Vilken förmånsbil ska jag ha?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ja och nej, det beror på företaget man är anställd på. Egenföretagare eller inte, förmånsvärdet är vad det är och det är en fråga mellan dig som privatperson och vår kära skattemyndighet.

Sen kan företaget stå för resten av kostnaderna om dom vill eller inte. Det är en fråga mellan den anställda och arbetsgivaren. Det är naturligtvis en smidigare nöt att knäcka om det råkar vara samma person men jag har bekanta som kör tjänstebilar för en miljon utan nåt "löneavdrag" från arbetsgivarn.

Vad gäller Tesla så har det varit 40000kr tillbaka till företaget vilket förvisso är en klen tröst med tanke på priset. Förmånsvärdet vet jag inte exakt men det har tidigare varit minst 40% under motsvarande fossilbil.

Du menar alltså att det inte har någon impact på firmans balansräkning om du som egenföretagare plockar ut en Porsche Turbo eller en Skoda Superb som tjänstebil?:confused:
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du menar alltså att det inte har någon impact på firmans balansräkning om du som egenföretagare plockar ut en Porsche Turbo eller en Skoda Superb som tjänstebil?:confused:

Och exakt var läser du att det är det jag menar? Det handlade om förmånsvärde som anställd och det faktum att det inte behöver bli dyrt för den anställda att ta ut en överjävligt dyr bil.

Läs vad det var jag svarade på så tar vi det därifrån.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Och exakt var läser du att det är det jag menar? Det handlade om förmånsvärde som anställd och det faktum att det inte behöver bli dyrt för den anställda att ta ut en överjävligt dyr bil.

Läs vad det var jag svarade på så tar vi det därifrån.

Lugn och fin....:krama

My bad....läst ditt inlägg en gång till, det är ju kristallklart vad du menar.

En Tesla modell P85 2015 som tjänstebil kostar fö den anställde ungefär 2000 kr netto per månad. För företaget (ditt eller någon annans) är det inte lika roligt...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
J
Lugn och fin....:krama

My bad....läst ditt inlägg en gång till, det är ju kristallklart vad du menar.

En Tesla modell P85 2015 som tjänstebil kostar fö den anställde ungefär 2000 kr netto per månad. För företaget (ditt eller någon annans) är det inte lika roligt...

Absolut, är skitlugn. Ligger i soffan och tittat på Moto2 FP2 och känner mig bakfull trots att jag var helt nykter i går. Var exakt det jag menade fö.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Lugn och fin....:krama

My bad....läst ditt inlägg en gång till, det är ju kristallklart vad du menar.

En Tesla modell P85 2015 som tjänstebil kostar fö den anställde ungefär 2000 kr netto per månad. För företaget (ditt eller någon annans) är det inte lika roligt...

Jag ska inte skriva för mycket här för jag minns inte siffrorna, men har en polare som för bara någon vecka sedan (bara några dagar innan Tesla Motors gjorde en prisjustering på ca 7%) beställe en Tesla Model S85D (mittenmodellen med fyrhjulsdrift).

För honom blev skillnaden att leasa den och att byta från sin nuvarande XC60 Momentum till en likadan fast ny årsmodell minst sagt minimal, någon hundralapp mer i månad privat. För hans företag (aktiebolag) handlar någonstans kring 2500-3000 kr mer i månaden. (med reservation för mitt guldfiskminne)

Så totalt snackar vi om 100.000-150.000 kr mer på tre år.

För den extra summan får han köra en Tesla Model S85D som kontant kostar omkring 950 000 kr istället för en Volvo XC60 Momentum som kontant kostaro mkring 400 000 kr.


Många kan nog tänka sig hosta upp den extra summan för att få köra Tesla Model S istället för Volvo :)
Och så gäller det ju såklart att tillhöra eller äga en firma som kan tänka sig att hosta upp omkring 100 extra lax per tjänstebil...



*EDIT*
Hittar inte länken till polarens uträkningar
men hittade en skärmbild från ett Tesla-forum som ger en någorlunda indikation.

Bilj%C3%A4mf%C3%B6relse.xls.png

https://dl.dropboxusercontent.com/u/599230/Swiftdrop/Biljämförelse.xls.png
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag ska inte skriva för mycket här för jag minns inte siffrorna, men har en polare som för bara någon vecka sedan (bara några dagar innan Tesla Motors gjorde en prisjustering på ca 7%) beställe en Tesla Model S85D (mittenmodellen med fyrhjulsdrift).

För honom blev skillnaden att leasa den och att byta från sin nuvarande XC60 Momentum till en likadan fast ny årsmodell minst sagt minimal, någon hundralapp mer i månad privat. För hans företag (aktiebolag) handlar någonstans kring 2500-3000 kr mer i månaden. (med reservation för mitt guldfiskminne)

Så totalt snackar vi om 100.000-150.000 kr mer på tre år.

För den extra summan får han köra en Tesla Model S85D som kontant kostar omkring 950 000 kr istället för en Volvo XC60 Momentum som kontant kostaro mkring 400 000 kr.


Många kan nog tänka sig hosta upp den extra summan för att få köra Tesla Model S istället för Volvo :)
Och så gäller det ju såklart att tillhöra eller äga en firma som kan tänka sig att hosta upp omkring 100 extra lax per tjänstebil...



*EDIT*
Hittar inte länken till polarens uträkningar
men hittade en skärmbild från ett Tesla-forum som ger en någorlunda indikation.

Bilj%C3%A4mf%C3%B6relse.xls.png

https://dl.dropboxusercontent.com/u/599230/Swiftdrop/Biljämförelse.xls.png

Håller med om att förarkalkylen ser riktigt bra ut men den CFO/VD som ser kalkylen för företaget tror jag tänker sig för innan vederbörande plockar in en Tesla i bilflottan:fakta

http://www.automotorsport.se/specia...a-mycket-sparar-du-pa-att-valja-en-laddhybrid
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lade in en beställning på ny bil för ett par veckor sedan och jag kommer fortsätta köra tyskt ytterligare några år. Provkörde lite olika märken och modeller men fastnade till slut för en Mercedes C-klass. Var farligt nära att beställa en BMW 320 X-Drive, men jag gillar förarmiljön i Benzen är så vansinnigt mycket bättre.

Lyckades speca upp en bil med 220-motorn, 4-motion, automatlåda, dragkrok och navigator och Burmester ljudsystem inom budget, så jag känner mig rätt nöjd.
Enda smolket i bägaren är att bilen inte levereras förrän i januari 2016, men det är inte mycket att göra åt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top