Vilket hemmalarm rekommenderas för villa

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Teletec är ett billigt och bra larmsystem lätt att koppla upp.

/föredetta larmmontör

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Största anledningen till att ha en såndär slö väktare som slöar iväg o slöar runt huset är ju att han kanske är slö men han ser ju åtminstone till att det inte står o blåser kalla vintervindar rätt in i huset när man är på sin sköna Thailandssemester över julen, om han inte är lite slö o inte orkar förstås.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Alla hyravtal är skräp. PUNKT

Min rekomendation är att du köper ett trådburet system, kvittar ganska mycket vad du väljer bara du väljer en stor aktör, tex dsc (teletec), bosch, galaxy eller siemens, vad du väljer beror på vad du är ute efter, flashiga grejjer som du kan styra från luren eller stabilt och "lowtech" kolla runt lite på nätet. Dra kabel själv och kontakta en fristående certifierad larmfirma/låsfirma som kan driftsätta grejjerna åt dig för att sen ansluta mot larmcentral (de flesta seriösa larmcentraler kräver cerifierad firma som anläggningsskötare) billigast i långa loppet enligt mitt tycke

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Har Visonics grejjer och det är ett bra larm med många möjligheter. Inbyggd gsm-modul. Köpte från någon firma som heter Protexus (?). Dom levererade förprogramerat så det var bara att skruva upp enheterna. Har deckare i garaget och det funkar kalas.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Som några nämnt tidigare så kan du köpa ett eget larm dvs inte abonnera på något. Sen koppla det till någon fristående larmcentra tex: Lövestad Larmcentral.
Så slipper du dyra månadsavigfter och du kan anpassa larmet som du själv vill.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Största anledningen till att ha en såndär slö väktare som slöar iväg o slöar runt huset är ju att han kanske är slö men han ser ju åtminstone till att det inte står o blåser kalla vintervindar rätt in i huset när man är på sin sköna Thailandssemester över julen, om han inte är lite slö o inte orkar förstås.

Haha - var inte så bitter nu för fan:D

Inget fel på väktare så men jag har ett praktexempel på slö väktare:rofl

Det finns sådana här sträckkoder som väktare läser av med sträckodspenna,mobil eller en kombo.
Dom är utplacerade efter ronden så arbetsledaren ibland kan göra stickprover på och kolla så det ronderas..

Ibland ronderas det inte , det var en fiffig men slö väktare som hade kopierat sådana här remsor och satt hemma och mysrunkade,kolla på p filmer och knapra på chips.

En natt så brann dock en byggnad ned sådär 04:01 , enligt vaktbolaget hade väktaren dratt sträckodsläsaren 05:30 och inte rapporterat något ovanligt.

Vid denna tidpunkt hade dock räddningstjänsten just larmat ut flerstationslarm och förstärkningar och kämpade för fullt samtidigt som länsförstärkningslarm och regeringen inkallades till krismöte.

Väktaren hade dratt sträckoden när det var som värst:hihi

Hans chef ringde han och var imponerad över att han lyckats läsa av sträckoden i en nedbrunnen kåk omgiven av 100 brandgubbar och inte rapportera att något var ovanligt

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Haha - var inte så bitter nu för fan:D

Inget fel på väktare så men jag har ett praktexempel på slö väktare:rofl

Det finns sådana här sträckkoder som väktare läser av med sträckodspenna,mobil eller en kombo.
Dom är utplacerade efter ronden så arbetsledaren ibland kan göra stickprover på och kolla så det ronderas..

Ibland ronderas det inte , det var en fiffig men slö väktare som hade kopierat sådana här remsor och satt hemma och mysrunkade,kolla på p filmer och knapra på chips.

En natt så brann dock en byggnad ned sådär 04:01 , enligt vaktbolaget hade väktaren dratt sträckodsläsaren 05:30 och inte rapporterat något ovanligt.

Vid denna tidpunkt hade dock räddningstjänsten just larmat ut flerstationslarm och förstärkningar och kämpade för fullt samtidigt som länsförstärkningslarm och regeringen inkallades till krismöte.

Väktaren hade dratt sträckoden när det var som värst:hihi

Hans chef ringde han och var imponerad över att han lyckats läsa av sträckoden i en nedbrunnen kåk omgiven av 100 brandgubbar och inte rapportera att något var ovanligt

Ja, fast dendär historien är nog tyvärr påhittad, har hört den och återberättat den själv typ hundra gånger sen jag hörde den första gången för sisådär 10 år sedan, men har nog bara trott på den själv i 9 år o 200 dagar ungeläfäriskt.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Jag inser att jag är puck-trea minst på hundspåret. Men allvarligt talat så är det det mest effektiva.

O det behöver inte vara en "läskig" hund. Vi hade en 2 kg lurvboll i drygt 10 år. Inga inbrott. Grannarna hade larm, de fick inbrott iaf (in-ut på 15 min räcker). Fem veckor efter den älskade lurvbollen gått bort så slog tjuvarna till... Polisen som kom bekräftade att tjuvar extremt sällan går in där det finns hund oavsett storlek. Nu har vi hund igen sen tre år, inga påhälsningar, men grannar med larm har fortfarande inbrott...

Sen måste man förstås ta hand om den osv o inte vara allergiskt osv. Men är man sugen på en jycke istf larm så måste det inte vara en stor hund. :hej

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR

Har vi en slö väktare här som tog åt sig? Med ett larm kopplat till vänner/bekanta så kan även de ta sig dit och fixa detta för lite kärlek än för 200-500kr i månaden. Men är man ond eller allmänt knepig behöver man nog betala dyrt då man inte har några vänner eller bekanta som ställer upp.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ne du Norman! - vissa historior är sanna , det finns desutom fler av samma sort och dom har inträffat:hihi
Jag har sett det mesta skall du veta:fakta - :D

Jag har arbetat tätt sammanknuten med ordningsvakter/vakter och det finns dom som gillar sitt jobb och sköter det(och mycket mera) och det finns dom som bara åker till jobbet för och få lön:rofl

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har vi en slö väktare här som tog åt sig? Med ett larm kopplat till vänner/bekanta så kan även de ta sig dit och fixa detta för lite kärlek än för 200-500kr i månaden. Men är man ond eller allmänt knepig behöver man nog betala dyrt då man inte har några vänner eller bekanta som ställer upp.

Nej jag tar inte åt mig, men klyschor om slöa väktare o grisiga grispoliser är mest bara tröttsamma.

Om alla hade vänner som tog ett varv runt huset när det går larm mitt i natten o ställer sig o lagar en trasig ruta så hade det inte funnits en marknad för hemlarm.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ne du Norman! - vissa historior är sanna , det finns desutom fler av samma sort och dom har inträffat:hihi

Jag har arbetat tätt sammanknuten med ordningsvakter/vakter och det finns dom som gillar sitt jobb och sköter det(och mycket mera) och det finns dom som bara åker till jobbet för och få lön:rofl

Du lilla ringaren, vi vet nog alla hur duktig du är på att hitta på historier, så varesig nån historia som du berättar är sann eller inte så finns det ingen som tror dig.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du lilla ringaren, vi vet nog alla hur duktig du är på att hitta på historier, så varesig nån historia som du berättar är sann eller inte så finns det ingen som tror dig.

Seså iväg och vakta en lykstolpe nu ponken

Om säpochefen ringer har han kodnamnet Gulahästen - han har anlitat ett vaktbolag för och hålla check på sin vovves favolyktstolpe - vakta den med ära och vördnad:såjaponken

Du kanske är den utvalda:tummenupp

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Är förmodligen lite påverkad av det faktum att farsan äger och arbetar där, men dessa två (olika system och avtal, samma företag i grund och botten)
täcker upp det mesta
Ni äger larmet, inget hyresavtal.
Går att koppla till antingen central, eller privat, (/både och) på både G4S och Securitas.
Lätt att koppla in.

http://www.detectlarm.se/sv/start/
http://www.alertalarm.se/

Skadar ju inte att informera :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag inser att jag är puck-trea minst på hundspåret. Men allvarligt talat så är det det mest effektiva.

O det behöver inte vara en "läskig" hund. Vi hade en 2 kg lurvboll i drygt 10 år. Inga inbrott. Grannarna hade larm, de fick inbrott iaf (in-ut på 15 min räcker). Fem veckor efter den älskade lurvbollen gått bort så slog tjuvarna till... Polisen som kom bekräftade att tjuvar extremt sällan går in där det finns hund oavsett storlek. Nu har vi hund igen sen tre år, inga påhälsningar, men grannar med larm har fortfarande inbrott...

Sen måste man förstås ta hand om den osv o inte vara allergiskt osv. Men är man sugen på en jycke istf larm så måste det inte vara en stor hund. :hej

Det handlar nog mest om att är hunden hemma så är oftast familjen hemma. Iaf inte borta någon längre stund exempelvis på semester eller borta över natten.

Jag har också jobbat tätt sammanknuten med väktare eftersom jag varit en i 7 år. Och visst finns det de som slöar runt men exempelvis G4S kommer inte ha någon som sitter hemma och drar streckkoder längre det kan jag garantera. Går det inbrottslarm är det dessutom oftast fler än 1 involverad och gruppchefen kommer i förmodligen alla fall återknyta till den väktare som åker dit för att se hur det ligger till.

Så om man kopplar sitt larm till en central var noga med att ge telefonnummer som går komma fram på och fråga snällt om det går skriva in att man vill bli kontaktad vid konstaterade inbrott så slipper man oroa sig över slöa väktare. Men se då för faan till att svara på nätterna även om man är på semester :gnissla

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Det handlar nog mest om att är hunden hemma så är oftast familjen hemma. Iaf inte borta någon längre stund exempelvis på semester eller borta över natten.

Nix, hunden är hemma fm och em själv och det var vid den tiden som tjuvarna slog till när vi INTE hade hund. De gick in mitt på blanka förmiddagen en vardag. Vi har väldigt sällan inbrott här i kommunen på nätterna över huvud taget. Hur som helst de grannar som har haft larm har åkt på inbrott lik för benat med samma MO som vid vårt, dvs mitt på blanka dagen, inte alls när de var bortresta för då tenderar folk att flytta på sina värdesaker... :fakta

Men skit desamma, alla kan inte ha hund. Alla bor inte på samma ställe här i landet och förutsättningarna är olika. Visst kan man välja att ha larm om det är den mest lämpliga lösningen. Jag säger bara att det finns alternativ.

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Vi har en rottweiler här hemma, behöver aldrig oroa sig men inte alltid hon kan stanna hemma när man semestrar..
Vet att ett gäng tjyvar som blev tagna här för ett tag sen hade en karta över området, alla hus där det fanns hundar var tydligt markerade.
Köp vovve och sluta åka på semester, alternativt gör som vi och erbjud en släkting eller fattigare kusin att bo i hus en vecka eller två med hunden när ni glassar i solen :tummenupp

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nix, hunden är hemma fm och em själv och det var vid den tiden som tjuvarna slog till när vi INTE hade hund. De gick in mitt på blanka förmiddagen en vardag. Vi har väldigt sällan inbrott här i kommunen på nätterna över huvud taget. Hur som helst de grannar som har haft larm har åkt på inbrott lik för benat med samma MO som vid vårt, dvs mitt på blanka dagen, inte alls när de var bortresta för då tenderar folk att flytta på sina värdesaker... :fakta

Men skit desamma, alla kan inte ha hund. Alla bor inte på samma ställe här i landet och förutsättningarna är olika. Visst kan man välja att ha larm om det är den mest lämpliga lösningen. Jag säger bara att det finns alternativ.

Okej ja det är klart är det mitt på dagen så kan nog en hund hjälpa mer än larm. Oftast inga grannar hemma som hör larmet ändå. Sen skulle ju jag inte stoppas av en hund om jag var inbrottstjuv men det är ju bara jag.
Och ja det är klart att vissa flyttar på sina värdesaker när de åker iväg. Men oftast står de ju nånstans i huset. Du skulle dessutom bli förvånad vad vissa tjuvar bryter sig in för att sno. Jag har varit på inbrottslarm på alla möjliga otänkbara ställen. Eller vad sägs om Myrornas?

Och ja visst kan inte alla ha hund. Och den hjälper ju föga om man som sagt åker iväg mer än några timmar då den förhoppningsvis får följa med.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Min syn på det hela är att jag gärna har ett larm och då kopplat till larmcentral, inte för att jag tror att de kommer plocka eventuell inbrottstjuv utan för att de kommer ut och säkrar huset på nytt efter ett eventuellt inbrott.
Samma om det skulle börja brinna.

Sector skulle jag aldrig ta i med tång, deras säljare har sån pissig affärsmoral att jag blir förbannad, i alla fall de jag träffat på. Står och ljuger för mig om att flera av grannarna har skrivit på utan att de har det... sen bara fräckheten att plinga på dörren och fråga om jag har larm, jobbar man med säkerhet så skall man veta att man inte skall ställa den frågan.

Har Securitas idag och visst, det kostar men jag känner mig bekväm med det i alla fall.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Vi har en rottweiler här hemma, behöver aldrig oroa sig men inte alltid hon kan stanna hemma när man semestrar..
Vet att ett gäng tjyvar som blev tagna här för ett tag sen hade en karta över området, alla hus där det fanns hundar var tydligt markerade.
Köp vovve och sluta åka på semester, alternativt gör som vi och erbjud en släkting eller fattigare kusin att bo i hus en vecka eller två med hunden när ni glassar i solen :tummenupp

Så gör vi också, när vi reser bort mer än över enstaka natten så ber vi någon bo här med djuren. :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO