Vilka motardfälgar passar min 00a Husaberg.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ingen panik ännu men jag är på jakt efter ett par motardfälgar till min Husa, det är en 00a det handlar om. Vilka fälgar KTM/husaberg passar, har läst att det skiljer sig lite på hjullaxeln fram men vilka årmodeller gäller det, gäller det både ktm och husaberg också för den delen? Om inte annat kanske det går att lösa med någon slags modifiering på min nuvarande hjulaxel för att få det att passa.
Min husa är av den modellen med wire till hastighetsmätaren, "måste" passa med de nya fälgarna, helst ska den fortfarande fungera.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
philsson skrev:
Ingen panik ännu men jag är på jakt efter ett par motardfälgar till min Husa, det är en 00a det handlar om. Vilka fälgar KTM/husaberg passar, har läst att det skiljer sig lite på hjullaxeln fram men vilka årmodeller gäller det, gäller det både ktm och husaberg också för den delen? Om inte annat kanske det går att lösa med någon slags modifiering på min nuvarande hjulaxel för att få det att passa.
Min husa är av den modellen med wire till hastighetsmätaren, "måste" passa med de nya fälgarna, helst ska den fortfarande fungera.

Gamla 640 fälgar borde fungera!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
00-02 är samma,

Jag har över, kom och köp :7peta

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Josef skrev:
00-02 är samma,

Jag har över, kom och köp :7peta
hörde nåt om att 00-02 husaberg passade och även ktm 00-03 var samma kan det stämma. :va
Antar att vi pratar axeldiametern men hur är det med distanserna, är det samma nav så att säga så att det passar rakt av vad gäller det också?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
03 och nyare har grövre(26mm)framaxel.Bakhjulet är lika på alla.Det går att använda det nyare framhjulet också om man modifierar distanserna,men det är ingen mätardrivning på dom.

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
philsson skrev:
hörde nåt om att 00-02 husaberg passade och även ktm 00-03 var samma kan det stämma. :va
Antar att vi pratar axeldiametern men hur är det med distanserna, är det samma nav så att säga så att det passar rakt av vad gäller det också?

Detta gäller KTM men det ska vara samma på Husaberg från 00

Bak passar från någon gång på 90talet ---> 2006 25mm axel

Fram 00 ---> 02 samma axel men vet inte diametern

Fram 03 ---> 06 26mm axel

Sen är det inte hela världen med dessa axlarna, det finns kit att köpa så dom passar ändå!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snoogans skrev:

Sen är det inte hela världen med dessa axlarna, det finns kit att köpa så dom passar ändå!
Det är 20mm axel bak,däremot är lagren 25mm.Framaxeln är också 20mm 00-02.

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
Snoogans skrev:

Axle reduction kit 26mm > 20mm: 189:-

/Dave

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
David P. skrev:

/Dave
ok, så jag kan köpa de fälgarna som faller mig in bäst så kostar det mig 189kr att få dom att passa om det är 03 och frammåt. Låter ju kanon. :tummenupp
Ah just det, sen har vi problemet med hastighetsmätaren om jag nu skulle vilja ha den, funkar inte till 03 kom vi ju nyss fram till? :huvet
Som sagt inte aktuellt med köp just nu men jag ville höra mig för nu lite innan.
Är de någon som har missat att annonsera kan ni ju alltid skicka ett PM.
Tack för infon grabbar.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
David P. skrev:

/Dave
Är inte det kittet för att bygga åt andra hållet???? Alltså gamla hjul på nyare hoj.

Kanske finns två iofs...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Föresten kom att tänka på en till sak, passar 5" fälg och 160 däck i den gamla (00ans) sving?

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
Supermoto skrev:
Är inte det kittet för att bygga åt andra hållet???? Alltså gamla hjul på nyare hoj.

Kanske finns två iofs...

Fick hem polarns kit häromdagen som köpt 03> fälgar till sin 02a. 26 > 20 som sagt. Finns det till gamla fälgar på nyare hoj?

/Dave

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
David P. skrev:
Fick hem polarns kit häromdagen som köpt 03> fälgar till sin 02a. 26 > 20 som sagt. Finns det till gamla fälgar på nyare hoj?

/Dave
Jag kör med kitet som gör att jag kan använda mina gamla 01-hjul på 05an. KTM original.
Det du la upp bild på borde vara det kitet. Bygga åt andra hållet borde kräva en lång ihålig axel bara, inte två korta som på bilden (för så ser ju mitt ut, klen axel som ska passa i grövre överfall).
Men som sagt, om det finns färdiga kit för att bygga åt ena hållet så varför inte åt båda hållen....

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
Supermoto skrev:
Jag kör med kitet som gör att jag kan använda mina gamla 01-hjul på 05an. KTM original.
Det du la upp bild på borde vara det kitet. Bygga åt andra hållet borde kräva en lång ihålig axel bara, inte två korta som på bilden (för så ser ju mitt ut, klen axel som ska passa i grövre överfall).
Men som sagt, om det finns färdiga kit för att bygga åt ena hållet så varför inte åt båda hållen....

Hmm, har inte lagt upp bild på nåt. Men det låter ju vettigt att ha båda kitten.

Hittade inte nån av er förresten i Teknis monter. Tänkte se hur ni ser ut i verkligheten.. :)

/Dave

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
David P. skrev:
Hmm, har inte lagt upp bild på nåt. Men det låter ju vettigt att ha båda kitten.

Hittade inte nån av er förresten i Teknis monter. Tänkte se hur ni ser ut i verkligheten.. :)

/Dave
Näe, det var så sant :3freak
Det var jag själv som sökte på vad du skrev och sen såg jag bilden :3freak x2

SXS03540400.jpg

Och denna ser ut som man ska använda mindre axel med mindre navet till de större överfallen. Distanserna ska sitta i överfallen för att få den minde axeln att passa. Kanske funkar att stoppa dessa distanser i navet oxå iofs och på så sätt använda nyare hjul till äldre hoj :va

Vi var i montern lö+sö, Linus har du ju träffat ?!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Grabbar, jag kom att tänka på en till grej. Jag har beställt en hastighetsmätare till min 00a, en original wirestyrd. Hur sjutton blir det med motardhjulen? går det att ställa in nåt på mätaren så att den visar rätt?. :va

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
philsson skrev:
Grabbar, jag kom att tänka på en till grej. Jag har beställt en hastighetsmätare till min 00a, en original wirestyrd. Hur sjutton blir det med motardhjulen? går det att ställa in nåt på mätaren så att den visar rätt?. :va
Det är olika vinkelväxel som sitter nere vid hjulet som styr detta.

Slopa det gamla möget med wire helt och kör med digital mätare blir mitt tips :tummenupp

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
Supermoto skrev:
Näe, det var så sant :3freak
Det var jag själv som sökte på vad du skrev och sen såg jag bilden :3freak x2

SXS03540400.jpg

Och denna ser ut som man ska använda mindre axel med mindre navet till de större överfallen. Distanserna ska sitta i överfallen för att få den minde axeln att passa. Kanske funkar att stoppa dessa distanser i navet oxå iofs och på så sätt använda nyare hjul till äldre hoj :va

Vi var i montern lö+sö, Linus har du ju träffat ?!

Det var det kittet han beställt. Dom är till överfallen alltså, men de borde ju även passa i navet då. Har inte undersökt det närmare. Får ta o göra det.

Jo, Linus har jag ju träffat o jag tror jag träffade dig förra sommarn när ni körde uppvisningsrace på Uråsa. Men såvida ni inte skaffat långa skägg, gråa hästsvansar, ölmagar o börjat köra sidovagn så var ni inte i montern när jag var där. :lol

/Dave

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
David P. skrev:
Det var det kittet han beställt. Dom är till överfallen alltså, men de borde ju även passa i navet då. Har inte undersökt det närmare. Får ta o göra det.
Kommer inte att funka.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...