Vilken bil ?? BMW 325 -05 el. A4 2.0T -05

Vilken bil rockar mest ??


  • Antal röstningar
    0

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
oFFkeFF skrev:
För att om man vill ha mer effekt är det mycket enklare att leka med laddtrycket i turbomaskinen än i den lilla 325'an.
Det är ganska enkelt, säkert och relativt billigt att ordna 300 turbo-kusar. Och det skrämmer du inte upp 325'an i första taget.

Fyrhjulsdrift är överlägset genom kurvor och det är roligare än bakhjulsdrivet.
Har man kört fyrkrafs med +300hk känns övrigt ganska tråkigt. 200hk duger det också..
Jo det är iof sant, men det måste nog till närmare 300 kusar för att köra ifrån BMW:n rakt fram? Sen är ju det en smaksak ang. 4wd och rolighetsfaktor. Som nån sa, åk och testa bilarna!

Kan tillägga att jag med min 325 E30 drog jämt med en Golf R32 (!) Den har väl 242hk eller nåt sånt? Han hoppade ifrån en billängd i starten, sen körde vi helt jämnt upp till ca 120-150 innan vi slog av. Så 4wd äter upp många påsar på vägen ner till asfalten.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ska du köra så många mil om året så är max komfort rätt bra att ha. En rolig bil ledsnar man rätt snart på när den ålar runt på slingriga 70 vägar en vinterdag. Är det automat på Audin dessutom (vilket alla bilar som man skjutsar röven i borde ha) så faller ju BMW:n bort direkt.
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Törs man fråga varför det är så olika bilar du väljer mellan? För det är:
1. Ordentlig storleksskilnad
2. Olika växellådor
3. Olika karosstyper
4. Olika målgrupper?

Jag skulle valt audin....turbo är aldrig fel, dessutom är ju deras kvalitet :tummenupp. Köra bakhjulsdrift är nästan aldrig skoj på vintern...
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Humm, oj vad svårt! Snacka om ett angenämt val.
Provkör säger jag.
BMWn är tokigt bra sägs det.
4WD är ju kalaskul, men tror inte att Audi's chassie matchar BMW's.
Tror inte heller att Audi kommer i närheten av motorkaratären i BMW's 6'or.
Men som sagt turbon går att trimma bra.

Jag hade valt Audi'n eller BMW'n :gnissla
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu säger vi efter farbror Esq här: A-U-D-I = Audi :mattias

Även om en ny BMW säkert har ESP eller något liknande så har den inte lika bra fäste på halt väglag som en Audi med Quattro (som för övrigt också har ESP).

Kommer förresten ihåg en liten anekdot från ett rödljusrace för ett par år sedan. Jag körde en Toyota Corolla 4WD från senare halvan av 80-talet. Då jag stannade vid trafikljuset så kom det upp en nyare BMW 5-serie jämsides med mig. Jag varvade bilen, han varvade bilen etc, etc... Då det slog om till grönt hade han inte en sportsocka att kunna få något fäste medan jag flög iväg med Toyotan utan problem. Men då jag kommit upp i 50kmh släppte jag på gasen och han sprintade förbi. :)

Sedan var farsan med om en lite rolig grej i vinter. Han var ute på lektion med en elev och kommer ut ur en rondell. Efter rondellen ska man accelerera upp till 90 kmh. Då de just kommit ut ur rondellen så placerar sig en annan bil i det vänstra körfältet och tänker blåsa förbi den lilla Audin som det står "ÖVNINGSKÖR" på. Men den andra bilen har lite svårt att få fäste i lössnön som ligger i den vänstra filen och inser efter att ha kämpat tappert en liten stund att det är dags att ge upp och lägga sig bakom farsan igen. Farsans övningsbil är en Audi A4 1.9 TDi Avant Quattro -04 och det andra var en BMW 3-serie från sent 80-tal. :hihi

Mjaja, köp den bil som du själv bäst gillar att köra. Men jag röstade på Audin. Jag gillar Audi. :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Köp hellre en RS4 med V8 i än den audin du väljer på.

Motsvarande BMW kanske hade varit 530 eller så?

Automat är givet - vem fan orkar växla när den kan göra det själv?????
 

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2003
Ådi

Tja,

Blev nyligen ägare till en ny A3 2.0T med den nya DSG lådan, fan det är ju skitkul, man kan fisåka eller rejsigt växla via padlarna. Känns som jag har både manuellt och Automat. Frågan är nu, finns DSG till A4 ? Kan man kombinera DSG med 4x4 på A4? Jag tycker Audin är ett självlart val men det är min åsikt, när du provkört båda vet du, det gjorde jag. "Use the Force Luke"


/C

Bada Bing !
 

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
Jag hade valt Audin på samma punkter som några andra skrivit.
Iofs e jag lite partisk då jag aldrig gillat BMW bilarna och kör Audi S2 nu.

4wd är helt underbart att ha, framförallt när det är vinter och halkigt, känns hur tryggt och skönt som helst. Skulle inte byta bort 4wd mot något annat.

Varför köra en bil som måste ha hjälpmedel för att hållas sig på rätt ledd när det är halkigt, jag tycker det känns som enbart Merca och BMW håller i den föråldrade bakhjulsdriften pga att det är "deras" grej.

Visst kan det vara kul med bakhjulsdrift om man bara är ute och glider.. men inte om man ska frakta sig från a till b. Man lessnar rätt fort på det eviga sladdandet om det inte hävs med elektroniken..
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Automat är ju gudomligt och fyrhjulsdrift är både behagligt och roligt på vintern. Jävulskt skönt att ligga brett med fyrhjulsdrift. Turbo är även guds gåva till människan. Du ser vilken jag lutar åt iallafall?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Mavve skrev:
Köp hellre en RS4 med V8 i än den audin du väljer på.

Motsvarande BMW kanske hade varit 530 eller så?

Automat är givet - vem fan orkar växla när den kan göra det själv?????

Nja. Om man nu skall jämföra bilar på papperet så får du nog välja A6 3.0 om du skall jämföra med BMW 530.

Hur som helst skulle jag tagit AUDI´n framför BMW´n alla dagar i veckan.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Vart bor människan då?
Argumentet om att 4WD är bra när det halt gäller ju bara om man bor norr om Dalälven.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Canoli skrev:
Tja,

Blev nyligen ägare till en ny A3 2.0T med den nya DSG lådan, fan det är ju skitkul, man kan fisåka eller rejsigt växla via padlarna. Känns som jag har både manuellt och Automat. Frågan är nu, finns DSG till A4 ? Kan man kombinera DSG med 4x4 på A4? Jag tycker Audin är ett självlart val men det är min åsikt, när du provkört båda vet du, det gjorde jag. "Use the Force Luke"


/C

Bada Bing !
Nej, DSG finns än så länge bara till tvärställda motorer; alltså A3. Vilket är synd, vilken otrolig växellåda! DSG skall INTE förväxlas med en seg tiptronic-låda.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
eus skrev:
Vart bor människan då?
Argumentet om att 4WD är bra när det halt gäller ju bara om man bor norr om Dalälven.
Knappast; quattro är gudomligt vid blött underlag året runt. Dessutom blir bilen otroligt kursstabil på alla underlag. Att köpa en Audi utan quattro borde vara förbjudet, med tanke på det ringa prispåslaget.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
När jag tittade på en A3 för några år sedan var man tvungen att välja Quattro för att få en vettig bakaxel. Är det samma på A4?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
valmers skrev:
Knappast; quattro är gudomligt vid blött underlag året runt. Dessutom blir bilen otroligt kursstabil på alla underlag.
Jo det är väl klart.
Nu är väl inte BMW direkt känd för sin vilja att vara ostabil. :)

Men som sagt, ruskigt svårt val., jag gillar både BMW och Audi skrapt.
Men hade nog valt bort automaten på Audin
Jag vet fortfarande inte vilken jag hade valt, men en provkörning hade varit på sin plats.

valmers skrev:
Att köpa en Audi utan quattro borde vara förbjudet, med tanke på det ringa prispåslaget.
Det håller jag helt o hållet med om.
Framhjulsdrift kan man vara utan vilken dag som helst.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
valmers skrev:
Att köpa en Audi utan quattro borde vara förbjudet, med tanke på det ringa prispåslaget.

Seriös fråga:

Hur mycket extra vikt får man i och med fyrhjulskraffset samt hur många extra hästar bör man ha för att jobba ikapp prestandaförlusten i och med den högre vikten?

Har själv blivit lite nyfiken på en Audi 4x men då man lyssnat på en del objektiva motormänniskors åsikter om 4x som betonar fördelarna men också varit ärliga nog och sagt att det krävs lite mer pulver då 4x gör bilen bra mycket tyngre så undrar man ju vid vilken vikt och vilket antal hästar då det är "värt" 4x.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
abstruse skrev:
Seriös fråga:

Hur mycket extra vikt får man i och med fyrhjulskraffset samt hur många extra hästar bör man ha för att jobba ikapp prestandaförlusten i och med den högre vikten?
80kg extra för quattro
Sen finns det väl folk som säger att si å så mycket vikt motsvarar en hk.
Men vetisjutton om det stämmer.
abstruse skrev:
Har själv blivit lite nyfiken på en Audi 4x men då man lyssnat på en del objektiva motormänniskors åsikter om 4x som betonar fördelarna men också varit ärliga nog och sagt att det krävs lite mer pulver då 4x gör bilen bra mycket tyngre så undrar man ju vid vilken vikt och vilket antal hästar då det är "värt" 4x.
Är väl svårt att säga exakt hur många hästar man behöver för att väga upp för 4WD.
Men tror inte att du kommer att gråta över att den är slö.
Snarare tjuta av glädje över greppet som det erbjuder i utgångar av kurvor och dyl :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
eus skrev:
80kg extra för quattro
Sen finns det väl folk som säger att si å så mycket vikt motsvarar en hk.
Men vetisjutton om det stämmer.

Är väl svårt att säga exakt hur många hästar man behöver för att väga upp för 4WD.
Men tror inte att du kommer att gråta över att den är slö.
Snarare tjuta av glädje över greppet som det erbjuder i utgångar av kurvor och dyl :)
Exakt. Att smacka fullt i ett gathörn en regnig dag, och känna att greppet är osvikligt trots 250 hk, är en förbannad skön upplevelse. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top