Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
triple skrev:
Föresten, ni som kör med vad-som-helst i oljetanken kankse skulle skriva in era reggnummer så att vi andra inte råkar köpa era hojar när dom gått ett par tusen mil

Jag skulle vara mer orolig att köpa en hoj som ägaren kört hur-som-helst. :rofl

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
triple skrev:
Föresten, ni som kör med vad-som-helst i oljetanken kankse skulle skriva in era reggnummer så att vi andra inte råkar köpa era hojar när dom gått ett par tusen mil

Bästa jag hört på år och dag!! :lol
Men var ska de lägga ut alla sin regnr? :va

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
"...tills motsatsen är bevisad" -eller hur är det man säger?

Själv så kör jag med Shell helsyntet eftersom jag köper den för nästan samma pris som biltemas olja.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har tidigare kört på en lite dyrare delsyntet från OK/Q8, men nu är det Biltema Racing som gäller. Jag märkte ingen skillnad alls när jag bytte till Biltema, förutom att det blev lite slantar över.

Biltema-oljan har dessutom fått bekänna färg på bana sådär 6-7 gånger förra säsongen utan några konstigheter.

OK, bara för att jag inte har haft några problem betyder inte det automatiskt att oljan är fantsastiskt bra, men i brist på bättre argument så... :)

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Kör med elf´s bästa olja. kommer inte ihåg namnet på den.. funkar kanon. Pröjsade runt 600:- 4l. Även om det är psykiskt så känns det bra att veta att älsklingen har fått det bästa och är nöjd så man inte blir avkasstad i sommar..
Man sitter ju bättre till om man kommer hem med rosor än maskroser :tungan

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
Jag kör Placebo 300V för det fyrdubbla priset. :lol

:rofl

En underbar kommentar!

Kenya skrev:
Kör med elf´s bästa olja. kommer inte ihåg namnet på den.. funkar kanon. Pröjsade runt 600:- 4l. Även om det är psykiskt så känns det bra att veta att älsklingen har fått det bästa och är nöjd så man inte blir avkasstad i sommar..
Man sitter ju bättre till om man kommer hem med rosor än maskroser :tungan

Så sant så sant! :) (se mitt tidigare inlägg om psykologi ;))

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kör med Castrol A747 mest för att det är vad jag började med till TZ:an och det har gjort att jag börjar kunna läsa av kolvarna och förbränningen.
Om jag köper en fyrtaktare igen skulle jag inte tveka inför Biltemas helsyntet, har det i bilen tex.

Dr.Bike

Guest
Magge skrev:
Kan du tänka dig att hälla i Biltemas billiga oljor eller känner du mer tillit till de dyrare "bättre" oljorna?

Tycker ordet bättre kan strykas ur både ditt inledande inlägg, och i pollen.
Jo jag ser citationstecknen kring ordet, och det skulle då vara lite förmildrande i ordets värde. Men ordet står där trots allt och tillför en värdering, och det påståendet är ju ett antagande från din sida.
Så det antyds alltså att märkesoljorna är bättre, vilket vare sig är bevisat, sant eller fel, och därför kan vi vare sig säga det, eller ta ställning till det.

Det jag däremot VET, är att Biltemas helsyntet är MINST LIKA BRA som de dyra märkesoljorna.
Så därför borde ditt sista svarsalternativ ha formulerats:

Kan du tänka dig köra på Biltemas olja som är LIKA BRA som märkesoljorna?

(jaja tjöt, men rätt ska vara rätt, och utan att läsa alltför mycket mellan raderna så SER man ju att frågeställningarna i pollen ÄR färgade och inehåller åsikter) Så ska det ENA svarsalternativet innehålla en värdering (bättre) så ska även motalternativet göra det (lika bra).
Det bästa är dock att skippa värdeorden helt.

Detta är en allmän betraktelse av mig f.ö eftersom det är FÅ som utformar sina undersökningar/röstningar här på SH neutralt.
(man stoppar ofta nästan åsikten i mun på den som ska rösta)

I övrigt en kul poll.

Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
#Olsson# skrev:
Jag kör Placebo 300V för det fyrdubbla priset. :lol
En kompis köper den oljan för 80kr/liter.
Dock utan placeboeffekt. :rolleyes:

Nu orkar inte jag åka 20mil för att handla den oljan av honom så jag nöjer mig med Biltemas. Jag tycker förövrigt att deras dekaler är tuffare med R1:an på framsidan...
:D

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
PacMan skrev:
Jag har tidigare kört på en lite dyrare delsyntet från OK/Q8...
OK Delsyntet/Q8 Advanced (25:-/lit från fat) är nog den mest prisvärda biloljan på marknaden. Jag hade dock en viss klibbtendens i R1-kopplingen med den.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
har forskat lite i oljor och kommit fram till föjalde, Biltema och Statoil ska vara "samma" olja, Motul och Shell är dito, Castrol och BP lika så..
Har även försökt att få lite svar från Amerikanska företag, men den gubben gick inte för dom trodde jag höll på med industrispionage :D

Och med samma så kommer det ur samma raffinaderi.

Själv använder jag för tillfället av Castrol GPS, då jag har kanonpris på det!!!

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
Motul ÄR en mycket bra olja.
Dock har jag aldrig hört NÅGON annan Suzukiägare uppleva samma sak som du med Biltema.
Vad det beror på.... ja det tvistar de lärde om. :tummenupp

Det kan ju vara så att just 750F är ganska ovanliga? :) Det är ju inte omöjligt att motorn blir varmare i den än i 750R -88 som den byggdes för från början, och därmed blir oljan rena blasket. Jag har ju 15-50 i nu, till skillnad från Biltemas 10-40, det kan ju också vara en del av förbättringen.
Symptomen var mer lättväxlad när den var kall, men det bara small å hade sig när man stampade i växlarna när den blev varm. Med Motul är det som att skära smör med varm kniv alldeles oavsett temp, utom möjligen när den är som kallast! :) Eller ja, det gick faktiskt ganska bra härom helgen när det var nollgradigt också! :tummenupp

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Dr.Bike skrev:
Jo jag ser citationstecknen kring ordet, och det skulle då vara lite förmildrande i ordets värde. Men ordet står där trots allt och tillför en värdering, och det påståendet är ju ett antagande från din sida.
Så det antyds alltså att märkesoljorna är bättre, vilket vare sig är bevisat, sant eller fel, och därför kan vi vare sig säga det, eller ta ställning till det.

Nja, så tolkar jag det inte.. när jag läser "bättre" då tolkar jag det som iron.

Dr.Bike skrev:
Det jag däremot VET, är att Biltemas helsyntet är MINST LIKA BRA som de dyra märkesoljorna.

...som ja sa tidigare- Tills motsatsen bevisats.
Men jag åker inte en massa mil för att köpa en lite billigare olja... som kan vara sämre! ;)
Och med sämre menare jag att vi vanliga svenssons inte har en aning om hurvida den är sämre eller bättre. Det enda vi kan gå på är det gamla talesättet -Man får vad man betalar för. Vilket brukar stämma. :tomten

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
triple skrev:

TAN271, TAN289

Om det beror på att oljan eller inte... överlåter jag till andra att spekulera om, men några tusen mil håller inte mina motorer. Knappt ens hunda mil. Min TAN271 är till salu, en 1990 gsxr1100 som gått ca 1500 mil. 55000 kronor som den står och jag kan bara garantera att den har Biltemaolja i motorn och går att starta samt att den är 100% gatlaglig.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS