80 kg var ju svaret; sedan är det bara att räkna på kg/hk. Pucko.abstruse skrev:Att 4x är ett plus vid sämre väglag råder det ju inga tvivel om, men däremot är det ingen som verkar kunna svara på frågan.
Är du nervös för att bli ifrånkörd så chippa skitenabstruse skrev:Att 4x är ett plus vid sämre väglag råder det ju inga tvivel om, men däremot är det ingen som verkar kunna svara på frågan.
Kolla min postabstruse skrev:Seriös fråga:
Hur mycket extra vikt får man i och med fyrhjulskraffset samt hur många extra hästar bör man ha för att jobba ikapp prestandaförlusten i och med den högre vikten?
Har själv blivit lite nyfiken på en Audi 4x men då man lyssnat på en del objektiva motormänniskors åsikter om 4x som betonar fördelarna men också varit ärliga nog och sagt att det krävs lite mer pulver då 4x gör bilen bra mycket tyngre så undrar man ju vid vilken vikt och vilket antal hästar då det är "värt" 4x.
valmers skrev:80 kg var ju svaret; sedan är det bara att räkna på kg/hk. Pucko.
Nisse Järnet skrev:Kolla min post
Det är bara ena delen av det hela, det är inte gratis att driva en tredubblad transmission heller, det får man betala både i effektförlust och bränsleåtgång.valmers skrev:80 kg var ju svaret; sedan är det bara att räkna på kg/hk. Pucko.
eus skrev:Är du nervös för att bli ifrånkörd så chippa skiten
Okej, kort svar. PROVA en quattro en vinterdag, så är du övertygad. Garanterat. Har inget med buskörning att göra.abstruse skrev:Det kommer nog göras oavsett om det blir en A3 1,8T eller en fyrkraffs-dito med mer pulver. Men frågan är ju för min egen del, då jag inte har ett behov av att tokköra i väta eller snö, om det är värt de extra kulorna. Jag tror inte det. Jag ser ju fördelen vintertid då det är säkrare och ger bättre framkomlighet. Men då jag vuxit ifrån buskörningen med bil (större delen av tiden) så har jag inget behov av det Valmers med fuktiga läppar och darr på rösten så lidelsefullt beskriver. Är det taskigt väglag så anpassar jag min körning efter det.
Visst, ska man köra svenska rallyt så kan det ju vara käckt att kunna släppa lös och dra nytta av alla pållarna i vått och halkigt väglag. Personligen så tycker jag "inspirerad körning" gör sig bäst en solig sommardag och då tror jag exempelvis en 1,8T 150hk som är chippad till 190hk är ett betydligt mer ekonomiskt val och som ändå är tillräckligt kul. Jag ser sålunda till mest "bang for the buck" i nuläget.
Edit: Stavfle
valmers skrev:Okej, kort svar. PROVA en quattro en vinterdag, så är du övertygad. Garanterat. Har inget med buskörning att göra.
Charlie300 skrev:Ska till å byta bil, min gamla A4 har gjort sina 12.000 mil och ska bytas.
Vad välja, en A4 Avant Quattro Tiptronic (automat) med 200 Hk eller den nya BMW 3 serien med 218 Hk men då bara en bakhjulsdriven, manuell och sedan??
Ett angenämt dilemma men det ska köras ca 12000 nya mil de kommande två åren och jag vill jú inte välja "fel".
Take a Vote!
325 SEDAN står det om jag inte ser helt felTrango_B skrev:Den nya 05 Audin är hur bra som helst! Mkt bättre väghållning och känsla än tidigare årsmodeller. Nu har jag inte kört 05 bmw:n men Audin är helt i klass
med dom äldre bmw 3-serie som jag kört.
Ska du köpa en 05 bmw kombi så får du väl den gamla modellen dessutom?
Det gör ju valet enkelt, ska du ha en bmw så vänta tills den nya modellen kommer som kombi isåfall.
Jag röstar på Audin.
Tänkte på det när jag rejsade mot Golfen Men det är ju inte så vetenskapligt och perfekt uppmätt. Fast det visar ju hur det kan vara i praktiken, och inte på ett papperabstruse skrev:Du framför en åsikt, men har ingen källa eller referens som backar upp ditt påstående. (Om vi nu tänker på samma inlägg.)
Var bor du nånstans? Ang. omkörningar så går det jävligt fint med morsans 320 -99 iaf, ESP-lampan blinkar, speciellt när man åker över snösträngen Men det känns helt lugnt och mjukt! Man är äldrig rädd för att köra om.Charlie300 skrev:Tack för alla synpunkter på de bägge bilarna.
Att jag väljer mellan två så till synes olika bilar beror på att de kostar ungefär lika mycket, dvs Audi är rejält mycket billigare och ger mer för pengarna i form av kombi, quattro samt automat.
Jag har provkört bägge bilarna och är osäker på om jag efter 3 st 4WD VÅGAR gå ner till att köra bakhjulsdrivet. Jag skulle ångra ihjäl mig om jag inte kan ligga och göra säkra omkörningar vintertid.
Helt klart är däremot att BMW:n är bättre i chassie samt att motorn är superskön. Men frågan är om den kan matcha framkomligheten och stabiliteten i en quattro på landsvägen vintertid?
För mig spelar ingen roll om den ena eller andra är 1 sek snabbare 0-100 med eller utan automat eller quattro, jag vill åka bekvämt men kunna ha kul också.
Svårt!
Nisse Järnet skrev:Tänkte på det när jag rejsade mot Golfen Men det är ju inte så vetenskapligt och perfekt uppmätt. Fast det visar ju hur det kan vara i praktiken, och inte på ett papper
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |