Vilken gammal racehoj skulle du vilja köra?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
När man ser gamla foto / filmklipp från 60 och 70 talet så förundras man av hur fort det igentligen gick. Utveckligen går snabbt frammåt, allt är massa procent bättre än förra årets modell som liknas med en stenåldersprodukt jämfört med det nya fräsha. Den utvecklingen har pågått i nu 30 år sedan dess. En tanke som många har haft är nog hur snabba dagens piloter skulle vara dessa gamla maskiner.

Själv skulle jag vilja testa en Kawasaki KR750 anno. 1975

Data som dessa låter väldigt spännande då man ser bilder på skönheten:

# Engine - 748cc, liquid-cooled, two-stroke triple
# Top Speed - 180mph +
# Maximum Power - 120bhp + @ 9500rpm
# Transmission - 5-speed
# Frame - tubular steel twin loop
# Brakes - double disc/disc

classjun_600.jpg


kr750-1.jpg


Tur att en extramotor är billig...
http://cgi.ebay.co.uk/Kawasaki-KR75...tegoryZ10464QQihZ017QQitemZ270034714820QQrdZ1
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Följande moppar kommer jag på just nu (utan inbördes rangordning):

NSR500 tidigt 90-tal omnämnd av Doohan som highsiderredskap
Förkrigs kompressor BMW 200km/h med enkelverkande trumma och gummibandsfjädring.
Kreidler 50 18 växlad racemaskin med 400 varvs effektregister
Formula 750 cykel elak är bara förnamnet
Yamaha tz 350 sista modellen med gamla chassiet och en gigantisk (vacker) trumbroms som inte går att dosera.
Moto Guzzi V8 ljuuudet

sandstream skrev:
2611193 En Honda RC211V skulle väl funka.

Nog för att kommande års modell heter 212V men särledes gammal är inte 211an....

Fast nog fan vill vi alla köra en:yoparty
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
-Hondas extrema fyrtaktare från 60-talet, den femcylindriga 125'an (maxvarv 25 000) och den sexcylindriga 250'an (20 000 rpm). Ni kan ana hur det såg ut i förbränningsrummen med fyrventilstoppar på de där. Det var tydligen fysiskt plågsamt att ligga bakom dem på grund av ljudet...
-Guzzis 500-kubiks V8
-MV-Agustas 500 trepipar
-HD 750 RR-maskiner (de sista, toppventilade)
-Norton Manx
-750-racerna byggda på Triumph Trident o BSA Rocket3 (Slippery Sam, m.fl.)
-Barry Sheenes Suzuki 500

Skulle räcka för att hålla mitt blodtryck på toppnivå några veckor...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
MagnusK skrev:
2611038 När man ser gamla foto / filmklipp från 60 och 70 talet så förundras man av hur fort det igentligen gick. Utveckligen går snabbt frammåt, allt är massa procent bättre än förra årets modell som liknas med en stenåldersprodukt jämfört med det nya fräsha. Den utvecklingen har pågått i nu 30 år sedan dess. En tanke som många har haft är nog hur snabba dagens piloter skulle vara dessa gamla maskiner.

Själv skulle jag vilja testa en Kawasaki KR750 anno. 1975

Tz750, monoshockvarianten så det finns ett uns av väghållning.

Något av Hondateamen i BSB gjorde en 'sponsor' happening eller något sådant förra året på Cadwell Park. De fick dit en replika på Honda sexcylindrig 250 byggd av George Beal och jag tror även Phil Read för att visa hur den skulle köras. Samt deras ordinarie förare för att visa hur en modern superbike ska köras.
Nu krånglade växelföraren lite på sexpipen men Phil satte några varv för att kolla att hojen var som originalen när de begav sig.
Ena BSB föraren tackade men bangade, Michael Rutter ? (rätta mig om jag har fel gubbe) äntrade och gjorde ett försök.
Vissa svårigheter att ens komma iväg men till slut så gick det med högt varv och slirande koppling.:huvet
Han fick dock problem då motorn dog när han växlade ner !!!, inte så mycket svängmassa i den motorn. Men ett varv lyckades han till slut åka, och åka uppför banavfarten (det är en lång, smal brant uppförsbacke)

Senare under dagen fick Phil prova en modern superbike och det var inga större problem. Enkel och lättkörd hoj som säkert mamma också kan köra :tummenupp

Så en honda sexpip skulle vara kul att prova men utan publik tack :yoparty
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
i fallet vilken
YZR500

men "alla" svarar ju på vilka:tummenupp
så då tillkommer
NSR500
RGB500
TZ250 -750

och om dom här är "gammal" så duger dom åxå

m1
rc211 och rc212
 

Simpa

Hel igen!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg/Onsala
Hoj
Jodå
Hoztic skrev:
2611331 Det vore grymt läckert bara att få höra en NR750, skulle inte tacka nej till en provtur heller :hihi

En sån körde jag på Kinnekulle i somras :tummenupp

Edit: Skulle vilja testa en NSR500 om jag nu fick önska.
 

Bifogat

  • Simpa1.JPG
    Simpa1.JPG
    45.7 KB · Visningar: 298

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nu när man får vraka och välja så blir det NSR500V, alltså den lätta tvåcylindriga varianten. 103 kg/135 hk. Jag föreställer mig känslan av en hormonbehandlad 250.
 

Bifogat

  • nsr500v1996.jpg
    nsr500v1996.jpg
    31.4 KB · Visningar: 147

Simpa

Hel igen!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg/Onsala
Hoj
Jodå
Hoztic skrev:
2611379 Nå, då vill vi (iaf jag :hihi) ha ett litet utlåtande om den! :)

Skulle väl vilja säga att den känns lite som en Blackbird.(Skum jämförelse)
Det är en Honda och allt sitter där det ska och fungerar.
Den är lite tung och har väl inte riktigt det där jättedraget.
Dock är chassit fint och bromsarna är jättebra.
Det beror väl på vad man jämför med oxå.
Hojen är ju 14-15 år sådär.
Sen vågade jag inte fläska på för mycket då jag satt på en lånad hoj värd 530 tusen.
Men grymt roligt att få testa och jag kände mig lite som när jag var ute på bana för första gången. :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Teddy skrev:
2611376 Nu när man får vraka och välja så blir det NSR500V, alltså den lätta tvåcylindriga varianten. 103 kg/135 hk. Jag föreställer mig känslan av en hormonbehandlad 250.
Det hade nog varit optimalt. :tummenupp Men om man verkligen bara fick köra en hoj en gång så hade jag ändå valt Doohans hoj. :yoparty Hoppas bara att det skulle gå bättre än när Rossi testade: :näsblod

rossi-donnington-fly.jpg
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tycker det är lite lite bilder i denna tråd.

Vad jag skulle vilja köra är lite mer osäkert dock. Säkert är att en gammal 4 t honda hade varit ballt samt att någon större 2t maskin också vore en upplevelse.
 

sandstream

Guest
Boris JR skrev:
Nog för att kommande års modell heter 212V men särledes gammal är inte 211an.... Fast nog fan vill vi alla köra en:yoparty
212V är ju mindre och "klenare" så att få prova det absolut värsta som tävlats med i MotoGP vore inte helt fel :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top