Vilka motardfälgar passar min 00a Husaberg.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Supermoto skrev:
Det är olika vinkelväxel som sitter nere vid hjulet som styr detta.

Slopa det gamla möget med wire helt och kör med digital mätare blir mitt tips :tummenupp
Hur sitter den digitala mojängen? Kanske kan avbeställa och beställa en nyare mätare med digital mätning till min 00a?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
philsson skrev:
Hur sitter den digitala mojängen? Kanske kan avbeställa och beställa en nyare mätare med digital mätning till min 00a?
Givaren skruvar du fast i fästet till bromsoket och så får du sätta en magnet i bromsskivan.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
Givaren skruvar du fast i fästet till bromsoket och så får du sätta en magnet i bromsskivan.
Det är alltså inte svårare än så?. Isf är det ju helt perfekt. Läst att wire systemet brukar gå sönder så digitalt vore absolut att föredra.
Tack för infon, ringer min återförsäljare nu. :tummenupp

EDIT: Expediten visste inte så mycket :D men digital mätare är beställd och jag bad dem kolla upp det om den passade före de i sin tur gjorde sin beställning, hon skulle kolla med en som kunde svara på frågan. Behövde nämligen ha en Godkänd mätare inför registreringsbesiktningen. :gnissla

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
David P. skrev:
Det var det kittet han beställt. Dom är till överfallen alltså, men de borde ju även passa i navet då. Har inte undersökt det närmare. Får ta o göra det.

Jo, Linus har jag ju träffat o jag tror jag träffade dig förra sommarn när ni körde uppvisningsrace på Uråsa. Men såvida ni inte skaffat långa skägg, gråa hästsvansar, ölmagar o börjat köra sidovagn så var ni inte i montern när jag var där. :lol

/Dave
Kommer inte funka som busaberg säger. Tänk på hur det ser ut inuti navet så fattar du varför.

Jag var inte med på Uråsa tyvärr.
Hehe, det va Piff & Puff du såg då :lol

här är jag (märkligt att det blev just DEN bilden, hihi)

philsson skrev:
Det är alltså inte svårare än så?. Isf är det ju helt perfekt. Läst att wire systemet brukar gå sönder så digitalt vore absolut att föredra.
Tack för infon, ringer min återförsäljare nu. :tummenupp

EDIT: Expediten visste inte så mycket :D men digital mätare är beställd och jag bad dem kolla upp det om den passade före de i sin tur gjorde sin beställning, hon skulle kolla med en som kunde svara på frågan. Behövde nämligen ha en Godkänd mätare inför registreringsbesiktningen. :gnissla
Om du ändå ska lägga pengar på det så gör det rätt & snyggt.
Se till att du tar den nya lilla mätaren istället för den gamla stora. Kolla även vilka fäten du har på hojen vid oket samt på skivan så att magneten hamnar mitt för sensorn (gör den inte det går den att limma fast på skivan). Lusläs de olika parts manual för att se vilka grejer du har och vilka du kan byta ut mot nyare grejer. Samt gärna kolla vad du kommer köpa för 17" hjul/bromsar så de passar så bra det går.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Supermoto skrev:
Kommer inte funka som busaberg säger. Tänk på hur det ser ut inuti navet så fattar du varför.

Hehe, det va Piff & Puff du såg då :lol

Om du ändå ska lägga pengar på det så gör det rätt & snyggt.
Se till att du tar den nya lilla mätaren istället för den gamla stora. Kolla även vilka fäten du har på hojen vid oket samt på skivan så att magneten hamnar mitt för sensorn (gör den inte det går den att limma fast på skivan). Lusläs de olika parts manual för att se vilka grejer du har och vilka du kan byta ut mot nyare grejer. Samt gärna kolla vad du kommer köpa för 17" hjul/bromsar så de passar så bra det går.
Tack för tipsen. Vore grymt schysst att ha den nya schyssta mätaren som som du säger inte är lika klumpig, antar att det går att ställa hjulomkretsen eller storleken på hjulen på något sätt i dendär mackapären?

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
philsson skrev:
Tack för tipsen. Vore grymt schysst att ha den nya schyssta mätaren som som du säger inte är lika klumpig, antar att det går att ställa hjulomkretsen eller storleken på hjulen på något sätt i dendär mackapären?

Innan du beställer hem den ifrån din ÅF så slå ett öga på Ebay, det är något firma i Dyskland som säljer den mätaren+fäste kontinuerligt där. Borde gå å söka på KTM/Husa å hitta den, gissar att du kan tjäna några spänn.
Det samma gäller nog givarkabeln även om den inte är så dyr.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
kiko skrev:
Innan du beställer hem den ifrån din ÅF så slå ett öga på Ebay, det är något firma i Dyskland som säljer den mätaren+fäste kontinuerligt där. Borde gå å söka på KTM/Husa å hitta den, gissar att du kan tjäna några spänn.
Schystt tänkt, då kan jag passa på att fråga dig som kan lite tyska, hur stavar du till mätare :rolleyes: .

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
kiko skrev:
Stämmer alldeles utmärkt. Jag ligger och bevakar konstant och det brukar finnas både sensorkabel och mätare titt som tätt.

http://cgi.ebay.de/KTM-Husaberg-Dig...031391598QQcategoryZ82452QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/KTM-Husaberg-Dig...031391775QQcategoryZ82452QQrdZ1QQcmdZViewItem

Dessa två borde du kunna montera rakt på. Sensor får du flundra lite mer på eftersom sättet att fästa dem skiljer från år till år lite grand

Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
philsson skrev:
Schystt tänkt, då kan jag passa på att fråga dig som kan lite tyska, hur stavar du till mätare :rolleyes: .

Du hittar dem genom å bara söka på KTM eller Husaberg, digital tacho funkar annars med.

Men du kan få direktlänkarna istället ...

Hållare:
http://cgi.ebay.co.uk/KTM-Husaberg-...031391598QQcategoryZ82452QQrdZ1QQcmdZViewItem

Mätare:
http://cgi.ebay.co.uk/KTM-Husaberg-...031391775QQcategoryZ82452QQrdZ1QQcmdZViewItem

Om budgivningen råkar dra iväg så kan du alltid vänta några dagar för då lägger firman upp en ny igen, har sålt dessa sista månaderna.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nelson.gif
HAA HAAA :lol

Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Supermoto skrev:

Jaja, fuska dit länkarna i inlägget innan mitt bara. Synd att ditt är editerat efter att mitt e skrivet, jag såg allt att de ej var med från början :arsele

Eller så kanske vi båda två saknar någe vettigt å göra å sitter å dammsuger Ebay på roligheter hela dagarna :)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kiko skrev:
Jaja, fuska dit länkarna i inlägget innan mitt bara. Synd att ditt är editerat efter att mitt e skrivet, jag såg allt att de ej var med från början :arsele

Eller så kanske vi båda två saknar någe vettigt å göra å sitter å dammsuger Ebay på roligheter hela dagarna :)
Äsch!
Jag hade.... eerhhhhhhh... bara glömt en punkt i sista meningen. Just det, så var det. En punkt! Bara! :fakta :hihi

Själv är jag ju uppsagd och gör fan bara exakt det jag ska fram till 11e mars !! Inte ett jota mer !!

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
philsson skrev:

Vill man inte lägga en halv förmögenhet kan man ju alltid sätta dit en cykeldator för 50 spänn med samma funktioner (kanske inte gångtid då).

Supermoto skrev:
Hehe, det va Piff & Puff du såg då

Haha, ok. Vem var Piff o vem var Puff? Fasen, du står ju på min plats på den bilden! :fatta!

/Dave

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
David P. skrev:
Vill man inte lägga en halv förmögenhet kan man ju alltid sätta dit en cykeldator för 50 spänn med samma funktioner (kanske inte gångtid då).

/Dave
Jo jag har en schysst cykeldator i nuläget med timräknare och lite så men jag måste ha en godkänd instrumentering inför reggbesiktningen och det är därför jag är ute efter att köpa en, annars fungerar cykeldator utmärkt.

Vad kostar annars instrumenteringen. Vad har den för artikelnummer från husaberg? 00ans kostar nämligen 600kr jag trodde inte det kunde skilja så värst mycket på dom. :va

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
philsson skrev:
Jo jag har en schysst cykeldator i nuläget med timräknare och lite så men jag måste ha en godkänd instrumentering inför reggbesiktningen och det är därför jag är ute efter att köpa en, annars fungerar cykeldator utmärkt.

Vad kostar annars instrumenteringen. Vad har den för artikelnummer från husaberg? 00ans kostar nämligen 600kr jag trodde inte det kunde skilja så värst mycket på dom. :va

Du behöver inte en original instrumentering. Belyst hast-mätare o helljus-lampa är väl allt som behövs har jag för mig. Blir ju lite onödiga stålar. Lägg dom på motardkittet ist! Blir väl en schysst bromsskiva?

2004(stora): 80014069200 "SPEEDOMETER KM/H 17" 1 819,19 SEK
2005(smala): 54814069200 "SPEEDOMETER KM/H 17" 1 886,66 SEK

/Dave

EDIT: Fasen, snacka om att man lägger åt helskotta för mkt tid framför det här forumet! Vad gjorde man innan man fastnade här? Fick saker o ting gjorda förmodligen... :lol

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
David P. skrev:
Du behöver inte en original instrumentering. Belyst hast-mätare o helljus-lampa är väl allt som behövs har jag för mig. Blir ju lite onödiga stålar. Lägg dom på motardkittet ist! Blir väl en schysst bromsskiva?

/Dave
Jagg var inne på registreringsbesiktning i fredags förgäves men då påpekade han att jag inte fick ha cykeldator på en hoj utfärdad 99 eller senare, utan instrumenteringen var tvungen att vara märkt, minns bara inte vad märkningen hette. Du råkar inte ha artikelnummer till den nya instrumenteringen så jag kan kolla upp priset på den i butik?

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
philsson skrev:
Jagg var inne på registreringsbesiktning i fredags förgäves men då påpekade han att jag inte fick ha cykeldator på en hoj utfärdad 99 eller senare, utan instrumenteringen var tvungen att vara märkt, minns bara inte vad märkningen hette. Du råkar inte ha artikelnummer till den nya instrumenteringen så jag kan kolla upp priset på den i butik?

Upp.

Ok, min förra som jag skulle regga var en 99a. CE-märkning som sagt.

/Dave

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
philsson skrev:

219 Euro i Dyskland enligt Firman på eBay, vet ej om det är sant men det låter troligt och då är den inte billigare här. Finns en begagnad mätare på eBay med av modellen innan den jag länkade till, kan vara någe kanske.
http://cgi.ebay.co.uk/HUSABERG-DIGI...033492252QQcategoryZ36796QQrdZ1QQcmdZViewItem

Annars finns det ju en uppsjö av andra digitala alternativ som är E-märkta, har belysning, kontrollampor etc. vilket cykeldatorer oftast saknar.

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
kiko skrev:
219 Euro i Dyskland enligt Firman på eBay, vet ej om det är sant men det låter troligt och då är den inte billigare här. Finns en begagnad mätare på eBay med av modellen innan den jag länkade till, kan vara någe kanske.
http://cgi.ebay.co.uk/HUSABERG-DIGI...033492252QQcategoryZ36796QQrdZ1QQcmdZViewItem

Annars finns det ju en uppsjö av andra digitala alternativ som är E-märkta, har belysning, kontrollampor etc. vilket cykeldatorer oftast saknar.

Då är det ju billigare i Svedala! Som sagt, UPP! :öga

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...