Det är sant.. pga du påfrestar motorn mer vid körning än när den går på tomgång.Solid snake skrev:Ska jag värma min på tomgång så får jag stå i 10 minuter o vänta, kör jag så tar det 2 minuter innan den är varm.
![nita men ej förstå :fatta! :fatta!](/img/smilies/twak.gif)
Det är sant.. pga du påfrestar motorn mer vid körning än när den går på tomgång.Solid snake skrev:Ska jag värma min på tomgång så får jag stå i 10 minuter o vänta, kör jag så tar det 2 minuter innan den är varm.
philsson skrev:den sliter inte..den är däremot oval när den är ouppvärmd. det bidrar till sämre komp och det är bara bra för att du inte ska påfresta motorn för mycket vid kallt tillstånd. när den är kall och du kör expanderar kolven snabbare än cylinderväggarna då den är i härdad aluminium och då klämmer den sig mot cylinderväggarna och på så vis liter mer och påfrestar lager mm. kan tillockmed nypa vid för snabb uppvärmning.
Det gör den väl endå inte.. något som har en oval konstruktion innuti (typ en cylinder) expanderar alltid vad jag vet utåt och lämnar då mer spel för kolven som nu behöver mer plats.Solid snake skrev:Cylindern drar ihop sig när den expanderar, men det visste du säkert redan.![]()
Den formas ju till rund när den är varm i af.Farmer skrev:jag är nog ändå lite på philsson:s sida... men kolven ändrar inte direkt form åt nått håll när den kyls...
philsson skrev:Det gör den väl endå inte.. något som har en oval konstruktion innuti (typ en cylinder) expanderar alltid vad jag vet utåt och lämnar då mer spel för kolven som nu behöver mer plats.
Gissa varför en motor nyper om du kallkör den för hårt. just för att cylindern inte hinner expandera och kolven låser sig vid expansionen då den expanderar snabbare än cylindern.. men men visst. tro som du vill.. hade båda expanderat mot varandra så hade de låst rätt fort..![]()
![]()
philsson skrev:Det gör den väl endå inte.. något som har en oval konstruktion innuti (typ en cylinder) expanderar alltid vad jag vet utåt och lämnar då mer spel för kolven som nu behöver mer plats.
Gissa varför en motor nyper om du kallkör den för hårt. just för att cylindern inte hinner expandera och kolven låser sig vid expansionen då den expanderar snabbare än cylindern.. men men visst. tro som du vill.. hade båda expanderat mot varandra så hade de låst rätt fort..![]()
![]()
philsson skrev:Det gör den väl endå inte.. något som har en oval konstruktion innuti (typ en cylinder) expanderar alltid vad jag vet utåt och lämnar då mer spel för kolven som nu behöver mer plats.
Gissa varför en motor nyper om du kallkör den för hårt. just för att cylindern inte hinner expandera och kolven låser sig vid expansionen då den expanderar snabbare än cylindern.. men men visst. tro som du vill.. hade båda expanderat mot varandra så hade de låst rätt fort..![]()
![]()
Vad är det då jag har sagt hela tiden då..cRoC skrev:Så du tror inte det är så att kolven expanderar snabbare?![]()
DJM skrev:kallkör?!?!?!?!?
Vet du vad som händer när en motor värmenyper? motorn blir för varm och kolven blir för stor=den fastnar
ok.. sorry.. skrev oval.. menade rund facktiskt. för den är facktiskt rund och om den nu skulle vara oval så visst. då lär de vara slitage.Solid snake skrev:Vet du varför cylindern är oval ens? Den slits ovalt pga kolvens rörelser.
Skaffa fakta innan du skriver.![]()
Cylindern drar ihop sig, end of story.![]()
Ja.. det är en självklarhet.DJM skrev:kallkör?!?!?!?!?
Vet du vad som händer när en motor värmenyper? motorn blir för varm och kolven blir för stor=den fastnar
philsson skrev:ok.. sorry.. skrev oval.. menade rund facktiskt. för den är facktiskt rund och om den nu skulle vara oval så visst. då lär de vara slitage.
när kolven expanderat så är den rund och sliter då runt också så då stämmer inte din teori.. du kan också skaffa fackta!![]()
Inte ägd!.. för som sagt .. kolven är gjord i härdad aluminium. medans cylindern är gjort i starkare material ofta nycasilbehandlad. det innebär alltså att kolven expanderar snabbare vid uppvärmning medans cylinderväggarna expanderar långsamt. alltså om kolven expanderar för fort så att inte cylinderväggarna hinner expandera tillräckligt så nyper det.cRoC skrev:Ja och om cylindern skulle växa utåt (som kolven) skulle det ju inte kunna hända.. eller hur?![]()
I det har du rätt. Får be om ursäckt.. trodde du menade att kolven slet cylindern oval pga att kolven i sig var oval.. fast de skrev du ju inte nånstanns.Solid snake skrev:Asså, jag HAR rätt, acceptera!
Du vet att vevpartiet snurrar va?
Kolven trycks mot insugssidan och avgassidan när det snurrar på, läs en bok om motorer i allmänhet.![]()
DJM skrev:Ja precis. Tillslut så blir cylinderns så stor att snart har vi en 500cc av våra 125r
![]()
cRoCA skrev:ha!! Det är därför billiga hojar är luftkylda, bontrim!!
Haha.. det kan hända att du har nån specialare som gör det.. men på alla andra motorcycklar så är det så att bränslet flyter sämre fram till cylindern och desutom i fel luftblandning oftast vid kallt tillstånd. samt att du inte har nått ett bra komp ännu när motorn är kall. detta bidrar till lägre varv och du upplever att hojen börjar 4 takta.whitesnake skrev:Nu när ni pratar om detta.
När min DTR är kall och man gasar så varvar den inte så mycket, kanske 4000 varv. Och när den har blivit lite varm så är det bara 1:an som den inte varvar mer än typ 4000.
Kan det va att den bryter tändningen när den är kall för att inte slita för mycket på motorn????
whitesnake skrev:Nu när ni pratar om detta.
När min DTR är kall och man gasar så varvar den inte så mycket, kanske 4000 varv. Och när den har blivit lite varm så är det bara 1:an som den inte varvar mer än typ 4000.
Kan det va att den bryter tändningen när den är kall för att inte slita för mycket på motorn????
Det finns facktiskt varvtalstrypningar på hojar i dagsläget. minns inte vilken hoj det var. men läste i en hojtidning att de va nån hoj som ströp varvet beroende på temp.. det låter koolt facktiskt. samt att rödmarkeringen flyttades progresivt också beroende på motortemperaturencRoC skrev:Låter osannorlikt att en 30,000krs hoj skulle ha det..om det ens finns?
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |