Boris JR skrev:2611203
Kreidler 50 18 växlad racemaskin med 400 varvs effektregister
Race MOPPE 50 kubikare för hastigheter över 200 och med vikt under 50 kg.
Bild på kreidler race moppe:
Boris JR skrev:2611203
Teddy skrev:2611376Nu när man får vraka och välja så blir det NSR500V, alltså den lätta tvåcylindriga varianten. 103 kg/135 hk. Jag föreställer mig känslan av en hormonbehandlad 250.
Jag har också hållt den som den mest åtråvärda och haft måttligt realistiska förhoppningar att en dag kunna köpa en och ha som hobbyredskap. Men om det handlade om att få testa en gång hade jag som Neutral valt något värre och alltså en V4. Men att köra den värsta från -89 eller -90 tror jag inte skulle vara så kul. Mest otäckt. Och smärtsamt. En NSR 500 V4 från 2001 hade varit mitt förstahandsval: mer lättkört men var och en kan föreställa sig kicken att möta "brappandet" på mellanvarv med gas, dra ner handtaget i botten och trycka i växel efer växel. Yihaaaaaa.....Teddy skrev:2611376Nu när man får vraka och välja så blir det NSR500V, alltså den lätta tvåcylindriga varianten. 103 kg/135 hk. Jag föreställer mig känslan av en hormonbehandlad 250.
Nyteknik skrev:2611656Jag har också hållt den som den mest åtråvärda och haft måttligt realistiska förhoppningar att en dag kunna köpa en och ha som hobbyredskap. Men om det handlade om att få testa en gång hade jag som Neutral valt något värre och alltså en V4. Men att köra den värsta från -89 eller -90 tror jag inte skulle vara så kul. Mest otäckt. Och smärtsamt. En NSR 500 V4 från 2001 hade varit mitt förstahandsval: mer lättkört men var och en kan föreställa sig kicken att möta "brappandet" på mellanvarv med gas, dra ner handtaget i botten och trycka i växel efer växel. Yihaaaaaa.....
Gamla chassiet? Det jag har på min avatar eller monoshocken?Boris JR skrev:2611203
Yamaha tz 350 sista modellen med gamla chassiet och en gigantisk (vacker) trumbroms som inte går att dosera.
sandstream skrev:2611635212V är ju mindre och "klenare" så att få prova det absolut värsta som tävlats med i MotoGP vore inte helt fel
Boris JR skrev:2611203Följande moppar kommer jag på just nu (utan inbördes rangordning):
Skulle "ketchupeffekten" vara värre i en tvåcylindrig NSR 500 än en fyrcylindrig dito? Har du några belägg för det?Lucci skrev:2611670Skillnaden emellan 2 och 4 cylindriga är att den 2 cylindriga är mycket mer MANLIG fast manlig på det sättet att man skiter på sig av ketchupeffekten...
Mvh
Lucci skrev:2611670Skillnaden emellan 2 och 4 cylindriga är att den 2 cylindriga är mycket mer MANLIG fast manlig på det sättet att man skiter på sig av ketchupeffekten...
Mvh
VRM Roffe skrev:2611712Mja... Boris..
Kreidler försökte med en 12 växlad motor 1964...
Den blev aldrig en hit då Holländarna var i alla fall snabbare med sina 6 växlade motorer.......
elwe skrev:2611695
Gamla chassiet? Det jag har på min avatar eller monoshocken?
Vad menar du med att trumbromsen inte går att "dosera"???
Boris JR skrev:2611801Ser inte vilket chassie du har och är inte direkt bevandrad i årsmodellerna då det är saker som härstammar från min faders tid. Den av hans moppar jag provkörde var sista årsmodellen man hade stor trumma fram, chassiet vred sig så mycket att jag trodde jag kört av ett ramrör.
Gigantisk trumma är apsvårt att dosera jämfört med moderna racebromsar som jag är uppväxt på. Inget, Inget, Inget, framhjulslås........
Slutsats: De som kan köra fort på dessa bestar är hjältar
Till saken hör väl också att de flesta som skulle vilja testa en 500:a skulle ha svårt att hantera den medan en 990-maskin borde vara lättare för en lekman att gasa lite mer med.fahrenheit skrev:2611708Good point!
mitt drömåk är Honda RCV211V.. Främst för att jag inte har så stor kol på de stora tvåtaktarna och för att den är den absolut snyggaste GP racern i modern tid
Ducati Desmosedici vore inte heller fel
sandstream skrev:2611854Till saken hör väl också att de flesta som skulle vilja testa en 500:a skulle ha svårt att hantera den medan en 990-maskin borde vara lättare för en lekman att gasa lite mer med.
Men allvarligt, hur kul skulle det vara att få testa en hoj som man knappast har någon chans att utnyttja mer än liten liten del?gthyni skrev:2611856jaha,, isf ändrar jag mig till en ER-5
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|