Vilken systemkamera?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag köpte en eos 450d funkar kanon... tänkte köpa 500d eller om de va 550d den hette man kunde filma i hd kvalite.. men de har man en video kamera till.... tror inte att man använder video filmning på en sån kamera...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vill du ha god tillgång på objektiv och tillbehör så är det rätt!

Sonys Nex-5r verkar kosta 4000kr så kan du lika gärna köpa en ny EOS 600D

Jo den där 600d verkar okej tydligen!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag var själv SJUKT nära att köpa en systemkamera för ett halvår sedan. Jag tänkte ha den till ungefär samma saker som TS.

Som tur var köpte jag ingen. En stor kamera är bökig att släpa runt på, och är den bökig så tar man inte med den. Och en kamera som inte är med är totalt värdelös, hur bra bilder den än tar.

Mitt val föll istället på SONYs kompaktkamera RX-100, en kamera som rosats av fotoproffsen. Många använder den som andrakamera. För att vara en kompaktkamera så har den en enorm sensor och den tar riktigt bra bilder, även under sämre ljusförhållanden.

Kameran ryms i fickan, så den är med för det mesta. Bra Zeiss-objektiv.

Läs några recensioner så får ni se vad jag menar. Här är en: http://blog.mingthein.com/?s=rx+100

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Ja, jag kommer trampa en hel del av er på tårna men det får ni helt enkelt ta.

Skulle ni rekommendera TS att köpa en tre år gammal dator för amatörer? Varför rekommenderar en del av er att han skall välja en D80 eller en beggad EOS550d/600D. Det har skett ruggiga framsteg de senaste åren inom sensorer och maskinvaran som tolkar det sensorn fångar. Aldrig för har så hög upplösning kunnat kombineras med så stort dynamiskt omfång, färgdjup och lågt brus. En två år gammal sensor har knappt en chans (förutom D5100 och D7000).

Generellt sett kan man säga att Canon sitter fast med egen lite äldre sensorteknik, medan Nikon kan välja egendesignade sensorer beställda från t.ex. Toshiba och Sonys sensorfabriker. Nu är ju inte sensorn allt för att få en bra bild, de är ungefär likadant som att säga att en stark motor alltid är bättre än en svagare, det finns ju andra grejer som är viktigt som transmission, kraftöverföring, fjädring och däck också. Men det är ju inte dumt att köpa en så bra motor som möjligt ju.

Filma gör man bättre med andra kameror säger någon, ändra det istället till: filma gör man LÄTTARE med små videokameror, men bättre - no,no. En konsumentvideokamera har en sensor stor som motsvarande ett barns lillfingernagel. En sensor på en vanlig systemkamera är va 23mm bred och 16mm hög, vilket gör att precis allt som har med bildparametrar att göra blir bättre.
En nackdel med den större sensorn är att skillnad mellan i fokus och ur fokus blir enormt mycket större, den jag menar är alltså skärpedjupet. På en liten sensor så har alla bilder ett väldigt långt skärpedjup, medan på en systemkamera med större sensor så kan man få såna där fina porträttbilder där objektet är tokskarpt och bakgrunde blir suddig (och beroende på på objektiv så kan man påverka det ännu mer). Detta gller förstås filmning också. En modern systemkamera för amatörer idag släpper i princip ut en kvalitet som TV bolagen kan använda sig utav.

Spegellösa kameror som t.ex. Sony Nex 5, har en fördel med att kamerahuset blir mindre eftersom man plockat bort spegeln. Men i Sonys fall så är objektiven lika stora som på en systemkamera så vinsten är liten, istället får man ett ganska obalanserat system. En annan nackdel med spegellösa kameror är ju att den mäter fokuseringen med s.k. Kontrastdetekterande autofokus (AF) istället för en systemkamera som mäter med sk fasdetekterande autofokus.
Skillnade mellan dem är att komtrastdetekterande AF är kass på att följa motiv som flyttar på sig som t.ex. Motorcyklar eller ens egna barn som kanske busar eller lirar fotboll. Ytterligare en nackdel är både tillgången och prislappen på nya och begagnade objektiv.

Nån skrev att auto var kass förut men nu har blivit bättre. Auto på kameorna är grymt idag, med de processorer som sitter i kamerorna så analyseras varje bild och jämförs med en inbyggd fotodatabas innan bilden tas. I D3100, D3200 så finns det också ett inbyggt guideläge som utbildar fotografen att bli bättre.
Nackdelen med auto är att kameran bestämmer allt, i t.ex. S-läget så bestämmer DU vilken slutartid du vill fota med. Om du vill frysa ett objekt så går du på högre slutartid typ 1/1000s, vill du panorera och få mer fart i t.ex. så kanske du skall lägga dig på 1/160s.

1100D är slö, endast 1,5bilder per sekund när du fotar i raw är inte bra. D3100 har en nyare sensor, lättare att sköta (inbyggt hjälpläge), mer bilder per sekund osv. Båda ligger runt 3.000kr.
Kapet är D3200, nyaste sensortekniken, 24mp som kan croppas (beskäras) hårt innan kvaliten blir för dålig, 4 bilder per sekund, inbyggd hjälp osv, priset verkar ligga på runt 3700kr enligt prisjakt.

Och om jag dessutom får råda så skall du rafsa ihop ytterliggare 1500-1600kr och köpa ett 35mm 1,8 eller 50mm 1,8, perfekta objektiv om du vill ta fina porträtt bilder i befintligt ljus.

En sista grej, glöm inte att säljare i stora butiker ofta går på provision vilket innebär att de inte alltid pushar den bästa kameran i prisklassen.

För er som är nyfikna om det där med sensorer så är här en länk till ett företag som mäter sensorns prestanda rent tekniskt och vetenskapligt (ingen färgad journalist): http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings/List-view

Frågor?

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad kör du för objektiv när du fotar på Bulten? Tänkte det är lika bra att bränna lite pengar nu när jag redan har köpt en 100D på impuls. :)

Jag har bara ett kit-objektiv som följde med kameran,, ett Canon EF 70-300 f/4-5.6,, men det är verkligen ett budgetobjektiv.. autofokusen är långsam t ex..

Jag var själv SJUKT nära att köpa en systemkamera för ett halvår sedan. Jag tänkte ha den till ungefär samma saker som TS.

Som tur var köpte jag ingen. En stor kamera är bökig att släpa runt på, och är den bökig så tar man inte med den. Och en kamera som inte är med är totalt värdelös, hur bra bilder den än tar.

Problemet då blir att om du kommer på att du vill fota nåt annat än det du tänkte från början och som kompaktkameran inte gör bra.. då får du ändå köpa en ny kamera. Medans en systemkamera kan du byta prylar till och använda till allt.

Men absolut.. vet man att man bara kommer att fota ungarna som leker i poolen på tomten för all framtid, då funkar ju nästan vadsomhelst såklart. :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Problemet då blir att om du kommer på att du vill fota nåt annat än det du tänkte från början och som kompaktkameran inte gör bra.. då får du ändå köpa en ny kamera. Medans en systemkamera kan du byta prylar till och använda till allt.

Men absolut.. vet man att man bara kommer att fota ungarna som leker i poolen på tomten för all framtid, då funkar ju nästan vadsomhelst såklart. :tummenupp

Javisst är det så. Men hur många köper inte en systemkamera med ambitionen att ha det som hobby, experimentera, lära sig och sen bli jettebra på att fota? Väldigt många. Hur många köper en systemkamera som sen inte lyckas realisera sina ideer så att kameran mest blir liggande för att den är för stor och otymplig? Ännu fler.

Att "byta prylar" till en systemkamera kostar dessutom rejält med flis. Är det ens någon ide idag att "uppgradera" ett några år gammalt hus med nya objektiv? Utvecklingen går som någon skrev ovan rasande snabbt på hårdvara.

Min lilla SONY räcker lååångt för mig som semester/barn-amatör, och jag tvivlar på att jag någonsin kommer hinna lära mig den här fullt ut. OM jag vid något tillfälle skulle göra det och känner att jag behöver nåt bättre, tja, då köper jag mig en systemkamera av senaste modell. Tills dess har jag hellre en "tillräckligt" kompetent kamera med mig. I fickan :)

TS verkar ha ungefär samma behov som jag hade när jag valde, och JAG tror att han kommer fota mer med en mindre kamera. I synnerhet som han skall fota barn. Där gäller det att ha kamera till nära till hands hela tiden om man vill få kul bilder. Hålla på och fippla med inställningar på en systemkamera då? Nix, då har man missat sitt tillfälle.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför rekommenderar en del av er att han skall välja en D80 eller en beggad EOS550d/600D. Det har skett ruggiga framsteg de senaste åren inom sensorer och maskinvaran som tolkar det sensorn fångar. Aldrig för har så hög upplösning kunnat kombineras med så stort dynamiskt omfång, färgdjup och lågt brus. En två år gammal sensor har knappt en chans (förutom D5100 och D7000).

Frågor?

Ursäkta men vad är det för fantastisk sensor i D5100 jämfört med 600D?

Bägge CMOS,
D5100 16,9 MP, 11 fokuspunkter, ISO 100-6400
600D 18MP, 9 fokuspunkter, ISO 100-6400

Seriöst?

Edit:
Sitter själv med en gammal 30D med ett antal objektiv och tillbehör och sålänge jag inte behöver skriva ut i storformat så är jag nöjd.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Skulle ni rekommendera TS att köpa en tre år gammal dator för amatörer? Varför rekommenderar en del av er att han skall välja en D80 eller en beggad EOS550d/600D. Det har skett ruggiga framsteg de senaste åren inom sensorer och maskinvaran som tolkar det sensorn fångar. Aldrig för har så hög upplösning kunnat kombineras med så stort dynamiskt omfång, färgdjup och lågt brus. En två år gammal sensor har knappt en chans (förutom D5100 och D7000).

En beggad systemkamera var nog som ett alternativ till en ny pocketkamera.. Inte som alternativ till en ny systemkamera.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008

Generellt sett kan man säga att Canon sitter fast med egen lite äldre sensorteknik, medan Nikon kan välja egendesignade sensorer beställda från t.ex. Toshiba och Sonys sensorfabriker. Nu är ju inte sensorn allt för att få en bra bild, de är ungefär likadant som att säga att en stark motor alltid är bättre än en svagare, det finns ju andra grejer som är viktigt som transmission, kraftöverföring, fjädring och däck också. Men det är ju inte dumt att köpa en så bra motor som möjligt ju.

Filma gör man bättre med andra kameror säger någon, ändra det istället till: filma gör man LÄTTARE med små videokameror, men bättre - no,no. En konsumentvideokamera har en sensor stor som motsvarande ett barns lillfingernagel. En sensor på en vanlig systemkamera är va 23mm bred och 16mm hög, vilket gör att precis allt som har med bildparametrar att göra blir bättre.
En nackdel med den större sensorn är att skillnad mellan i fokus och ur fokus blir enormt mycket större, den jag menar är alltså skärpedjupet. På en liten sensor så har alla bilder ett väldigt långt skärpedjup, medan på en systemkamera med större sensor så kan man få såna där fina porträttbilder där objektet är tokskarpt och bakgrunde blir suddig (och beroende på på objektiv så kan man påverka det ännu mer). Detta gller förstås filmning också. En modern systemkamera för amatörer idag släpper i princip ut en kvalitet som TV bolagen kan använda sig utav.

Spegellösa kameror som t.ex. Sony Nex 5, har en fördel med att kamerahuset blir mindre eftersom man plockat bort spegeln. Men i Sonys fall så är objektiven lika stora som på en systemkamera så vinsten är liten, istället får man ett ganska obalanserat system. En annan nackdel med spegellösa kameror är ju att den mäter fokuseringen med s.k. Kontrastdetekterande autofokus (AF) istället för en systemkamera som mäter med sk fasdetekterande autofokus.
Skillnade mellan dem är att komtrastdetekterande AF är kass på att följa motiv som flyttar på sig som t.ex. Motorcyklar eller ens egna barn som kanske busar eller lirar fotboll. Ytterligare en nackdel är både tillgången och prislappen på nya och begagnade objektiv.

Nån skrev att auto var kass förut men nu har blivit bättre. Auto på kameorna är grymt idag, med de processorer som sitter i kamerorna så analyseras varje bild och jämförs med en inbyggd fotodatabas innan bilden tas. I D3100, D3200 så finns det också ett inbyggt guideläge som utbildar fotografen att bli bättre.
Nackdelen med auto är att kameran bestämmer allt, i t.ex. S-läget så bestämmer DU vilken slutartid du vill fota med. Om du vill frysa ett objekt så går du på högre slutartid typ 1/1000s, vill du panorera och få mer fart i t.ex. så kanske du skall lägga dig på 1/160s.

1100D är slö, endast 1,5bilder per sekund när du fotar i raw är inte bra. D3100 har en nyare sensor, lättare att sköta (inbyggt hjälpläge), mer bilder per sekund osv. Båda ligger runt 3.000kr.
Kapet är D3200, nyaste sensortekniken, 24mp som kan croppas (beskäras) hårt innan kvaliten blir för dålig, 4 bilder per sekund, inbyggd hjälp osv, priset verkar ligga på runt 3700kr enligt prisjakt.

Och om jag dessutom får råda så skall du rafsa ihop ytterliggare 1500-1600kr och köpa ett 35mm 1,8 eller 50mm 1,8, perfekta objektiv om du vill ta fina porträtt bilder i befintligt ljus.

En sista grej, glöm inte att säljare i stora butiker ofta går på provision vilket innebär att de inte alltid pushar den bästa kameran i prisklassen.

För er som är nyfikna om det där med sensorer så är här en länk till ett företag som mäter sensorns prestanda rent tekniskt och vetenskapligt (ingen färgad journalist): http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings/List-view

Frågor?

jag filmar med min gopro3:a :tummenupp

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010

Mitt val föll istället på SONYs kompaktkamera RX-100, en kamera som rosats av fotoproffsen. Många använder den som andrakamera. För att vara en kompaktkamera så har den en enorm sensor och den tar riktigt bra bilder, även under sämre ljusförhållanden.

Kameran ryms i fickan, så den är med för det mesta. Bra Zeiss-objektiv.

Läs några recensioner så får ni se vad jag menar. Här är en: http://blog.mingthein.com/?s=rx+100

Tror du på fullt allvar att det är Zeiss som tillverkar objektivet? I en kamera för 5-6000kr? De tillverkar i Tyskland och skickar till Japan/Kina/Thailand eller var Rx100 sätts ihop?

Märk väl, jag har inte sagt att objektivet är dåligt inte alls (nåja tokskarpt i kanterna är det inte men det är en eftergift man måste göra när kameran är så kompakt som den är).

Sony betalar en herrans massa pengar för att få använda Zeiss loggan och tillverkar optiken hos underleverantör fast inom fastställda Zeiss standards.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tror du på fullt allvar att det är Zeiss som tillverkar objektivet? I en kamera för 5-6000kr? De tillverkar i Tyskland och skickar till Japan/Kina/Thailand eller var Rx100 sätts ihop?

Märk väl, jag har inte sagt att objektivet är dåligt inte alls (nåja tokskarpt i kanterna är det inte men det är en eftergift man måste göra när kameran är så kompakt som den är).

Sony betalar en herrans massa pengar för att få använda Zeiss loggan och tillverkar optiken hos underleverantör fast inom fastställda Zeiss standards.

Zeiss optik är det för det. Även om det är lite si o så om man benar i det. Testat flertalet Zeiss gluggar eftersom jag körd konica/Minolta förr och klev över till Sony träsket "per automatik".

Överlag är jag nöjd med de licenserade "Ziess" gluggarna.

Det verkar som "Sony" hålls hårt från Zeiss trots allt och inte sätter sin logga på vad som helst.

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Ursäkta men vad är det för fantastisk sensor i D5100 jämfört med 600D?

Bägge CMOS,
D5100 16,9 MP, 11 fokuspunkter, ISO 100-6400
600D 18MP, 9 fokuspunkter, ISO 100-6400

Seriöst?

Edit:
Sitter själv med en gammal 30D med ett antal objektiv och tillbehör och sålänge jag inte behöver skriva ut i storformat så är jag nöjd.

Massor faktiskt, att jämföra siffror på specar är ungefär lika effektivt som när jag och min kompis lirade bilkort-spel och sade: jag har 8cyl hur många cyl har du?

Den stora grejen är det dynamiska omfånget och iso egenskaperna. Ett exempel är t.ex. om du fotat i motljus och exponeringen blivit knas, typ alldeles för mörk bild, då kan du lätta upp bildfilen mycket mer innan det spricker. Du kan också fota på högre iso tal utan att få så fult brus.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/698|0/(brand)/Nikon/(appareil2)/692|0/(brand2)/Canon

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
J

Du slipper rörliga delar som kan strula. Alternativt du slipper ljusbortfall som i SLT.
Man kan slänga på i princip vilken optik som helst om man kan tänka sig att fota med manuell fokus.
Adaptrar är snorbilligt på ebay ~100kr. I och med att optiken sitter så nära sensorn slipper du en kass glasbit som till alla andra märken. Detta gör att du kan fynda i princip från vilket märke som helst o slänga på nexen. nex5R eller nex6 har en variant av kontrastfokus som faktiskt fungerar helt ok.
sensorn får jäkligt bra mätvärden om du testar mot övriga.
Finns riktigt bra appar att tanka ner. Bruset är snyggt och bra till skillnad från tidigare Sonyvarianter.
sigmas fasta 30 2.8 är ruggigt bra för dryga tusenlappen.

adaptern la-ea1 får du för runt 1000 pix på ebay och du får autofokus på en del gamla sonyoptiker om du vill. resterande sonyoptiker och minolta får du vart fall övrig automatik.

alla gamla minolta AF ger en hel del i utbud. Dock bara om man kan tänka sig manuell fokus.

Jag kan ge fler fördelar men jag ids inte.

Last edited:

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Du slipper rörliga delar som kan strula. Alternativt du slipper ljusbortfall som i SLT.
Man kan slänga på i princip vilken optik som helst om man kan tänka sig att fota med manuell fokus.
Adaptrar är snorbilligt på ebay ~100kr. I och med att optiken sitter så nära sensorn slipper du en kass glasbit som till alla andra märken. Detta gör att du kan fynda i princip från vilket märke som helst o slänga på nexen. nex5R eller nex6 har en variant av kontrastfokus som faktiskt fungerar helt ok.
sensorn får jäkligt bra mätvärden om du testar mot övriga.
Finns riktigt bra appar att tanka ner. Bruset är snyggt och bra till skillnad från tidigare Sonyvarianter.
sigmas fasta 30 2.8 är ruggigt bra för dryga tusenlappen.

adaptern la-ea1 får du för runt 1000 pix på ebay och du får autofokus på en del gamla sonyoptiker om du vill. resterande sonyoptiker och minolta får du vart fall övrig automatik.

alla gamla minolta AF ger en hel del i utbud. Dock bara om man kan tänka sig manuell fokus.

Jag kan ge fler fördelar men jag ids inte.

Rörliga delar som kan strula? Hur många speglar har du bytt på en dslr?

Men bara för att avsluta innan det blir något knas, så säger jag så här:
Alla kameror är en kompromiss, det finns ingen kamera som är bäst på allt. Jämför här gärna med bilar, en formel 1 bil är ju bäst så länge det är slät asfalt och en wrc på grus och snö, men någon magisk kombo finns inte.
Därför måste man fråga sig själv, vilka kompromisser är jag villig acceptera?

Personligen så är jag grymt nöjd med att jag haft en DSLR ända sedan barnen var små. Finns ju ingen snabbare kamera att starta och ta första bilden, dessutom blir det en hög hitrate på bilderna.

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Jag skaffade mig en Nikon D5000 som första digitala systemkamera för några år sedan. Sen ett par extra objektiv och en riktig blixt. Började mitt fotande med en gammal Pentax med separat ljusmätare.

Visst tar jag tekniskt bra bilder med den och möjligheten att "rädda" bilder i redigeringen genom att fota i RAW-format är fantastisk.

Men jag har trots detta fler roliga bilder i mobilen för antigen är systemkameran inte med eller så är ögonblicket borta när man väl fått iordning allt.

Min rekommendation är att köpa en schysst kompaktkamera om du bara vill ha bra bilder och inte planerar att utveckla fotandet till en hobby. Kompaktaren tar i de allra flesta situationer lika bra bilder som en systemkamera med kitobjektiv i autoläget med fördelen att du kan ha den i fickan och du kommer ha den med dig oftare.

My 10 cents...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...