Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
PacMan skrev:
Jag menade alltså inte att det är så i fallet Motul, för det vet jag inte. Dock är jag ganska säker på att man i princip skulle kunna hälla Biltemas olja i andra flaskor, höja priset en aning, och folk skulle tro att den "nya" oljan var bättre än Biltemas. Jag själv skulle förmodligen gå på det i alla fall.
:3freak

Kan inte mer än hålla med dig. :)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
-ah skrev:
Kan bero på att Motul faktiskt -till skillnad från Castrol - tillverkar en äkta ester-syntet, klass V olja, för hojar med våtkoppling.
Och de' e' det inte så många andra som gör. Fuchs Silkolene gör det också, men den är svår att få tag på i Sverige.
Jag misstänkar att Biltemas räjsingolja är en klass IV olja. Men det är bra nog, i synnerhet till det rövarpriset den säljs för jämfört med andra märkesoljor.
Fast jag har mer att välja på, för jag kör med torrkoppling. :D
Biltemas är hydroisomeriserad alltså en grupp III, (som t.ex Castrol, Statoil och Shell) men innehåller även estrar. Q8-SBK har PAO bas alltså en grupp IV, precis som Mobil, Motul och säkert en del andra.
Men betyder det att de med PAO bas, per automatik, är bättre oljor? Jag vet inte, men jag såg något test där Castrol GPS (som är en delsyntet, grupp II+III) klarade sig utomordentligt mot PAO konkurrenterna, dock var inte Motul med vad jag kommer ihåg.

Torrkoppling, det vore drömmen, då behövde man bara en enhetsolja (Q8 Excel) hemma :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Rigge skrev:
Jag kör och kommer att köra på märkesolja för att det verkar otroligt dumsnålt att chansa på en sån grej, man har ju inte en aning om den ena är bättre om den andra så chansa för att spara en hundring är det inte värt.

Nu följer jag inte din logik.
Först säger du att du köper dyr märkesolja (och då antar jag att du menar att den är bättre?)
Sen säger du att man inte kan veta vilken som är bäst. Och det är ju helt riktigt.
Så då frågar man sig: HUR vet du att märkesoljan är bättre?
Eller framför allt: Hur vet du att den andra oljan är sämre?

Märkligt resonemang som enbart bygger på antaganden.

Om nu någon som KAN lite om olja berättar för dig att den ena oljan är MINST lika bra som den andra....
Skulle du DÅ fortfarande köpa den dyrare?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
FZ1 skrev:
Biltemas är hydroisomeriserad alltså en grupp III, (som t.ex Castrol, Statoil och Shell) men innehåller även estrar. Q8-SBK har PAO bas alltså en grupp IV, precis som Mobil, Motul och säkert en del andra.
Men betyder det att de med PAO bas, per automatik, är bättre oljor? Jag vet inte, men jag såg något test där Castrol GPS (som är en delsyntet, grupp II+III) klarade sig utomordentligt mot PAO konkurrenterna, dock var inte Motul med vad jag kommer ihåg.

Torrkoppling, det vore drömmen, då behövde man bara en enhetsolja (Q8 Excel) hemma :tummenupp


Ja och då till frågan..........Hade denna diskussion skett före 1999, så hade det varit annorlunda.

Hydroisomeriserad/hydrokrackad grupp III olja är och var mineralolja (dvs modifierad) men egenskaperna var hyfsat lika de med PAO bas. Castrol och Mobil tog en fight i rätten som pågick under flera år angående detta (vad som egentligen är syntetolja) och slutade med att Mobil förlorade och Castrol vann. Dvs de fick rätt att marknadsföra sin modifierade mineralolja som syntetolja.
(Mobil förde caset som att Castrol hade gjort falsk marknadsföring)

De kom fram till att det är egenskaperna som är avgörande, inte produktionsprocess eller ingredienser. Men varför dra upp detta gamla caset. Detta var en milstolpe i motoroljans marknadsföring eftersom ordet ”syntet” är ett magiskt begrepp för att kunna sälja till ett premiumpris. (alltid intressant att sälja till premiumpris med låg produktionskostnad, inte sant)

Som ni förstår, PAO baserad produktion (och esterbaserad olja) är DYRT, mycket dyrt jämfört med grupp III. Många oljeföretag (FZ1 ger en del) gick över till hydroisomerad/hydrokrackad produktion av motorolja och har full rätt att kalla det syntet.

En kommentarer till tidigare inlägg:

Redline är esterbaserad (kombination av diester och polyester) olja (grupp V) och är den dyraste att framställa. (den har fördelen att den är stabil i extrema temperaturer, mm).

Det är skillnad på produktionskostnad på "syntet" och "äkta syntet" om man nu ska använda sig av det uttrycket. Detta speglar sig även i priset. Dvs, det är inte enbart baserat på varumärkesuppbyggnad för en premiumprodukt.

Så när inköpare från Biltema önskar den billigaste syntetoljan att distribuera, Vilken olja får de då :hihi

För övrigt, vad är bäst för min motor då? Läs Dr. Bikes oljetrådar och bilda er egen uppfattning.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
FZ1 skrev:
Det är ofta som namnet MOTUL dyker upp och används som rättesnöre i oljediskussioner här på SH. Finns det några belägg för, några testresultat eller liknande att just det fabrikatet har överlägsna produkter, och inte bara likvärdiga?

Det skulle vara väldigt intressant att få ta del av dessa i så fall.

Det är lite som att fråga sig ifall "blended" är lika bra som "single malt" :fyllisar
 

Dr.Bike

Guest
Mmmmm tänkvärt Badger!

Och som jag skriver, så är den syntetiserade mineraloljan, som sedan blir syntetoljebas (viktigt att minnas) väldigt LÅNGT från en mineraloljas egenskaper, då den gått igenom många långa och avancerade steg mot att bli den svan den en gång ska bli.

Det är med oljor som med människor: Det är egenskaperna som räknas.
Inte innehåll eller utseende.

Så PAO i grupp V eller "fusksyntet" Grupp IV spelar ingen roll, det är vad de presterar.

Och alla "vet" ju att blended inte går att dricka... ;)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Dr.Bike skrev:
Mmmmm tänkvärt Badger!

Och som jag skriver, så är den syntetiserade mineraloljan, som sedan blir syntetoljebas (viktigt att minnas) väldigt LÅNGT från en mineraloljas egenskaper, då den gått igenom många långa och avancerade steg mot att bli den svan den en gång ska bli.

Det är med oljor som med människor: Det är egenskaperna som räknas.
Inte innehåll eller utseende.

Så PAO i grupp V eller "fusksyntet" Grupp IV spelar ingen roll, det är vad de presterar.

Och alla "vet" ju att blended inte går att dricka... ;)

Ja, man kan kalla det (och kallas för) syntetoljebas. Det som är lite revolitionerande med det är produktionskostnaderna sjönk dramatiskt. Vilket har lett till högre kvalitiativ olja till lägre pris (men med fortsatt hyfsade marginaler)

Som du skriver, det är egenskaperna.

Btw, jag måste erkänna att lådor av statesman har "råkat" följa med hem när man shoppar loss i Tyskland. För ibland vill man ju ha samma "effekt" till lägre pris :D
 

Kung Sune

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2004
Ort
Gylle
Hoj
MT 500
En bra mineralolja duger gott till 98% av de som kör båge.
17:- + moms i helfat. Passar bra till bilen, bågen mm. Den överstiger kvalitéen som rekommenderas till de flesta märken. Dock är det noga med viskositeten.
Hellre en rätt mineralolja än en syntetolja som inte håller rätt tjocklek

Korta intervaller ungefär 500mil
 

Dr.Bike

Guest
Kung Sune skrev:
En bra mineralolja duger gott till 98% av de som kör båge.
17:- + moms i helfat. Passar bra till bilen, bågen mm. Den överstiger kvalitéen som rekommenderas till de flesta märken. Dock är det noga med viskositeten.
Hellre en rätt mineralolja än en syntetolja som inte håller rätt tjocklek

Korta intervaller ungefär 500mil

Jo det där du säger är sant: De FLESTA klarar sig med en mineral, särskilt om bytesintervallen är så kort som 500 mil.

MEN (alltid detta men...) Många kör hårt, och kanske luftkylt och byter inte olja så förtvivlat ofta, osv alla saker sammantaget som gör att en syntet skulle vara det bättre valet trots allt.
Särskilt som priset på de billigaste synteterna (nu talar vi mc-olja) ligger i paritet med mineraloljorna. SÅ varför välja sämre till samma pris? (brukar skilja nån tia)

Att DU däremot hittat en olja som går till både och är bara att gratulera, även om jag alltid är LITE tveksam till (modern, läs API-klass SH eller högre) bilolja i mc med våtkoppling.

FZ1 skrev:
Hmm, och jag som gillar Bourbon, helt ute :va


Var i staterna förra veckan och tro på f-n! Nar :cdevil blir gammal blir han religiös! Jag lärde mig att dricka Bourbon! Ja inte rent...usch! Utan med cola!

Skittrevlig dryck vid barbecuen för oss som skötte grillen!
Slår nog t.o.m en öl som grillmasterdricka :lol
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Dr.Bike skrev:
Nu följer jag inte din logik.
Först säger du att du köper dyr märkesolja (och då antar jag att du menar att den är bättre?)
Sen säger du att man inte kan veta vilken som är bäst. Och det är ju helt riktigt.
Så då frågar man sig: HUR vet du att märkesoljan är bättre?
Eller framför allt: Hur vet du att den andra oljan är sämre?

Märkligt resonemang som enbart bygger på antaganden.

Om nu någon som KAN lite om olja berättar för dig att den ena oljan är MINST lika bra som den andra....
Skulle du DÅ fortfarande köpa den dyrare?

Risken att Castrol gör en bättre olja än en no-name olja från Biltema tror jag är större med tanke på Biltemas övriga produkters kvalité. Visst va det nån jag litade på som kom med nåt seriöst argument varför Biltemas olja är bättre så visst. Nu vet jag inte vem du är och vad du vet så jag kan inte vara helt säker på vad du säger. Dessutom bor jag 10 mil från Biltema så hur man än ser på det så blir det dyrare att köra på den oljan. Vad skulle jag spara på att köra på Biltemaolja om jag bodde nära? 100-300kr per säsong? Det känns som en piss i Nilen för det viktigaste man kan köpa till sin hoj.
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Badger skrev:
Så när inköpare från Biltema önskar den billigaste syntetoljan att distribuera, Vilken olja får de då :hihi

Förmodligen får dom en syntetförstärkt mineralolja, frågan är om statoils raceway är en "äkta" syntetolja eller en syntetförstärkt mineralolja?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Rigge skrev:
a)...va det nån jag litade på som kom med nåt seriöst argument varför Biltemas olja är bättre så visst...
b)...Vad skulle jag spara på att köra på Biltemaolja om jag bodde nära? 100-300kr per säsong? Det känns som en piss i Nilen för det viktigaste man kan köpa till sin hoj.
a) Tror inte Dr B eller någon annan har sagt någonstans att t.ex Biltemas olja är bättre. Han liksom andra säger att den inte är sämre än andra synteter. Det är stor skillnad på det. :7peta
b) Gör du bara ett byte per säsong så är det en piss, men om man som jag gör 5-6 byten blir det 2 000:-/säsong. För min del blir det en extra omgång friska däck :tummenupp
skruvis skrev:
Förmodligen får dom en syntetförstärkt mineralolja, frågan är om statoils raceway är en "äkta" syntetolja eller en syntetförstärkt mineralolja?
Läs inlägg #122 en gång till så har du svaret.
Förtydligande: grupp III oljor är helsyntetoljor t.ex Biltema Racing, Statoil Racingway MC, Shell Advance Ultra4, Castrol R4 m.fl.
Syntetförstärkta (delsyntet, technosynthese) är blandningar av grupp II, III, IV och kanske estrar t.ex. Castrol GPS, Shell Advance VSX4, Motul 5100 m.fl.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
FZ1 skrev:
a) Tror inte Dr B eller någon annan har sagt någonstans att t.ex Biltemas olja är bättre. Han liksom andra säger att den inte är sämre än andra synteter. Det är stor skillnad på det. :7peta
b) Gör du bara ett byte per säsong så är det en piss, men om man som jag gör 5-6 byten blir det 2 000:-/säsong. För min del blir det en extra omgång friska däck :tummenupp

MINST LIKA BRA skrev han och det kan väl vara en antydan om att dom är bättre men det spelar väl mindre roll.

Kör du 2500-3000 mil eller byter du bara med täta intervaller?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
FZ1 skrev:
Tror inte Dr B eller någon annan har sagt någonstans att t.ex Biltemas olja är bättre. Han liksom andra säger att den inte är sämre än andra synteter. Det är stor skillnad på det.
Bara filosofiskt egentligen. Vetenskapligt kan man inte rangordna två saker utan att veta bådas absoluta värde.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Rigge skrev:
MINST LIKA BRA skrev han och det kan väl vara en antydan om att dom är bättre men det spelar väl mindre roll.

Kör du 2500-3000 mil eller byter du bara med täta intervaller?
Ok, det ordvalet...skall inte diskutera mer i andras sak.

Brukar bli 1200-1500mil varav 15-20 bankörningar och 200-300 mellan bytena. Vet att det inte skall behövas men när den börjar svartna och växellådan börjar klonka (psykologi) är det dags.
Neutral skrev:
Bara filosofiskt egentligen. Vetenskapligt kan man inte rangordna två saker utan att veta bådas absoluta värde.
Jo, så är det nog
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lite ot men

Det är väl ingen fara att pytsa i bilolja i hojen, sålänge kopplingen inte slirar?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top