Vilken "sportbil" har mest värde?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har inte läst tråden, så jag vet inte om någon redan föreslagit det, men personligen vore jag grymt sugen på en Caterham som "driver's car" framöver. Har du pengar så du funderar på en två-tre år gammal porsche eller M-serie ligger du ju helt rätt till för en ny sådan. Vet inte hur det funkar med inreggning av de fetare modellerna i Sverige, eller om man (lagligt) kan köpa en färdig istället för den vanliga byggsatsen. En CSR vore ju drömmen, men Roadsport-modellerna är ju gatulagliga här utan onödigt mycket tjaffs med myndigheter och annat löst pack...

Säljs som byggsats i Tokarp (utkanten av Anderstorp).
http://www.caterham.se/index.htm

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Provkörde en Audi RS6 Sedan 09a idag... i 3 timmar! Tack till Audi Hammarby först o främst! :) Lite besviken tyvärr... trodde den skulle ta mig med storm och jag skulle bli "tvungen" att vilja köp. Men ärligt talat att gå från A5an till RS6an var inte något steg upp i kvalite eller så, utan det var bara rakt av motorn som var den stora skillnaden. Men än dock var det inte sjukt stor skillnad. Det var bara över 160 som RS6an helt klart har mer ork... eller ja den har såklart mer under det oxå, men så stor skillnad tycker jag det inte var. Ljudet är det ju inte heller fel på!!! Satt nöjt och åkte hem i A5an och var inte alls ledsen. 0.5/milen hemåt i 120... o god punch i motorn när jag vill. :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Varför tittar du på så stora klumpar? ;) Ska du ha motorvägssläde eller sportbil?
Ptja... kul? Näe men RS6an är läcker på sitt sätt... men inser att jag kan titta bort från den nu.

RS5an presenteras på Genevemässan i Februari... ska bli mycket intressant att höra infon runt den bilen. Ska komma som manuell och bör hamna runt 450hk. Frågan är dock om det är V8 eller V10, och med eller utan turbo. Alternativt V6 med turbo... men av Youtube-klipp att döma så låter det som N/A V8-V10.

Lyssna på det här!!!!!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=dUqcjc_K6bw

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Den låter väl rätt ok..
http://www.youtube.com/watch?v=ZEhSmDxAp-0&feature=related låter bättre ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ZL7T9BD_Q3k

Jag gillar rs4'an, men just S/A5 eller kommande rs5 har inte riktigt fallit mig i smaken på designen.
TTrs eller vanliga TTs är dock inte helt fel, vare sig designmässigt eller varvtidsmässigt.

Jag kikade på audi s4 innan jag tjackade m3'an, men den var fan riktigt tråkig, tung och även om den gick fort som fan, så kändes det inte för att motorn var så slätstruken. rs4'an gillar jag dock, men sen är ju servicekostnaderna rent horribla på audi, ska väl iofs ha blivit lite bättre på de senare modellerna, men fortfarande jävligt mycket.
Stor service på förra rs6'an var ju en bit över 30 loppor... O så fräcka tycker jag inte de är..

Skulle jag köpa en bil för runt ~500 idag, med baksäte, skulle det stå mellan m3 e92 och audi rs4. Tvåsitsigt skulle det nog vara Porsche 996 gt3.
Där porschen nog är det man skulle förlora minst på att köpa.
Å andra sidan har man jävligt roligt i en m3 e46 med smg-låda, o sen en liten kompressor på det så blir man inte avhängd rakt fram ;)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Som du säger så ... jag nådde 260 grisfort... men det kändes för lätt. Kraften ska ta en med ett hårt sug o bara skicka iväg en. Detta gick för snällt.

Vore kul att prova en Corvette Z06 istället... tror det är mer "mig" för rent busköra.

Vad för M3a har du? Åka meeeed? :p

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Som du säger så ... jag nådde 260 grisfort... men det kändes för lätt. Kraften ska ta en med ett hårt sug o bara skicka iväg en. Detta gick för snällt.

Vore kul att prova en Corvette Z06 istället... tror det är mer "mig" för rent busköra.

Vad för M3a har du? Åka meeeed? :p

Vetten är riktigt jäkla snabb, har inte kört någon än, men den presterar ju ruggigt fina tider på ringen.
Jag har en relativt standard m3 e46, 03'a, med SMGII-låda, lådan rockar även om en ny dubbelkopplingslåda smäller den på fingrarna. Men den växlar på 0,1 sekund i snabbaste läget, ger mellangas vid nerväxling, slirkopplar för att inte låsa bakhjulen under bromsning, har launchcontrol, den är klockren helt enkelt :)
Än så länge bara bytt bromsar, chassi och lagt på r-däck. Är lite fler moddar på gång, byta tak och bagagelucka till kolfiber och sen nästa vinter är målet att få in en kompressor, det ger 280hk till på hjulen, från ~300->470-480 på hjulen. Flybyn på loaded-bmw'n har det kittet. Dessutom har den rekordet på ringen med 7.22 ;)

http://www.garaget.org/?car=127358&image=1183414

Den är avställd för tillfället, lär väl plocka ut den när det börjar våras igen, kan du hålla dig till dess är de bara att åka med eller prova lite själv.
Jag tycker min bil är svinrolig, även om jag testat både rs4'a och nya m3'an så tycker jag den gamla m3 modellen känns brutalare. Dessutom får man dem rätt billigt nu, lätt att fixa en riktigt fin bil under 3-hundringen.
Vill man bli ännu rejsigare kan man köpa csl-versionen..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte kört nyare corvette.
Men:
Av tradition har ju jänkevåttorna en brutal kraftleverans redan från tomgång.
Helt annat än turbomotorer.
Oborstad charm.
Jag gillar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Schyrre offkeff... vi får höras till våren då!! :)

Z06 vore ju även helt klart en kandidat som ren sportbil. De kommer sjunka än mer och är snart under 500kkr för ett fint exemplar med bara några år på nacken.

Jag har iaf insett att jag inte får snöa in mig för mycket på en bil, utan att först testkört. RS6an blev tyvärr en besvikelse... dock iofs bra då den är äckligt dyr. :näsblod:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Schyrre offkeff... vi får höras till våren då!! :)

Z06 vore ju även helt klart en kandidat som ren sportbil. De kommer sjunka än mer och är snart under 500kkr för ett fint exemplar med bara några år på nacken.

Jag har iaf insett att jag inte får snöa in mig för mycket på en bil, utan att först testkört. RS6an blev tyvärr en besvikelse... dock iofs bra då den är äckligt dyr. :näsblod:
Varför inte provköra en äldre corvette, i "rätt" prisklass?
Inte så imponerande på pappret.
Känns kvickare i verkligheten.
Åtminstonde i de fartregister man mestadels använder.
Men som sagts:
Missa inte Camaron när (om) den kommer.
http://www.chevrolet.se/conceptcars/conceptcars-group-camaro-camaro.html

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Har en polare som her en corvette c5'a och en viper. C5'an är inte tråkig...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Camaron är en tung o lite fulknölig bil. tuff på sätt o vis, men inget för mig.

Z06 från 06 o framåt .. alltså C6 om jag förstått det rätt. Före det gillar jag inte de "fjuttiga" linjerna bilen har.

Ska försöka hitta något demotillfälle där Corvette låter en testa bilar. Ni får gärna hålla mig upplyst :)

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Z06 från 06 o framåt .. alltså C6 om jag förstått det rätt. Före det gillar jag inte de "fjuttiga" linjerna bilen har.

Ska försöka hitta något demotillfälle där Corvette låter en testa bilar. Ni får gärna hålla mig upplyst :)

Jag är inte intresserad av bilar men fick tillfälle att provköra en Z06 -07 och den gick något för djävla bra. Vågade dock inte "utnyttja" den som den bör, vore lite jobbigt att kvadda svärfars ögonsten. Skulle jag bli sinnesförvirrad och vill lägga en massa pengar på bilar skulle jag kika åt det hållet.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Ja då ska jag bara presentera det rätta svaret på Swedies fråga.

trumvirvel cymbalslag.

Corvette, är det rätta svaret.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Corvette låter helt klart potent. Inser att en personbil gjord för komfort men ändå över 500hk inte kommer kunna ge mig den körglädje jag söker.

Flyttar i september till nya huset och har då parkering för en potentiell ny bil, så får se då vad man hittar på.

Jag kommer dock hålla utkik under sommaren efter ett Corvette-event där man kanske till och med får provköra en Corvette på bana. Någon som vet om det finns sådana events?

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Corvette låter helt klart potent. Inser att en personbil gjord för komfort men ändå över 500hk inte kommer kunna ge mig den körglädje jag söker.

Flyttar i september till nya huset och har då parkering för en potentiell ny bil, så får se då vad man hittar på.

Jag kommer dock hålla utkik under sommaren efter ett Corvette-event där man kanske till och med får provköra en Corvette på bana. Någon som vet om det finns sådana events?

Gotlandring har några corvetter som de förfogar över, man kan köpa racepaket-events på ringen där man verkligen får pressa bilarna på bana.
http://www.gotlandring.com/events_foretag_sportscarexperience.php

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping