Vilken systemkamera?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
NY för de pengarna? Då får du minst lika mkt om du väljer en kompakt eftersom du ändå inte verkar vara intresserad av optiker...

D3200 som Klotgren sa ovan skall vara möjlig att hitta för 3700. Det enda vättiga om du prompt skall ha nikon eller canon. Det är utanför din budget jag vet... SPARA MER PENGAR!

Sedan om du skall få nytta av all dess härlighet som en systemare har så bör du spara ihop till: Nikon AF-S DX 35/1,8 G för 1700:- som motsvarar 50mm från FF.

Alternativt en 50:A (motsvarande blir 75mm) mer åt tele hållet med den sensorn som sitter i den kameran.

skall du fota hojar bör du köpa en Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS för 3500:-

Nämen vad säger du? en pocket kamera för 3500:- som passar allt direkt??

Nu ska vi inte bli spydiga! Jag ställde en enkel fråga, jag förstår att det finns grymma kamerahus för bra mkt mer än de pengarna jag vill ge, att objektivet. Att objektivet är viktigt har jag förstått men jag vill inte ha en begagnad d serie av valfri årsmodell etc! Jag ställde en enkel fråga men svaren svävade bitvis iväg och motsvarade inte mina önskemål om att få enkelt svar på en enkel fråga!

Självklart fattar jag att ju mer pengr man lägger desto mer kamera får man, ungefär som en bil men vi vetvju att det finns billiga franska bilar liksom det finns billiga asiatiska bilar, hajjar du:hej

Edit: objektivet kommer att uppgraderad allt eftersom men det var lite det jag var ute efter om ett billigare kamerahus pch fixa ett dyrare objektiv lite längre fram men som det är nu ska jag till att börja med ha kameran till atg fota mina små avkommer och vid lite mer speciella händelser typ!

Och ja, jag ska prompt ha en nikon eller canon plus att jag inte behöver spara men jag har annat att lägga pengarna på för tillfället, ska gifta mig om en dryg månad plus att crossen behöver lite kärlek och pengar lagda på sig typ!

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Canon 1100d eller Nikon 3100 ta den som känns bäst båda duger bra och kan leverera bra bilder

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
... Att objektivet är viktigt har jag förstått men jag vill inte ha en begagnad d serie av valfri årsmodell etc!

Edit: objektivet kommer att uppgraderad allt eftersom men det var lite det jag var ute efter om ett billigare kamerahus fixare ett dyrare objektiv typ!

Och ja, jag ska prompt ha en nikon eller canon plus att jag inte behöver spara men jag har annat att lägga pengarna på för tillfället, ska gifta mig om en dryg månad plus att crossen behöver lite kärlek och pengar lagda på sig typ!

Gör då som jag sa i följande inlägg:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...systemkamera&p=5861023&viewfull=1#post5861023

Köp en billig Canon med kitobjektiv och komplettera med ett fast 50mm objektivt som du kan ta finfina bilder med kort skärpedjup med och känna dig som ett semi-proffs.. Kitobjektivet duger för vardagsbruk när ljuset inte är för kasst. Fota RAW så kan du rädda uppen del även när du nybörjartabbat dig..

Hela kalaset skulle hamna inom din budgetram och landa strax under 3500..
Kamera med kitobjektiv 2500:- + Fast 50mm ca 900kr

Till kameran skulle du med tiden kunna komplettara med valfria canonkompatibla objektiv(ja, även proffsobjektiven) och när du om några år byter till ett bättre Canonhus kan du således ta objektiven med dig..

Edit:
Följ denna länk så kan du se högupplösta bilder av vitt skiljda motiv som är tagna med denna konfiguration, alltså D1100 och ett fast 50mm 1,8

http://www.pixel-peeper.com/adv/?lens=16&camera=1633&perpage=12&res=6

Edit:
Bilder med D1100 och kitobjektivet:
http://www.pixel-peeper.com/adv/?lens=25&camera=1633&perpage=30&res=6

(Som jag förstår det är bilderna tagna av kreti och pleti men söksidan söker på flickr efter bl.a. kameramodell och/eller objektiv så man kan se lite bilder "från verkligheten" tagna med de kamerar och/eller objektiv som man är intresserad av)

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Du får en ny NEX 5R för 3700, kostade väl 7k för ett år sen. Menyerna är precis lika enkla som på en pocketkamera & redan med standardgluggen tar du bilder som slår många betydligt dyrare spegelkameror på fingrarna. Att den är så enkel att använda/lära sig för att få rätt bild gör att jag tycker det är en utomordentligt bra första systemkamera.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag läste i en blocketannons om en person som ville sälja sin dslr för att han nu hade köpt en Iphone 5 som tog bättre bilder. Har man den kunskapen kan man gott hålla sig till Iphonen.

En dslr kan du växa i och använda till allt beroende på objektiven. Komplettera sen med en proffskompakt när du har blivit en riktig fotomaterialist (som jag).

En Nex5 (tex) har väldigt begränsad tillgång på gluggar, långsammare autofokus, dålig skärmsökare i solljus. Bra som en avancerad familjekamera. Knappast nåt som man skaffar en 300mm lins till och åker på bandag med.

Sen är frågan om du kommer att släpa med dig en dslr/nex5 för de ändamål som du nämner. En dyrare kompakt kanske är din grej.
Typ nikon p7700/canon g15

En Nex5, kompakt, dslr, Iphone, allt är bra.

Allt beroende på vad du vill göra, vilket man inte vet i början. Därför dumt att måla in sig i ett hörn.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sen är frågan om du kommer att släpa med dig en dslr/nex5 för de ändamål som du nämner. En dyrare kompakt kanske är din grej.

Jag hade en G9 sedan tidigare och var nära att byta till G15. Snubblade emellertid över en Sony som i princip piskade G15 på varenda punkt i testerna.

G15 är dessutom för stor för att passa in på mitt "fick-kriterium".

För det TS skall använda sin kamera till så gör han sig en otjänst om han köper en DSLR.
Kameran kommer aldrig finnas till hands när tillfällena dyker upp.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag läste i en blocketannons om en person som ville sälja sin dslr för att han nu hade köpt en Iphone 5 som tog bättre bilder. Har man den kunskapen kan man gott hålla sig till Iphonen.

En dslr kan du växa i och använda till allt beroende på objektiven. Komplettera sen med en proffskompakt när du har blivit en riktig fotomaterialist (som jag).

En Nex5 (tex) har väldigt begränsad tillgång på gluggar, långsammare autofokus, dålig skärmsökare i solljus. Bra som en avancerad familjekamera. Knappast nåt som man skaffar en 300mm lins till och åker på bandag med.

En Nex5, kompakt, dslr, Iphone, allt är bra.

Allt beroende på vad du vill göra, vilket man inte vet i början. Därför dumt att måla in sig i ett hörn.
Du har inte begränsat med gluggar på nex. TVÄRTOM. Jag har gluggar från Pentax, Olympus, Leica, Minolta, Sony A mm. En del med autofokus. De flesta med manuell fokus. Dessutom slipper man billiga glasbitar i adaptrarna...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Du får en ny NEX 5R för 3700, kostade väl 7k för ett år sen. Menyerna är precis lika enkla som på en pocketkamera & redan med standardgluggen tar du bilder som slår många betydligt dyrare spegelkameror på fingrarna. Att den är så enkel att använda/lära sig för att få rätt bild gör att jag tycker det är en utomordentligt bra första systemkamera.

Jo tack jag har försökt. Med tanke på vad TS säger mellan raderna måtte detta vara det han är ute efter.
Men eftersom canon och nikon gör de bästa kamerorna (ironi) så är det inte intressant.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Gör då som jag sa i följande inlägg:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...systemkamera&p=5861023&viewfull=1#post5861023

Köp en billig Canon med kitobjektiv och komplettera med ett fast 50mm objektivt som du kan ta finfina bilder med kort skärpedjup med och känna dig som ett semi-proffs.. Kitobjektivet duger för vardagsbruk när ljuset inte är för kasst. Fota RAW så kan du rädda uppen del även när du nybörjartabbat dig..

Hela kalaset skulle hamna inom din budgetram och landa strax under 3500..
Kamera med kitobjektiv 2500:- + Fast 50mm ca 900kr

Till kameran skulle du med tiden kunna komplettara med valfria canonkompatibla objektiv(ja, även proffsobjektiven) och när du om några år byter till ett bättre Canonhus kan du således ta objektiven med dig..

Edit:
Följ denna länk så kan du se högupplösta bilder av vitt skiljda motiv som är tagna med denna konfiguration, alltså D1100 och ett fast 50mm 1,8

http://www.pixel-peeper.com/adv/?lens=16&camera=1633&perpage=12&res=6

Edit:
Bilder med D1100 och kitobjektivet:
http://www.pixel-peeper.com/adv/?lens=25&camera=1633&perpage=30&res=6

(Som jag förstår det är bilderna tagna av kreti och pleti men söksidan söker på flickr efter bl.a. kameramodell och/eller objektiv så man kan se lite bilder "från verkligheten" tagna med de kamerar och/eller objektiv som man är intresserad av)
D3200 går att få för 3700 och är i min värld så mkt vassare så att det är värt att spara 200:- till.
Nikon har i mitt tycke skönare brus och bättre gluggar att välja på.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu kommer många säkert att slå ihjäl mig men det blev en "sketen" 1100D:rodnar

har så att jag kan låna/testa olika objektiv av polare men grundtanken är mestadels att fota ungarna, skolavslutningar, semestrar etc dvs inga avancerade fotosessioner! Med tiden kanske fotointresset utvecklas och då kanske det kan bli läge att hänga på ett bättre objektiv för jag har förstått att objektivet är viktigare än själva kamerahuset!

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nädå, det blir nog bra. Köper du bättre gluggar med tiden kan du ha dem länge, även till nästa bättre Canon hus. Lycka till.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Nog den mest meningslösa tråden på långe

Bara för att jag inte köpte den du ville att jag skulle köpa? Jag ställde en enkel fråga, jag repeterar frågeställningen igen, mkt enkel att förstå:

"Tänkte inhandla en systemkamera, jag ser mig själv som en absolut amatör och hade väl i första hand tänkt att fota ungarna och lite på semestrarna, jag kan absolut ingenting inom den här världen med alla beteckningar och uttryck, har suttit nu och jämfört kameror till höger och vänster men ju mer jag jämför desto mer förvirrad blir jag!

Så vilken kamera är okej inom prisklassen 2500-3500:-?

Jag vill helst betala så lite som möjligt men ändå få en hyfsad brukskamera för vårat enkla ändamål!

Märkena jag kollar på är uteslutande canon och nikon"

Ngt som ör oklart?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Återfall på G här, har haft en D40x som stillat fotandet stundtals (nördade ned mig friskt innan enduron kom in i mitt liv 2007), och den skall ersättas med något lite roligare.

Hade en D200 och en 40D på slutet...och sneglar nu på en D300, är nog Nikon-dude om man känner efter, just rappa prylar prioriteras mer än hd-film och annat skit.

Men frågan är om dagens ingångsprylar är såpass rappa, att de är i nivå med semiproffs-prylar från några år tillbaka, och dessutom bättre vad gäller brus på höga iso, etc?

/J

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Återfall på G här, har haft en D40x som stillat fotandet stundtals (nördade ned mig friskt innan enduron kom in i mitt liv 2007), och den skall ersättas med något lite roligare.

Hade en D200 och en 40D på slutet...och sneglar nu på en D300, är nog Nikon-dude om man känner efter, just rappa prylar prioriteras mer än hd-film och annat skit.

Men frågan är om dagens ingångsprylar är såpass rappa, att de är i nivå med semiproffs-prylar från några år tillbaka, och dessutom bättre vad gäller brus på höga iso, etc?

/J
Hur långt är ett snöre? Men skämt och sido så händer det rätt mkt på fronten. Framförallt dynamiskt omfång som är mer värt än många tror. Förklarades tidigare i tråden lite. Brus har också förbättras. SÅ så länga du jämför en FF eller aps-c sensor med 4 år gamla saker så dagens insteg lika bra eller bättre.

Fokus KAN vara sämre. Seriebildstagning KAN vara sämre...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj

har så att jag kan låna/testa olika objektiv av polare men grundtanken är mestadels att fota ungarna, skolavslutningar, semestrar etc dvs inga avancerade fotosessioner! Med tiden kanske fotointresset utvecklas och då kanske det kan bli läge att hänga på ett bättre objektiv för jag har förstått att objektivet är viktigare än själva kamerahuset!

grattis till första systemaren. Låt oss se om det är din bag eller om det slutar i en bajsmacka.

Vill bara tipsa om ett must to have när man kör Canon

Canon EF 24-105/4L IS USM 7990:-
Bildkvalité
Den ger bra skärpa och kontrast över hela bilden och hela zoomomfånget. Jämfört med den bästa normalzoomen genom tiderna EF 24-70/2,8L USM II, så når den självklart inte upp till samma nivåer, men det är faktiskt inte så långt ifrån och skiljer ju en hel del i pris också!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Kul!

Googla en sväng på: site:fotosidan.se fotoskola
Och kolla de som heter Del X ,, börja lämpligtvis med del 1.

Brukar finnas lite tips längt ner i varje del på saker man kan testa..

Tycker att den är rätt bra.. även fast jag själv fortfarande blir mest förvirrad när jag vrider på de där j*vla inställningarna :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Kul!

Googla en sväng på: site:fotosidan.se fotoskola
Och kolla de som heter Del X ,, börja lämpligtvis med del 1.

Brukar finnas lite tips längt ner i varje del på saker man kan testa..

Tycker att den är rätt bra.. även fast jag själv fortfarande blir mest förvirrad när jag vrider på de där j*vla inställningarna :)

Tack för tipset:)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Spontanshoppade en nikon d7000 med ett fast 50/1,8 - jäklar vad det hänt grejer sedan d200...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO