Vilket hemmalarm rekommenderas för villa

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
Importerade ett dsc larm från alarmsystemstore.Com
3 irdeckare
2 st magnetkontakter
1 st brandvarnare
1 st trådlös brandvarnare
1st trådlös magnet kontakt

Ser bara fördelar med det. Jag äger larmet, inte så dyrt att bygga ut, ingen månadskostnad.
Funderar på att bygga ut det med en ip-modul, så man kan få larm via mail, kolla status på larmet osv. Enda nackdelen var att det var ganska meckigt att programmera och jag får inte ordning på den trådlösa brandvarnaren, så om någon kan dsc larm får ni gärna skicka ett pm.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kan förresten tips dom som har Sector och som mot bättre vetande vill behålla skiten.

Gör ändå en uppsägning. Jag gjorde via formulär och blev då uppringd av säljare som erbjöd att sänka avgiften med 100 spänn i månaden. Inte bara begränsad tid utan tills vidare.

Larmet i fråga satt i huset när vi köpte det och vi tog över det för att slippa jaga eget, gamla ägarna hade ändå betalat resten av året. Många sensorer och husdjurssäkring gjorde att vi pröjsade deras maxavgift 408 spänn i månaden, deras erbjudande vid uppsägning var 305 spänn i månaden + slopad aviavgift, totalt över 1200 spänn om året i sänkning. Jag avböjde förvisso men för den som vill ha kvar Sector kan det ändå vara en vettig besparing. Normalt kostar bara grundpaket 349 spänn i månaden.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Importerade ett dsc larm från alarmsystemstore.Com
3 irdeckare
2 st magnetkontakter
1 st brandvarnare
1 st trådlös brandvarnare
1st trådlös magnet kontakt

Ser bara fördelar med det. Jag äger larmet, inte så dyrt att bygga ut, ingen månadskostnad.
Funderar på att bygga ut det med en ip-modul, så man kan få larm via mail, kolla status på larmet osv. Enda nackdelen var att det var ganska meckigt att programmera och jag får inte ordning på den trådlösa brandvarnaren, så om någon kan dsc larm får ni gärna skicka ett pm.

TL260/TL2060 ??

Det idiotiska med just den är att du måste programmera i stort sett samma i PC1616 eller vad du nu har och i larmsändaren. Den vidare förmedlar inte vad PCxxxx säger utan den får bara en signal och skickar sin egna default text ..... Det mest idiotiska DSC har hittat på, på länge....

Vill ni ha ett billigt och bra system som används av "de större" så kolla efter Siemens SPC. Kommer även med inbyggd ip-modul och app finns till både IOS och Android dock saknar den push-funktionen men det är påväg! Finns även billiga GPRS kort man smäller in för lite redundans (i stort sett plug-n-play) :tummenupp

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad tror ni om detta från Clas Olsson:
http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-larmcentral-med-kameradetektor/Pr364508000

Verkar ha de flesta funktioner, inkl dekkar med kamera.
Har kikat på att köpa tex ett Visonic via Ebay, men det blir ju lite meckigt så fort man vill bygga ut och hitta rätt bitar (på Ebay). Då är det ju enklare med att köpa från en butik runt hörnet?

Tyckte grundpaketet var lite dyrt, 4500 med bara en enda detektor.

Sen gillar jag inte att man matar in kod på centralenhet, den ska ju vara larmad så man inte kan nå den. Men visst, gick att komplettera med "extern knappsats" för en femhundring, men värt att tänka på.

En annan grej som är bra att ha är att den går via internet i kåken istället för eller som komplement till GSM då GSM är ganska enkelt att störa ut. Men det är förvisso överkurs, det viktigaste är att man inte ligger på den vanliga fasta linan för det är ju sjukt enkelt att blockera.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Någon som har koll på Gardio?

http://www.gardio.se

149 spänn i månaden med central om man ansluter via svensk bevakningstjänst, men det går även att köra utan. Ansluter till befintligt internet, kameror går på nät men ska han någon form av batteri-backup (hur länge?). Går att nå via surfplattor etc, kameror med HD upplösning.

Grundpaketet med en kamera går på 995 kr om man tar med utryckning (bunden två år), utan utryckning 2285. Extrakameror kostar 990 spänn styck. Tyvärr inga rök eller magnetkontakter dock, det är kameror och bara kameror som gäller.

Är väl hur välkänd "Svensk bevakningstjänst" är bland buset, jag kände förvisso till dom men dom är inte så välkända för villbruk och om buset råkar komma från baltikum och bara gör en räd så kanske dom bara känner till de största aktörerna... men å andra sidan kan man ju skita i utryckning och själv agera larmcentral.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Tyckte grundpaketet var lite dyrt, 4500 med bara en enda detektor.

Sen gillar jag inte att man matar in kod på centralenhet, den ska ju vara larmad så man inte kan nå den. Men visst, gick att komplettera med "extern knappsats" för en femhundring, men värt att tänka på.

En annan grej som är bra att ha är att den går via internet i kåken istället för eller som komplement till GSM då GSM är ganska enkelt att störa ut. Men det är förvisso överkurs, det viktigaste är att man inte ligger på den vanliga fasta linan för det är ju sjukt enkelt att blockera.

Lutar åt ett Visonic Powermaster-10 från klsab.se. De har ett paket för 12k med en hel del godis i. Vi kanske skall göra ett gruppköp och fixa en bra rabatt? PMa mig om ni är intresserade. Jag kommer beställa i slutet av veckan.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Någon som har koll på Gardio?

http://www.gardio.se

149 spänn i månaden med central om man ansluter via svensk bevakningstjänst, men det går även att köra utan. Ansluter till befintligt internet, kameror går på nät men ska han någon form av batteri-backup (hur länge?). Går att nå via surfplattor etc, kameror med HD upplösning.

Grundpaketet med en kamera går på 995 kr om man tar med utryckning (bunden två år), utan utryckning 2285. Extrakameror kostar 990 spänn styck. Tyvärr inga rök eller magnetkontakter dock, det är kameror och bara kameror som gäller.

Är väl hur välkänd "Svensk bevakningstjänst" är bland buset, jag kände förvisso till dom men dom är inte så välkända för villbruk och om buset råkar komma från baltikum och bara gör en räd så kanske dom bara känner till de största aktörerna... men å andra sidan kan man ju skita i utryckning och själv agera larmcentral.

Svensk Bevakningstjänst blir större och större så även om de är lite okända nu så börjar de synas mer och mer.

Fast å andra sidan är det ju många som fortfarande inte vet vad G4S är trots att vi varit stora i sverige i 6-7 år och är världens största bevakningsföretag :p

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Svensk Bevakningstjänst blir större och större så även om de är lite okända nu så börjar de synas mer och mer.

Fast å andra sidan är det ju många som fortfarande inte vet vad G4S är trots att vi varit stora i sverige i 6-7 år och är världens största bevakningsföretag :p

Jodå jag vet, är det inte dom som säljer tjänster av legoknektar?

Eller psc, eller vad dom kallas nuförtiden...

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Har haft Securitas Direkt i en 4-5 år snart, och även om det hade blivit billigare med att stoppa in eget larm så har jag inte orkat med det. Har bara haft 1 utryckning på huset, och det var under perioden då jag hyrde ut det. De ringde direkt när larmet gick, och jag var där på 15 minuter själv. De var dock där 7 min innan mig, och hittade inga spår i snön till / från huset. Så där var de ruskigt snabba iaf med tanke på att huset ligger avlägset. Min hyresgäst som var bortrest hade hängt något tingel-tangel julpynt framför rörelsedetektorn = falkslarm.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Externa kameror då? Som tar bilder eller filmar vid rörelse och mejlar bilderna eller via MMS, men utan att larmet går igång (man vill ju inte ha falsklarm när man själv kommer hem eller en kronhjort går över tomten, men gärna inspelat). Jag funderar på t.ex. Logitech 750e och extrakameror 700e.

Internkameror är ju först för när skadan är skedd, men kan vara bra för att se om det rör sig om falsklarm på branddetektorer eller hålla koll på vad ungarna gör hemma när man inte är där :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Externa kameror då? Som tar bilder eller filmar vid rörelse och mejlar bilderna eller via MMS, men utan att larmet går igång (man vill ju inte ha falsklarm när man själv kommer hem eller en kronhjort går över tomten, men gärna inspelat). Jag funderar på t.ex. Logitech 750e och extrakameror 700e.

Internkameror är ju först för när skadan är skedd, men kan vara bra för att se om det rör sig om falsklarm på branddetektorer eller hålla koll på vad ungarna gör hemma när man inte är där :)

Köpte just en sånhär (700 pix typ), men har inte fått den än. Tänkte ha den att labba lite med:

Wanscam_Model_HW0022_720P_Outdoor_hd_ip_camera_wifi.jpg

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Köpte just en sånhär (700 pix typ), men har inte fått den än. Tänkte ha den att labba lite med:

View attachment 392908

Ser ju intressant ut. Ganska mycket billigare än Logitech, men svårare att hitta info om exakt vad den klarar (som ofta med udda kina-grejer :) ). Jag behöver ha rörselsedetektion, lokalt minneskort att spela in på, epost eller MMS och att man via mobiltelefon (webbläsare eller app) kan surfa in på kameran och se vad som händer för ögonblicket.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lutar åt ett Visonic Powermaster-10 från klsab.se. De har ett paket för 12k med en hel del godis i. Vi kanske skall göra ett gruppköp och fixa en bra rabatt? PMa mig om ni är intresserade. Jag kommer beställa i slutet av veckan.

Vad ingår då? Är det såpass liten skillnad att det inte är idé att ta det från bukten?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vad ingår då? Är det såpass liten skillnad att det inte är idé att ta det från bukten?

För det priset får man central, extra panel, 2x PIR med kamera och ett gäng magnetkontakter för fönster/dörrar, 2x brandvarnare samt en extern siren. Om man köper från UK. I Sverige kostar samma saker ca 15k.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Efter grundlig research klippte jag till på det där Visonic-larmet idag. Gillar inte iden med att prenumerera på sitt larm. Nu äger jag larmet och kan välja vilket vaktbolag som helst. (Har snackat med nationella insatsstyrkan och de har lovat att rycka ut med sin Blackhawk om larmet går)

Protexus.se har kampanj just nu så man får loss ett avancerat larm för en hyfsat rimlig peng.
Ett litet tips bara till er som går i köptankar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En grej med dom larm som går via befintlig internetuppkoppling är att man behöver fixa någon form av batteri-backup till dessa. Oavsett om man kör via fiber, tp, adsl eller 4G-modem så torde det alltid ligga någon (eventuellt trådlös) router innan larmet som är beroende av ström för att fungera, något som är enkelt för en tjuv att slå ut via huvudströmbrytare som ofta finns på utsidan av huset, enbart "skyddad" av en std trekantsnyckel.

Vad är enklast, en enklare UPS dvs 220 V in växelström, eller någon form av batteri efter transformatorn? I det senaste fallet självklart anpassad efter den spänning in som enheten behöver...

Just detta talar ju nästan för GSM spåret av uppringning, oavsett om det är till mig själv eller till vaktbolag... även om det går att slå ut så krävs det mer utrustning än att slå av strömmen. Just nu det som mest talar emot det jag skrev om gardio.se ovan (kamerorna där går på nät men ska ha någon form av batteribackup, oklart hur länge de funkar dock).

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
En grej med dom larm som går via befintlig internetuppkoppling är att man behöver fixa någon form av batteri-backup till dessa. Oavsett om man kör via fiber, tp, adsl eller 4G-modem så torde det alltid ligga någon (eventuellt trådlös) router innan larmet som är beroende av ström för att fungera, något som är enkelt för en tjuv att slå ut via huvudströmbrytare som ofta finns på utsidan av huset, enbart "skyddad" av en std trekantsnyckel.

Vad är enklast, en enklare UPS dvs 220 V in växelström, eller någon form av batteri efter transformatorn? I det senaste fallet självklart anpassad efter den spänning in som enheten behöver...

Just detta talar ju nästan för GSM spåret av uppringning, oavsett om det är till mig själv eller till vaktbolag... även om det går att slå ut så krävs det mer utrustning än att slå av strömmen. Just nu det som mest talar emot det jag skrev om gardio.se ovan (kamerorna där går på nät men ska ha någon form av batteribackup, oklart hur länge de funkar dock).

De flesta larmar väl ändå via GSM? Vissa larm går att styra utifrån via internettet, men larmen går fortfarande iväg via GSM. Vad är det för larm du hittat som larmar via internet?

Det här larmet som jag hittat tex, larmar via GSM till en IP-gateway som i sin tur skickar larmet vidare över nätet till operatören och/eller min lur/epost eller vart jag nu vill ha det.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
De flesta larmar väl ändå via GSM? Vissa larm går att styra utifrån via internettet, men larmen går fortfarande iväg via GSM. Vad är det för larm du hittat som larmar via internet?

Det här larmet som jag hittat tex, larmar via GSM till en IP-gateway som i sin tur skickar larmet vidare över nätet till operatören och/eller min lur/epost eller vart jag nu vill ha det.

Exempelvis gardio.se som annars är jävligt billiga både i inköp av hårdvara (som dessutom har ganska bra spec) och larmtjänst om man nu vill ha det. Men även Securitas Direct (numera Verisure) kör primärt IP och GSM bara sekundärt när IP inte fungerar då GSM kan störas... och att störa GSM lär ju vara svårare än att stänga av strömmen i ett hus.

Riktig 220V UPS verkar kosta från 800 spänn. Enklare backuper efter transformatorer (dvs likströmsbackuper) verkar gå att få från några hundringar men då med en ganska usel kapacitet, exempelvis 10V / 250 mAh, dvs 2,2 Wh imponerar inte på mig, bara mitt kombinerade ADSL och trådlösa modem drar upp till 22W och skulle överleva i 6 minuter, om det inte hade varit för att den kräver 20 volt och ändå inte funkar med den lösningen.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Är det ett "larm+tjänst" paket du är ute efter?
Hur mycket ska du larma? Villa?

Exempelvis gardio.se som annars är jävligt billiga både i inköp av hårdvara (som dessutom har ganska bra spec) och larmtjänst om man nu vill ha det. Men även Securitas Direct (numera Verisure) kör primärt IP och GSM bara sekundärt när IP inte fungerar då GSM kan störas... och att störa GSM lär ju vara svårare än att stänga av strömmen i ett hus.

Riktig 220V UPS verkar kosta från 800 spänn. Enklare backuper efter transformatorer (dvs likströmsbackuper) verkar gå att få från några hundringar men då med en ganska usel kapacitet, exempelvis 10V / 250 mAh, dvs 2,2 Wh imponerar inte på mig, bara mitt kombinerade ADSL och trådlösa modem drar upp till 22W och skulle överleva i 6 minuter, om det inte hade varit för att den kräver 20 volt och ändå inte funkar med den lösningen.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO