Vilken gammal racehoj skulle du vilja köra?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Boris JR skrev:
2611203
Kreidler 50 18 växlad racemaskin med 400 varvs effektregister

Race MOPPE 50 kubikare för hastigheter över 200 och med vikt under 50 kg.

Bild på kreidler race moppe:

Bifogat

• kreidler.jpg
    kreidler.jpg
    57.7 KB · Visningar: 100

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Teddy skrev:
2611376 Nu när man får vraka och välja så blir det NSR500V, alltså den lätta tvåcylindriga varianten. 103 kg/135 hk. Jag föreställer mig känslan av en hormonbehandlad 250.

Ja, den eller Bimota V-Due (som kanske inte kan kallas racehoj egentligen...)
bimstat.jpg

Annars hade jag gärna velat köra en Britten, mest för att jag tror det vore lite mera givande än att rulla runt i krypfart på en svårkörd 500 från slutet av 90talet.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
2611376 Nu när man får vraka och välja så blir det NSR500V, alltså den lätta tvåcylindriga varianten. 103 kg/135 hk. Jag föreställer mig känslan av en hormonbehandlad 250.
Jag har också hållt den som den mest åtråvärda och haft måttligt realistiska förhoppningar att en dag kunna köpa en och ha som hobbyredskap. Men om det handlade om att få testa en gång hade jag som Neutral valt något värre och alltså en V4. Men att köra den värsta från -89 eller -90 tror jag inte skulle vara så kul. Mest otäckt. Och smärtsamt. En NSR 500 V4 från 2001 hade varit mitt förstahandsval: mer lättkört men var och en kan föreställa sig kicken att möta "brappandet" på mellanvarv med gas, dra ner handtaget i botten och trycka i växel efer växel. Yihaaaaaa.....

:Rockbanan :rofl :skrämd

Bifogat

• ShowImage-1.cfm.jpg
    ShowImage-1.cfm.jpg
    92 KB · Visningar: 110
Last edited:

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
Såld
Nyteknik skrev:
2611656 Jag har också hållt den som den mest åtråvärda och haft måttligt realistiska förhoppningar att en dag kunna köpa en och ha som hobbyredskap. Men om det handlade om att få testa en gång hade jag som Neutral valt något värre och alltså en V4. Men att köra den värsta från -89 eller -90 tror jag inte skulle vara så kul. Mest otäckt. Och smärtsamt. En NSR 500 V4 från 2001 hade varit mitt förstahandsval: mer lättkört men var och en kan föreställa sig kicken att möta "brappandet" på mellanvarv med gas, dra ner handtaget i botten och trycka i växel efer växel. Yihaaaaaa.....

:Rockbanan :rofl :skrämd

Skillnaden emellan 2 och 4 cylindriga är att den 2 cylindriga är mycket mer MANLIG:yoparty fast manlig på det sättet att man skiter på sig av ketchupeffekten...:rolleyes:

Mvh

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
valde KR3:an för de sägs att V3-motorn med en nedåtriktad cylinder gav en
väldigt låg tyngdpunkt och det låter bra i mina öron. Jag gillar snabba kurvor,
tokfart på rakorna har jag vuxit ifrån ;)

engine.jpeg

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ohhhhhhh ... vilket erbjudande :)
Tack, tack

1. Någon av Honda 6-piparna som Mike Hailwood körde

2. Norton Manx naturligtvis

3. MV Agusta 3-pip 500 cc

4. Cresents ligghoj med 500 cc båtmotor

5. TZ 350, monoshock, (igen)

6. TZ 700 (igen)

7. Saarinens Yamaha 500 cc

8. Troys WSBK 999 Ducati

9. Ducati Desmosedici :eek:)

10. Glömde ju John Player Norton som Peter Williams körde!
http://www.motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/1972_jps_norton.html

Boris JR skrev:
2611203
Yamaha tz 350 sista modellen med gamla chassiet och en gigantisk (vacker) trumbroms som inte går att dosera.
Gamla chassiet? Det jag har på min avatar eller monoshocken?
Vad menar du med att trumbromsen inte går att "dosera"??? :)

Last edited:

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
sandstream skrev:
2611635 212V är ju mindre och "klenare" så att få prova det absolut värsta som tävlats med i MotoGP vore inte helt fel :)

Good point! :tummenupp
mitt drömåk är Honda RCV211V.. Främst för att jag inte har så stor kol på de stora tvåtaktarna och för att den är den absolut snyggaste GP racern i modern tid :D
Ducati Desmosedici vore inte heller fel :D

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Boris JR skrev:
2611203 Följande moppar kommer jag på just nu (utan inbördes rangordning):

Kreidler 50 18 växlad racemaskin med 400 varvs effektregister

Mja... Boris..
Kreidler försökte med en 12 växlad motor 1964...
Den blev aldrig en hit då Holländarna var i alla fall snabbare med sina 6 växlade motorer.......:tummenupp

Bifogat

• Kreidler 50cc RR dubbelslidmatad.jpg
    Kreidler 50cc RR dubbelslidmatad.jpg
    24.1 KB · Visningar: 97
  • Kreidler racing engine -64 dismanteled.jpg
    Kreidler racing engine -64 dismanteled.jpg
    16.5 KB · Visningar: 111

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En 250 racer verkar lagom för någon med min begränsade erfarenhet och förmåga. Med mina 90 pannor tror jag att en 125 helt enkelt väger för lätt medans en 250 har bra med pulver men är fortfarande lätt och, vågar jag säga det, kanske ändå är hyfsat lättkörd.

Alternativt en Supersporthoj, de verkar också relativt "lagoma" för att vara racehojar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Lucci skrev:
2611670 Skillnaden emellan 2 och 4 cylindriga är att den 2 cylindriga är mycket mer MANLIG:yoparty fast manlig på det sättet att man skiter på sig av ketchupeffekten...:rolleyes:

Mvh
Skulle "ketchupeffekten" vara värre i en tvåcylindrig NSR 500 än en fyrcylindrig dito? Har du några belägg för det?

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Lucci skrev:
2611670 Skillnaden emellan 2 och 4 cylindriga är att den 2 cylindriga är mycket mer MANLIG:yoparty fast manlig på det sättet att man skiter på sig av ketchupeffekten...:rolleyes:

Mvh

Problemet med dom 2 cylindriga maskinerna var väl att dom just saknade den du kallar ketchupeffekt...
Även om dom vägde ca 10-15 kg lättare eller hur det nu var så blev dom aldrig ett hot mot dom 4 cylindriga maskinerna.
:tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
VRM Roffe skrev:
2611712 Mja... Boris..
Kreidler försökte med en 12 växlad motor 1964...
Den blev aldrig en hit då Holländarna var i alla fall snabbare med sina 6 växlade motorer.......:tummenupp

Testade man inte med en 6v huvudlåda och sen på utgående axel monterade man en sekundärlåda med 3 växlar 6*3=18. Kan iof vara 4*3 också minnet är inte vad det borde vara......
Grymt häftigt med 50cc racing synd bara att man är 192 och 90+.....

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
50cc racing lever i Afrika,
grabbarna ligger på mage och kör för aerodynamikens skull.
Såg det i nåt reportage från Burkina Faso i samband med Paris-Dakar,
det såg ruskigt roligt och farligt ut.

p_05.jpg

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
måste bara säga att ni glömt en hoj,swantz suzuki,sägs att den var som en stirrig rgv 250 i chassi med en motor gjord för highsides.
en 50 kubiks racemoped har jag provat,trött men snabb med fällkninvsvarning är mitt sumerande.annat kul,hojen flyttar sig en meter om man släpper ut kopplingen för snabbt mellan växlingarna...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
elwe skrev:
2611695
Gamla chassiet? Det jag har på min avatar eller monoshocken?
Vad menar du med att trumbromsen inte går att "dosera"??? :)

Ser inte vilket chassie du har och är inte direkt bevandrad i årsmodellerna då det är saker som härstammar från min faders tid. Den av hans moppar jag provkörde var sista årsmodellen man hade stor trumma fram, chassiet vred sig så mycket att jag trodde jag kört av ett ramrör.
Gigantisk trumma är apsvårt att dosera jämfört med moderna racebromsar som jag är uppväxt på. Inget, Inget, Inget, framhjulslås........

Slutsats: De som kan köra fort på dessa bestar är hjältar

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
YZR-500 från 2001, för att den såg ballare ut än nsr'en.
Kevin Schwantz alla rgv'er från 90 och framåt.
En riktig honda rc30 superbike, för ljudets skull, Haga's r7'a,
aprilia's motogp-hoj. Givetvis skulle jag vilja testa lite av de nyare motogp-hojarna också.
Listan blir lång.
Äldre cyklar än 90-talet är inte lika intressanta, de är lite för dåliga cyklar helt enkelt med vad som kommit de senaste dryga 15 åren.

Boris JR skrev:
2611801 Ser inte vilket chassie du har och är inte direkt bevandrad i årsmodellerna då det är saker som härstammar från min faders tid. Den av hans moppar jag provkörde var sista årsmodellen man hade stor trumma fram, chassiet vred sig så mycket att jag trodde jag kört av ett ramrör.
Gigantisk trumma är apsvårt att dosera jämfört med moderna racebromsar som jag är uppväxt på. Inget, Inget, Inget, framhjulslås........

Slutsats: De som kan köra fort på dessa bestar är hjältar

Jag ägde en tz250 77'a, med en rd350 motor i, chassit var ju bergstadigt, sen att 18-tums fälgarna inte direkt tillät några moderna däck är en annan femma.
Trumbromsarna slutade man väl med tidigare än så?

Last edited:

sandstream

Guest
fahrenheit skrev:
2611708 Good point! :tummenupp
mitt drömåk är Honda RCV211V.. Främst för att jag inte har så stor kol på de stora tvåtaktarna och för att den är den absolut snyggaste GP racern i modern tid :D
Ducati Desmosedici vore inte heller fel :D
Till saken hör väl också att de flesta som skulle vilja testa en 500:a skulle ha svårt att hantera den medan en 990-maskin borde vara lättare för en lekman att gasa lite mer med.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
sandstream skrev:
2611854 Till saken hör väl också att de flesta som skulle vilja testa en 500:a skulle ha svårt att hantera den medan en 990-maskin borde vara lättare för en lekman att gasa lite mer med.

jaha,, isf ändrar jag mig till en ER-5 :hihi

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2611856 jaha,, isf ändrar jag mig till en ER-5 :hihi
Men allvarligt, hur kul skulle det vara att få testa en hoj som man knappast har någon chans att utnyttja mer än liten liten del?
Skulle vara för att få känslan av att de som faktiskt körde fort med dem var en jäklar på att köra hoj (som om någon nu skulle tvivla på det).

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln