Vilka "roliga" hojar finns med ABS?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Har börjat fundera på att byta upp mig lite, hojledes. Då jag två gånger blivit räddad av ABS:n, anser jag detta vara en bra livförsäkring, och vill under inga omständigheter byta bort detta. Så, vilka roliga hojar finns med ABS idag? Jag är ute efter en fajter, naken, motard, sport, allt utom kastom och gåldving... Förslag?
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
nu menar jag verkligen inget illa men varken fajter, motard eller sport är hojar som finns med ABS av den enkla anledningen att den som vanligen framför dessa skapelser är intresserad av att kunna kontrollera bromsen själv utan någon hjälp av ABS. Om du verkligen behöver ABS på din hoj för att klara av vardagliga situationer så är det bättre att du ser över din körstil och framförhållning i trafiken innan du går upp på "lek&hobby" avdelningen:tummenupp
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
BMW F800S, har testat farsans... kul hoj med bra komfort:tummenupp
BMW X-Moto, inte testat... säkert helt ok
Sen bmws K/R 1200...
Hondas hornet...
Kawa Z750/1000
Yamaha FZ 6/1
Honda VFR 800
Finns säkert fler:rolleyes:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har stått som instruktör vid många bromsövningar och sett 100-tals hojar av olika slag bromsa. Väldigt få har utan ett antal repetitioner kommit inärheten av vad de skulle presterat om de haft ABS.
I en nödsituation är det dessutom ännu svårare att göra en kontrollerad och effektiv inbromsning.

Kontentan är att det är ganska självklart att ABS höjer säkerheten och om man tror att man bromsar bättre utan ABS i en verklig nödsituation är man antingen en av väldens bästa bromsare eller ute på riktigt tunn is.

Jag tränar bromsning många gånger per säsong och är relativt duktig, kan tom bromsa kortare utan ABS under kontrollerade former och på torrt underlag redan på första försöket men jag kommer aldrig att köpa en hoj för gatbruk utan ABS, det finns helt enkelt ingen anledning.

On topic:
BMW R1200S är en trevlig hoj om man gillar sport-twinar med hygglig försäkringspremie.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
nu menar jag verkligen inget illa men varken fajter, motard eller sport är hojar som finns med ABS av den enkla anledningen att den som vanligen framför dessa skapelser är intresserad av att kunna kontrollera bromsen själv utan någon hjälp av ABS. Om du verkligen behöver ABS på din hoj för att klara av vardagliga situationer...

Jag kan inte annat än gratulera till att du är så förträfflig i ditt framförande av ditt fordon att du inte behöver teknisk assistans. Jag ställer mig dock frågande:

1. Har du alltid varit så duktig? Föddes du med denna färdighet, eller lärde du dig allt du kan på körskolan? Vanligtvis brukar ju folk lära sig med hjälp av erfarenhet, något som ofta tar ett tag att skaffa sig. Jag tog mitt kort i år, och har inte skaffat mig så mycket. Jag ber verkligen många gånger om ursäkt för detta, egentligen borde jag kanske avstå från att köra min mc (med ABS) så att du och resten av "broms-eliten" kan få ha vägarna för er själva...

2. Har du någonsin varit med om en situation då du inte undrar om det ska smälla, utan istället bara kan konstatera att det ska det, med följande pling-plong-taxiresa (om du har tur), hur din sambo kommer att reagera osv. De flesta skulle i denna situation panikbromsa (jag vet, utom du), hur bra de än är att bromsa under "normala" förhållanden.

Men tack för ditt bidrag till min frågeställning, jag har verkligen blivit en bättre människa efter dina visdomsord, och kommer hädanefter lägga hojåkandet på hyllan, då jag, tvärtemot dig, inte är en bromsexpert (än)...

Tillbaka till hojarna...

Till min stora glädje ser jag faktiskt att FZ1-n faktiskt kommit med ABS, den är trevlig, helt klart. Även BMW K1200R är en ganska trevlig naken hoj, tyvärr är den förbannat dyr i inköp...
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
nu menar jag verkligen inget illa men varken fajter, motard eller sport är hojar som finns med ABS av den enkla anledningen att den som vanligen framför dessa skapelser är intresserad av att kunna kontrollera bromsen själv utan någon hjälp av ABS. Om du verkligen behöver ABS på din hoj för att klara av vardagliga situationer så är det bättre att du ser över din körstil och framförhållning i trafiken innan du går upp på "lek&hobby" avdelningen:tummenupp

:corn
Åker BMW, med abs, och med bromsservo. Tror att jag åkt hyffsat många bandagar samt många många landsvägsmil. Det är inte många som ens är i närheten av att bromsa sig förbi mig inför en kurva. Å det är cykelns förtjänst med ABS.
Förstår inte tankegången varför man ska välja bort ett hjälpmedel som kan vara skillnaden mellan att lyckas få stopp med båda hjulen i asfalten eller inte.

Jag kommer inte att köpa en landsvägscykel utan ABS igen.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag kan inte annat än gratulera till att du är så förträfflig i ditt framförande av ditt fordon att du inte behöver teknisk assistans. Jag ställer mig dock frågande:

1. Har du alltid varit så duktig? Föddes du med denna färdighet, eller lärde du dig allt du kan på körskolan? Vanligtvis brukar ju folk lära sig med hjälp av erfarenhet, något som ofta tar ett tag att skaffa sig. Jag tog mitt kort i år, och har inte skaffat mig så mycket. Jag ber verkligen många gånger om ursäkt för detta, egentligen borde jag kanske avstå från att köra min mc (med ABS) så att du och resten av "broms-eliten" kan få ha vägarna för er själva...

2. Har du någonsin varit med om en situation då du inte undrar om det ska smälla, utan istället bara kan konstatera att det ska det, med följande pling-plong-taxiresa (om du har tur), hur din sambo kommer att reagera osv. De flesta skulle i denna situation panikbromsa (jag vet, utom du), hur bra de än är att bromsa under "normala" förhållanden.

Men tack för ditt bidrag till min frågeställning, jag har verkligen blivit en bättre människa efter dina visdomsord, och kommer hädanefter lägga hojåkandet på hyllan, då jag, tvärtemot dig, inte är en bromsexpert (än)...

Tillbaka till hojarna...

Till min stora glädje ser jag faktiskt att FZ1-n faktiskt kommit med ABS, den är trevlig, helt klart. Även BMW K1200R är en ganska trevlig naken hoj, tyvärr är den förbannat dyr i inköp...

:tummenupp Ägd, som ungdomarna säger.

Kan bara instämma med Josef. R1200S är en förbannat trevlig och rolig hoj, om aningens dyr.

[EDIT] Jag har precis köpt en hoj utan ABS men det var bara för att jag inte hade råd med den nya modellen.. Med ABS. :näsblod
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det finns en bra anledning till varför fler och fler hojjar finns att få med ABS som standard/tillval. Annars skule de knappast tillverkas.

Naivt att tro att ABS är onödigt. Riktigt korkat faktiskt.
 

Tarumbar

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Kista
Hoj
90 Kawasaki ZX10
Z750 går jag i god för. 07orna har ABS.

Edit. Såg att du redan hade en sådan. :yoparty
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009

Till min stora glädje ser jag faktiskt att FZ1-n faktiskt kommit med ABS, den är trevlig, helt klart. Även BMW K1200R är en ganska trevlig naken hoj, tyvärr är den förbannat dyr i inköp...

Först tänkte jag säga att det bara är FZ1-S som finns med abs, men såg nu att N också finns, isf rekommenderar jag den starkt, svinkul hoj till helt ok försäkringspremie, 1a året fås med vagnskadegaranti :tummenupp

Undra om det kostar båda pungkulorna att eftermontera?
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
ZZR 1400 finns med ABS! :hojraket
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Räddades faktiskt för nån vecka sedan pga av att jag inte hade abs.
Bromsa omkull o gled in i baken av en bil o klara mig oskadad.

Hade jag kört in i den på 2 hjul hade det inte blivigt kul :)

Dock är nog abs att föredra :tummenupp
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Måste bara fråga eftersom du säger att du vill byta upp dig, är z750 -07 slö/tam? Har nämligen lite funderingar på en fabriksfighter och har haft den modellen i åtanke. Fast är den slö så går den bort! :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ducati ST4s finns med ABS. Samma motor som Ducati 996 och den funkar på bandagar och för touring. Fast då blir det en beggad hoj.
ST3 finns med ABS, men jag skulle vänta till våren då det talas om en ny ST4 med 4-ventilsmotor. Roligare då ST3:ans 107 hästar kanske känns lite väl lite.
Multin säljs INTE med ABS

BMW´s högfartaren har ju ABS + en hyfsad försäkringspremie.
Alla BMW´s hojar går att få med ABS vad jag vet.. enda undantaget var ju tidigare just sportcup varianten av 1150R. Polaren har en X-moto och tycker det är en kanonhoj. Dyr i inköp, men förmodligen ett skottsäkert inköp.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top