Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
newstead skrev:
Jag sa inget om bra eller dåliga oljor, det enda jag ifrågasatte var om man hade någon nytta av helsyntet i ett fordon som enbart går på sommaren. Sen frågade jag om inte en billig olja med samma specifikationer som en dyr olja kan jämställas med varandra då de trots allt uppfyller samma krav. Enligt mig så tror jag INTE att billigt=skit och dyrt=bra.

Med hänvisning till vad jag skrev ovan om HÖGA temperaturer: ja!
Nog blir motorn varmare på sommaren, eller ?

Specifikationerna skrivs naturligt nog utifån en fräsch och oanvänd olja. En olja som efter 100 mil inte längre kan hålla specifikationerna - och sådana oljor finns det gott om på byggvaruhusen - är i regel en billig olja, därför att ingredienserna är billiga. Och nej, det innebär inte heller med självklarhet att en dyr olja är jättebra, utan kan även innebära att att reklamkontot är stort .
Men chansen är bättre.
Och bäst är att veta vad man slår i. :)
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Fotrally skrev:
Det har jag då aldrig sett någon reklam på....
Vad jag menar är att det säljer sig självt om konsumenten orkar läsa innantill på förpackningens baksida.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
-ah skrev:
...Specifikationerna skrivs naturligt nog utifån en fräsch och oanvänd olja. En olja som efter 100 mil inte längre kan hålla specifikationerna - och sådana oljor finns det gott om på byggvaruhusen - är i regel en billig olja, därför att ingredienserna är billiga...
Du menar att vissa oljor är gjorda på olja medans andra är gjorda på... :va hallonsaft eller vad?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
PacMan skrev:
En del säger att Biltema-olja är OK att använda om man byter "ofta". Nu är frågan hur ofta som är ofta...? I min Haynes-bok står det att olja och filter ska bytas varje 1000 mil, och Kawasakis egna rekomenderade intervall är 1200 mil. Jag inbillar mig att dessa siffror har hyfsat god marginal, och så är ju de flesta oljor idag av högre (bättre) klass än vad som fanns när min hoj var ny. Hur ofta skulle ni byta olja?

Se det såhär, om manualen säger att du ska byta per 1200 mil. O du tänker då på en dyr olja. :tummenupp
Varför inte byta olja efter var 600:emil till till samma totalkostnad för 2 byten som 1?

Sen får man ta det med en nypa salt, matolja är kanske billigast o du får massa byten med det.. men ja, inte rimligt.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
En syntetolja tål som sagts tidigare högre temperaturer än en mineralolja och är då speciellt bra i luftkylda motorer. De har dessutom längre livslängd än en mineralolja. Det sista har få nytta av eftersom de byter olja lika ofta oavsett vad de kör på.

Passar på med en fråga:
Jag ska byta olja i en liten 4-hjuling med halvautomat och är inte så insatt hur kopplingen funkar i en sån men jag antar att det är MC-olja och inte "bilolja" som gäller i en sån för kopplingens skull? (Hittar inte manualen till den)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
driverinblack skrev:
jag köper häldre en dyr olja än en ny motor

På den punkten tror jag inte någon tycker annorlunda.

Det är dock inte vad det är frågan om - det finns helt enkelt ingen koppling mellan att köpa en billigare olja* och motorhaveri.




*Nu pratar vi specifikt om Biltemas Racingolja som dels enligt "de lärde" och dels enligt mina och många andras personliga erfarenheter håller precis lika hög kvalité som t.ex. Statoils Raceway.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Muggen skrev:
Se det såhär, om manualen säger att du ska byta per 1200 mil. O du tänker då på en dyr olja. :tummenupp
Varför inte byta olja efter var 600:emil till till samma totalkostnad för 2 byten som 1?

Ja, det är la ungefär så jag har gjort hittills, men frågan är då om jag vinner något på det? Jag menar att om en olja fortfarande är tillräckligt bra efter 1000 mil, vinner jag något alls på att byta vid 600? Vad i så fall? Jag tycker inte att det är helt självklart.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Kent W skrev:
........kostar pengar = höjer utpriset på produkten.....även på oljor!

KentW

I så fall borde tex all tv-reklam inte finnas! :tungan

Hade jag en produkt som var likvärdig som alla andra produkter i en viss kategori men till halverat pris skulle jag iaf(försökt) skylta med det liiite mer...


Men sen hurvida den är lika bra som andra oljor eller inte kommer att vara en fråga lika länge som sh.com finns på nätet...
 

Dr.Bike

Guest
PacMan skrev:
En del säger att Biltema-olja är OK att använda om man byter "ofta". Nu är frågan hur ofta som är ofta...? I min Haynes-bok står det att olja och filter ska bytas varje 1000 mil, och Kawasakis egna rekomenderade intervall är 1200 mil. Jag inbillar mig att dessa siffror har hyfsat god marginal, och så är ju de flesta oljor idag av högre (bättre) klass än vad som fanns när min hoj var ny. Hur ofta skulle ni byta olja?

Hej Pac man och övriga. Läs oljetrådarna igen! :) Där skriver jag om bytesintervall.

Du har HELT rätt i att det är goda marginaler, så att byta oftare är att elda för kråkorna, även om man aldrig kan klandra den som gör så.
En helsyntetolja klarar BETYDLIGT mycket mer än 1200 mil.
Mer än det dubbla faktiskt.
Men p.g.a driftsförhållanden, och säsongsavslut mm så vill många (med mig) byta inför vintern osv, varför det inte blir SÅ många mil trots allt på en olja.

Fotrally skrev:
Men sen hurvida den är lika bra som andra oljor eller inte kommer att vara en fråga lika länge som sh.com finns på nätet...

Som sagt... märkesmagin är stor.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
PacMan skrev:
Ja, det är la ungefär så jag har gjort hittills, men frågan är då om jag vinner något på det? Jag menar att om en olja fortfarande är tillräckligt bra efter 1000 mil, vinner jag något alls på att byta vid 600? Vad i så fall? Jag tycker inte att det är helt självklart.

Du har mindre skit i oljan, det är vad du vinner.
Oljan blir med skit hela tiden, ju längre tiden går desto mer skit i oljan..
Arbetet man lägger ner på att byta olja & filter är överkomligt.
så tänker jag :)

Alla märkes oljor jag prövat, Motul, Castrol, Biltema mfl, är såpass bra idag att jag inte märker någon skillnad av dess egenskaper efter 4-500 mil, då jag byter oljan.
Så för min del är det solklart vilken olja jag skall köra på.
I ditt fall, varför ändra på något som funkar? Upp till dig själv, men jag mår bättre psykologiskt när jag vet att oljan i min hoj inte har gått en massa mil & ev. är full av skit, när jag med ett enkelt ingrepp kan ändra på det.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
xyx skrev:
Det är dock inte vad det är frågan om - det finns helt enkelt ingen koppling mellan att köpa en billigare olja* och motorhaveri.

Helt rätt XYX, och det behöver inte vara Biltemas helsyntet heller utan ditt påstående gäller även för den sämsta mineral från hyllan på Coop Forum oxå.

Inte ens sådana oljor bidrar till rena haverier, dock ofta till en ökad förslitning pga svag bärighet i oljefilmen skall tilläggas.
Deras problem är att de håller jämförelsevis kort tid och degraderas snabbt.
De tål inte hög värme och m.a.o koksar de, vilket i sig är mkt o-bra.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Dr.Bike skrev:
...En helsyntetolja klarar BETYDLIGT mycket mer än 1200 mil.
Mer än det dubbla faktiskt.
Men p.g.a driftsförhållanden, och säsongsavslut mm så vill många (med mig) byta inför vintern osv, varför det inte blir SÅ många mil trots allt på en olja.

Behövs eller ej, jag byter för att jag mår bra av det :hihi
 

Dr.Bike

Guest
driverinblack skrev:
jag köper häldre en dyr olja än en ny motor

Ett påstående som inte är ett motsatsförhållande till andra oljor heller, även om det givetvis är rätt att en olja är billigare än en motor! :)

Muggen skrev:
Behövs eller ej, jag byter för att jag mår bra av det :hihi

Jepp. Och återigen ÄR psykologin viktig.
För alla vet ju: Om min hoj mår bra, ja då mår JAG bra! :lol
(faktiskt sant)

RWD skrev:
Passar på med en fråga:
Jag ska byta olja i en liten 4-hjuling med halvautomat och är inte så insatt hur kopplingen funkar i en sån men jag antar att det är MC-olja och inte "bilolja" som gäller i en sån för kopplingens skull? (Hittar inte manualen till den)


Inte helt säkert att kopplingen är av fibertyp. Det kan vara helt i stål även en slungkoppling. Men å andra sidan går du inte bort dig med en mc-olja i vilket fall, så den kan du ta.

xyx skrev:
Rätt, men tvärt om :D
Om jag förstår rätt så har biloljorna friktionssänkande additiv som inte lirar bra med våtkoppling, det har inte mc oljor.

Right!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Muggen skrev:
Du har mindre skit i oljan, det är vad du vinner.
Oljan blir med skit hela tiden, ju längre tiden går desto mer skit i oljan..
Arbetet man lägger ner på att byta olja & filter är överkomligt.
så tänker jag :)

Arbetet är la inget, men pengarna! :)
Nej, men jag tänker la ungefär så också. Tyckte bara att jag skulle passa på att ifrågasätta dessa teorier nu när vi har en oljediskussion igång.

Jag mår la helt enkelt lite dåligt av att någon tjänar pengar på att jag TROR att "det nog är bra att byta oljan redan efter 600 mil", när jag kanske inte vinner något alls på det i form av uteblivet slitage. Dock kommer jag nog inte kunna låta bli att byta oljan efter 600 mil ändå, eftersom det har blivit lite av en vana. :rolleyes:
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Dr.Bike skrev:
Som sagt... märkesmagin är stor.

Kommer så smånigom att prova biltemas mc-olja...så smånigom.. ;)


Hur är det med oljans "upptagning" av sotpartiklar, blir det någon skillnad mellan olika viskositet osv? Läst igenom dina oljetrådar men kanske missade...?
 

Dr.Bike

Guest
Fotrally skrev:
Kommer så smånigom att prova biltemas mc-olja...så smånigom.. ;)


Hur är det med oljans "upptagning" av sotpartiklar, blir det någon skillnad mellan olika viskositet osv? Läst igenom dina oljetrådar men kanske missade...?

Den upptagningen, som du talar om, dispergeringen, på fackidiotiska, är i stort sett lika för alla oljor. Det beror helt på tillsatser, och inte grundoljans egna egenskaper eller viskositet.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Dr.Bike skrev:
Den upptagningen, som du talar om, dispergeringen, på fackidiotiska, är i stort sett lika för alla oljor. Det beror helt på tillsatser, och inte grundoljans egna egenskaper eller viskositet.

Alltså fördel till helsyntet där å..
 

Dr.Bike

Guest
Fotrally skrev:
Alltså fördel till helsyntet där å..

Nja... som jag sa det är tillsatser. Dock har moderna oljor MER av dessa, än vad som var fallet förr.
Däremot skiljer det sig nog inte SÅ mycket mellan olika oljor idag oavsett syntet, mineral eller vad det nu månde vara.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top