mrblue9r skrev:
Turbo är en utveckling av sporten.
Ja och nej. Om Funny Bike- och SPSB-åkarna fortsätter med att sänka tiderna som dom gör och om turbo var så gångbart i dom "lägre" klasserna som ryktet gör gällande, ja. Om turbo i PSB gör att Street Bike-åkare inte kliver upp i klasserna p.g.a. att det känns tveksamt att satsa på det rent kunskapsmässigt och ekonomiskt så är det inte lika självklart.
Som sagt var, en regeldiskussion leder alltid till heta känslor. Sorry på förhand, det här låter fel hur man än uttrycker sig men jag är inte helt med på resonemanget att hoj-dragracingens överlevnad i Sverige hänger på fem stycken turbo-hojar i en index-klass med 9.50 i break-out.
mrblue9r skrev:
vad vill folk se när dom kommer till tävlingarna???
Jag tror att fulla 16-stegar med hojar som kör 7'or utan wheeliebars plus två åtta-stegar med 6-sekunders kompressormatade Top Fuel Bikes och Super Twin Top Fuel-hojar skulle göra budgetbeslutet relativt enkelt även för en arrangör med ett uselt sinne för marknadsföring.
mrblue9r skrev:
Jag håller med 1000R i att det måste gå att få sporten säkrare utan att ge sig på turbo, lustgas, stödhjul mm..med förbud och förbud.
Håller helt med (fråga SVEMO om hur hårt det blev runt våra "diskussioner" runt lustgasförbudet).
Mina inlägg här gäller inte så mycket säkerheten som att förstå dom allmänna funderingarna runt dragracingen på det hela taget, det är samma diskussion på HarleyDrags.com just nu. Olyckor är elaka och jag har personligen sett alla vurporna i Sverige i år utom en, var domare på två av dom tävlingarna, tävlingsledare på en annan och speaker på resten. Kan tillägga att vara domare är en rysare och det borde alla som diskuterar regler pröva på, det lägger till en helt annan dimension på tänket runt racingen.
Gällde det enbart att minska problemen runt den typ av olyckor vi hade i år så är det två grejer som gäller: Att man kör med krav på wheeliebars i PSB och SPSB vilket jag tycker vore mycket olyckligt eller att man förbjuder lock-up i PSB. Att förbjuda lock-up i PSB tycker jag vore bra av andra skäl vilket jag har skrivit om tidigare.
mrblue9r skrev:
Varför hacka sönder den enda klassen som har många deltävlingar, många deltagare och välldigt lite incidenter? Den klassen kanske inte är lika ball som PSB men trotts det så är det bevisligen många som gillar den.
Nja, 16 svenska SGB-hojar som har startat i mer än en tävling är inte illa men det är inget direkt riktmärke för en succé. Det är samma nivå som Harley BreakOut och vi är mycket missnöjda med dom siffrorna. PSB fixade 18 startande på samma villkor och Street Bike Bracket i SDC fick ihop 23 stycken och hur jag än vrider och vänder på det hela så får jag inte ihop att det fanns mer än 5 startande som tävlade mer än en gång i NDRS Street Bike med fast index på 10.40. Rätta mig för jag tror att det sista kan vara fel, men jag får inte till det på annat sätt.
MVH
PiPPi