Vilken bil ?? BMW 325 -05 el. A4 2.0T -05

Vilken bil rockar mest ??


  • Antal röstningar
    0

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Att 4x är ett plus vid sämre väglag råder det ju inga tvivel om, men däremot är det ingen som verkar kunna svara på frågan.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
abstruse skrev:
Att 4x är ett plus vid sämre väglag råder det ju inga tvivel om, men däremot är det ingen som verkar kunna svara på frågan.
80 kg var ju svaret; sedan är det bara att räkna på kg/hk. Pucko.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
abstruse skrev:
Seriös fråga:

Hur mycket extra vikt får man i och med fyrhjulskraffset samt hur många extra hästar bör man ha för att jobba ikapp prestandaförlusten i och med den högre vikten?

Har själv blivit lite nyfiken på en Audi 4x men då man lyssnat på en del objektiva motormänniskors åsikter om 4x som betonar fördelarna men också varit ärliga nog och sagt att det krävs lite mer pulver då 4x gör bilen bra mycket tyngre så undrar man ju vid vilken vikt och vilket antal hästar då det är "värt" 4x.
Kolla min post :7peta :tungan
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
valmers skrev:
80 kg var ju svaret; sedan är det bara att räkna på kg/hk. Pucko.

Sant, vad 4x väger extra.

Ja, kan du inte göra det då?

Dessutom, frånsett det rena hk/viktförhållandet så gör ju varje kg bilen mer "otymplig" och påverkar väghållning samt betende, oavsett om det vägs upp av mer hästar eller inte.

Jag hade nog värderat dina ord lite mer i frågan om du varit lite mer nyanserad och inte bara vågat se fördelarna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
valmers skrev:
80 kg var ju svaret; sedan är det bara att räkna på kg/hk. Pucko.
Det är bara ena delen av det hela, det är inte gratis att driva en tredubblad transmission heller, det får man betala både i effektförlust och bränsleåtgång.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
eus skrev:
Är du nervös för att bli ifrånkörd så chippa skiten :D

Det kommer nog göras oavsett om det blir en A3 1,8T eller en fyrkraffs-dito med mer pulver. Men frågan är ju för min egen del, då jag inte har ett behov av att tokköra i väta eller snö, om det är värt de extra kulorna. Jag tror inte det. Jag ser ju fördelen vintertid då det är säkrare och ger bättre framkomlighet. Men då jag vuxit ifrån buskörningen med bil (större delen av tiden) så har jag inget behov av det Valmers med fuktiga läppar och darr på rösten så lidelsefullt beskriver. Är det taskigt väglag så anpassar jag min körning efter det.

Visst, ska man köra svenska rallyt så kan det ju vara käckt att kunna släppa lös och dra nytta av alla pållarna i vått och halkigt väglag. Personligen så tycker jag "inspirerad körning" gör sig bäst en solig sommardag och då tror jag exempelvis en 1,8T 150hk som är chippad till 190hk är ett betydligt mer ekonomiskt val och som ändå är tillräckligt kul. Jag ser sålunda till mest "bang for the buck" i nuläget.

Edit: Stavfle
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
abstruse skrev:
Det kommer nog göras oavsett om det blir en A3 1,8T eller en fyrkraffs-dito med mer pulver. Men frågan är ju för min egen del, då jag inte har ett behov av att tokköra i väta eller snö, om det är värt de extra kulorna. Jag tror inte det. Jag ser ju fördelen vintertid då det är säkrare och ger bättre framkomlighet. Men då jag vuxit ifrån buskörningen med bil (större delen av tiden) så har jag inget behov av det Valmers med fuktiga läppar och darr på rösten så lidelsefullt beskriver. Är det taskigt väglag så anpassar jag min körning efter det.

Visst, ska man köra svenska rallyt så kan det ju vara käckt att kunna släppa lös och dra nytta av alla pållarna i vått och halkigt väglag. Personligen så tycker jag "inspirerad körning" gör sig bäst en solig sommardag och då tror jag exempelvis en 1,8T 150hk som är chippad till 190hk är ett betydligt mer ekonomiskt val och som ändå är tillräckligt kul. Jag ser sålunda till mest "bang for the buck" i nuläget.

Edit: Stavfle
Okej, kort svar. PROVA en quattro en vinterdag, så är du övertygad. Garanterat. Har inget med buskörning att göra.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
valmers skrev:
Okej, kort svar. PROVA en quattro en vinterdag, så är du övertygad. Garanterat. Har inget med buskörning att göra.

Jag hör dig. Jag hade 4x i min förra firmabil, som förvisso var en trist och med A3 ojämförbar RAV4, men det gav mig ju en rättvis bild av 4x vid vanlig brukskörning vintertid. Som sagt, jag var väl mer nyfiken på den frågeställningen jag först ställde i tråden och om man måste ha ofantligt många hk för att bilen fortfarande ska kännas "rapp och pigg".
 

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Världen är mitt hem
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
Tack för alla synpunkter på de bägge bilarna.

Att jag väljer mellan två så till synes olika bilar beror på att de kostar ungefär lika mycket, dvs Audi är rejält mycket billigare och ger mer för pengarna i form av kombi, quattro samt automat.

Jag har provkört bägge bilarna och är osäker på om jag efter 3 st 4WD VÅGAR gå ner till att köra bakhjulsdrivet. Jag skulle ångra ihjäl mig om jag inte kan ligga och göra säkra omkörningar vintertid.

Helt klart är däremot att BMW:n är bättre i chassie samt att motorn är superskön. Men frågan är om den kan matcha framkomligheten och stabiliteten i en quattro på landsvägen vintertid?

För mig spelar ingen roll om den ena eller andra är 1 sek snabbare 0-100 med eller utan automat eller quattro, jag vill åka bekvämt men kunna ha kul också.

Svårt!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Själv är jag uppvuxen i Norrland och kör fortfarande en del där uppe, t ex Luleå. Min nuvarande BMW med DSC spöar min tidigare Land Rover med hästlängder när det gäller vanlig eller inspirerad vinterkörning, det enda som Land Rovern var bättre på var start och drivning i riktigt dåliga förhållanden som djup eller slaskig snö. Nu har väl Audi mer avancerade system än Land Rover men att man behöver 4WD för att köra vinter tycker i alla fall jag är överdrivet med dagens teknik.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Gör som jag!
Fundera inte så mycket. Beställ nya BMW:n
Rak sexa, 218 hk, komfortpaket, sportstolar.
Viktfördelning 50 / 50 ger en otrolig körkänsla ihop med bakhjulsdriften.
Sen kan du skratta i 12 000 mil.
Förstår varför du ställer frågan, limit på tjänstebilen? :tungan
Annars är det ju två helt olika koncept du jämför.

På tal om snabba bilar, vem har sett en formel 1 bil med 4- hjulsdrift? :D

Lycka till, jag får min 325:a vecka 20. :yoparty
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Den nya 05 Audin är hur bra som helst! Mkt bättre väghållning och känsla än tidigare årsmodeller. Nu har jag inte kört 05 bmw:n men Audin är helt i klass
med dom äldre bmw 3-serie som jag kört.

Ska du köpa en 05 bmw kombi så får du väl den gamla modellen dessutom?
Det gör ju valet enkelt, ska du ha en bmw så vänta tills den nya modellen kommer som kombi isåfall.

Jag röstar på Audin.
 

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
västra hamnen
Hoj
min hoj
Charlie300 skrev:
Ska till å byta bil, min gamla A4 har gjort sina 12.000 mil och ska bytas.

Vad välja, en A4 Avant Quattro Tiptronic (automat) med 200 Hk eller den nya BMW 3 serien med 218 Hk men då bara en bakhjulsdriven, manuell och sedan??

Ett angenämt dilemma men det ska köras ca 12000 nya mil de kommande två åren och jag vill jú inte välja "fel".

Take a Vote! :banana

hur kommer det sig att du kör så många tusen mil per år?
jobbar du som säljare eller kör du taxi?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Trango_B skrev:
Den nya 05 Audin är hur bra som helst! Mkt bättre väghållning och känsla än tidigare årsmodeller. Nu har jag inte kört 05 bmw:n men Audin är helt i klass
med dom äldre bmw 3-serie som jag kört.

Ska du köpa en 05 bmw kombi så får du väl den gamla modellen dessutom?
Det gör ju valet enkelt, ska du ha en bmw så vänta tills den nya modellen kommer som kombi isåfall.

Jag röstar på Audin.
325 SEDAN står det om jag inte ser helt fel :7peta
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
abstruse skrev:
Du framför en åsikt, men har ingen källa eller referens som backar upp ditt påstående. (Om vi nu tänker på samma inlägg.)
Tänkte på det när jag rejsade mot Golfen :) Men det är ju inte så vetenskapligt och perfekt uppmätt. Fast det visar ju hur det kan vara i praktiken, och inte på ett papper :)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Charlie300 skrev:
Tack för alla synpunkter på de bägge bilarna.

Att jag väljer mellan två så till synes olika bilar beror på att de kostar ungefär lika mycket, dvs Audi är rejält mycket billigare och ger mer för pengarna i form av kombi, quattro samt automat.

Jag har provkört bägge bilarna och är osäker på om jag efter 3 st 4WD VÅGAR gå ner till att köra bakhjulsdrivet. Jag skulle ångra ihjäl mig om jag inte kan ligga och göra säkra omkörningar vintertid.

Helt klart är däremot att BMW:n är bättre i chassie samt att motorn är superskön. Men frågan är om den kan matcha framkomligheten och stabiliteten i en quattro på landsvägen vintertid?

För mig spelar ingen roll om den ena eller andra är 1 sek snabbare 0-100 med eller utan automat eller quattro, jag vill åka bekvämt men kunna ha kul också.

Svårt!
Var bor du nånstans? Ang. omkörningar så går det jävligt fint med morsans 320 -99 iaf, ESP-lampan blinkar, speciellt när man åker över snösträngen :) Men det känns helt lugnt och mjukt! Man är äldrig rädd för att köra om.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Nisse Järnet skrev:
Tänkte på det när jag rejsade mot Golfen :) Men det är ju inte så vetenskapligt och perfekt uppmätt. Fast det visar ju hur det kan vara i praktiken, och inte på ett papper :)

Att vinna över en på pappret starkare bil i rattlåsracing säger också mycket om förarna. Det är svårare än vad många tror att göra perfekta växlingar, och skillnaden mellan en bra och dålig förare blir ännu större när det är en turbobil som skall framföras.

Att du råkar spöa en Golf R32 en gång säger mer om Golfens förare än om din 325:a. Jag har beskådat tillräckligt många streetrace för att veta att det mest oväntade ofta händer.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top