Vilket hemmalarm rekommenderas för villa

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tja, som topic säger. Vad rekommenderar folk?

Sector - djävligt hög månadsavgift (upp till 408 spänn imånaden), äger inte larmet. Finns det några fördelar alls?

Verisys (ex Securitas Direct) - smarta lösningar och lägre månadskostnad än sector, ex att larm både går via internet och gsm så det är svårare att störa ut och att det finns moduler att slå av på ström etc. Fortfarande ganska dyrt dock, speciellt om man vill ha 2 rökdetektorer, 2 kameror och några kontakter, då 368 kr/månad. Visst, billigare än sektor med motsvarande utrustning.

"Vanliga" Securitas - betydligt lägre månadsavgift 259 kr/månad oavsett antal sensorer, inga extrakostnader per ny modul men dom är väl ganska nya, gamla omdömmen för Securitas verkar ofta vara Securitas Direct dvs Verisys. Hittar en del om att deras prylar skulle vara lite lägre kvalitet.

Trygga Hem - ser ut att vara ungefär som Sector, något billigare men inte mycket. Känns inte som något speciellt.

G4S - dito

Falck - rejält mycket lägre månadsavgift, 157 kronor/månad förvisso lite högre (207 kronor/månad)om man vill ha fria utryckningar men ändå rejält under de andra. Larmpaketen är något dyrare men det tjänar man väl in på något år. Men inga kameror och utrustning känns lite äldre.

Någon som besitter djupare kunskap eller bara har starka åsikter? Vill ha kopplat till larmcentral även om jag vet att utryckningar tar tid och dom knappast tar någon på bar gärning, men om inte annat för att det inte står med krossad ruta som det regnar in igenom, också skönt vid brandlarm. Samt såklart avskräckande effekten vilket kanske också talar för kameror.

Edit: Villar än på 125 kvadrat boyta, 125 kvadrat källare samt 60 kvadrat garage med ingång till sagda källare. Därav 2 rökdetektorer (en till garage), 2 rörelsedektetorer (en till garage) och magnetkontakter till ytterdörrarna från villan.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Jobbat för ett av de större du nämnde och kan säga att allt är skit med tanke på vad det gör. Falsk säkerhet som du betalar dyrt för.

Går ditt larm är det en slö väktare som åker dit och under den tiden har de hunnit göra det de ska. De dyra har modernare grejer och de billiga har sämre kvalite och service.

Den enda lösningen, om du vill ha larm är att köpa ett larm som du äger själv och kopplar det till grannen eller anhöriga i närområdet samt har utomhus siren med blixtljus. Detta skrämmer tjuven mer då den aldrig vet när någon är på plats. Går även att koppla till larmcentral mot en mycket billigare avgift om du skulle resa bort en längre period.

Är bara en fördel med larmcentralskopplat larm och det är om du har kameror och rökvarnare. Men då gäller det att det sitter kameror och rökvarnare så de täcker hela huset. För går brandvarnaren igång och kamerorna inte ser rök eller låga kommer de skicka ut en slö väktare som vanligt.

Slutade inom denna bransch då jag vägrar sälja nåt jag ej tror på!

En annan sak om du vill veta vilka du vill göra affärer med så har Sector Alarm nyligen köpt upp Trygga Hem. http://www.sectoralarm.se/om/tryggahem/

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag sålde Sector lite vid sidan av mitt tidigare jobb som väktare då vi även ryckte på dessa.
Skräp som ovanstående säger, marknadsföringen är det som får det att sälja och inte produkten i sig.

Köp ett Runner 16 eller liknande, utbyggbart i många led och vettiga pengar. Det du kostar på ett rejält larm är vad ett abonnemang kostar under 2 år typ.
Och vi tog emot externa larmkunder, privata då, för antingen en engångssumma på 120:-/ryck eller 70:-/månad. Och det är möjligtvis att det kan bli något/några ryck i början innan man lär sig ställa in för husdjur eller ungar men sen händer det nästan aldrig.
Mardrömshuset var iofs ett som vi ryckte på 2-3ggr per månad utan att hitta orsaken, troligtvis felaktig hårdvara från Sector.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vi larmade ett dödsbo undertiden bouppteckning pågick. Det var ingen som kunde titta till huset och eftersom det stod obebott kändes det som en vettig lösning. Personligen kan jag dock tycka att larm är lite överskattat. Man betalar rätt mycket för något som i slutändan oftast inger en falsk trygghet. Som folk varit inne på tar det tid innan en väktare är på plats och då har tjuvarna sedan länge försvunnit från platsen med stöldgodset. Fördelen är om man nu skulle vara bortrest. Man vet att det är någon som kollar till huset om larmet gått. Man slipper risken att huset står med uppbruten dörr eller sönderslaget fönster utsatt för vädrets makter. Det är sådant som drar till sig ytterligare besökare om det får stå så en tid utan tillsyn.

Tycker det är ett vettigt förslag ovan med en ljus och ljud siren ovan kopplat till larmet. Jag tror mer på den typen av avskräckande larm. Rena proffs stoppar man nog aldrig oavsett vilken typ av larm man har. Amatörerna blir nog rätt så stressade dock.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Efter att ha varit väktare i nästan 7 år så håller jag med ovanstående. Villalarm var förvisso ganska ovanligt att vi ryckte på men eftersom man sällan höll till i bostadsområden under vanliga ronder så tar det tid att komma till de larmen.
Blixtljus och siren är helt klart att föredra men då ska det sitta så dolt det bara går från marken. Typ på taket. Alternativt högt upp men ha då inte en stege hängande nånstans lättåtkomligt. Annars kommer buset bara paja det först och sen rutan. Snacka gärna med en granne och koppla larmet dit. Kanske grannen också vill ha larm och koppla till dig.

Sen är det alltid en bra idé att inte ha exempelvis tv apparater och datorer stående vid fönster.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt klart överskattat med "direktkopplade" system. Visst finns där en liten andel att hämta hem på försäkringen men oftast är det lagt på självrisken vilket i praktiken innebär att det ändå kostar2-5000kr/ år i abonnemang vilket motsvarar en normal självrisk...

Dålig affär.

Eget system och gärna med koppling till granne som redan nämnts.

Jag snickrar ihop ett från Kjell&co eller Clas O när det blir dags..

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Vi + grannar kör securitas med kamera och röksensorer.
Grannen fick inbrott, larm skickades till polisen och tjuvarna greps inne i huset. 7 bilar kom...

Rekommenderas verkligen. :tummenupp

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
Mycket intressant läsning.
Sitter också och kikar efter larm till hus + garage

Pjohan...undrar lite försynt om jag kan hoppa in med en liten fråga ang larm här.

Vart köper man ett privat vettigt larm med kamera, blixtljus, siren etc som går att bygga ihop själv utan ha doktorerat i ämnet?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Pjohan...undrar lite försynt om jag kan hoppa in med en liten fråga ang larm här.

Vart köper man ett privat vettigt larm med kamera, blixtljus, siren etc som går att bygga ihop själv utan ha doktorerat i ämnet?

Sitter själv i precis samma tankar. Funderar på ett sånt här. Lätt att koppla in.

Doberman-Attack-Leather-Dog-Harness-H1-11.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har ett schysst larm, kräver dock regelbunden motion och föda :D
Nackdelen är att det är inte ett 365d skydd, de ska ju följa med på semester och sånt också. :huvet

EochA_hugg.png

En annan bild http://www.maltochhumle.se/Brotherfucker.png
Inget för de pryda ;)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Det här är ett larm som jag har monterat 2-3 ggr hos bekanta, väldigt lätt och kräver inga förkunskaper. Går som sagt att bygga ut jäkligt mycket och med en SIMkortsmodul installerad så kräver den ingen fast telelina, har dock inte testat den funktionen. http://www.alarmsystem.se/produktinfo.asp?tid=5&sid=56

Annars så har ju Conrad det du söker, säkerligen Elfa också. Och Claes ohlson, Jula mfl också men då är det ju lite billigare prylar men de fungerar säkerligen ypperligt de också.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag hade "Wisdom" i förra huset. Israeliskt larm med IR-detektorer (husdjurssäkra), röksensorer och magneter vid dörrar. Ringde upp mobilen (kunde ha flera stycken) vid larm via telelina, men också med GSM-modul om man ville. Det kunde till och med sända larm om den kände av störning i signalen och att det var störsändare på gång (alla moduler satt trådlöst kopplade, men man kunde koppla med tråd om man ville). Ett dyrt larm, men mycket kompetent och utbyggbart för den som är händig. Kan fjärrstyras via telefon och avlyssna hemmet. Kombineras gärna med kameror, blixtljus, översvämningsdetektorer osv...

Rökbomber finns i en del butiker och ett sådant funderade jag på ett tag - det går ju inte att sno något om man inte ser, men de enheterna är dyra och ett falsklarm av misstag blir då dyrt :)

Ska alltid kombineras med bra lås och avhakningsskydd, fönsterlås m.m. - är det lättare att bryta sig in hos grannen, så gör man det (om det inte är något speciellt som lockar).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hemlarm är väl som att parkera sin egna bil bredvid en finare bilar på natten. Det ger inget utökat skydd men förhoppningsvis väljer tjuvarna någon av de andra..

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Har ett schysst larm, kräver dock regelbunden motion och föda :D
Nackdelen är att det är inte ett 365d skydd, de ska ju följa med på semester och sånt också. :huvet

EochA_hugg.png

En annan bild http://www.maltochhumle.se/Brotherfucker.png
Inget för de pryda ;)

Haha, ja. Hemma hos oss finns två st Pitpudlar. Ettriga som f.. och skyddar sitt revir med sina liv.
Lycka till önskas den som vill gå in olovandes :D

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag hade "Wisdom" i förra huset. Israeliskt larm med IR-detektorer (husdjurssäkra), röksensorer och magneter vid dörrar. Ringde upp mobilen (kunde ha flera stycken) vid larm via telelina, men också med GSM-modul om man ville. Det kunde till och med sända larm om den kände av störning i signalen och att det var störsändare på gång (alla moduler satt trådlöst kopplade, men man kunde koppla med tråd om man ville). Ett dyrt larm, men mycket kompetent och utbyggbart för den som är händig. Kan fjärrstyras via telefon och avlyssna hemmet. Kombineras gärna med kameror, blixtljus, översvämningsdetektorer osv...

Rökbomber finns i en del butiker och ett sådant funderade jag på ett tag - det går ju inte att sno något om man inte ser, men de enheterna är dyra och ett falsklarm av misstag blir då dyrt :)

Ska alltid kombineras med bra lås och avhakningsskydd, fönsterlås m.m. - är det lättare att bryta sig in hos grannen, så gör man det (om det inte är något speciellt som lockar).

Rökbomber vill man inte ha i en villa kan jag lova om man nu inte har någon slags sanering genom hemförsäkringen. Det är förvisso effektivt men efterlämnar en riktigt fet yta på ALLT. Ungefär som om du stekt bacon i hela huset en hel dag. Dessutom brukar gärna brandkåren rycka ut också när det bolmar rök från en villa och vädra ut med fläktar och grejer så det riskerar att bli en rejäl cirkus. Dessutom skulle man behöva ha såna maskiner utplacerade på flera ställen i huset eftersom det annars bara är för tjuven att byta rum :gnissla

Har man ett hus med mycket fönster så kan jag även rekommendera akustiska glaskrossdetektorer. Behövs bara 1 för att täcka in alla fönster i närheten. Kombinerat med magnetkontakter på fönster och dörrar så har man ett kanonbra skalskydd och behöver inga IR detektorer inne att krångla med om man har husdjur eller ungar som springer runt på nätterna. (eller sambo som går i sömnen)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Haha, ja. Hemma hos oss finns två st Pitpudlar. Ettriga som f.. och skyddar sitt revir med sina liv.
Lycka till önskas den som vill gå in olovandes :D

Problemet är att tjuvarna i regel har verktyg med sig. Hårda verktyg.
Men det är klart att är det folk hemma lär man ju vakna till :)

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Visonic Powermax som säljs dyrt av svenska företag kan man få rätt billigt från ebay.co.uk

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tackar för alla svar! :tummenupp

Att väktarutryckningen i praktiken är halvt värdelös är jag medveten om, det är mest den avskräckande effekten som räknas. På gatan har ca hälften av husen larm och dom fyra inbrott som varit var enbart i icke-larmade hus så även om risken för buset inte ökar nämnvärt med larm så tar dom gärna den enkla lösningen, och jag tror att kameror kan ha en än mer avskräckande effekt.

Sen är vi fler i familjen och den andra vuxna halvan är väldigt övertygad om att vi ska ha någon form av anslutet larm, hade det varit upp till mig så hade det varit mer sannolikt för något som bara tjuter och messar egen telefon.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vi + grannar kör securitas med kamera och röksensorer.
Grannen fick inbrott, larm skickades till polisen och tjuvarna greps inne i huset. 7 bilar kom...

Rekommenderas verkligen. :tummenupp

Bra men säkert tillhör det ovanligare. Å andra sidan är kamerabilder bra på att binda gärningsmän i efterhand, polisen här har faktiskt börjat intressera sig för observationer och annat i samband med inbrott.

Sen skriver du Securitas, har ni Securitas Direct eller "den andra" Securitas.

Klart man kan fråga i trådar startade av andra ...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO