att vissa saker har sin charm därför jag kör radfyra och inte harley till ex.
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
jojje1963 skrev:
Lung och fin nu :pannkyss
Jag är alltid lugn & fin, det kan HD-åkarna intyga, håller bara på att öva inför höstens möten med SVEMO.

jojje1963 skrev:
Ändra på klasserna är inget vi kan göra i denna tråd, vi får ju köra dom klasser som finns
Jorå, helt nya klasser kan skapas på tio minuter om man vill och kör man en egen klass som inte står med i SVEMOs bok, typ Hot Rod Harley, så kan man ändra regler mitt i säsongen vilket jag själv gjorde i år.

jojje1963 skrev:
men om man kör bracket i SB borde man inte ha nån breakout alls, säkerhetsreglerna gäller ju. Man får ju köra PSB på engångslicens och SPSB på B-licens :tummenupp
Absolut. Som jag skrev en bit upp här, i år har SB körts som bracket ända ner till 9.7'or på vissa banor.

jojje1963 skrev:
Sen om man vill ha fler tävlande så släpp in andra twin än HD i HD-klasserna, vad är det för trams :7peta
Icke HDs i HD-klasserna? Men då är det ju inte HD-klasser... :va Jodå, det det finns en tanke runt att köra alla sorters V-Twinnar i Hot Rod Harley för nästa år men det är inget bestämt ännu.

Kruxet är att jag ser HD-motorn som ett aningens märkligt tekniskt kulturarv som är värt att vårda genom att regelsätta motortypen rätt hårt i vissa klasser. Vill man åka fort till bra peng så ska man givetvis ge katten i att öda tid och pengar på en motor som har sina rötter i grovt tillyxat bondgårdsmaskineri från slutet på 1800-talet. Dom är mycket svåra och dyra att trimma jämfört med rad-maskiner med överliggande kammar och, i mitt tycke, är det helt rimligt att dom har sina helt egna klasser. Nuvarande reglementet i Hot Rod Harley tillåter t.ex. inte Harley-Davidson VRSC-motor (från V-Rodden) p.g.a. att den konstruktionen bryter helt mot det som s.k. all-Harley dragracing har stått för dom senaste 50 åren.

MVH
PiPPi
http://Harley-Fucking-Davidson.com
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
RPM lover skrev:
Pippi du låter lite för mycket SDC sponsrad tycker jag.
Jag kan den serien bra men ingen av de klasserna vi pratar om här är specifika för SDC.

RPM lover skrev:
Vad är det för lustigt med att en gammal racehoj skulle få stryk av en nyare hoj även fast den är gatreggad? tekniken går ju framåt sist jag kollade i alla fall. Sen kostar det inte lika mycket att införskaffa en gammal racehoj med några år på nacken jämfört med att köpa en nyare busa/ZX-12:a vilket spelar roll för många, en kompetent skåne hoj som kör under SGB index är det nog nerlagda några kronor i du kommer inte under index med en helt orginal.
Jovisst är det så men grejen är väl att tänka till en hel del för att få till ett bra nationellt klass-system för hoj-dragracing med vettigt glapp mellan klasserna. SVEMO har numera Street Bike med tider ner till vad Segerberg och kompani klarar av, alltså 9.5 där SGB ligger och sen är det minst en sekunds hopp ner till PSB så det är kanske dags att se över den biten.

Sänker man indexet i SGB till typ 9.0 då tappar nog PSB övre halvan av klassen etc. etc. så lätt är det inte. För att komma vidare så går det inte att undvika att kliva folk på fötterna men det där jag skrev om "lustigt" är enbart mitt märkliga sinne för humor och var onödigt ordval i en så'n här diskussion. Ber om ursäkt för det.

RPM lover skrev:
Många som kör gör det för dom tycker det är jävligt kul och har inga visioner om att bli världmästare och att vissa saker har sin charm därför jag kör radfyra och inte harley till ex.
Visst är det så och med risk att bli mer tjatig, kom ihåg att vem som helst kan dra ihop en egen klass och serie utan att behöva fundera ett jota på dom nationella klasserna där folk kör för att vinna SM.

Jag tycker iallafall att den här debatten är både kul och viktig. Den ligger dessutom i tiden, det är ett SVEMO-möte den 22/10 i Västerås (se http://www.svemo.se/file_out.php?id=969) där det definitivt kommer att snackas regler och i det hur klasserna ska fyllas på och det borde bli minst ett DR-möte till innan julafton.

Det kanske är läge att starta en ny tråd om det här ska fortsätta nu när Robbans tråd är kidnappad..

MVH
PiPPi
http//HarleyDrags.com
 

1000R

Dragracer
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
GSXR 1000 -01 samt en PSB Turbo Hayabusa.
Jag brainstormar vidare på Pwillen:s förslag...........
Hur har du tänkt dig att få in alla turbo cyklar som vill köra på strippen :confused:

Turbo i:

SB: Det fins inte så många reggade hojar i norden.

SGB: Klassen försvinner enligt förslaget

PSB: Förbud

SPSB: Äntligen en klass som turbo passar i :huvet

Ingångs klassen för turbo hojar blir alltså SPSB ........ no way att det kommer
att främja sporten. Det kommer snarare att ta död på den.

Istället för att förbjuda turbo i PSB så tycker jag att man kan förbjuda lockup
och slicks. Om det nu nödvändigtvis måste förbjudas någonting överhuvudtaget.

Jag blir så :mad: :mad: :mad: trött på att man från svemos sida inte kan bestämma regler med minst 1 års karens.
DVS reglerna som bestäms i vinter börjar gälla 2007.
Dessutom talas det bara om förbud ,förbud, och förbud.
När ska man börja tillåta någonting??????? tex E85.

Så nu har jag fått skriva av mig lite :pannkyss
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag tycker oxå det är coolt med HD klasserna, problemet är att det inte finns nån lämplig klass för alla med andra twin (V eller parallel). Även om man tycker det är lite orättvist så skulle nog många vilja utmana en HD med sin Japs/Euro-hoj så om man vill ha fler aktiva så är det nog ingen dum idé. Sen tror jag inte många hade haft en chans ändå, dom flesta HD på strippen är snabbare än man skulle kunna tro.

Kanske dax att be admin att dela denna tråd?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top