På tal om motorolja och byte...
Här gör många tillverkare bort sig idag av den enkla anledningen att det ser bra ut på pappret, verkar vara bättre för miljön och lägre kostnader = bullshit.
Så gott som oavsett bil och motor i bruksbilsklassen så är en vettig bytesintervall av motorolja 1500-2000 mil eller en gång om året = det som kommer först.
Plopp sa det och så förlängde man bytesintervallen till 3000 mil, dock ofta med 12-månaders"regeln" kvar men även adaptiv serviceintervall. Tror ni att något revolutionerande inträffade med motorerna i samband med detta eller att man lyckats framställa någon motorolja/filter super deluxe precis just då? Inte jag heller.
Med facit i hand står knappast biltillverkarna med hedern i behåll men eftersom de oftast har svårt att stå för sina misstag ska det nog mycket till innan de backar på det hela = erkänner sin oduglighet. Man måste dock förstå att det kanske inte är de sakkunniga hos tillverkarna som bestämmer detta utan det kan lika gärna vara en marknadsavdelning som trycker på för att kontra mot konkurenterna. Alltså det finns alltid en risk att en pappersvändare utan körkort är den som bestämt bytesintervallen för motoroljan på din bil
En tro är ofta att "jamen tillverkarna har naturligtvis bestämt detta med marginaler, det e luuugnt". Detta stämmer säkert i några fall men stalltipset är att inte lita blint på det.
Sett några bilar med adaptiv serviceintervall som rullat närmare 5000 mil utan någon service, en som hade rullat 4700 mil var jag tvungen att läsa i instruktionsboken om oljebyte. Där stod det väl lite info. om adaptiv serviceintervall och att motorolja skulle fyllas på vid behov...
Innan dessa påhitt så var tillverkarnas rek. i regel att motorolja skulle fyllas på i nödfall, naturligtvis, men att om nivån sjunkit så pass inom serviceintervallen så var det dags för olja och filter
byte.
Liten avstickare är att jag
vet tillverkare som haft bytesintervall för automatlådsolja för yrkesbilar på 6000 mil men
ingen bytesintervall för privatägda bilar, bytes vid behov heter det då. "Vid behov" kan innebära
för sent. Vad är skillnaden då? Jo Svensson hinner oftast inte köra sönder lådan inom garantitiden oavsett men i yrkestrafik med långa serviceavtal är det en annan femma. Visst är det rimligt att det kan skilja mellan privatägt och yrkes men 6000 mil mot ej angivet är lite väl genomskinligt.
Första ägaren är dock förmodligen nöjd, long life, adaptiv serviceintervall, fri service etc. innebär låga servicekostnader de första åren, andra och tredje ägaren kanske inte är fult lika imponerade. Fjärde ägaren är dock nöjd, skroten lever nämligen på detta