Vilken moped hade ni?

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
84-87 när det var aktuellt hade man först en röd Puch Tomos av okänd årgång, sen en tvåväxlad (med handväxel) Crescent kompakt av okänd årgång, därefter den sista, en Yamaha FS-1 med 60cc cylinder och 17mm (eller vare 14??) förgasare, uppdrevad. Gick rätt fort men fullständigt livsfarlig ram och relativt obefintliga bromsar :D

Samtliga hade väghållning som blöta tvättsvampar :D
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag minns att körskoleläraren sa åt mig och sa att han var glad att jag inte hade haft moppe innan för då slapp han i alla fall att som vanligt börja med att ta ur mig all felaktig körteknik. :)

Eller så var han glad för att han såg en chans att tjäna lite extra :)

själv så åkte man omkring på den här skönheten
 

Bifogat

  • moppen.jpg
    moppen.jpg
    145.6 KB · Visningar: 104

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hade en vit/röd Yamaha DT 50 -87 med förhöjningssats fram och bak, rensat bakparti och 90:ans gummiupphängda blinkers.

Lite trimmad med 20mm förgasare och insug, uppböjt reedventils-stopp, Autisia 65 ccm cylinder uppborrad till 68 ccm med port-"jackad" kolv, planad topp, effektbuj, slutdämpare från en RD 125 och 14-drev fram.

Gick riktigt bra faktiskt med dåtidens mått mätt.

En lite smårolig historia om hur jag "vann" cylinder och förgasare av min 9 år äldre bror.

Vi satt och pratade om Rocky I, om när han kläcker upp 5 råa ägg i ett glas och dricker upp dom som dom är.

Då sa min bror att -Det skulle du aldrig klara. -Jojomen, svarade jag. -Nä nä nä, det klarar du inte. Om du gör det så ska du få det där trimmet som du tjatar om, sa min storebror.

Vi kläckte upp 5 hela ägg i ett glas. Jag fick inte göra sönder gulan, jag var tvungen att svepa allt på en gång och jag fick inte kräkas efteråt.

Sagt och gjort, efter många om och men tvingade jag i mig slemmet och lyckades att inte spy. En kort tid senare så kom brorsan hem med de han lovat.

Lyckan var total.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Jag hade en Yamaha DT50R -94 (har jag för mig att årsmodellen var).

Den där jäkeln bodde man ju på kändes det som :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den där jäkeln bodde man ju på kändes det som :)

Ja undra hur många mil man klockade med moppen.

Dottern har kört över 200mil på ett år med sin, och då kör hon bara när det är barmark.
Sonens tjej har kört över 700mil på två år med sin Derbi, även hon bara barmark, och dessutom åker hon rätt ofta med sonens A-traktor istället

Sen läser man på blocket om sporthojar som har gått 200 mil om året :va
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Ja undra hur många mil man klockade med moppen.

Dottern har kört över 200mil på ett år med sin, och då kör hon bara när det är barmark.
Sonens tjej har kört över 700mil på två år med sin Derbi, även hon bara barmark, och dessutom åker hon rätt ofta med sonens A-traktor istället

Sen läser man på blocket om sporthojar som har gått 200 mil om året :va

Ja, det är lite märkligt det där med milen. Moppen hade gått 730 mil när jag tog över den. Hade den i två år ungefär och den hade gått 3200 nånting när den såldes.

Nuvarande hojen köpte jag för snart två månader sen, men har redan hunnit med 400 mil.... Pysslade om den idag med ny olja faktiskt :)

Man ska väl bruka sina saker?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
På tal om miltal så hade min gamla Mt5a gått ca 4-5000 mil när jag sålde den:):yoparty:yoparty:gnissla:D

Slänger med en bild på mt80n vi byggde för några år sen. Motorn och pipan är sålt men resten står kvar hemma i garaget och tar plats, till salu för övrigt, skicka PM:)

Funderar dock på att skaffa Mt5a igen, utseende original men motorn ska ha 65 cc, 24 mm fögge osv.:D:tummenupp
 

Bifogat

  • PICT2778.jpg
    PICT2778.jpg
    249.7 KB · Visningar: 893

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Själv hade jag en sådan här- Zündapp Ks50 -1975. Blev efterhand trimmad med 7,5 hk cylle, planad topp, Mikuni 16mm och trimdämpare. Dessutom uppdrevad några kugg fram. Gjorde sina 80 blås :)
Min hade texasstyre - säkert förbjudet nuförtiden...
 

Bifogat

  • ks50-75.jpg
    ks50-75.jpg
    46.6 KB · Visningar: 224

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Texas var väl förbjudet redan då. För många (4)svetsfogar har jag för mig :)
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Hahaha- Ja, efter en vurpa såg ju styret ut mer som en bokstav ur det kyrilliska alfabetet! Totalt livsfarligt
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jag hade en Puch Montana ljusblå metallic, gjorde 48 både uppför och nerför backarna och en gång fick jag för mig att en viss kurva borde ju gå att ta i 48.. Sagt och gjort, men jag fick möte och landade i en roshäck. Ja jävlar, det styret var inte rakt, hehe.
:crash
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Körde en blå Puch Dakota -84 med lilla buffalostyret snyggt bakåtlutat. Gjorde sina modiga 40 med pluggen dragen. Mopeden var trimmad när jag köpte den, mina kära föräldrar påtvingade mig en av-trimmning. Ett gammalt mopedorginal som fixade det, men pluggen gick att lyfta ur med magnet utan att cylindern behövde tas av. Vilket monster! :Rockbanan
 

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Körde en Yamaha dt50r med 70cc och 20 mm förgasare 15fram 48 bak och trimkrök gjorde rätt många mil på den
efter den vart de en FE 400 97a :)
 

J_H

Hakuna Matata
Gick med
28 May 2009
Ort
Lund
Hoj
Yamaha R6-00
Jag körde en gul Rieju Drac från 2001. Trimmad med Metrakit avgassystem, ombestyckad förgasare och lite annorlunda drevning gick den typ 95-100km/h. Svindlande hastigheter:yoparty. Då tänkte man att 20 hästkrafter skulle kännas helt brutalt, nu kör man hoj med 120 hk och bara drömmer om att få uppdatera sig till ännu mer...:) Fina tider var det iallafall.
 

Persian Rider

HojgasM
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Kista
Hoj
K7 x 2 skrotad!, R6-02 såld, GSX-S 1000-24
Min första moppe var en blå/vit gixxer 1000 k7:a
Tro det eller ej....! tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top