Vilken temp skall det vara på en Rs 125?

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
mätte en gammal cylle till 250:in med ett skjut mått som visar hundradelar... den är helt och hållet superund...samma med gammal kolv till 125:an.... skulle inte tro att dom slits ovalt om det inte är en gammal puch dakota från 1918... vilket cylindern och kolven är i så dåligt material att dom kan slitas ovala...
 
Last edited:

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
PÅ er låter det somdet handlar om centimeter.. en cylinder blir juh skillnaden inte mer än en 10 dels millimeter runt om på en sliten cylinder... iaf när det är nicasil... kolven slits ,även kolvringen... och det har ju sina anledningar... sen om cylindern blev betydligt oval skulle det bli krongligt att få en ny kolv att nötas in i den om man inte bytte rubbet...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Farmer skrev:
PÅ er låter det somdet handlar om centimeter.. en cylinder blir juh skillnaden inte mer än en 10 dels millimeter runt om på en sliten cylinder... iaf när det är nicasil... kolven slits ,även kolvringen... och det har ju sina anledningar... sen om cylindern blev betydligt oval skulle det bli krongligt att få en ny kolv att nötas in i den om man inte bytte rubbet...
håller med till 100.. fast ett slitage finns endå. trots att det inte har betydelse. Det ända som existerar är just bara facktum att det slits.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
haha :p ok.. men frågan är endå hur pass kolvringarna slits.. :va endå dom som tar mest stryk.


nej dom är helt underhållsfria. Mirakel ämne.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
DJM skrev:
nej dom är helt underhållsfria. Mirakel ämne.
såsant... visserligen är det inte samma tryck i en gammal som en ny! men klart sakerna slits... det fattar juh vem som helst,... era stolar ni sitter på just nu slits det på ..... era skor slits när ni går... :banana, men det tar oftast väldigt väldigt väldigt lång tid innan en stol är helt nernött om den inte är i klass med en puch dakota... :rolleyes: :)
 
Last edited:

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Rätta mej... jag drar alla mina slutsater sätt från en crosshoj som är en rätt så extrem maskin... en cross får man byta kolv på oftare för att den slits... kolvringen tappar spenst... kolven nöts ner lite och det är faktist inte alls samma komprision längre efter 25 timmar i en 125a crosshoj... sen cylindern slits kanppt ett dugg... det är bara köra tills den i princip spricker eller är på tok för mycket körd.. handlar om hundratals timmar... ännu mer säkert! och efter den tiden har du redan bytt hoj eller total renoverat motorn....
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Farmer skrev:
Rätta mej... jag drar alla mina slutsater sätt från en crosshoj som är en rätt så extrem maskin... en cross får man byta kolv på oftare för att den slits... kolvringen tappar spenst... kolven nöts ner lite och det är faktist inte alls samma komprision längre efter 25 timmar i en 125a crosshoj... sen cylindern slits kanppt ett dugg... det är bara köra tills den i princip spricker eller är på tok för mycket körd.. handlar om hundratals timmar... ännu mer säkert! och efter den tiden har du redan bytt hoj eller total renoverat motorn....
frågan är vilket slitage på kolvringarna som är främst.. att dom tappar spensten eller att dom slits.. undra vad som slits mest av dom 2. bara en tanke.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
philsson skrev:
frågan är vilket slitage på kolvringarna som är främst.. att dom tappar spensten eller att dom slits.. undra vad som slits mest av dom 2. bara en tanke.
Spenst... dom slits inget på sidorna... det är skumt... har sätt kolvar fulla med spår... medans ringen ser ut som ny! det ligger juh en jäkla hård krombellägning runt om...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Farmer skrev:
Spenst... dom slits inget på sidorna... det är skumt... har sätt kolvar fulla med spår... medans ringen ser ut som ny! det ligger juh en jäkla hård krombellägning runt om...
fast slitaget på ringarna kan ju vara högt innan du märker det synligt då det endå blir en fin yta eller?.. dom ser alltid blanka och fina ut :) hehe.. även mina skurna som gick av :S gick av typ så att ringen blev smalare runt hela banan.. grymt mystiskt.
 

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia rs 250
ja herrejävlar 70-80 grader är grymt för mycket, det sitter en termostat i rs125orna som stryper földet för att få det varmare i början..
Och dem brukar strula en del..

Över 63 grader vill jag inte ha min.,


Runt 55 kan man börja gasa.. Sen brukar den ligga på en 59 vid max.



Ett tips.. Ta bort termostaten och tillverka en bricka med ett 11mm hål istället och sätt dit.

Blir för lågt tryck om man bara tar bort termostaten och inte sätter dit en bricka.


Eller köp en riktig termostat.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Hellberg skrev:
ja herrejävlar 70-80 grader är grymt för mycket, det sitter en termostat i rs125orna som stryper földet för att få det varmare i början..
Och dem brukar strula en del..

Över 63 grader vill jag inte ha min.,


Runt 55 kan man börja gasa.. Sen brukar den ligga på en 59 vid max.



Ett tips.. Ta bort termostaten och tillverka en bricka med ett 11mm hål istället och sätt dit.

Blir för lågt tryck om man bara tar bort termostaten och inte sätter dit en bricka.


Eller köp en riktig termostat.


eh,,

termostaten är på 75grader..

Min ligger på stadiga 78-80 grader hela tiden.

Innan det så hostar den bara.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:
eh,,

termostaten är på 75grader..

Min ligger på stadiga 78-80 grader hela tiden.

Innan det så hostar den bara.

jo men det är ju för den är kall men om man skulle ha den på stadigt ca 65 grader då kanske det kan funka... jag tror det här kan vara en anledning till var och varannan skär!!

Hellberg skrev:
ja herrejävlar 70-80 grader är grymt för mycket, det sitter en termostat i rs125orna som stryper földet för att få det varmare i början..
Och dem brukar strula en del..

Över 63 grader vill jag inte ha min.,


Runt 55 kan man börja gasa.. Sen brukar den ligga på en 59 vid max.



Ett tips.. Ta bort termostaten och tillverka en bricka med ett 11mm hål istället och sätt dit.

Blir för lågt tryck om man bara tar bort termostaten och inte sätter dit en bricka.


Eller köp en riktig termostat.


jag ska koka min termostat och se när den öppnar, sen byta! sattsar på 65 grader tror jag:)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Allas ligger väl runt 70-80, så varför ska du ha tempen på 60?

EDIT: Riktat åt Hellberg.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Känns lite konstigt om APRILIA inte vet vilken motortemp den bör ha, tycker ni inte det?

Liksom, ett stort motorföretag vs "några killar i tvåtaktsforumet"
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Anton_Ljunghusen skrev:
Känns lite konstigt om APRILIA inte vet vilken motortemp den bör ha, tycker ni inte det?

Liksom, ett stort motorföretag vs "några killar i tvåtaktsforumet"



eller hur.. termostaten är en 75graders termostat. Så den ska nog ligga där..
 

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia rs 250
skriver aldrig här, men gjorde det igår av någon anledning

Blir ju bara massa tjat om man skriver något..

Hade tänkt å berätta om mitt projekt osv.. 38hk i en 125cc aprilia..

14500 rpm.. men men verkar inte vara någon ide för här vet ju alla bäst


men kör dem på 80 grader, helst 100 grader.

men vafan varför sätta på en 34mm förgasare eller större när aprilia har en 28mm från fabrik? Aprilia vet ju vad som går bäst?

Bäst jag tar av allt trim
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Hellberg skrev:
skriver aldrig här, men gjorde det igår av någon anledning

Blir ju bara massa tjat om man skriver något..

Hade tänkt å berätta om mitt projekt osv.. 38hk i en 125cc aprilia..

14500 rpm.. men men verkar inte vara någon ide för här vet ju alla bäst


men kör dem på 80 grader, helst 100 grader.

men vafan varför sätta på en 34mm förgasare eller större när aprilia har en 28mm från fabrik? Aprilia vet ju vad som går bäst?

Bäst jag tar av allt trim



alltså det var inge påhopp..

Utan jag tyckte det mest var konstigt att aprilia sätter in 75gradiga termostater när ni säger att det ska ligga på 60??

38hk ska väl inte vara så svårt att uppnå eller?

jag har 31.5hk orginal.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top