Vilken 1000 cc twin?

COLOSSUS

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L12
fazerfun skrev:
2505764 Haha...ja vad du tycker vet jag efyer ett antal onsdagar..."mannen me mullret":) :)

Ja , det måste låta lite när man kommer eller hur :) :yoparty

Är man inte snabbast så måste man låta mest ....

// Colossus

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fakkverk skrev:
2507404 "-It´s that old running wide problem again" Skön film men den TLR:en ger intrycket av att vara instabil. Åtminstonde i den filmen.

Personligen anser jag att lite av vitsen med en twin går förlorad om hojen ändå blir lika bred som en R4 i slutänden, TLR:en är stooor. Till nämda hojs försvar tycker jag motorn är underbar. Körde en Raptor 1000 förra året, det var skoj! Något för trådskaparen?

/ Johan

Vitsen för mig är motorn :), att slippa varva så in i helvete. Men visst, TLRn är rätt maffig, den ser ju inte ut som en twin ska enligt förståsigpåarna...men många verkar ju gilla den, så mycket är klart.

COLOSSUS skrev:
2508242 Ja , det måste låta lite när man kommer eller hur :) :yoparty

Är man inte snabbast så måste man låta mest ....

// Colossus

Appselut :yoparty :tummenupp

wannagofast skrev:
2507415 Tycker 1000cc verkar lite klent!! :hihi

:) :) kan jag mkt väl föreställa mig....men så åker du ju inte sporthoj heller...:D

Biker_R1 skrev:
2507495 Köp en Aprilia RSV1000R-Factory.

Det finns ingen annan hoj som är bättre. :tummenupp

För 60k? Där går min limit annars hade jag redan varit å handlat (tror jag) :)

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Superlight skrev:
2507506 Utan att ha sett hojen live (vad jag vet iaf) så verkar priset väldigt rätt, eller kanske snarare lågt. Nästan så man blir sugen på en till :tomten

Hypern (916) är riktigt trevlig på bana, men det går faktiskt att snurra runt i Roslagen med den om man har lust med det eller toura med den. Ska man inte köra bana alls ska man kanske överväga SS1000DS istället (trots att 916 är 1000 ggr snyggare).

Finns en Ducati SS1000DS här: http://www.ducceklubben.org/annonser/popup_annons.asp?ID=4810

/Ssss

Precis min tanke...tydligen är bilderna gamla, det är den förre ägarens och hojen har rullat en del sen dess. Men visst är den riktigt fin.:tummenupp

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
fazerfun skrev:
Superlight skrev:
2507506 Utan att ha sett hojen live (vad jag vet iaf) så verkar priset väldigt rätt, eller kanske snarare lågt. Nästan så man blir sugen på en till :tomten

Hypern (916) är riktigt trevlig på bana, men det går faktiskt att snurra runt i Roslagen med den om man har lust med det eller toura med den. Ska man inte köra bana alls ska man kanske överväga SS1000DS istället (trots att 916 är 1000 ggr snyggare).

/Ssss
Grrrrrrr... såld igår och jag som hade cash med mig till Jönköping :mad:
Men lycka till den som köpte hojen, såg riktigt fin ut! :tummenupp

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
CBR 1000 RR
jag hadde en Mille Factory -04
kan bara säga att jag älskade den hojen, hade bara kört rad4 innan, och närmsta jag varit en twin var en 2 km tur på kompisens 999 när jag tappat nyckeln i den enda rulltrappan som finns i strömstad.

men fick för mig en dag att sälja 929'an, och köpa en twin,
av nån anledning visste jag då att jag inte skulle ha en ducce, och ögnade lite på Aprlilias Mille, kollade på 00-03, men så en vacker dag så kom det en annons på en -04 Factory. Den dagen var det kört.
Sålde Hondan, började jaga MIlle -04.
Han med 5 månader på den och ynka 500 mil ( må den vila i frid ).

Men om/när jag nästa gång köper hoj, så kommer jag garanterat att börja med att titta på Aprilias sortiment igen.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Maverick_ou812 skrev:
2512212 Grrrrrrr... såld igår och jag som hade cash med mig till Jönköping :mad:
Men lycka till den som köpte hojen, såg riktigt fin ut! :tummenupp

aj fan...ja så kan det gå.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Har haft en sp-1. Körde iofs inte så mkt med den men låg på ca 0,8l/mil vid landsväg i 160-180km/h... Kan du leva med att den känns tung och har lite träig fjädring så är den ju fin... Provade en firestorm just före och den var ju trött så in åt h-vete i jämförelse och kändes ostadig i högre fart. Men mkt bättre körställning för stadskörning kändes det som...

Bytte min sp-1 till bladen jag har nu för att jag tycker att radfyra är roligare och tokgasa med... Farten känns mer på nåt sätt... Men som högfartstourer är nog sp-1 fin med ett högre kåpglas för motorn går skönt och växellådan är ju sjukt smidig och fin (bästa jag provat iaf)...

Så ska du bara köra inne i stan så firestorm... Om inte så sp-1...

Saknar den lite för att den var lite rå och inte lika könlös som en radfyra tusen... Mao ingen dussinhoj som granntanten kommer brummande på...:tuttar

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Black-Wolf skrev:
2507104 Nu får Aprilia experterna rätta mig men det är främst toppeffekten som skiljer mellan en RSV och en Falco 118 HK mot 128 men som sagt mer vrid i mellanregistert på Falcon. Nästan alla Falcos är chippade och med Renegade Airkit får du ett insugsljud som ger en ståpäls :)

Jag kan hålla med att Falcon ser lite halvfärdig orginal men med en Bellypan från rsvr.net är du hemma, fullbordar liksom hojen :tummenupp

Vet inte vad som menas med SF men körställningen liknar mer VTR Firestorm. Hojen är ingen touringvariant av RSV där fanns ju Futuran och någon Street Fighter är det inte där finns Tuono.

Enklast är väl att säga att Falco i jämförelse med RSV är som en VTR Firestorm är till en VTR SP1.

/BW

ok...ja med SF menade jag streetfighter (missade att den heter Tuono) och det är inte intressant. Men Falcon ska jag kika på, tack för tipset :tummenupp

V990

Livsnjutare
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
2x ZX12R, 1x Sportster 1200
fazerfun skrev:
2513026 ok...ja med SF menade jag streetfighter (missade att den heter Tuono) och det är inte intressant. Men Falcon ska jag kika på, tack för tipset :tummenupp

Min Falco med bellypan och sving från RSV:n , ser väl okey ut?

Bifogat

• HPIM1893s.jpg
    HPIM1893s.jpg
    72.7 KB · Visningar: 112

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
V990 skrev:
2513068 Min Falco med bellypan och sving från RSV:n , ser väl okey ut?

Kanonfin :tummenupp :tummenupp

Har kollat en del Mille och helt klart att det kostar att försäkra vackra hojar...premierna är ofta det dubbla mot tex en TLR eller VTR. Hur ligger Falcon?

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
fazerfun skrev:
2513142 Kanonfin :tummenupp :tummenupp

Har kollat en del Mille och helt klart att det kostar att försäkra vackra hojar...premierna är ofta det dubbla mot tex en TLR eller VTR. Hur ligger Falcon?

Falcon ligger bättre till i försäkring.... än Millen, Sp1 etc. Mer som VTR:en.

Visst jag skulle gärna ta en Mille, men med tanke på totalkostnaden så lutar det mer åt en Falco eller en SV 1000s för egen del.

Kolla själv hos bilsport-mc på falcon... http://www.bilsport-special.com/priscalc/

//Daniel

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
K.L skrev:
2512391 Har haft en sp-1. Körde iofs inte så mkt med den men låg på ca 0,8l/mil vid landsväg i 160-180km/h... Kan du leva med att den känns tung och har lite träig fjädring så är den ju fin... Provade en firestorm just före och den var ju trött så in åt h-vete i jämförelse och kändes ostadig i högre fart. Men mkt bättre körställning för stadskörning kändes det som...

Bytte min sp-1 till bladen jag har nu för att jag tycker att radfyra är roligare och tokgasa med... Farten känns mer på nåt sätt... Men som högfartstourer är nog sp-1 fin med ett högre kåpglas för motorn går skönt och växellådan är ju sjukt smidig och fin (bästa jag provat iaf)...

Så ska du bara köra inne i stan så firestorm... Om inte så sp-1...

Saknar den lite för att den var lite rå och inte lika könlös som en radfyra tusen... Mao ingen dussinhoj som granntanten kommer brummande på...:tuttar

SP1an är tillsammans med Millen de hojar som ligger närmast till just nu...SP1an känns lite exklusivare eftersom den är så pass ovanlig. Ska kika på en i morgon och en mille R till helgen :)

frikie skrev:
2513239 Falcon ligger bättre till i försäkring.... än Millen, Sp1 etc. Mer som VTR:en.

Visst jag skulle gärna ta en Mille, men med tanke på totalkostnaden så lutar det mer åt en Falco eller en SV 1000s för egen del.

Kolla själv hos bilsport-mc på falcon... http://www.bilsport-special.com/priscalc/

//Daniel

Ja de är ju inte billiga men va fan...vackra saker kostar, så är det. :)

Last edited:

prissma

Medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
KTM
frikie skrev:
2513239 Falcon ligger bättre till i försäkring.... än Millen, Sp1 etc. Mer som VTR:en.

//Daniel

Jag har en mille men Trygg hansa är mycket billigare för mig än bilsport

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
prissma skrev:
2513553 Jag har en mille men Trygg hansa är mycket billigare för mig än bilsport

mm- Millen finns inte med i deras priskalkulator, liksom andra sporthojar såsom, R1, SP1, nyare Gixxers etc.

De erbjuder enbart trafik till dessa och är då inte billiga.
På mc´s som de försäkrar och som finns med i listan har de alltid varit billigast för mig iaf. Jag betalar nu 5391kr HEL/HEL.
Skulle jag bott kvar ute hos morsan skulle jag betala 3894/hel/hel. Iof skiljer det mkt upp till 1000cc men ändå.

En SV 1000s och boende ute på landet för drygt 3000kr halvförsäkring, och 8000kr inne i stan (12k hel/hel inne i stan) (24+försäkringen)

//Daniel

prissma

Medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
KTM
frikie skrev:
2513700 mm- Millen finns inte med i deras priskalkulator, liksom andra sporthojar såsom, R1, SP1, nyare Gixxers etc.

De erbjuder enbart trafik till dessa och är då inte billiga.
På mc´s som de försäkrar och som finns med i listan har de alltid varit billigast för mig iaf. Jag betalar nu 5391kr HEL/HEL.
Skulle jag bott kvar ute hos morsan skulle jag betala 3894/hel/hel. Iof skiljer det mkt upp till 1000cc men ändå.

En SV 1000s och boende ute på landet för drygt 3000kr halvförsäkring, och 8000kr inne i stan (12k hel/hel inne i stan) (24+försäkringen)

//Daniel

Nej jag kollade tounon som var den som är mest lik min hoj.

nilo

Helsingborg is the shit
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
2000, Aprilia Falco
Fan nu har jag också börjat bli intresserad av en Falco ju. Hur är dom som "första hoj"?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Twinhelg

Jaha då har man provkört lite....först ut var en SV1000 -04 och jag måste säga att den överraskade rejält, fan vilket mos det var i motorn och ljudet sen...tror det satt Leo Vinceburkar på...mulligt var bara förnamnet. Dessutom var den lättkörd även om jag tyckte fjädringen var i mjukaste laget stundtals.

Sen blev det en tripp till Värmdö för att kolla på en blåvit TLR1000 -01. Hojen hade bara gått 1800 mil men var dessvärre inte i så fint skick som säljaren gjort gällande men den gick riktigt bra den korta provturen. Tyckte den kändes tajtare än SV men även något sävligare (satt iofs ett bredare bakdäck på..) i reaktionerna. Kunde dessvärre inte pressa den alltför mycket pga väglaget men motormässigt kändes SVn full jämförbar, Körställningen var rejsigare men helt i min stil.

Tror dessvärre att jag tillhör dom som får svårt att vänja mig vid designen....bredvid en Mille så rodnar man ju nästan. Ok Millen är dyrare generellt men designen är svårslagen. Den enda japshojen som kan matcha den är SP1an men då snackar vi andra pengar.

So: min favorit är fortfarande Millen...en skitfin R -00 försvann mitt framför näsan på mig idag (skulle ha kollat på den i em) så lite dessillusionerad känner jag mig....men förhoppningsvis går det nya tåg.

Och några Ducati måste jag ju hinna testa också...:)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln