Vilken systemkamera?

Smagatusk

Guest

Ja. Två.

Jag köpte en begagnad Nikon D5000 för 2500 spänn i vintras inför vår Australienresa. Var jag dum i huvudet? Kunde jag köpt nåt bättre för dem pengarna?

Jag är hela tiden på gång med nya och bättre köp för mindre pengar. Därav frågorna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu kommer många säkert att slå ihjäl mig men det blev en "sketen" 1100D:rodnar

Grattis till kameran, nu är det bara att börja träna träna träna..

Och så ser du till och köper ett sånt däringa fast Canon 50mm 1.8, så får du för en spottstyver ett skarpt och ljuskänsligt objektiv plastigheten till trots och du har fortfarande hållit dig innom budget.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Grattis till kameran, nu är det bara att börja träna träna träna..

Och så ser du till och köper ett sånt däringa fast Canon 50mm 1.8, så får du för en spottstyver ett skarpt och ljuskänsligt objektiv plastigheten till trots och du har fortfarande hållit dig innom budget.

Jupp, satt just å kollade efter begagnade på blocket, fanns några olika objektiv till ok pengar så nu gäller det bara att luska ut vilket som är det bästa allround-objektivet! Sitter också och försöker plugga in inställningar, slutartider etc etc medans jag väntar på att kameran skall dimpa ner i brevlådan:)

Edit: as we speak så fick jag just ett sms från ica att kameran finns att hämta där, jag ilar dit:)

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag var själv SJUKT nära att köpa en systemkamera för ett halvår sedan. Jag tänkte ha den till ungefär samma saker som TS.

Som tur var köpte jag ingen. En stor kamera är bökig att släpa runt på, och är den bökig så tar man inte med den. Och en kamera som inte är med är totalt värdelös, hur bra bilder den än tar.

Mitt val föll istället på SONYs kompaktkamera RX-100, en kamera som rosats av fotoproffsen. Många använder den som andrakamera. För att vara en kompaktkamera så har den en enorm sensor och den tar riktigt bra bilder, även under sämre ljusförhållanden.

Kameran ryms i fickan, så den är med för det mesta. Bra Zeiss-objektiv.

Läs några recensioner så får ni se vad jag menar. Här är en: http://blog.mingthein.com/?s=rx+100

Sitter i samma sits dig (eller du satt i alla fall).
Är ganska novis på fotograferande och jag orkar verkligen inte släpa runt på en systemkamera.
Däremot vill man inte kompromissa alltför mycket på bildkvalitén och rx100an ser och har fått bra betyg.
Nu har en mark 2 kommit ut men med en prislapp som ligger 2000 över rx100 så vette tusan.

En avancerad kompaktkamera kanske gör att jag blir mer intresserad av fotograferande och inbjuder mig till att köpa en systemkamera, men sedan när behövde man INTE en jävligt schysst kompaktkamera?

Vad hade du valt? rx100 eller rx100 mark2?

EDIT; Blev även rekommenderat en NEX-5R +16-50mm av en kompis, hmm.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...