Vilket hemmalarm rekommenderas för villa

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har ett visonic paket jag köpte utomlands. funkar lite sisådär. överkänsliga PIR-er. "inactivity" som hindrar dig från att larma, falsklarm etc. i stort sett är det ganska bra.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är det ett "larm+tjänst" paket du är ute efter?
Hur mycket ska du larma? Villa?

Lutar åt att ta tjänst om jag kan få den för under 200 i månaden (med sector betalade vi 400 då jag hade många sensorer, var ju inte jag som valt det systemet utan något jag tog över från tidigare ägare), men i nödfall funkar något som jag kan kolla själv via telefon. I vilket fall vill äga mina prylar.

Har villa och vill ha kameror på åtminstone två strategiska punkter. Gärna magnetkontakter på de dörrar som inte täcks av detektorer också men på många bolag blir det nästan lika dyrt som att ta en eller två kameror till.

Tänkte inte lägga allt för många tusenlappar på systemet, därav att gardio.se såg frestande ut. Och även med en 800 spänn UPS så är det fortfarande ett rimligt pris. Och larmtjänsten på 140 i månader var billig och dessutom fick man ganska rejäl rabatt på systemet om man band sig på två år, 1300 spänn rabatt gör att man i praktiken bara betalar 85 kr extra i månaden för väktartjänst på dessa två år, sen kan man skippa den om man tycker 140 är för mycket.

Tanten verkar dock tycka att det ger trygghet att det är någon som kommer, själv tror jag inte dom kan göra mycket som jag inte kan konstatera genom kamerorna och lösa med några telefonsamtal om vi nu skulle befinna oss i annan del av landet/världen.

Sen måste skiten funka med husdjur, det har jag faktiskt inte koll på att gardios kameror gör. Många av dom andra löser det genom att rikta sensorerna högre så det borde gå att lösa.

Edit: Och precis efter jag skrev det inlägget så gick mitt internet ner och var borta i fem minuter. Kanske borde satsa på GSM istället... eller byta bort mitt usla Tele2-adsl mot ett 4G modem, tyvärr finns inga fasta linor i byhålan jag bor.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Måste/vill du ha kameror?
Bra fråga. Egentligen ville ha jag ha det för brandlarmet, men å andra sidan innehöll det här paketet inga röksensorer. Kameror gör det ju ganska snabbt att sortera bort falsklarm och möjlghet att ringa polis direkt vid skarpt larm etc. Utan kameror kontaktar larmtjänsten ändå knappast brandkår vid brandlarm, risken för falsklarm är för stor utan det får vänta tills väktaren kommit ut vilket till min by tar 30+ minuter. Men visst skulle jag själv kunna köpa kameror "utanför" och själv kolla upp vid just brandlarm, eller andra larm för den delen. Gillade dock deras koncept där man själv kunde nå kamerorna om man vill och dessutom att de har bra upplösning.

Ett annat billigt alternativ om man ville ha med väktartjänst är ju annars falck. Dom kostar 157 spänn/månad, dock inte fria utryckningar utan för dessa får betala 1500 spänn per gång eller eller teckna försäkring för 50 spänn i månaden. Och då hos dem man få med rökdetektor men inte med kamera vilket ökar risken för falskalarm som man Man äger utrustningen själv men den var inte direkt billig jämfört med alternativen.

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Mycket intressant läsning.
Sitter också och kikar efter larm till hus + garage

Pjohan...undrar lite försynt om jag kan hoppa in med en liten fråga ang larm här.

Vart köper man ett privat vettigt larm med kamera, blixtljus, siren etc som går att bygga ihop själv utan ha doktorerat i ämnet?

Powermaxshop.co.uk

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej pjohan. Gardio kommer ha brandvarnare snart. Och husdjur går bra:
http://www.gardio.se/husdjurssakring/

Tackar för tipset, speciellt som du verkar ha registrerat dig här bara för att skriva ovanstående, kan jag gissa att du jobbar på Gardio? (Täby torde vara pendlingsbart från rotebro).

Min temporära lösning är att bygga ett eget larm, förena nytta med nöje. Några trådlösa sensorer kopplade till en laptop (med en telldus-dongel) som skriker och skickar mail till telefonen, ska kopletteras med någon kamera. Som bonus kan den med relativt billiga tillbehör tända släcka innerbelysning, starta motorvärmare, samt skrika när nån lägger post i brevlådan etc. I längden ska väl rörelsesensorerna inomhus ersättas med trådbundna varianter och dom enkla och störningsbara användas utomhus för att aktivera lampor etc.

Men tröttnar jag eller får för mig att jag vill ha ett sånt där klistermärke som säger att ett riktigt vaktbolag gör något så ligger Gardio bra till.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Min temporära lösning är att bygga ett eget larm, förena nytta med nöje. Några trådlösa sensorer kopplade till en laptop (med en telldus-dongel) som skriker och skickar mail till telefonen, ska kopletteras med någon kamera. Som bonus kan den med relativt billiga tillbehör tända släcka innerbelysning, starta motorvärmare, samt skrika när nån lägger post i brevlådan etc. I längden ska väl rörelsesensorerna inomhus ersättas med trådbundna varianter och dom enkla och störningsbara användas utomhus för att aktivera lampor etc.

Men tröttnar jag eller får för mig att jag vill ha ett sånt där klistermärke som säger att ett riktigt vaktbolag gör något så ligger Gardio bra till.

Skall du bygga eget kan jag verkligen rekommendera Fibaros grejjer för hemautomation. De har alla sensorer/givare etc som du kan behöva. Går även finemang att koppla på kameror etc som spelar in till tex Dropbox. Centralenheten kostar 4-5000 sen tillkommer det i runda slängar 500/givare (magnetkontakter eller PIR-sensorer)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Visonic har billigare grejer om man vill köra mix'n'match. Vill man bygga eget kan man satsa på en arduino och trådlösa givare

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Visonic har billigare grejer om man vill köra mix'n'match. Vill man bygga eget kan man satsa på en arduino och trådlösa givare

Jag har visonic, och jag tycker inte det är så billigt precis.
Jag kör både Visonic och Fibaro, men nu med facit i hand hade det räckt bra med Fibaron. Enda nackdelen är att det inte finns nån batteribackup. Slå av strömmen till kåken, sen kan man härja fritt. Går såklart att fixa en UPS, men men.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO