Om du skall ha ett (1) objektiv som skall passa just den frågan och pengar inte är ett jättestort problem så skall du köpa en 70-200 f/2,8.
Ett probelm med just barn (jag har tre) är att de inte alltid gillar att man trycker upp en kamera i ansiktet för att få en fin porträttbild, då är det bättre att sitta en bit i från och låtsas leka med kameran och vips ett paparazzi skott!
Men då behöver du helst ett ljusstarkt objektiv ( =snabbare slutartid och tvingar inte upp kameran på så högt ISO), samt att bokehn (skärpedjupet) blir kortare, typ så här (från ca 8m har jag för mig).
View attachment 389508
Det är bl.a. den här typen av bilder som gör att jag är frälst i bra kameror och optik, det här är omöjligt att uppnå med en kompaktkamera. Lägg därtill att vi tapetserat ena kortväggen i min dotters rum med just denna bild.
Jag är stolt som en tupp över den här bilden, och mina barn och barnbarn kommer förmodligen alltid att tycka att det är en fin bild.
Det är t.o.m. så att denna förmodligen kommer upp på studentplakatet när hon tar studenten om många år. Vem vet jag kanske står där ensam med ett stort plakat medans alla andra föräldrar har tejpat upp en iPad i A4 storlek på en pinne?
Pengar är väl alltid ett problem... speciellt om man kör hoj.
Men jag har kommit till insikt med att jag skulle behöva ett eller två objektiv till för att få just de där korten jag är ute efter. Första prio är väl egentligen ett zoom-objektiv för att nå objekten som är en bit bort och andra prio är ett fast för kort på närmre håll.
Något jag inte fattar är den där f-faktorn... har hittat en annons på blocket nu.
http://www.blocket.se/stockholm/Paket_Konica_Minolta_Beercan_47894508.htm?ca=11&w=1&last=1
Men ni pratar om lägre siffror på f-faktorn... 1,8 och 3 osv... här har den 4, vad gör det?