Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Kör med dyrare och bättre märkesolja, men är igentligen skitsamma för hojen (plockas från hyllan under "varuprover" :tungan ). Eftersom oljebyterna samt filterbyte ske så förbannat ofta på hojen.

Last edited:

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Kör med Castrol, efter att jag fick problem med kopplingen när jag körde enduro gick jag över till Castrol och blev av med problemet.
Köper fatolja gps till Crossarna och R4 till R1:an.
Har man företag med rätt marginaler och kommer åt fat blir det billigare än biltema :tummenupp
Dessutom ger jag gärna mina bäbisar lite finare välling trots att de får ny ofta.
Det är ju inge gott att dricka en välling som värmts om för många ggr tycker dem.
Byter hellre en gång för mycket än en gång för lite :fakta

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
SBK Racing på 20l dunk. Mest för att det är närmast till OKQ8. Körde på Shell Advance tidigare då jag fick den relativt billigt.

Med två TRX i garaget finns ingen anledning annars att köpa dyr olja, eller ens helsyntet. Den går ändå bara åt :rolleyes:

Dr.Bike

Guest
Max© skrev:

Källa: Tillverkaren.

Verifikation: Tribologistudier som gör att man förstår vad skillnaden på äpplen och päron är ;)

Tomte kan du va själv :tungan

Fotrally skrev:
Nja, så tolkar jag det inte.. när jag läser "bättre" då tolkar jag det som iron.

Jodå, det gör jag med! Men ville bara kverulera lite över ordvalet ;)
Självfallet betyder citationetecknen en viss ironi.

xyx skrev:
Inte Biltemas billiga, utan Bilteams dyrare. ;)
....

:lol

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Aha?
Till vilken grad har du fördjupat dig inom tribologi då?

Tomten kommer med Julklappar(grundlösa verifikationer), tycker den passar ganska bra in :p

Dr.Bike skrev:
Källa: Tillverkaren.

Verifikation: Tribologistudier som gör att man förstår vad skillnaden på äpplen och päron är ;)

Tomte kan du va själv :tungan

Jodå, det gör jag med! Men ville bara kverulera lite över ordvalet ;)
Självfallet betyder citationetecknen en viss ironi.

....

:lol
:tungan :tungan :tungan :tungan :tomten :tomten :tomten

Jonathan

Guest
Bel Ray. EXP, EXS & EXL. Dock i fyrhjuliga fordon, Miton slog jag i Bel Ray 2 Stroke i.

Funkar alldeles, alldeles underbaart.

Dr.Bike

Guest
Max© skrev:
Aha?
Till vilken grad har du fördjupat dig inom tribologi då?

Alltså: Tillräckligt djupt... Men det hela är ointressant för det är alltid en fråga om att någon (just nu du) ska veta om man ÄR eller INTE är professor i nånting, och är man INTE det så gäller inte åsikterna tydligen.
Sånt ogillar jag, för jag brukar bedöma människor utefter deras uttalanden under en tid och då märker man om dessa vet eller gissar. Så jag tittar alltså inte efter diplom på väggarna. Men ok då för formens skull, via Luleå Univeristet, mekanistinriktningen. Men jag vill ha cred för mina kunskaper utan att behöva verifiera allt. (en gammal grej jeg har problem med då jag vet hur LÄTT det är att alltid ifrågasätta saker, utan att själv ha belägg för sin kritik osv. Vilket jag nu inte säger att du inte har. Däremot är jag trött som sagt på denna "verifieringssjuka" som råder så fort någon påstår något.

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Dr.Bike skrev:
Alltså: Tillräckligt djupt... Men det hela är ointressant för det är alltid en fråga om att någon (just nu du) ska veta om man ÄR eller INTE är professor i nånting, och är man INTE det så gäller inte åsikterna tydligen.
Sånt ogillar jag, för jag brukar bedöma människor utefter deras uttalanden under en tid och då märker man om dessa vet eller gissar. Så jag tittar alltså inte efter diplom på väggarna. Men ok då för formens skull, via Luleå Univeristet, mekanistinriktningen. Men jag vill ha cred för mina kunskaper utan att behöva verifiera allt. (en gammal grej jeg har problem med då jag vet hur LÄTT det är att alltid ifrågasätta saker, utan att själv ha belägg för sin kritik osv. Vilket jag nu inte säger att du inte har. Däremot är jag trött som sagt på denna "verifieringssjuka" som råder så fort någon påstår något.

Hehe, eftersom jag inte har en aning om vem du är så kan du lika gärna gissa och salta på trovärdigheten med ett "vetenskapligt" begrepp..
Verifieringssjukan, är du förvånad när du backar upp något som kommer från ett företag som lever på att producera saker som "duger åt medelsvensson"
:tungan
Ville inte peta på din auktoritetbubbla utan bara ha en trovärdig källa o munhuggas lite!
:tummenupp

Ps: Mellan dej o mej, det är jag som är tomten!

:tomten

Dr.Bike

Guest
Max© skrev:
Hehe, eftersom jag inte har en aning om vem du är så kan du lika gärna gissa och salta på trovärdigheten med ett "vetenskapligt" begrepp..
Verifieringssjukan, är du förvånad när du backar upp något som kommer från ett företag som lever på att producera saker som "duger åt medelsvensson"
:tungan
Ville inte peta på din auktoritetbubbla utan bara ha en trovärdig källa o munhuggas lite!
:tummenupp

Ps: Mellan dej o mej, det är jag som är tomten!

Jo, du har helt rätt. Det är INTE fri lejd för alla mina påståenden jag vill ha. Jag är själv lika intresserad av att "grilla" företag och produkter, då jag är en förmodligen d-la pain in the ass-kund för många företag som jag handlar av! :lol

Det var bara allmänna reflektioner, och som sagt en gammal aggression mot ifrågasättande för ifrågasättandets skull, som jag har fått nog av i mitt förra jobb. No offense mot vare sig dig eller övriga.

Och jodå, fler än du har väl frågat om man är riktigt klok när man likt Don Quijote kämpar mot väderkvarnarna (dyra märkesprodukter) :)

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Dr.Bike skrev:

Även om du säkert har mer i bagaget än dom flesta när det gäller smörja (läs ironi :hihi ) men som gammal vetenskaps torsk som jag gäller det alltid att överbevisa att religionen har fel med sanna fakta som att jorden inte är platt.

Sedan kommer man till erfarenhet i så fall vems ? och varför ? person eller sakfråga ? för oss okunnigare är det tyvärr viktigare att ha fakta än tyckande så jag föredrar verifiering framför kvalificerat tyckande även om diskussionerna blir bra mycket mer intressanta med personlig touch.

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Dr.Bike skrev:
Jo, du har helt rätt. Det är INTE fri lejd för alla mina påståendenjag vill ha. Jag är själv lika intresserad av att "grilla" företag och produkter, då jag är en förmodligen d-la pain in the ass-kund för många företag som jag handlar av! :lol

Det var bara allmänna reflektioner, och som sagt en gammal aggression mot ifrågasättande för ifrågasättandets skull, som jag har fått nog av i mitt förra jobb. No offense mot vare sig dig eller övriga.

Och jodå, fler än du har väl frågat om man är riktigt klok när man likt Don Quijote kämpar mot väderkvarnarna (dyra märkesprodukter) :)

Haha, du har en liten Fetisch där alltså :gnissla :hihi

Hittade dina trådar om Olja-vetandet, kul läsning! :tummenupp

2ono skrev:
Även om du säkert har mer i bagaget än dom flesta när det gäller smörja (läs ironi :hihi ) men som gammal vetenskaps torsk som jag gäller det alltid att överbevisa att religionen har fel med sanna fakta som att jorden inte är platt.

Sedan kommer man till erfarenhet i så fall vems ? och varför ? person eller sakfråga ? för oss okunnigare är det tyvärr viktigare att ha fakta än tyckande så jag föredrar verifiering framför kvalificerat tyckande även om diskussionerna blir bra mycket mer intressanta med personlig touch.

Hej vare går mälla pöpper å lår, sikket jefla munläder!!! :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Dr.Bike skrev:

I denna form av kontakt mellan människor är man tvungen att göra det lätt för folk att verifiera ens påståenden. Om man vill bli tagen på allvar. Det finns helt enkelt inga garantier för att du inte är en fjortis utan koll.

Dr.Bike

Guest
Chronic skrev:
I denna form av kontakt mellan människor är man tvungen att göra det lätt för folk att verifiera ens påståenden. Om man vill bli tagen på allvar. Det finns helt enkelt inga garantier för att du inte är en fjortis utan koll.

Det var just vad jag försökte säga på ett mer inlindat sätt ;) Tack för ditt raka språk! :lol Hehe...

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vad du egentligen menar.......

Kenya skrev:
Kör med elf´s bästa olja. kommer inte ihåg namnet på den.. funkar kanon. Pröjsade runt 600:- 4l. Även om det är psykiskt så känns det bra att veta att älsklingen har fått det bästa och är nöjd så man inte blir avkasstad i sommar..
Man sitter ju bättre till om man kommer hem med rosor än maskroser :tungan

Att din älskling fått den "dyraste"...

Minns ni Ernst Rolf's slagdänga som passar bättre idag än på -40 och -50talet:

"ALLT GÅR ATT SÄLJA MED MÖRDANDE REKLAM......KOM OCH KÖP KONSERVERAD GRÖT"

KentW

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Statoil raceway kostade typ 179kr liter, 4l=720kr :död

Biltemas 4t racing variant 69,90kr liter, 4l=280kr :tummenupp

Båda är helsyntet och JASO märkta så då kan det inte vara så mycket skillnad. Ska dra till Uno-X och kolla upp vad dom ska ha för sin motsvarighet.

Sen så kan man göra biltema varianten ännu billigare och blanda med deras 10w-40 mineralolja, för ca 27kr/l. Eller det kanske inte är så bra att blanda JASO oljan?

Dr.Bike

Guest
Kent W skrev:
Att din älskling fått den "dyraste"...

Minns ni Ernst Rolf's slagdänga som passar bättre idag än på -40 och -50talet:

"ALLT GÅR ATT SÄLJA MED MÖRDANDE REKLAM......KOM OCH KÖP KONSERVERAD GRÖT"

KentW

Precis! (och så skrev jag nog oxå i oljetråd 1), fast om smarta försäljare med smort munläder, flashiga teamjackor, och glittriga etiketter på flaskorna... ;)

Last edited:

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Enkelt val.
Jag kör luftkyld, och vill ha en olja som tål höga temperaturer.
Helsyntet - om den är äkta - tål betydligt högre temperaturer än mineral överlag.
Helst då Silkolene, men BilTema får duga däremellan.

Och oljekostnaden för en hoj är väl ff den minsta posten på budgetten i vilket fall som helst, så varför köra med sämre än bäst? :va

Dr.Bike

Guest
-ah skrev:
Enkelt val.
Jag kör luftkyld, och vill ha en olja som tål höga temperaturer.
Helsyntet - om den är äkta - tål betydligt högre temperaturer än mineral överlag.
Helst då Silkolene, men BilTema får duga däremellan.

Och oljekostnaden för en hoj är väl ff den minsta posten på budgetten i vilket fall som helst, så varför köra med sämre än bäst? :va

Helt precis min analys!

Med tillägget; Den bästa oljan till bästa priset!

(en obetydlig tribologisk prestandakompromiss i sammanhanget, i jmf med de absoluta toppoljorna, om ens någon)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS