Vilken temp skall det vara på en Rs 125?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Farmer skrev:
förstår inte vad ni snackar om vadå inte tomgångs köra när den är kall... går era hojjar så fett så dom surar fall man gör det eller... :död ... en cross 125:a t.ex. startar låter stå på tomgång ett tag.. gasar lite låter den stå å puttra lite... köra lugnt i väg sen bottna gasen o mata på med växlar så fort det går... berätta...

Tomgångskörning sliter :fakta

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Farmer skrev:
Vad har du fått det ifrån... vad sliter det på? Det sliter garanterat mer att köra iväg med en kall hoj! :3freak

det är så fatta :fakta

Allt är relativt, men skaffa motorvärmare då :7peta

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
klart att inte tomgånskörning sliter.. kanske att skiten sotar lite mer men aldrig att de sliter :arsele

Nähe, och det vet du som inte vet hur man ställer tändningen?

Edit: Ni som inte tror att tomgångskörning sliter kan ju söka lite på forumet och välja om ni ska tro på dom som pysslar med motorer 10 timmar om dan och gjort det i 30 år, eller dig själv.

Last edited:

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
Ja och jag frågade en väldigt erfaren kille, han sa bara varför skulle det.. ingen fara.. om du gämför emot hur det sliter när du kör så är det nada.....

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Farmer skrev:
Ja och jag frågade en väldigt erfaren kille, han sa bara varför skulle det.. ingen fara.. om du gämför emot hur det sliter när du kör så är det nada.....

Okej, kunde han säga varför det inte skulle slita på grejerna? Hade han en logisk förklaring?

Han trodde antagligen att det "bara är så" eftersom alla gör det, står i manualer... eller? Har jag rätt?

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
Okej vi verkar inte komma nån vart med ämnet :gnissla ..
croc + DJM vs Farmer 0-0 än så länge... (enligt mej 0-1 :tummenupp )

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
En motor slits som fasen när den är kall, och värmer man den genom tomgångskörning tar det längre tid för den att bli varm, och hinner slitas mer..Rimligt?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
cRoC skrev:
En motor slits som fasen när den är kall, och värmer man den genom tomgångskörning tar det längre tid för den att bli varm, och hinner slitas mer..Rimligt?

Ser man på, bra sagt.

Så alltså när hojen är kall, ska jag köra den direkt utan någon choke?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
H4 skrev:
Ser man på, bra sagt.

Så alltså när hojen är kall, ska jag köra den direkt utan någon choke?

Kör iväg direkt och helst utan choke. Dör den utan choke - kör chokat sålänge du behöver

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
Ja det var väll ett rätt bra svar croc... men han menade på att den sliter mindre om du värmer den genom att låta gå på tomgång lite o stå still och gasa lite än om du kör iväg med hojjen kall då inte växellåds oljan heller fått upp rätt arbets tempratur...

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Ja fattar inte riktigt va ni snackar om! va skulle det göra om man körde lite tomgång och får upp rätt temp innan man kör iväg.. förklara det åtminståne.
varför skulle det slita?

Ni kanske skiter i service böcker och grejer men i min bok från en 03 så står det att man ej ska dra iväg förren tempen ligger runt 30. efter det när du har kört ett tag så ska den ligga runt 70-80 grader... Visst man ska ju köra så lite choke som möjligt...

ni som inte har rs vet väll inte bäst!!! :va

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
haha .. låter inte rimligt.
Klart den slits mer om den är kall :va (ser inte självklarheten).. men låtsäga att den gör det. det skulle endå slita mer att kallköra den.
Den snabba temperaturskillnaden är inte bra för motorn.
Sen undrar jag varför den skulle slita mer på motorn när den går på tomgång.
tomgång vill säga lägre varv. inget större tryck eller påfrestande. inte heller överhettning eller liknande. och du kan inte komma å påstå att den ska kallnypa.
:D

Solid snake

Guest
Koskela skrev:
ni som inte har rs vet väll inte bäst!!! :va

Nä rs har ju en helt ny revolutionerande motor som inte slits mer på tomgång. :rolleyes:

Nu ska jag säga nått som jag läste att andersbrink skrev en gång, när man låter den stå på tomgång så bildas det kondens i motorn och i avgassystemet, stänger man av motorn då så är risken stor att ringarna rostar fast och att man får rost på diverse ställen i motorn.

Har du läst vad croc sa? Att det tar längre tid att komma upp i temp om motorn ska varmköras på tomgång.

Jag har aldrig varmkört mina motorcyklar, dom har hållt bra än sålänge, jag startar bara o kör iväg o varvar inte mer än 4000rpm.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Nä rs har ju en helt ny revolutionerande motor som inte slits mer på tomgång. :rolleyes:

Nu ska jag säga nått som jag läste att andersbrink skrev en gång, när man låter den stå på tomgång så bildas det kondens i motorn och i avgassystemet, stänger man av motorn då så är risken stor att ringarna rostar fast och att man får rost på diverse ställen i motorn.

Har du läst vad croc sa? Att det tar längre tid att komma upp i temp om motorn ska varmköras på tomgång.

Jag har aldrig varmkört mina motorcyklar, dom har hållt bra än sålänge, jag startar bara o kör iväg o varvar inte mer än 4000rpm.
det är som sagt bra att tomgångsköra lite innan man drar iväg.. spec när det är kallt ute.
att köra iväg på lägre varv är lite av samma sak då man är varsam om en långsam uppvärmning. :fakta

Solid snake

Guest
philsson skrev:
haha .. låter inte rimligt.
Klart den slits mer om den är kall :va (ser inte självklarheten).. men låtsäga att den gör det. det skulle endå slita mer att kallköra den.
Den snabba temperaturskillnaden är inte bra för motorn.
Sen undrar jag varför den skulle slita mer på motorn när den går på tomgång.
tomgång vill säga lägre varv. inget större tryck eller påfrestande. inte heller överhettning eller liknande. och du kan inte komma å påstå att den ska kallnypa.
:D

Jag utgår från att du vet att kolven har fel spel när den är kall?

Det sliter mer.

Solid snake

Guest
philsson skrev:
det är som sagt bra att tomgångsköra lite innan man drar iväg.. spec när det är kallt ute.
att köra iväg på lägre varv är lite av samma sak då man är varsam om en långsam uppvärmning. :fakta

Ska jag värma min på tomgång så får jag stå i 10 minuter o vänta, kör jag så tar det 2 minuter innan den är varm.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Jag utgår från att du vet att kolven har fel spel när den är kall?

Det sliter mer.
den sliter inte.. :fakta den är däremot oval när den är ouppvärmd. det bidrar till sämre komp och det är bara bra för att du inte ska påfresta motorn för mycket vid kallt tillstånd. när den är kall och du kör expanderar kolven snabbare än cylinderväggarna då den är i härdad aluminium och då klämmer den sig mot cylinderväggarna och på så vis liter mer och påfrestar lager mm. kan tillockmed nypa vid för snabb uppvärmning.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!