Vilken systemkamera?

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Kanske redan är sagt men du behöver förstå att optiken är viktigare än kameran. Åtminstone i den nivå du befinner dig nu. Många som tror att det räcker med att köpa en systemkamera så blir bilderna automatiskt bra och blir besvikna för att kit-optiken som följer med är skit.

För dom pengarna får du dock inte en vettig kamera och en bra glugg.

Om jag inte ville lägga så mkt stålars skulle jag siktat på att köpa en beggad Nikon D300 och ett Nikon 50/1.8. Borde gå att få för under 5000. Bra hyfsat modern kamera med den mest prisvärda optiken på marknaden. Som dessutom ger dig möjlighet att fota med stort skärpedjup vilket kanske är det som folk normalt associerar med en systemkamera.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vad jag har fått berättat för mig är att ska man ha en systemkamera är det uteslutande canon eller nikon som gäller:va

Stämmer.
Jag har en Sony a300, valde den för att den låg bättre i handen och huset härstammar från Konika (Sony köpte det affärsområdet) så jag tänkte att objektiv borde finnas i bra utbud... men icke sa nicke, inte alls så som till Canon o Nikon.

Så det är ett köp jag ångrar lite men lever med det då jag inte fotar särskilt mycket.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så, det är ok att köpa en av de billigare nikon el. canonkamerorna men på sikt satsa på ett bättre objektiv!?

Ser att vissa av de billigare jag kollat på inte har ngn bildstabilisator i objektivet, hur viktigt är det att ha för en amatör som mig ? Som sagt, ändamålet med kameran kommer att uteslutande bli att fota ungarna, semestern, skolavslutningar etc typ!

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag skaffade mig en Nikon D5000 som första digitala systemkamera för några år sedan. Sen ett par extra objektiv och en riktig blixt. Började mitt fotande med en gammal Pentax med separat ljusmätare.

Visst tar jag tekniskt bra bilder med den och möjligheten att "rädda" bilder i redigeringen genom att fota i RAW-format är fantastisk.

Men jag har trots detta fler roliga bilder i mobilen för antigen är systemkameran inte med eller så är ögonblicket borta när man väl fått iordning allt.

Min rekommendation är att köpa en schysst kompaktkamera om du bara vill ha bra bilder och inte planerar att utveckla fotandet till en hobby. Kompaktaren tar i de allra flesta situationer lika bra bilder som en systemkamera med kitobjektiv i autoläget med fördelen att du kan ha den i fickan och du kommer ha den med dig oftare.

My 10 cents...

Vad för objektiv köpte du? Om du t.ex. lagt pengarna på ett billigt 50 1,8 istället för kanske ett teleobjektiv så hade du garanterat fått mer fotoglädje.

Sen är det sant att de bästa bilderna tas alltid med den kameran som är med, men att det går snabbare att fota med en mobil än med en systemkamera på axeln stämmer enligt mig väldigt dåligt.
Men det är en lite tröskel att kravla sig över när man skall fota med en Systemkamera, men när man väl är över den så ger det så mycket mer tillbaka.

När man skall lära sig köra mc eller bil så måste man plugga för att ta körkort. När det gäller fotograferande så måste man inte ta körkort, men att gå en liten kurs då och då hamnar bara på pluskontot.

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    71.6 KB · Visningar: 62

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så, det är ok att köpa en av de billigare nikon el. canonkamerorna men på sikt satsa på ett bättre objektiv!?

Hoppa över iaf Canons billigaste modeller xxxxD, det är plastigt mög, kör på xxxD

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag hijackar tråden lite och frågar då eftersom det verkar finnas lite foto"proffs" här. :)

Vilket/vilka objektiv bör man ha?
Kör som sagt en Sony a300 och har enbart det kitobjektiv som följde med, 18-70mm och nånting.

Jag vill kunna få bra bilder på barnen samt att jag vill kunna fota saker som är en bit bort.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag köpte en beggad Nikon D60 då min gamla D50 blev snodd. Nu är jag bara amatör men vilken jäkla skillnad det blir när man köper bättre objektiv än kitobjektivet. Jag kör med ett fast 50mm 1,8 Nikkor och Tamron 70 - 300 VC. Nu funderar jag på att byta ut kitobjektivet mot ett 16-85 eller 18-200 Nikkor. Köper man sedan till en externblixt som jag har gjort får man enligt mig klart bättre bilder än med en ny budget dslr kamera typ D5100. Tror defintivt inte det är värt att läga pengarna på ett nytt hus för en amatör. När man väl lärt sig fota i S och A läget kan man byta upp sig.
Det är även roligare att se vad man kan skapa med de olika objektiven än att bara köra standard.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag hijackar tråden lite och frågar då eftersom det verkar finnas lite foto"proffs" här. :)

Jag vill kunna få bra bilder på barnen samt att jag vill kunna fota saker som är en bit bort.

Helt klart ett fast 50 mm för barnen. Sen ett 70- 300 eller om du har råd 55 - 200 se dock till att du har en riktigt snabb autofokus om du vill fota rörliga saker som hojar men då kostar det.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är den ok! Priserna är jag medveten om men jag vill veta vilken av kamerorna i de billigaste prisklasserna som är dom mest prisvärda, leta upp den billigaste kameran är inte svårt:tungan

Ja och ännu enklare är det att strunta i önskat prisspann och istället be dig öppna lädret och ta fram ytterligare tusenlappar för det som är bra på riktigt..

Men det var ändå ett seriöst förslag med tanke på priset. Som många nämner gör optiken större skillnad än husen... Du beskriver att dina önskemål och behov är enkla och att du är total novis när det gäller att fota med systemkamera och med detta är iaf min övertygelse att begränsningen inledningsvis kommer sitta hos dig och inte i kameran ioavsett kamera...

Så jag röstar fortfarande på att du köper en sån däringa billig Canon och kompletterar med objektiv..
Ett fast 50 1,8 får du för under tusenlappen..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

Med den tidigare länken skulle du då ha kamera och två objektiv för knappt 3500:-. Ett enklare zoomobjektiv för allroundbruk i goda ljusförhållanden samt ett fast som du kan leka proffs och låta dig imponeras över dig själv när du ser hur snyggt det blir när även du kan fota med riktigt kort skärpedjup.

OM du med tiden lär dig behärska kameran och får mer intresse för att fota kan du komplettera med nya, bättre objektiv och den dagen du slår till på ett nytt Canon-hus så kommer dina objektiv att passa...

En annan sak som du bör ta med i planeringen är vad dina kompisar/släktingar har för uttrustning. Det må låta egennyttigt men har du en nära vän eller familjemedlem med större fotointresse som kör Nikon eller Canon så är det inte fel att kunna ha möjlighet att låna objektiv av denne vid särskillda tillfällen om man då ser till att köpa kamera från samma märke. Det är bara löjligt att anse att alla skall äga alla objektiv själv.. Det är smidigt, som i mitt fall, att jag kunnat låna ut mitt telezoomobjektiv till lillebror och kunnat låna hans fasta 50mm eller kunnat låna ut min blixt till svägerskan och vid annat tillfälle kunnat låna hennes vidvinkelobjektiv..

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Kör som sagt en Sony a300 och har enbart det kitobjektiv som följde med, 18-70mm och nånting.

minoltas beercan 70-210 får du för 2000:- begad och slår det mesta på marknaden. Sjukt skarp redan från största bländaren, trevlig bokeh och härliga färger. (råkar ha ett till salu då jag har 2)
Perfekt för att fota hojar på bana dessutom.

Sigmas 24 med 18cm närgräns får du för 1000:- sjukt kul och duger gott till porträtt eftersom det motsvarar 36mm på din kamera. Min favorit som sitter på mest.

Tamron 90 är helt sjukt mkt för pengarna och perfekt för makro.

Gamla Minolta fasta 50 får du för under tusenlappen och är riktigt trevliga. Se till att det står AF på de gamla minolterna så det passar rakt av.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Rörliga delar som kan strula? Hur många speglar har du bytt på en dslr?

Men bara för att avsluta innan det blir något knas, så säger jag så här:
Alla kameror är en kompromiss,

Inga speglar bytta men däremot servat slutarmekanism 2 ggr till rörlig spegel.
Sedan är det gott att slippa halvgenomskinligt ala slt då det tar ljus och påverkar bilden.

Kompromiss är det alltid. Saknar antiskaken i min nex-6. pc-sync utgång och den kraftfulla fokusmotorn från min a700. Den skarpa stora sökaren från densamme.

Men det TS söker TROR JAG är en begad nex5R :)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ja, jag kommer trampa en hel del av er på tårna men det får ni helt enkelt ta.

Skulle ni rekommendera TS att köpa en tre år gammal dator för amatörer? Varför rekommenderar en del av er att han skall välja en D80 eller en beggad EOS550d/600D. Det har skett ruggiga framsteg de senaste åren inom sensorer och maskinvaran som tolkar det sensorn fångar. Aldrig för har så hög upplösning kunnat kombineras med så stort dynamiskt omfång, färgdjup och lågt brus. En två år gammal sensor har knappt en chans (förutom D5100 och D7000).

Generellt sett kan man säga att Canon sitter fast med egen lite äldre sensorteknik, medan Nikon kan välja egendesignade sensorer beställda från t.ex. Toshiba och Sonys sensorfabriker. Nu är ju inte sensorn allt för att få en bra bild, de är ungefär likadant som att säga att en stark motor alltid är bättre än en svagare, det finns ju andra grejer som är viktigt som transmission, kraftöverföring, fjädring och däck också. Men det är ju inte dumt att köpa en så bra motor som möjligt ju.

Filma gör man bättre med andra kameror säger någon, ändra det istället till: filma gör man LÄTTARE med små videokameror, men bättre - no,no. En konsumentvideokamera har en sensor stor som motsvarande ett barns lillfingernagel. En sensor på en vanlig systemkamera är va 23mm bred och 16mm hög, vilket gör att precis allt som har med bildparametrar att göra blir bättre.
En nackdel med den större sensorn är att skillnad mellan i fokus och ur fokus blir enormt mycket större, den jag menar är alltså skärpedjupet. På en liten sensor så har alla bilder ett väldigt långt skärpedjup, medan på en systemkamera med större sensor så kan man få såna där fina porträttbilder där objektet är tokskarpt och bakgrunde blir suddig (och beroende på på objektiv så kan man påverka det ännu mer). Detta gller förstås filmning också. En modern systemkamera för amatörer idag släpper i princip ut en kvalitet som TV bolagen kan använda sig utav.

Spegellösa kameror som t.ex. Sony Nex 5, har en fördel med att kamerahuset blir mindre eftersom man plockat bort spegeln. Men i Sonys fall så är objektiven lika stora som på en systemkamera så vinsten är liten, istället får man ett ganska obalanserat system. En annan nackdel med spegellösa kameror är ju att den mäter fokuseringen med s.k. Kontrastdetekterande autofokus (AF) istället för en systemkamera som mäter med sk fasdetekterande autofokus.
Skillnade mellan dem är att komtrastdetekterande AF är kass på att följa motiv som flyttar på sig som t.ex. Motorcyklar eller ens egna barn som kanske busar eller lirar fotboll. Ytterligare en nackdel är både tillgången och prislappen på nya och begagnade objektiv.

Nån skrev att auto var kass förut men nu har blivit bättre. Auto på kameorna är grymt idag, med de processorer som sitter i kamerorna så analyseras varje bild och jämförs med en inbyggd fotodatabas innan bilden tas. I D3100, D3200 så finns det också ett inbyggt guideläge som utbildar fotografen att bli bättre.
Nackdelen med auto är att kameran bestämmer allt, i t.ex. S-läget så bestämmer DU vilken slutartid du vill fota med. Om du vill frysa ett objekt så går du på högre slutartid typ 1/1000s, vill du panorera och få mer fart i t.ex. så kanske du skall lägga dig på 1/160s.

1100D är slö, endast 1,5bilder per sekund när du fotar i raw är inte bra. D3100 har en nyare sensor, lättare att sköta (inbyggt hjälpläge), mer bilder per sekund osv. Båda ligger runt 3.000kr.
Kapet är D3200, nyaste sensortekniken, 24mp som kan croppas (beskäras) hårt innan kvaliten blir för dålig, 4 bilder per sekund, inbyggd hjälp osv, priset verkar ligga på runt 3700kr enligt prisjakt.

Och om jag dessutom får råda så skall du rafsa ihop ytterliggare 1500-1600kr och köpa ett 35mm 1,8 eller 50mm 1,8, perfekta objektiv om du vill ta fina porträtt bilder i befintligt ljus.

En sista grej, glöm inte att säljare i stora butiker ofta går på provision vilket innebär att de inte alltid pushar den bästa kameran i prisklassen.

För er som är nyfikna om det där med sensorer så är här en länk till ett företag som mäter sensorns prestanda rent tekniskt och vetenskapligt (ingen färgad journalist): http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings/List-view

Frågor?

Instämmer helt. Köp en Nikon D3200 eller D5100. Suoerb bildkvalitet i både auto och manuellt läge. Också ett 35mm F1,8 fast objektiv för fotografering i dåligt ljus, och ett 18-200 objektiv när du känner att du behöver mer zoom än kitobjektivet. Canon är bra kameror men du har sämre möjligheter för objektiv senare - till ex inget billigt 35mm objektiv
Jag har själv en D5100 och är supernöjd

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Jag röstar med på en systemkamera. Pengarna räcker nog dock inte riktigt till om du ska ha både bra kamera och objektiv. Spara ett tag till eller köp en kompakt.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Och hur vet man att man får en snabb AF?

Richo gav ett bra svar står dock fast vid ett 50 mm. Tycker själv som amatör att vidvinkel är svårare att fota med. Om det är snabbt välj ut några som du velar mellan och googla. Finns även en hel del youtube recensioner om olika objektiv alla tar upp responsen i AF.

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010

Om du skall ha ett (1) objektiv som skall passa just den frågan och pengar inte är ett jättestort problem så skall du köpa en 70-200 f/2,8.

Ett probelm med just barn (jag har tre) är att de inte alltid gillar att man trycker upp en kamera i ansiktet för att få en fin porträttbild, då är det bättre att sitta en bit i från och låtsas leka med kameran och vips ett paparazzi skott!

Men då behöver du helst ett ljusstarkt objektiv ( =snabbare slutartid och tvingar inte upp kameran på så högt ISO), samt att bokehn (skärpedjupet) blir kortare, typ så här (från ca 8m har jag för mig).

image.jpg

Det är bl.a. den här typen av bilder som gör att jag är frälst i bra kameror och optik, det här är omöjligt att uppnå med en kompaktkamera. Lägg därtill att vi tapetserat ena kortväggen i min dotters rum med just denna bild.

Jag är stolt som en tupp över den här bilden, och mina barn och barnbarn kommer förmodligen alltid att tycka att det är en fin bild.

Det är t.o.m. så att denna förmodligen kommer upp på studentplakatet när hon tar studenten om många år. Vem vet jag kanske står där ensam med ett stort plakat medans alla andra föräldrar har tejpat upp en iPad i A4 storlek på en pinne?:)

Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
OMen då behöver du helst ett ljusstarkt objektiv ( =snabbare slutartid och tvingar inte upp kameran på så högt ISO), samt att bokehn (skärpedjupet blir kortare), typ så här (från ca 8m har jag för mig).

View attachment 389508

Riktigt bra skärpdjup (kort) för att vara från 8m. Är de taget med 70-200 f2,8? Är ju inte de billigaste objektivet kanske lite mycket för en amatör.

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Och hur vet man att man får en snabb AF?

Snabb AF:
För det första, vad är snabb AF? 1. Tid till första bild eller 2. snabb att få hög skärpa i bild efter bild i serietagning eller bara att följa ett motiv som rör på sig för att sedan sitta perfekt när man väl skjuter?
För mig är det solklart nr 2, därför är det bara kameror med fasdetekterande AF som gäller för mig.

Vart sitter en "bra" AF? 1. I kameran, hur stor är processorn som bearbetar informationen, hur smart är den. Ju dyrare kamera desto bättre. 2 i optiken, här är det också enkelt att generalisera och säga ju dyrare desto bättre.

Men det finns ju en massa "men" också eftersom som jag sade förut att man alltid måste ha med en massa kompromisser. En 85mm f/1.4 är ju ett uttalat porträttobjektiv, porträtt bilder är det oftast väldigt lite action i, = fokus hastighet är inte prio utan kontrast och skärpa.

Här är det också enkelt att generalisera och säga att Nikon/Canon original optik är oftast snabbare än tredjepartstillverkare.

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Vad för objektiv köpte du? Om du t.ex. lagt pengarna på ett billigt 50 1,8 istället för kanske ett teleobjektiv så hade du garanterat fått mer fotoglädje.

Sen är det sant att de bästa bilderna tas alltid med den kameran som är med, men att det går snabbare att fota med en mobil än med en systemkamera på axeln stämmer enligt mig väldigt dåligt.
Men det är en lite tröskel att kravla sig över när man skall fota med en Systemkamera, men när man väl är över den så ger det så mycket mer tillbaka.

När man skall lära sig köra mc eller bil så måste man plugga för att ta körkort. När det gäller fotograferande så måste man inte ta körkort, men att gå en liten kurs då och då hamnar bara på pluskontot.

Skaffade mig Nikon 35mm 1.8 samt kitlinsen 18-55. Har räckt för mina behov än så länge men har nog fotat 75% av bilderna med 35mm objektivet.

Min poäng var att systemkameran rätt sällan hänger på axeln (gör den det så har du rätt), iallafall för mig med småbarn och ofta andra prylar att släpa på. Jag fotar med min systemkamera oftast när jag känner mig sugen på att fota och inte när det råkar hända nåt värt att fota. Då åker mobilen fram som tar helt ok bilder när ljuset är någorlunda okej.

Om man planerar eller överväger att gå kurser så är man i min bok intresserad och överväger att börja fota lite som hobby, inte bara för att få bättre semesterbilder.

Konkret: Om kameran kommer användas med kitobjektivet i autoläge så rekommenderar jag att skaffa en kompaktkamera istället för en systemkamera.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO