Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Dr.Bike skrev:
Helt precis min analys!

Med tillägget; Den bästa oljan till bästa priset!

(en obetydlig tribologisk prestandakompromiss i sammanhanget, i jmf med de absoluta toppoljorna, om ens någon)

Javisst har vi blivit samspelta med åren... :D
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Men varför marknadsför inte biltema sin olja som -lika bra men mycket billigare? :confused: :va
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Dr.Bike skrev:
Ja faktiskt!
Troligen bättre än med andra oljor då den tål mycket hög värme dessutom! :)
Då borde det gå bra att fritera i den oxå?! :)

Hell_Man skrev:
Japp!! Det är mest oliver i. Så det är tillochmed nyttigt :hihi
Jävla otur att man inte gillar oliver då :3freak


Men lite seriöst, har man verkligen nån nytta av att köra helsyntet i en hoj om man ändå bara kör på sommaren? Oavsett märke alltså...
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
För att förtydliga detta så är inte biltema OCH billiga oljor rätt att sätta ihopp. Visst biltema är billig men den är också väldigt bra! Så skilj på bra och billiga också eller blanda inte ihopp biltema med dåliga oljor :)
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Fotrally skrev:
Men varför marknadsför inte biltema sin olja som -lika bra men mycket billigare? :confused: :va
Det är väl det de gör när de anger samma klassning på sin raceolja som tex Statoil raceway har?!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
newstead skrev:
...Men lite seriöst, har man verkligen nån nytta av att köra helsyntet i en hoj om man ändå bara kör på sommaren? Oavsett märke alltså...
Min högst personliga tro (alla ex förutsätter mc-specifika oljor): En helsyntet är alltid (nästan, tribologi är kompromisser precis som t.ex däck) överlägsen en mineral. Det betyder dock inte att en mineral eller delsyntet inte är tillräkligt bra för dina och hojens behov. Ingen hoj lär skära ihop p.g.a att du kör med en mineral eller delsyntet.
Ex mc-handlarn har en delsyntet för 100:-/lit och en helsyntet för 180:-/lit = Delsynteten är ett bättre köp.
Ex 2 delsynteten ovan mot Q8-SBK för 60:-/lit = Q8 mycket bättre köp.

Slutsats: Så länge koppling och växellåda trivs är den billigaste oljan att föredra. Vad som är viktigast är inte märket på oljan utan hur ofta du byter olja och filter. Föroreningar är det som tar död på motorn i första hand, inte oljan!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
FZ1 skrev:
Min högst personliga tro (alla ex förutsätter mc-specifika oljor): En helsyntet är alltid (nästan, tribologi är kompromisser precis som t.ex däck) överlägsen en mineral. Det betyder dock inte att en mineral eller delsyntet inte är tillräkligt bra för dina och hojens behov. Ingen hoj lär skära ihop p.g.a att du kör med en mineral eller delsyntet.
Ex mc-handlarn har en delsyntet för 100:-/lit och en helsyntet för 180:-/lit = Delsynteten är ett bättre köp.
Ex 2 delsynteten ovan mot Q8-SBK för 60:-/lit = Q8 mycket bättre köp.

Slutsats: Så länge koppling och växellåda trivs är den billigaste oljan att föredra. Vad som är viktigast är inte märket på oljan utan hur ofta du byter olja och filter. Föroreningar är det som tar död på motorn i första hand, inte oljan!
Men på vilket sätt är synteten bättre än mineraloljan då? Vad vinner man på att använda en syntetolja istället för en mineralolja förutsatt att hojen endast används vid temperaturer över +10 grader?

Även på billiga oljor uppges det ju både viskositet och vilken klassificering oljan har enligt API eller ACEA och om både den dyra och den billiga oljan uppfyller samma krav så ska de väl vara likvärdiga?
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Fotrally skrev:
Det har jag då aldrig sett någon reklam på....
Det är väl en fin balansgång, om det nu är så att tillverkarna av oljan i fråga säljer till Biltema och en annan firma som tar ut betydligt mer för oljan. Om Biltema går ut och säger att vi säljer samma olja som hos XX AB, fast i en annan förpackning för halva priset, så minskar försäljningen av den dyrare oljan, och raffinaderiet förlorar kulor i och med att de troligen säljer till XX AB för ett högre literpris. Är säkert reglerat i avtalet mellan Biltema och raffinaderiet vad de får säga och skriva...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
HansJ skrev:
Det är väl en fin balansgång, om det nu är så att tillverkarna av oljan i fråga säljer till Biltema och en annan firma som tar ut betydligt mer för oljan. Om Biltema går ut och säger att vi säljer samma olja som hos XX AB, fast i en annan förpackning för halva priset, så minskar försäljningen av den dyrare oljan, och raffinaderiet förlorar kulor i och med att de troligen säljer till XX AB för ett högre literpris. Är säkert reglerat i avtalet mellan Biltema och raffinaderiet vad de får säga och skriva...
Precis det stod det i bladet om sk märkesegna matvaror. Kända tillverkares matvaror tillverkade av "känd märkestillverkare" med sålda under t ex ICAs namn. Märkesmagin är enorm !!
Identisk vara till lägre pris.
Låt märkesbögarna få köpa vad de vill, och betala vad de vill.
Det enda som INTE flyter i mina hojar är mineralolja för bil. Varje försök hittills i den vägen har slutat med kopplingsproblem av ena eller andra slaget.
Biltema Racing funkar alldeles utmärkt..(Förutom att den var slut idag när jag skulle fylla upp förrådet inför sommaren)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En del säger att Biltema-olja är OK att använda om man byter "ofta". Nu är frågan hur ofta som är ofta...? I min Haynes-bok står det att olja och filter ska bytas varje 1000 mil, och Kawasakis egna rekomenderade intervall är 1200 mil. Jag inbillar mig att dessa siffror har hyfsat god marginal, och så är ju de flesta oljor idag av högre (bättre) klass än vad som fanns när min hoj var ny. Hur ofta skulle ni byta olja?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Kahobe skrev:
...
Det enda som INTE flyter i mina hojar är mineralolja för bil. Varje försök hittills i den vägen har slutat med kopplingsproblem av ena eller andra slaget...
MC-oljorna har väl additiver för våtkoppling vilket förmodligen inte biloljorna har... Borde iofs funka rätt bra med bilolja om man hade en Ducce :hihi

PacMan skrev:
...Hur ofta skulle ni byta olja?
Jag byter var 600:ade mil i min hoj.. enligt Suzukis rek
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
newstead skrev:
Jag byter var 600:ade mil i min hoj.. enligt Suzukis rek

OK, och om det var rekomenderat 1200 som i mitt fall så skulle du byta efter 1200 menar du?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
PacMan skrev:
OK, och om det var rekomenderat 1200 som i mitt fall så skulle du byta efter 1200 menar du?
Ja, förmodligen... eller varje säsong om jag körde mindre än 1200 mil om året. Kanske lite oftare vid extremt hård körning. Sen kan det ju iofs vara så att Kawasaki gått ut med en tätare serviceintervall nåt år efter att din instruktionsbok trycktes om det var problem med din årsmodell och att det är därför Haynesboken uppger 1000 mil...
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
newstead skrev:
MC-oljorna har väl additiver för våtkoppling vilket förmodligen inte biloljorna har... Borde iofs funka rätt bra med bilolja om man hade en Ducce :hihi

Rätt, men tvärt om :D
Om jag förstår rätt så har biloljorna friktionssänkande additiv som inte lirar bra med våtkoppling, det har inte mc oljor.
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
newstead skrev:
Men på vilket sätt är synteten bättre än mineraloljan då? Vad vinner man på att använda en syntetolja istället för en mineralolja förutsatt att hojen endast används vid +10 grader?

Även på billiga oljor uppges det ju både viskositet och vilken klassificering oljan har enligt API eller ACEA och om både den dyra och den billiga oljan uppfyller samma krav så ska de väl vara likvärdiga?

1) Läs Dr Bikes oljetrådar!

2) Syntetoljan håller sig inte bara flytande vid -10, den håller sig även tjock vid +130. Eller +105, om du kör vattenkyld. Och synteten tål också 150 utan att omvandlas till harts. Det kan bli varmt under kolvarna och i toppen om körningen är lite inspirerat.

3) Även additiverna i en bra olja håller bättre än additiverna i en dålig. Kvalitetsskillnaderna på additiverna är lika stora som på oljorna.

osv

osv
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
-ah skrev:
...
3) Även additiverna i en bra olja håller bättre än additiverna i en dålig. Kvalitetsskillnaderna på additiverna är lika stora som på oljorna.

osv

osv
Jag sa inget om bra eller dåliga oljor, det enda jag ifrågasatte var om man hade någon nytta av helsyntet i ett fordon som enbart går på sommaren. Sen frågade jag om inte en billig olja med samma specifikationer som en dyr olja kan jämställas med varandra då de trots allt uppfyller samma krav. Enligt mig så tror jag INTE att billigt=skit och dyrt=bra.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Reklam.........

Fotrally skrev:
Det har jag då aldrig sett någon reklam på....

........kostar pengar = höjer utpriset på produkten.....även på oljor!

KentW
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top