Dr.Bike skrev:Helt precis min analys!
Med tillägget; Den bästa oljan till bästa priset!
(en obetydlig tribologisk prestandakompromiss i sammanhanget, i jmf med de absoluta toppoljorna, om ens någon)
Javisst har vi blivit samspelta med åren...
Dr.Bike skrev:Helt precis min analys!
Med tillägget; Den bästa oljan till bästa priset!
(en obetydlig tribologisk prestandakompromiss i sammanhanget, i jmf med de absoluta toppoljorna, om ens någon)
Ja nått annat kan man ju inte ha den till!newstead skrev:Kan man steka i Biltemas olja?
Då borde det gå bra att fritera i den oxå?!Dr.Bike skrev:Ja faktiskt!
Troligen bättre än med andra oljor då den tål mycket hög värme dessutom!
Jävla otur att man inte gillar oliver dåHell_Man skrev:Japp!! Det är mest oliver i. Så det är tillochmed nyttigt
Det är väl det de gör när de anger samma klassning på sin raceolja som tex Statoil raceway har?!Fotrally skrev:Men varför marknadsför inte biltema sin olja som -lika bra men mycket billigare?
Min högst personliga tro (alla ex förutsätter mc-specifika oljor): En helsyntet är alltid (nästan, tribologi är kompromisser precis som t.ex däck) överlägsen en mineral. Det betyder dock inte att en mineral eller delsyntet inte är tillräkligt bra för dina och hojens behov. Ingen hoj lär skära ihop p.g.a att du kör med en mineral eller delsyntet.newstead skrev:...Men lite seriöst, har man verkligen nån nytta av att köra helsyntet i en hoj om man ändå bara kör på sommaren? Oavsett märke alltså...
Men på vilket sätt är synteten bättre än mineraloljan då? Vad vinner man på att använda en syntetolja istället för en mineralolja förutsatt att hojen endast används vid temperaturer över +10 grader?FZ1 skrev:Min högst personliga tro (alla ex förutsätter mc-specifika oljor): En helsyntet är alltid (nästan, tribologi är kompromisser precis som t.ex däck) överlägsen en mineral. Det betyder dock inte att en mineral eller delsyntet inte är tillräkligt bra för dina och hojens behov. Ingen hoj lär skära ihop p.g.a att du kör med en mineral eller delsyntet.
Ex mc-handlarn har en delsyntet för 100:-/lit och en helsyntet för 180:-/lit = Delsynteten är ett bättre köp.
Ex 2 delsynteten ovan mot Q8-SBK för 60:-/lit = Q8 mycket bättre köp.
Slutsats: Så länge koppling och växellåda trivs är den billigaste oljan att föredra. Vad som är viktigast är inte märket på oljan utan hur ofta du byter olja och filter. Föroreningar är det som tar död på motorn i första hand, inte oljan!
Roberth skrev:Det är väl det de gör när de anger samma klassning på sin raceolja som tex Statoil raceway har?!
Det är väl en fin balansgång, om det nu är så att tillverkarna av oljan i fråga säljer till Biltema och en annan firma som tar ut betydligt mer för oljan. Om Biltema går ut och säger att vi säljer samma olja som hos XX AB, fast i en annan förpackning för halva priset, så minskar försäljningen av den dyrare oljan, och raffinaderiet förlorar kulor i och med att de troligen säljer till XX AB för ett högre literpris. Är säkert reglerat i avtalet mellan Biltema och raffinaderiet vad de får säga och skriva...Fotrally skrev:Det har jag då aldrig sett någon reklam på....
Precis det stod det i bladet om sk märkesegna matvaror. Kända tillverkares matvaror tillverkade av "känd märkestillverkare" med sålda under t ex ICAs namn. Märkesmagin är enorm !!HansJ skrev:Det är väl en fin balansgång, om det nu är så att tillverkarna av oljan i fråga säljer till Biltema och en annan firma som tar ut betydligt mer för oljan. Om Biltema går ut och säger att vi säljer samma olja som hos XX AB, fast i en annan förpackning för halva priset, så minskar försäljningen av den dyrare oljan, och raffinaderiet förlorar kulor i och med att de troligen säljer till XX AB för ett högre literpris. Är säkert reglerat i avtalet mellan Biltema och raffinaderiet vad de får säga och skriva...
MC-oljorna har väl additiver för våtkoppling vilket förmodligen inte biloljorna har... Borde iofs funka rätt bra med bilolja om man hade en DucceKahobe skrev:...
Det enda som INTE flyter i mina hojar är mineralolja för bil. Varje försök hittills i den vägen har slutat med kopplingsproblem av ena eller andra slaget...
Jag byter var 600:ade mil i min hoj.. enligt Suzukis rekPacMan skrev:...Hur ofta skulle ni byta olja?
newstead skrev:Jag byter var 600:ade mil i min hoj.. enligt Suzukis rek
Ja, förmodligen... eller varje säsong om jag körde mindre än 1200 mil om året. Kanske lite oftare vid extremt hård körning. Sen kan det ju iofs vara så att Kawasaki gått ut med en tätare serviceintervall nåt år efter att din instruktionsbok trycktes om det var problem med din årsmodell och att det är därför Haynesboken uppger 1000 mil...PacMan skrev:OK, och om det var rekomenderat 1200 som i mitt fall så skulle du byta efter 1200 menar du?
newstead skrev:MC-oljorna har väl additiver för våtkoppling vilket förmodligen inte biloljorna har... Borde iofs funka rätt bra med bilolja om man hade en Ducce
Same, same but differentxyx skrev:Rätt, men tvärt om
Om jag förstår rätt så har biloljorna friktionssänkande additiv som inte lirar bra med våtkoppling, det har inte mc oljor.
newstead skrev:Men på vilket sätt är synteten bättre än mineraloljan då? Vad vinner man på att använda en syntetolja istället för en mineralolja förutsatt att hojen endast används vid +10 grader?
Även på billiga oljor uppges det ju både viskositet och vilken klassificering oljan har enligt API eller ACEA och om både den dyra och den billiga oljan uppfyller samma krav så ska de väl vara likvärdiga?
Jag sa inget om bra eller dåliga oljor, det enda jag ifrågasatte var om man hade någon nytta av helsyntet i ett fordon som enbart går på sommaren. Sen frågade jag om inte en billig olja med samma specifikationer som en dyr olja kan jämställas med varandra då de trots allt uppfyller samma krav. Enligt mig så tror jag INTE att billigt=skit och dyrt=bra.-ah skrev:...
3) Även additiverna i en bra olja håller bättre än additiverna i en dålig. Kvalitetsskillnaderna på additiverna är lika stora som på oljorna.
osv
osv
Fotrally skrev:Det har jag då aldrig sett någon reklam på....
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |