Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Dr.Bike skrev:
Nja... som jag sa det är tillsatser. Dock har moderna oljor MER av dessa, än vad som var fallet förr.
Däremot skiljer det sig nog inte SÅ mycket mellan olika oljor idag oavsett syntet, mineral eller vad det nu månde vara.

Nu får du förklara.. tillsatserna är väl ändå syntetiska("konstgjorda")?...så även mineraloljorna är på sätt å vis syntetiska? :confused: :va

Känns som att jag får läsa trådarna du skrivit ännu en gång... :3freak

Dr.Bike

Guest
Fotrally skrev:
Nu får du förklara.. tillsatserna är väl ändå syntetiska("konstgjorda")?...så även mineraloljorna är på sätt å vis syntetiska? :confused: :va

Känns som att jag får läsa trådarna du skrivit ännu en gång... :3freak

Tillsatser är tillsatser, syntetiska eller inte.
De har inget med oljan i sig att göra. En mineral är alltid en mineral oavsett tillsatser.
Och nej, tillsatserna behöver inte vara syntetiska, i det avseendet du säger, d.v.s konstgjorda.

258

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
ingen alls nu
PacMan skrev:
Ja, det är la ungefär så jag har gjort hittills, men frågan är då om jag vinner något på det? Jag menar att om en olja fortfarande är tillräckligt bra efter 1000 mil, vinner jag något alls på att byta vid 600? Vad i så fall? Jag tycker inte att det är helt självklart.

säg att du har en olja på visk 30 och ca 1500 mil senare har du en olja med visk 15 på grund av att bensinen har spätt ut oljan. Sen vänder det och oljan blir tjockare igen på grund av att sot och andra partiklar samlas i oljan. Bättre att byta oljan i tid även om den ser bra ut. Sen hur din körning är vet inte jag men ju hårdare du kör kortare blir livslängden på oljan. byt i tid och spara motorn några mil till.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Fotrally skrev:
I så fall borde tex all tv-reklam inte finnas! :tungan

Hade jag en produkt som var likvärdig som alla andra produkter i en viss kategori men till halverat pris skulle jag iaf(försökt) skylta med det liiite mer...

Men sen hurvida den är lika bra som andra oljor eller inte kommer att vara en fråga lika länge som sh.com finns på nätet...

Var tror du tex. att pengarna till en sån här sponsring kommer ifrån....?

http://www.redlineoil.com/motorsports.asp

Obs! Detta är bara ETT exempel........skulle säkert kunna fylla en hel
SERVER med liknande exempel från REKLAMENS fantastiska värld.

KentW

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Kent W skrev:

http://www.redlineoil.com/motorsports.asp

KentW

Som sagt...
"Hade jag en produkt som var likvärdig som alla andra produkter i en viss kategori men till halverat pris skulle jag iaf(försökt) skylta med det liiite mer..."

Biltema är säkert en bra olja men jag använder den inte, har inte provat...sen kanske jag kommer att göra det men när det vet jag...thats it...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kent W skrev:
...
KentW
Det finns tvättmedel (ingA namn..) där drygt 30% av det pris kunden betalar utgörs av marknadföringskostnader. (reklam alltså..)
Märkesmagin är en mäktig kraft.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
få se nu.
två identiska motorer i bromsbänks tortyr skulle alltså hålla lika länge om den ena hade 300V och den andra biltema?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
R2 skrev:
få se nu.
två identiska motorer i bromsbänks tortyr skulle alltså hålla lika länge om den ena hade 300V och den andra biltema?

Antagligen. Eller jag tror det skulle vara skillnad, men den skulle falla inom mariginalen för vad tillverkningsskillnader och ren statistisk osäkerhet kan ställa till med.

Hade gärna vilja se ett sånt test :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
xyx skrev:
Antagligen. Eller jag tror det skulle vara skillnad, men den skulle falla inom mariginalen för vad tillverkningsskillnader och ren statistisk osäkerhet kan ställa till med.

Hade gärna vilja se ett sånt test :)
jo det hade jag gärna sett också
men jag tror det hade vart stor skillnad.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Det är ofta som namnet MOTUL dyker upp och används som rättesnöre i oljediskussioner här på SH. Finns det några belägg för, några testresultat eller liknande att just det fabrikatet har överlägsna produkter, och inte bara likvärdiga?

Det skulle vara väldigt intressant att få ta del av dessa i så fall.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
KTM:en går på biltemaolja, DT:n går på OKQ8 speed bio TT. Förr körde jag även DT:n på biltemaolja, men då den oljan rykte och luktade ganska mycket provade jag OKQ8:a oljan, som avger mindre lukt/rök.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
FZ1 skrev:
Det är ofta som namnet MOTUL dyker upp och används som rättesnöre i oljediskussioner här på SH. Finns det några belägg för, några testresultat eller liknande att just det fabrikatet har överlägsna produkter, och inte bara likvärdiga?

Ett högre pris kan räcka för att vi konsumenter ska tro att just den oljan är överlägsen alla andra. :3freak

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
skruvis skrev:
Baserar du det på att den ena oljan är köpt på Biltema eller för att den ena oljan är billigare än den andra?
inget dera.

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
FZ1 skrev:

Kan bero på att Motul faktiskt -till skillnad från Castrol - tillverkar en äkta ester-syntet, klass V olja, för hojar med våtkoppling.
Och de' e' det inte så många andra som gör. Fuchs Silkolene gör det också, men den är svår att få tag på i Sverige.
Jag misstänkar att Biltemas räjsingolja är en klass IV olja. Men det är bra nog, i synnerhet till det rövarpriset den säljs för jämfört med andra märkesoljor.
Fast jag har mer att välja på, för jag kör med torrkoppling. :D

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
skruvis skrev:
Det är därför man alltid letar efter en mack som säljer den dyraste bensinen för den måste vara bäst. :rolleyes:

Jag menade alltså inte att det är så i fallet Motul, för det vet jag inte. Dock är jag ganska säker på att man i princip skulle kunna hälla Biltemas olja i andra flaskor, höja priset en aning, och folk skulle tro att den "nya" oljan var bättre än Biltemas. Jag själv skulle förmodligen gå på det i alla fall.
:3freak

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag kör och kommer att köra på märkesolja för att det verkar otroligt dumsnålt att chansa på en sån grej, man har ju inte en aning om den ena är bättre om den andra så chansa för att spara en hundring är det inte värt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rigge skrev:
Jag kör och kommer att köra på märkesolja för att det verkar otroligt dumsnålt att chansa på en sån grej, man har ju inte en aning om den ena är bättre om den andra så chansa för att spara en hundring är det inte värt.
Du kanske inte har en aning men andra som kan mer om det chansar inte för att de tycker det är kul utan för att det inte är en chansning. Med tanke på bytesintervallerna är det oerhört liten risk för större slitage med Biltemas bästa syntetolja än valfri märkesolja.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS