Kan man byta objektiv på alla sytemkameror, även de billigaste?
Kan ngn av dessa vara ngt att ha även om canonkameran spräcker budgeten!
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d3100kit18-55vr/140852.3301/
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos600d18-55dc/186751.3298/
Vill du ha god tillgång på objektiv och tillbehör så är det rätt!
Sonys Nex-5r verkar kosta 4000kr så kan du lika gärna köpa en ny EOS 600D
Vad kör du för objektiv när du fotar på Bulten? Tänkte det är lika bra att bränna lite pengar nu när jag redan har köpt en 100D på impuls.
Jag var själv SJUKT nära att köpa en systemkamera för ett halvår sedan. Jag tänkte ha den till ungefär samma saker som TS.
Som tur var köpte jag ingen. En stor kamera är bökig att släpa runt på, och är den bökig så tar man inte med den. Och en kamera som inte är med är totalt värdelös, hur bra bilder den än tar.
Problemet då blir att om du kommer på att du vill fota nåt annat än det du tänkte från början och som kompaktkameran inte gör bra.. då får du ändå köpa en ny kamera. Medans en systemkamera kan du byta prylar till och använda till allt.
Men absolut.. vet man att man bara kommer att fota ungarna som leker i poolen på tomten för all framtid, då funkar ju nästan vadsomhelst såklart.
Varför rekommenderar en del av er att han skall välja en D80 eller en beggad EOS550d/600D. Det har skett ruggiga framsteg de senaste åren inom sensorer och maskinvaran som tolkar det sensorn fångar. Aldrig för har så hög upplösning kunnat kombineras med så stort dynamiskt omfång, färgdjup och lågt brus. En två år gammal sensor har knappt en chans (förutom D5100 och D7000).
Frågor?
Ja, jag kommer trampa en hel del av er på tårna men det får ni helt enkelt ta.
Skulle ni rekommendera TS att köpa en tre år gammal dator för amatörer? Varför rekommenderar en del av er att han skall välja en D80 eller en beggad EOS550d/600D. Det har skett ruggiga framsteg de senaste åren inom sensorer och maskinvaran som tolkar det sensorn fångar. Aldrig för har så hög upplösning kunnat kombineras med så stort dynamiskt omfång, färgdjup och lågt brus. En två år gammal sensor har knappt en chans (förutom D5100 och D7000).
Ja, jag kommer trampa en hel del av er på tårna men det får ni helt enkelt ta.
Skulle ni rekommendera TS att köpa en tre år gammal dator för amatörer? Varför rekommenderar en del av er att han skall välja en D80 eller en beggad EOS550d/600D. Det har skett ruggiga framsteg de senaste åren inom sensorer och maskinvaran som tolkar det sensorn fångar. Aldrig för har så hög upplösning kunnat kombineras med så stort dynamiskt omfång, färgdjup och lågt brus. En två år gammal sensor har knappt en chans (förutom D5100 och D7000).
Generellt sett kan man säga att Canon sitter fast med egen lite äldre sensorteknik, medan Nikon kan välja egendesignade sensorer beställda från t.ex. Toshiba och Sonys sensorfabriker. Nu är ju inte sensorn allt för att få en bra bild, de är ungefär likadant som att säga att en stark motor alltid är bättre än en svagare, det finns ju andra grejer som är viktigt som transmission, kraftöverföring, fjädring och däck också. Men det är ju inte dumt att köpa en så bra motor som möjligt ju.
Filma gör man bättre med andra kameror säger någon, ändra det istället till: filma gör man LÄTTARE med små videokameror, men bättre - no,no. En konsumentvideokamera har en sensor stor som motsvarande ett barns lillfingernagel. En sensor på en vanlig systemkamera är va 23mm bred och 16mm hög, vilket gör att precis allt som har med bildparametrar att göra blir bättre.
En nackdel med den större sensorn är att skillnad mellan i fokus och ur fokus blir enormt mycket större, den jag menar är alltså skärpedjupet. På en liten sensor så har alla bilder ett väldigt långt skärpedjup, medan på en systemkamera med större sensor så kan man få såna där fina porträttbilder där objektet är tokskarpt och bakgrunde blir suddig (och beroende på på objektiv så kan man påverka det ännu mer). Detta gller förstås filmning också. En modern systemkamera för amatörer idag släpper i princip ut en kvalitet som TV bolagen kan använda sig utav.
Spegellösa kameror som t.ex. Sony Nex 5, har en fördel med att kamerahuset blir mindre eftersom man plockat bort spegeln. Men i Sonys fall så är objektiven lika stora som på en systemkamera så vinsten är liten, istället får man ett ganska obalanserat system. En annan nackdel med spegellösa kameror är ju att den mäter fokuseringen med s.k. Kontrastdetekterande autofokus (AF) istället för en systemkamera som mäter med sk fasdetekterande autofokus.
Skillnade mellan dem är att komtrastdetekterande AF är kass på att följa motiv som flyttar på sig som t.ex. Motorcyklar eller ens egna barn som kanske busar eller lirar fotboll. Ytterligare en nackdel är både tillgången och prislappen på nya och begagnade objektiv.
Nån skrev att auto var kass förut men nu har blivit bättre. Auto på kameorna är grymt idag, med de processorer som sitter i kamerorna så analyseras varje bild och jämförs med en inbyggd fotodatabas innan bilden tas. I D3100, D3200 så finns det också ett inbyggt guideläge som utbildar fotografen att bli bättre.
Nackdelen med auto är att kameran bestämmer allt, i t.ex. S-läget så bestämmer DU vilken slutartid du vill fota med. Om du vill frysa ett objekt så går du på högre slutartid typ 1/1000s, vill du panorera och få mer fart i t.ex. så kanske du skall lägga dig på 1/160s.
1100D är slö, endast 1,5bilder per sekund när du fotar i raw är inte bra. D3100 har en nyare sensor, lättare att sköta (inbyggt hjälpläge), mer bilder per sekund osv. Båda ligger runt 3.000kr.
Kapet är D3200, nyaste sensortekniken, 24mp som kan croppas (beskäras) hårt innan kvaliten blir för dålig, 4 bilder per sekund, inbyggd hjälp osv, priset verkar ligga på runt 3700kr enligt prisjakt.
Och om jag dessutom får råda så skall du rafsa ihop ytterliggare 1500-1600kr och köpa ett 35mm 1,8 eller 50mm 1,8, perfekta objektiv om du vill ta fina porträtt bilder i befintligt ljus.
En sista grej, glöm inte att säljare i stora butiker ofta går på provision vilket innebär att de inte alltid pushar den bästa kameran i prisklassen.
För er som är nyfikna om det där med sensorer så är här en länk till ett företag som mäter sensorns prestanda rent tekniskt och vetenskapligt (ingen färgad journalist): http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings/List-view
Frågor?
Jag var själv SJUKT nära att köpa en systemkamera för ett halvår sedan. Jag tänkte ha den till ungefär samma saker som TS.
Som tur var köpte jag ingen. En stor kamera är bökig att släpa runt på, och är den bökig så tar man inte med den. Och en kamera som inte är med är totalt värdelös, hur bra bilder den än tar.
Mitt val föll istället på SONYs kompaktkamera RX-100, en kamera som rosats av fotoproffsen. Många använder den som andrakamera. För att vara en kompaktkamera så har den en enorm sensor och den tar riktigt bra bilder, även under sämre ljusförhållanden.
Kameran ryms i fickan, så den är med för det mesta. Bra Zeiss-objektiv.
Läs några recensioner så får ni se vad jag menar. Här är en: http://blog.mingthein.com/?s=rx+100
Tror du på fullt allvar att det är Zeiss som tillverkar objektivet? I en kamera för 5-6000kr? De tillverkar i Tyskland och skickar till Japan/Kina/Thailand eller var Rx100 sätts ihop?
Märk väl, jag har inte sagt att objektivet är dåligt inte alls (nåja tokskarpt i kanterna är det inte men det är en eftergift man måste göra när kameran är så kompakt som den är).
Sony betalar en herrans massa pengar för att få använda Zeiss loggan och tillverkar optiken hos underleverantör fast inom fastställda Zeiss standards.
Ursäkta men vad är det för fantastisk sensor i D5100 jämfört med 600D?
Bägge CMOS,
D5100 16,9 MP, 11 fokuspunkter, ISO 100-6400
600D 18MP, 9 fokuspunkter, ISO 100-6400
Seriöst?
Edit:
Sitter själv med en gammal 30D med ett antal objektiv och tillbehör och sålänge jag inte behöver skriva ut i storformat så är jag nöjd.
jag filmar med min gopro3:a
J
Spegellösa kameror som t.ex. Sony Nex 5, har en fördel med att kamerahuset blir mindre eftersom man plockat bort spegeln. Men i Sonys fall så är objektiven lika stora som på en systemkamera så vinsten är liten, istället får man ett ganska obalanserat system. En annan nackdel med spegellösa kameror är ju att den mäter fokuseringen med s.k. Kontrastdetekterande autofokus (AF) istället för en systemkamera som mäter med sk fasdetekterande autofokus.
Skillnade mellan dem är att komtrastdetekterande AF är kass på att följa motiv som flyttar på sig som t.ex. Motorcyklar eller ens egna barn som kanske busar eller lirar fotboll. Ytterligare en nackdel är både tillgången och prislappen på nya och begagnade objektiv.
vilken är kameran snäppet högre i nikons produklinje än d3200?
Du slipper rörliga delar som kan strula. Alternativt du slipper ljusbortfall som i SLT.
Man kan slänga på i princip vilken optik som helst om man kan tänka sig att fota med manuell fokus.
Adaptrar är snorbilligt på ebay ~100kr. I och med att optiken sitter så nära sensorn slipper du en kass glasbit som till alla andra märken. Detta gör att du kan fynda i princip från vilket märke som helst o slänga på nexen. nex5R eller nex6 har en variant av kontrastfokus som faktiskt fungerar helt ok.
sensorn får jäkligt bra mätvärden om du testar mot övriga.
Finns riktigt bra appar att tanka ner. Bruset är snyggt och bra till skillnad från tidigare Sonyvarianter.
sigmas fasta 30 2.8 är ruggigt bra för dryga tusenlappen.
adaptern la-ea1 får du för runt 1000 pix på ebay och du får autofokus på en del gamla sonyoptiker om du vill. resterande sonyoptiker och minolta får du vart fall övrig automatik.
alla gamla minolta AF ger en hel del i utbud. Dock bara om man kan tänka sig manuell fokus.
Jag kan ge fler fördelar men jag ids inte.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|