Vilken systemkamera?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tänkte inhandla en systemkamera, jag ser mig själv som en absolut amatör och hade väl i första hand tänkt att fota ungarna och lite på semestrarna, jag kan absolut ingenting inom den här världen med alla beteckningar och uttryck, har suttit nu och jämfört kameror till höger och vänster men ju mer jag jämför desto mer förvirrad blir jag!

Så vilken kamera är okej inom prisklassen 2500-3500:-?

Jag vill helst betala så lite som möjligt men ändå få en hyfsad brukskamera för vårat enkla ändamål!

Märkena jag kollar på är uteslutande canon och nikon.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag har ingen koll på kameror, men jag råkade impulsköpa en Canon EOS 100D igår och hittills verkar den OK, men den kanske är lite för dyr?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hade siktat på en begagnad 600D (är väl första modellen med filmning?)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag har ingen koll på kameror, men jag råkade impulsköpa en Canon EOS 100D igår och hittills verkar den OK, men den kanske är lite för dyr?

Ja den ligger lite väl utanför ramarna tyvärr:( jag har siktat in mig på ngn av de billigaste som finns på marknaden men även bland dem verkar det det skilja sig med beteckningar, innehåll etc etc som jag inte fattar:(

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Filma kan man göra med annat, en systemkamera tar man kort med ;)
Köp en D80 (modellen innan filminsp kom), samt ett 18-200 objektiv om du vill kunna zooma lite. beroende på vad du ska ta kort på så rekommenderar jag ändå att du köper ett fast objektiv.

2500 kr får man tyvärr ingen värsting för. ofta så vill folk ha en systemkamera bara för att de tror att man får bättre bilder, när man kan få lika bra bilder med en liten pocketkamera (ny för 2500), Grejen är att du kan ha en sjuuukt bra kamera, men ändå få dåliga bilder. Ska man fånga bra bilder med en systemkamera så vill det till att man har ett ruskigt bra objektiv, det är i objektivet "styrkan" sitter.

Många använder systemkameran med "Auto" settings vilket är ett skämt, ska man utnyttja en systemkamera och ha ett behov för den så får man se till att börja använda kamerans många olika funktioner, annars kan du lika gärna köpa en pocketkamera och göra redigeringar i photoshop istället, vilket jag starkt rekommenderar om du ska köpa en kamera för 2500 kr och ska ha den för era "enkla behov".

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Filma kan man göra med annat, en systemkamera tar man kort med ;)
Köp en D80 (modellen innan filminsp kom), samt ett 18-200 objektiv om du vill kunna zooma lite. beroende på vad du ska ta kort på så rekommenderar jag ändå att du köper ett fast objektiv.

Filmning med objektiv är sjukt bra!

2500 kr får man tyvärr ingen värsting för. ofta så vill folk ha en systemkamera bara för att de tror att man får bättre bilder, när man kan få lika bra bilder med en liten pocketkamera (ny för 2500), Grejen är att du kan ha en sjuuukt bra kamera, men ändå få dåliga bilder. Ska man fånga bra bilder med en systemkamera så vill det till att man har ett ruskigt bra objektiv, det är i objektivet "styrkan" sitter.

En pocketkamera för 8000kr tar skitbilder mot en 7år gammal systemkamera med orginalobjektiv.

Många använder systemkameran med "Auto" settings vilket är ett skämt, ska man utnyttja en systemkamera och ha ett behov för den så får man se till att börja använda kamerans många olika funktioner, annars kan du lika gärna köpa en pocketkamera och göra redigeringar i photoshop istället, vilket jag starkt rekommenderar om du ska köpa en kamera för 2500 kr.

Fel

:rofl

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Är den ok! Priserna är jag medveten om men jag vill veta vilken av kamerorna i de billigaste prisklasserna som är dom mest prisvärda, leta upp den billigaste kameran är inte svårt:tungan

begad sony nex5... är inom ramen. Liten och skjuter jävligt fina bilder. KÖP!

nex5r är över din budget men i mitt tycke värt lite mer då autofokus mm är bättre.
Själv kör jag mkt nex6 nu och min stora systemare ligger mest o samlar damm.
Den ersätter inte min storing i allt men en del är den fan bättre.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Filmning med objektiv är sjukt bra!

En pocketkamera för 8000kr tar skitbilder mot en 7år gammal systemkamera med orginalobjektiv.

Fel

:rofl

förr var autoläget rätt uselt på de bättre systemarna och mer genomarbetat på de små pocketerna.
Nu känns det inte riktigt så längre. Så länge man håller sig till de billigare segmenten av systemare så är autoläget hyggligt men jag rekomenderar folk att köra A läget rent allmänt och S läget vid sport och snabbare motiv.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hade siktat på en begagnad 600D (är väl första modellen med filmning?)
Nope. 500D var först av Canons billigare kameror att erbjuda filmfunktion. Men har för mig att den är tämligen begränsad i den kameran.

Jag skulle nog inte köpa ett begagnat kamerahus för de pengarna om jag inte hade möjlighet att testfotografera med det och visste hur jag skulle göra för att smuts på sensorn ska synas så väl som möjligt. För köper man en kamera, upptäcker att sensorn är smutsig, och sedan ska lämna in den för rengöring så blir det en ganska dyr kamera i slutändan. En sensor blir smutsig förr eller senare, men det kan ju vara onödigt att börja med en som redan är smutsig.

För att svara på trådstartarens fråga "Så vilken kamera är okej inom prisklassen 2500-3500:-?":
Alla. Om man sedan väljer systemkamera från Nikon eller Canon är mest en fråga om tycke och smak. Det är mest små skillnader i specifikationerna mellan kameror i samma prisklass. Och summan av kardemumman brukar bli ungefär det samma.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Jag säger fortfarande nex-5. helst R modellen begad. alternativt nex-3 ny för 4k.
Skjuter bra och fina bilder. är enkel och liten.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Håller med Richo om Sonys Nex-5r, sjuukt bra kamera!
Har hellre med mig en sån än en klumpig systemkamera, blir faktiskt inte att man har med sig klumpen så ofta när det finns mindre kameror att ta med sig ut på utflykten =)

Fördelen är att du kan byta ut objektiv, men ändå ha en liten och behändig kamera.
xl_SonyNEX-5R_lead_624.jpg
297842-sony-alpha-nex-5r-rear-lcd.jpg

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du får en ny systemkamera typ Canon EOS 1100D för de pengarna. Nikon har säkert någon motsvarighet. Det är deras nybörjarkamera.

Men jag skulle nog hellre siktat på en beggad typ 450,500 eller 550D om man kikar på Canon. De borde gå att få för de pengarna.

Jag har en 550D, och det är förvisso långt ifrån en värstingkamera. Men kommer du på att det är roligt att fota så kan du koppla på ett bra objektiv på den, så kan du ta riktigt bra bilder för en hyfsat låg prislapp.

Jag rekommenderar verkligen att köpa en hyfsat okej kamera, där du kan byta objektiv och där det dessutom finns ett bra utbud av objektiv. Objektivet gör så sjukt mkt för vilka bilder man kan ta.. nästan viktigare än huset för oss som bara är amatörer. Men samtidigt så skulle jag inte köpa något annat än en "riktig" systemkamera, för en vacker dag står du där och vill fota något som en kompakt kamera inte gör lika bra.

Eisbaer och Klotgren här på forumet har säkert koll på Nikons motsvarigheter + att dom är duktiga på att fota.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Håller med Richo om Sonys Nex-5r, sjuukt bra kamera!
Har hellre med mig en sån än en klumpig systemkamera, blir faktiskt inte att man har med sig klumpen så ofta när det finns mindre kameror att ta med sig ut på utflykten =)

Fördelen är att du kan byta ut objektiv, men ändå ha en liten och behändig kamera.
View attachment 389477
View attachment 389478

Vad jag har fått berättat för mig är att ska man ha en systemkamera är det uteslutande canon eller nikon som gäller:va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Vad jag har fått berättat för mig är att ska man ha en systemkamera är det uteslutande canon eller nikon som gäller:va

Vill du ha god tillgång på objektiv och tillbehör så är det rätt!

Sonys Nex-5r verkar kosta 4000kr så kan du lika gärna köpa en ny EOS 600D

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Du får en ny systemkamera typ Canon EOS 1100D för de pengarna. Nikon har säkert någon motsvarighet. Det är deras nybörjarkamera.

Men jag skulle nog hellre siktat på en beggad typ 450,500 eller 550D om man kikar på Canon. De borde gå att få för de pengarna.

Jag har en 550D, och det är förvisso långt ifrån en värstingkamera. Men kommer du på att det är roligt att fota så kan du koppla på ett bra objektiv på den, så kan du ta riktigt bra bilder för en hyfsat låg prislapp.

Jag rekommenderar verkligen att köpa en hyfsat okej kamera, där du kan byta objektiv och där det dessutom finns ett bra utbud av objektiv. Objektivet gör så sjukt mkt för vilka bilder man kan ta.. nästan viktigare än huset för oss som bara är amatörer. Men samtidigt så skulle jag inte köpa något annat än en "riktig" systemkamera, för en vacker dag står du där och vill fota något som en kompakt kamera inte gör lika bra.

Eisbaer och Klotgren här på forumet har säkert koll på Nikons motsvarigheter + att dom är duktiga på att fota.

Kan man byta objektiv på alla sytemkameror, även de billigaste?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld

Vad kör du för objektiv när du fotar på Bulten? Tänkte det är lika bra att bränna lite pengar nu när jag redan har köpt en 100D på impuls. :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO