Vilken är värsta hojen?

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag förstod vad du menade ;) Är nog inte superkass på att köra heller, snarare medelmåtta som vet sina begränsningar.

Enligt körskoleläraren jag hade så märktes mitt crossåkande främst på krypkörningen :)
Men att åka fort på bana är ju en helt annan femma naturligtvis.
Van vid att hantera en motorcykel är ju aldrig dåligt, bara det att det är en omställning varje gång man byter typ av hoj, så därför kan de inte jämföras rakt av.

Vi har ju en lokal bana som jag sett bildbevis på att även du åker, så vi kan ju ta en kursdag på bulten sen i sommar :gnissla :hihi

Du menar att jag ska hålla gratiskurser??? :mad:
Nä du.. den funkar inte. Jag kräver minst en räkmacka och en kopp kaffe på rosenhill:)

Jag kommer försöka ordna lite dagsturer i sommar, I turerna är förhoppningen att jag ska få med mig lite instruktörer som kan ge lite tipps mm.
Vi får se om det blir verklighet. Allt hänger på intresse från Er andra.

Brukar inte lägga mig i sådana här trådar men.....

Det jag reagerar på är inte körkunskaperna eller brist på de samma.
Som andra redan påpekat, SM-nivå på cross kräver en del.
Det går att sadla om från cross utan större problem.
Bra körkunskaper och känsla för det du gör, räcker långt(naturbegåvning)
Jimmy Lindström, Carlbark, Fredrik Jansson, Papunen(har jag för mig) har ju alla gjort det och det verkar ju funka bra.
Men dessa åker just bana och inte trafik.

@urgabluf
Det som skrämmer mig, är din attityd!
Det är inte dina körkunskaper som kommer att få dig dödad.....det är din attityd.
Det spelar ingen roll hur bra du är som förare, för du är INTE ensam i trafiken.
Du saknar riskmedvetenhet som är något som kommer med åren/milen.
Kallas också för erfarenhet.
Det som Ezzo och jag(SMC) lär ut på kurserna, är bla. riskmedvetenhet.

Om du sen är ett troll, är påhittad eller bara saknar det mest fundamentala, låter jag vara osagt.


mina 50 öre

De flesta som köper en 1000cc hoj som första hoj gör ju det för att det finns gott om pulver i den. De tror oftast med att det bara är att sätta sig på och gasa. Några få känner saknar någon kromoson vilket gör att de tar större risker, Jagar adrenalin mer än andra... Dessa människor är farliga i trafiken.
Kommer vi någonsin nå fram till dem när det gäller riskmedvetenhet?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du menar att jag ska hålla gratiskurser??? :mad:
Nä du.. den funkar inte. Jag kräver minst en räkmacka och en kopp kaffe på rosenhill:)

Jag kommer försöka ordna lite dagsturer i sommar, I turerna är förhoppningen att jag ska få med mig lite instruktörer som kan ge lite tipps mm.
Vi får se om det blir verklighet. Allt hänger på intresse från Er andra.



De flesta som köper en 1000cc hoj som första hoj gör ju det för att det finns gott om pulver i den. De tror oftast med att det bara är att sätta sig på och gasa. Några få känner saknar någon kromoson vilket gör att de tar större risker, Jagar adrenalin mer än andra... Dessa människor är farliga i trafiken.
Kommer vi någonsin nå fram till dem när det gäller riskmedvetenhet?
Adrenalinnivån är högst när man kör på gränsen av sin förmåga.
I trafik kostar det liv och blod.
Eget och andras.
På bana är det säkrare.
Samma rusch.
Dock alltid farligt att krascha i 200+.
I endurospåret landar man mjukt i 100-.

Bankurserna får gärna läggas på "långsamma" tekniskt svåra banor för att visa skillnaden mellan fart och nöje.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bankurserna får gärna läggas på "långsamma" tekniskt svåra banor för att visa skillnaden mellan fart och nöje.
Ja, Fivers sista bandag i höstas var ju ett bra exempel på det. +5-8 grader i luften, långa väntepauser i depån och efter ett tag blev det en hög med hojar i första kurvan efter långrakan... :rolleyes: Iofs är det ju kännt att just hojdäck aldrig kallnar igen, när det är kallt ute och man inte värmde upp dom innan, men ändå... :rolleyes:
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
:hihi Jag tycker att Ni alla här inne är dumma mot urgabluff:rofl Jag känner riktigt för honom och jag besitter samma begåvning som han!! Jag var "KUNG" på min BMX och jag cyklade ifrån alla mina kompisar. Och som bevis på detta så har jag mitt diplom här hemma "Faktiskt" och sen ett klistermärke. Jag menar att jag ska nu börja köra ihop med grabbarna i Europa sk "MotoGP" Och dom har lovat mig att ge mig 3 dagar fri träning på den VÄRSTA GP hojen,och jag vet att det kommer att räcka till :yoparty .Faan kommer att vara KUNG där med :arsele ni kommer att få se mig i TV :tummenupp . Trevlig sommar på er och kör som bara den så att inga av era kompisar kan köra om er :huvet
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Kommer vi någonsin nå fram till dem när det gäller riskmedvetenhet?

Kanske inte till alla men till en stor del av dem iaf.
Det hänger på pedagogiken samt instruktörerna.
Det går att få väldigt många av dem att förstå genom enkla eller svåra övningar. Det förutsätter dock att de har ett öppet sinne och är mottaglig för förändringar.

Men tyvärr.....jag tror inte att vi kan nå fram till ALLA. En del är helt enkelt inte mottagliga och fortsätter leva i sin lilla bubbla
 

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Köp min:tummenupp Det är värsta hojen:yoparty :D :D
Om jag jämför mot min dt 125 från tidigt 80 tal.
Gjorde nog 90 km med vinden i ryggen :eek:
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
hoppas karl-jäveln "bara" blir sin egen DÖD....:mad:
och ingen annans.... tyvärr brukar väl såna ta med sej minst en igraven....

blir det jag, ska jag med glädje och ett stort brett flin sparka ner dej från hojhimlen.... trappsteg för trappsteg....:mad:
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Mer...

Vad hände Urgabluf?

Kom igen, du var ganska rolig, skriv lite mer om dina framtidsplaner.

Själv kör jag så mesigt så du skulle kunna köra åttor runt mig med 125an...
 

robinrobin

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Ort
Vällingby
Hoj
CB 600 White`n Red edition
men snälla, ja kunde på riktigt cykla utan stödhjul vid 3 års ålder och ge mig på små hopp vid 5 så känn er stekta....fast efter ungefär 19 års hjärnutveckling och en jävla massa kilon senare så ger jag upp de faktum att man inte kan leva på gamla meriter:D funka inte i moppeåldern heller!
Men vill du ha en riktig åktur nångång kan du väll åka men i men Ford focus TD me varm motor och nytankad så stekar jag dig i längst sträcka utan tankning:D de ni
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag har blivit sjukt grym på motogp -08 på 360it under vintern.. Shit va mycke fortare jag kommer kunna köra i vår :yoparty :näsblod
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Batteridrivet

Batteridrivet skall det vara om du inte vill bli frånåkt...

"The Killacycle broke records at the AHDRA (All Harley Drag Racing Association) Grand Finale in Las Vegas. Susan, the vidograper, caught driver Scotty Pollacheck’s beautiful burn out and 8.76 second quarter-mile run. Carefully watch the end of the track when the powerful A123 M1 batteries burn out one of the overloaded motors, sending sparks onto the track and a ball of glowing plasma high over the right guardrail."
Källa: http://www.vidspedia.com/killacycle-battery-powered-drag-bikes-record-breaking-run.html

[YOUTUBE-ID]3dRpAZci9m0[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]Wid6HDCStQs[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]PVv0NVLFPig[/YOUTUBE-ID]
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
I endurospåret landar man mjukt i 100-.

Nja...nu är det så att jag kan det där med vurpor i skogen, sist var det stum markkänning i något som mer liknade betong än en jordvall, det gjorde förbannat ont, och gick väl i 45-50 när det barkade åt h-vete.

Det är få markkänningar där man känt "fan, det här var mjukt, det gör vi om" :D - men jag förstår vad du menar, man reser sig oftast och borstar av sig, det är sällan ambulans och brandkår måste till.

Men nog fasen kan det göra ordentligt ont, småskadorna är betydligt fler i skog/crossbana - men när det går ikull på gatan är konsekvenserna värre. :)

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja...nu är det så att jag kan det där med vurpor i skogen, sist var det stum markkänning i något som mer liknade betong än en jordvall, det gjorde förbannat ont, och gick väl i 45-50 när det barkade åt h-vete.

Det är få markkänningar där man känt "fan, det här var mjukt, det gör vi om" :D - men jag förstår vad du menar, man reser sig oftast och borstar av sig, det är sällan ambulans och brandkår måste till.

Men nog fasen kan det göra ordentligt ont, småskadorna är betydligt fler i skog/crossbana - men när det går ikull på gatan är konsekvenserna värre. :)

/J
Jag är inte bortskämd med mjukhet.
Skrubbsår och fingerskador är billigt.
Pain/smile ratio.
 

urgabluf

snabbare än x2000
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Sweden
Hoj
R1-09 såld BMW S1000RR såld. Siktar på ZX10
Nja.. nu vart det ju inte riktigt så

Blev en r1an idag.
Den motorn är mycket intressant :)
Bara att vänta in våren.. Sen blir det till att gasa.
Licenskurens går nu i början av april.
Och vänta ni så ska ni få se att snorungen kan köra hoj med.
 

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
Se bild
ÄNTLIGEN!! nu behövs det inte diskuteras mer, det är äntligen faststlaget är R1´an är den värsta hojen

edit: tack urgabluff
/F
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Nja.. nu vart det ju inte riktigt så

Blev en r1an idag.
Den motorn är mycket intressant :)
Bara att vänta in våren.. Sen blir det till att gasa.
Licenskurens går nu i början av april.
Och vänta ni så ska ni få se att snorungen kan köra hoj med.

Pics or it didn't happen! :glömdet
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top