Vilka skall ut på äventyr i sommar??

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Gillar bara staden i sig, när vi var där sist så hade vi kanon kul.
Hur många är ni ? Vart skall ni åka ?
Vi är tre eller fyra st som åker (vi håller på att övertala frun till en fjärde, att hon ska släppa på tyglarna..;-) i en vecka och vi kommer troligen att åka in i Norge via Värmland, Kongsvinger, Rjukan, Odda, Jondal och så neråt till Stavanger och färja in i Lysefjorden till Lysebotn och sedan därifrån österut igen. Vi tänker ta det i lugn takt så att vi kan välja små roliga kurvvägar:tungan istället för stora. Vi planerar också att stanna två nätter i Lysebotn och två nätter kring Jondal, då kan man göra lite dagsutflykter utan packning. Vi hade först planer på att även hinna med Trollstigen/Geiranger/Atlanthavsveien men det slog vi ur hågen (dit kan vi ta en vecka nästa år), vi vill också hinna med att umgås, snacka och ta en pilsner. Vi blev grymt taggade av denna reseberättelse, plus flera tips på vägar i trådar här på sporthoj.
Ni då?

Last edited:

Putte600rr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
Mellan hojar
24/5 drar jag och en polare från Sverige.
Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike till Roscoff.
Där ska vi ta båt över till Plymouth... Snurra runt lite i England och Wales för att sedan ta båt över till Isle of man, Douglas...

Nu undrar vi lite prylar, eftersom det är vår första resa dit.

1. Måste man ha biljetter för att komma in på tävlingsområdet?
2. Bör man ha spännband med sig för att spänna fast hojen på färjorna eller hur fungerar det?
3. Boende... vi tänkte tälta eller liknande (under bar himmel)... finns det kampingplatser eller ska man slänga tältet över hojjarna och sova under?
Finns det annars campingplatser och vad bör man i så fall tänka på?

4. Allmänna tips...

5. föräkringspapper, registreringsbevis, hemförsäkringspapper, pengar (alt. rånarluva) måste man ha med sig... någon annat man ska tänka på??

6. Någon som varit på isle of man tidigare kan får gärna komma med bra ställen, platser eller annat skoj man bör kolla in/göra under resan...

Väldigt tacksam för svar!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
3. Boende... vi tänkte tälta eller liknande (under bar himmel)... finns det kampingplatser eller ska man slänga tältet över hojjarna och sova under?

I England... där regnar det ibland :rolleyes:

Fan va gött det hade varit att spänna upp en lättviktspressening över/mellan två hojar och somna till ljudet av svalnande metall som tickar:tummenupp Och värme har man också :yoparty Fy fan vilken bra idé :tummenupp :)

Putte600rr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
Mellan hojar
I England... där regnar det ibland :rolleyes:

Fan va gött det hade varit att spänna upp en lättviktspressening över/mellan två hojar och somna till ljudet av svalnande metall som tickar:tummenupp Och värme har man också :yoparty Fy fan vilken bra idé :tummenupp :)

Det man inte dör av härdar... Vi är förmodligen lite sent ute just nu för att få tag på något boende... så man får väl se hur det blir med sömnen...

mmm, i England regnar det dj--igt ofta... sover man under bar himmel så får man väl ha ett sugrör att andas igenom så man inte drunknar i pölen som sakta fylls runt om en...

Men annars så låter det ju helt ok med det du skrev om "ljudet av svalnande metall" :)

berkasson

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
2007 Daytona 675
Jag och en polare tar hojarna ut till Europa Första planerade stopp är motogp (schassen) sedan vidare mot alperna ska bli jävligt skönt att få komma iväg en sväng. Planerad restid blir väl så länge slantarna räcker...

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
V24-25 åker jag och minst 6 kompisar ner till norra italien!! (alperna):)

Några fler som ska ner samtidigt kanske?? vore kul att träffa lite nya mäniskor!! :tummenupp

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vi är tre eller fyra st som åker (vi håller på att övertala frun till en fjärde, att hon ska släppa på tyglarna..;-) i en vecka och vi kommer troligen att åka in i Norge via Värmland, Kongsvinger, Rjukan, Odda, Jondal och så neråt till Stavanger och färja in i Lysefjorden till Lysebotn och sedan därifrån österut igen. Vi tänker ta det i lugn takt så att vi kan välja små roliga kurvvägar:tungan istället för stora. Vi planerar också att stanna två nätter i Lysebotn och två nätter kring Jondal, då kan man göra lite dagsutflykter utan packning. Vi hade först planer på att även hinna med Trollstigen/Geiranger/Atlanthavsveien men det slog vi ur hågen (dit kan vi ta en vecka nästa år), vi vill också hinna med att umgås, snacka och ta en pilsner. Vi blev grymt taggade av denna reseberättelse, plus flera tips på vägar i trådar här på sporthoj.
Ni då?

Körde 380 mil Norge förra året o bla de ställe du räknat upp. Underbar resa !! Men 2 nätter i Lysebotn ? Ska ni skava serpentinen dit fram o tillbaka 30 ggr eller vandra iväg till Prekkestolen o Kjeragsbolten ? Finns inte så mkt annat att göra där......
2 nätter i Jondal är däremot perfekt ! 2 mil till sommarskicenter på Folgefonna o en massa härliga vägar runtomkring. O servitrisen på fiket/hotellet vid hamnen i Jondal får en gärna att vilja stanna en extranatt...:tungan . 40+ o med behag som får glaciären att smälta:tuttar

Bild 1: 900 m under dig ligger Lysebotn.....
Bild 2: Sista 8 km....
Bild 3: I väntan på servitr...eehhh....lite mat i Jondal...
Bild 4: Notera rövspåret i glaciären:tungan

Själva åker vi på Europatour detta året. Ska ta Autozug från Hamburg-München. Därifrån mot Schweiz , en sväng in i Lichtenstein , Stelviopasset i Italien o det bästa Dolomiterna kan erbjuda , ner till Venedig...Kör runt bukten o passerar Slovenien o ner till Pula i Kroatien. Stannar nåt dygn där o möter upp en arbetskamrat med familj , som lovat hålla oss med öl o sol.
Upp mot Österrike , en kringla runt Grossglockner , Örnnästet o massa underbara vägar. Över till Ungern , upp genom Slovakien , Bratislava o över en snabbis till Wien....Passerar Tjeckien o upp genom Polen till Gdynia. Om tid finns o vädret är bra så stannar vi nån dag eller 2 i Leba eller Jerzebia Gora. Östersjöns riviera....Billigt o underbart fint ! Sen färja till Karlskrona o ynka 5 mil hem efter det !
Räknar med att vara borta ca 12 dagar..... Tror man blir religiös efter denna resan. Kände att han kallade efter Norge förra året....:)

Bifogat

• IMG_2488 (Medium).jpg
    IMG_2488 (Medium).jpg
    91.5 KB · Visningar: 119
  • IMG_2489 (Medium).jpg
    IMG_2489 (Medium).jpg
    81.9 KB · Visningar: 129
  • DSC00201 (Medium).JPG
    DSC00201 (Medium).JPG
    66.9 KB · Visningar: 139
  • DSC00206 (Medium).JPG
    DSC00206 (Medium).JPG
    56.7 KB · Visningar: 141

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Jag och en polare tar hojarna ut till Europa Första planerade stopp är motogp (schassen) sedan vidare mot alperna ska bli jävligt skönt att få komma iväg en sväng. Planerad restid blir väl så länge slantarna räcker...

Så ser min planering ut också, precis som förra året.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Körde 380 mil Norge förra året o bla de ställe du räknat upp. Underbar resa !! Men 2 nätter i Lysebotn ? Ska ni skava serpentinen dit fram o tillbaka 30 ggr eller vandra iväg till Prekkestolen o Kjeragsbolten ? Finns inte så mkt annat att göra där......
2 nätter i Jondal är däremot perfekt ! 2 mil till sommarskicenter på Folgefonna o en massa härliga vägar runtomkring. O servitrisen på fiket/hotellet vid hamnen i Jondal får en gärna att vilja stanna en extranatt...:tungan . 40+ o med behag som får glaciären att smälta:tuttar

Bild 1: 900 m under dig ligger Lysebotn.....
Bild 2: Sista 8 km....
Bild 3: I väntan på servitr...eehhh....lite mat i Jondal...
Bild 4: Notera rövspåret i glaciären:tungan

Själva åker vi på Europatour detta året. ...Kände att han kallade efter Norge förra året....:)

Ah, underbart, tack för fina bilder, vägarna ser overkligt sköna ut...! Servitrisen ska kollas in! Mnja, två nätter i Lysebotn..., räcker kanske med en. Vi ska inte till Kjeragsbolten, men ev Prekestolen.
I en annan tråd om Norge här på sporthoj beskrevs vägen vid Jondal på ett sätt som gör att jag bara måste dit, "knäskrap på havsnivå" och fruktodlingar etc, låter kanon! Åkte ni skidor på glaciären? Bodde ni på nåt bra ställe kring Jondal eller Lysebotn?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu är det bokat! Autozug ner till gränsen Frankrike/Spanien, sen 2v runt i Spanien, Portugal och Andorra. Blir finemang :tummenupp

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ah, underbart, tack för fina bilder, vägarna ser overkligt sköna ut...! Servitrisen ska kollas in! Mnja, två nätter i Lysebotn..., räcker kanske med en. Vi ska inte till Kjeragsbolten, men ev Prekestolen.
I en annan tråd om Norge här på sporthoj beskrevs vägen vid Jondal på ett sätt som gör att jag bara måste dit, "knäskrap på havsnivå" och fruktodlingar etc, låter kanon! Åkte ni skidor på glaciären? Bodde ni på nåt bra ställe kring Jondal eller Lysebotn?

Nej...Vi åkte aldrig skidor. Lockade inte så mkt när man visste att man hade 2 mil serpentin ner till Jondal igen:tungan . Vi nöjde oss med lite snöbollskrig mitt i sommaren o tittade lite på de som åkte.
Vi kom söderifrån o passerade Lysebotn , tog färjan till Forsand där vi stannade över natten. Dagen efter så fortsatte vi norrut o sov nästa natt i Voss , lite norr om Jondal. Hittade som tur var en däcksverkstad där , för väven började komma fram:gnissla . Med nya däck så kunde vi fortsätta via Laerdalstunneln ( världens längsta tunnel) o Dalsnibba mot Trollstigen , Atlanthavsvegen o Trondheim.

När man kommer in i en fruktodling o det är ett hav av vita presenningar så känns det riktigt exotiskt. O vad smakar godare än egenhändigt pallade frukter ?:tungan
O det där med knäskrap på havsnivå... Det stämmer verkligen ! Det måste varit exakt så Gud ville ha det när han skapade första vägen !:)

Bild 1. Körsbärsodling lite norr om Jondal
Bild 2. Folgefonna Sommarskicenter
Bild 3. Trollstigen

Bifogat

• IMG_2509 (Medium).jpg
    IMG_2509 (Medium).jpg
    86.9 KB · Visningar: 89
  • IMG_2516 (Medium).jpg
    IMG_2516 (Medium).jpg
    51.3 KB · Visningar: 99
  • Norge 172 (Medium).jpg
    Norge 172 (Medium).jpg
    126.6 KB · Visningar: 126

RoffeN

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
-08 Yamaha Fjr 1300
Jag och min frun har igår bokat Gbg-Kiel den 10/5 och sedan Hamburg-Bozen den 11/5 sen....får vi se. Funderar på Venedig och sedan Garda- och Comosjön. Därefter Provance och sen hem via Narbonne nån gång runt den28-29 maj.

Om gud är god blir det även en två veckors tur för oss till alperna, Österike och Italien i september.

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
24/5 drar jag och en polare från Sverige.
Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike till Roscoff.
Där ska vi ta båt över till Plymouth... Snurra runt lite i England och Wales för att sedan ta båt över till Isle of man, Douglas...

Nu undrar vi lite prylar, eftersom det är vår första resa dit.

1. Måste man ha biljetter för att komma in på tävlingsområdet?
2. Bör man ha spännband med sig för att spänna fast hojen på färjorna eller hur fungerar det?
Finns det annars campingplatser och vad bör man i så fall tänka på?

4. Allmänna tips...

5. föräkringspapper, registreringsbevis, hemförsäkringspapper, pengar (alt. rånarluva) måste man ha med sig... någon annat man ska tänka på??

6. Någon som varit på isle of man tidigare kan får gärna komma med bra ställen, platser eller annat skoj man bör kolla in/göra under resan...

Väldigt tacksam för svar!

Det man måste ha är biljetter till båten (Steam Packet, England-Isle of man), mycket svårt + dyrt.
Boende skall inte vara nåt problem (typ hemma hos).
Tälta gjorde man i tävlingsdepån förr åtminstone.
Tävlingsområdet / banan är ju runt hela ön så där sitter man gratis o dinglar med benen på favostället eller hyr en stol med förfriskningar på nån kyrkogård med utsikt över raceslingan.
Hett tips är att gå upp tidigt på morgonen o ta ett snabbt varv på raceslingan innan folket har vaknat, 7-8 tiden. Världens bästa MC väg, paddad och klar och ett bra tillfälle att hitta ett favoställe!
Skyll inte på mig om ni kommer till skada bara, har hänt förr!!

/jonas.

P.S. Jag flyger nog ner till Malaga (södra Spanien) V 17/18 ,hyr MC o kör lite rally i bergen o äter gott om nån är sugen.

Putte600rr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
Mellan hojar
Det man måste ha är biljetter till båten (Steam Packet, England-Isle of man), mycket svårt + dyrt.
Boende skall inte vara nåt problem (typ hemma hos).
Tälta gjorde man i tävlingsdepån förr åtminstone.
Tävlingsområdet / banan är ju runt hela ön så där sitter man gratis o dinglar med benen på favostället eller hyr en stol med förfriskningar på nån kyrkogård med utsikt över raceslingan.
Hett tips är att gå upp tidigt på morgonen o ta ett snabbt varv på raceslingan innan folket har vaknat, 7-8 tiden. Världens bästa MC väg, paddad och klar och ett bra tillfälle att hitta ett favoställe!
Skyll inte på mig om ni kommer till skada bara, har hänt förr!!

/jonas.

P.S. Jag flyger nog ner till Malaga (södra Spanien) V 17/18 ,hyr MC o kör lite rally i bergen o äter gott om nån är sugen.

Tackar för tipsen!!

Gillarhoj

Lev medans du kan sedan är det försent.
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
98 Honda CBR1100 XX
Halloj alla hoj åkare.
Jag ska ge mig ner över den 6/7 efter sett Springsteen i Göteborg ner till Montc blanc i Frankrike ,sen vidare antingen genom norra Italien och sen upp genom Österike till Wien ,sen några stop på hem vägen är det nån som ska åt dom hållen vid den tid punkten så hör gärna av er.Ha annars en bra åkar sommar och vår
Bojje i Västerås

Gick med
17 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
det blir en 2 veckors i Tokyo i juli, dock utan hoj.. :D
av dom återstående veckorna på semestern är tanken Frankrike på 2 hjul :tummenupp

Vi kanske kan joina ihop oss, alla fall vägen ner till Hambug om du inte blir sugen och åka med till Kroatia.:tummenupp
Funderar ta tåget från Hamburg och hoppa av sydligare t ex. Salzburg eller dylikt, håller på och uppdaterar mig med destinations möjligheter.
Tänkte åka ner till Kroatien i 10-14 dagar.
Någon mer som har funderat på Kroatien kusten, slutet av juli (ca. 27. till den 12.augusti) till augusti.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kroatien är grymt! Jag var där med hojjen förra sommaren. Vi hade riktigt kul!
Fina vägar, billigt boende och mycket att titta på :tummenupp

Vi kanske kan joina ihop oss, alla fall vägen ner till Hambug om du inte blir sugen och åka med till Kroatia.:tummenupp
Funderar ta tåget från Hamburg och hoppa av sydligare t ex. Salzburg eller dylikt, håller på och uppdaterar mig med destinations möjligheter.
Tänkte åka ner till Kroatien i 10-14 dagar.
Någon mer som har funderat på Kroatien kusten, slutet av juli (ca. 27. till den 12.augusti) till augusti.

Gick med
17 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
Kroatien är grymt! Jag var där med hojjen förra sommaren. Vi hade riktigt kul!
Fina vägar, billigt boende och mycket att titta på :tummenupp

Tog du tåget eller körde du igenom transportsträckan?
Hur mycket gick Ca. kostnaderna på för ToR resan (bensin, tull, avgifter).
Satt och knappade på viamichelin för att få ett hum om kostnaden.
Med tåg och soppa (örebro-hamburg-tåg-Villach-Split och tbx) hamnade jag på ca. 7000Skr.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha