Vilket hojmärke har du i blodet?

Vilket hojmärke har du i blodet?


  • Antal röstningar
    0

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Helvete vad gammal man känner sig när man läser en del inlägg här..

Ok, Är man en märkeshora om man gillat och ägt ngt till och från hela livet, så är jag nog Yamaha-hora. Annars otrogen som fan.

Efter tonåren är Suzuki mitt märke, sett till antal och i längd räknat ägda och uppskattade hojar. Schwantz gjorde inte saken samre.

Brukshojsmässigt sista 10 åren dominerar Aprilia och Hondor.

Kan jag få en diagnos ngn ? Vet fan inte vilket märket i mitt hjärta är,


1a motorfordonet jag körde var kusins Yamaha Dt125.

1a egna motoriserade tvåhjulingen Mustang mamba (zundapp 50cc)
2a moppen Mustang mamba (13 hk Casal cylle, trimdämp, Cross stöttar)
1a 125an Yamaha AS3 med RD 125 motor.
1a mellanklass Suzuki GSX600F dekaltrimmad (vurpad tre ggr till slut)
1a tunga hojen Honda CBR900rr fireblade-92
2a tunga hojen, Triumph t595 daytona-98
3e Aprilia RSV milleSP-99
1a höghjulingen KTM 625 SM-02
2a Husaberg 650 SM-03
4e Tunga hojen Fireblade-98
5e Triumph Daytona t595-98
6e Suzuki GSX750r-88
7e Yamaha R1-02
8e Aprilia RSV mille troy corser ed.-02
9e Honda fireblade-04
10e Suzuki GSX750r-87
11e Aprilia RSV-Esse-edition-99/03
2a mellanklass Yamaha RD350ypvs-84
3e Höghjulingen Kawasaki KXF450-09

poängställning:

Kawasaki 1
KTM 1
Husaberg 1

Mustang 2
Triumph 2

Suzuki 3
Aprilia 3
Yamaha 3
Honda 3

fortsättning följer......
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
MC-favo känslor spädes ut!

Mina ungdoms hojar 60/70 talet, Husqvarna Silverpil, BMW R60, Honda 450 , Honda 750 och Kawasaki trepip 750.

Sett på det så här utskrivet i rätt ordning så ägde jag hojarna i rätt ordning. Ifrån tam till vild. Båda Hondorna köpte jag nya på Ahlqvist motor, båda dessa tog mig på resa utomlands och gav mig mest mil. Så Honda Kille var jag då.

Ramlade in på Racingbanorna 1975, 4 hjuliga fordon. En och annan hoj gästspelade i garaget. Mitten på 80 talet var CB1100R maskinen en drömhoj. Men bara en dröm!

98 vart de tomt i garaget, racingen hade upphört. En CB1100R vart till salu i Göteborg, En HONDA-dröm till salu. CB1100R maskinen kom in i familjen, strax efter var det en nästan okörd HONDA NS400R till salu, köptes. Ramlade in i Honda gemenskapen i CB1100R klubben. Blev tillsagd att en racingicon en HONDA RC30..... måste man ha! En HONDA VF1000R måste man ju ha. När sonen skulle ha moppe.... då vart de en HONDA MB5 man skulle ha, det blev 2. När frugan tagit sitt körkort inhandlades en HONDA Deuville!

Någonstans i röran här ramlade de in ett och annat fabrikat ochså, så började det bli hojar utan plats för passagerare. En Yamaha FZR750R OW01, en Suzuki GSXR750R och en Kawasaki ZXR750R......

Någonstans här i historien började HONDA grejen att spädas ut! Utav ett gäng andra fabrikat, med förkärlek till hojar som på ett eller annat sätt kan knytas till RACINGARENORNA.

Honda är klart överrepresenterat i lokalen/garaget. Hondaimportören ligger i min stad. Honda gör alltid bra ifrån sig i Racingen. Honda har grymm kvalitet..... en och annan skithoj gör de väl ochså.

Är jag ute och kör min Ninja..... då är den bäst just då. Optimera alla känslor och njut.

Jag vill nog kalla mig gammal knutte, Honda-man .............. njuter utav allt på 2 hjul. Skulle jag va ett HONDA freak ut i fingerspettsarna.... då skulle jag ju missa många godbitar. Gå omkring och undra?

Mvh Knutte hälsningar Tony.

Denna helg är jag med vänner på Tjolöholm Classic 22 maj 2011. Vi visar upp ett gäng HONDOR. Racinglegenden VFR750R RC30... RC30... RC30. Så det så!:tummenupp
 

Str3 R

Guest
Har snöat in mig på Triumph, sneglade på deras hojar innan jag tog körkort. Är nog för att jag som tonåring bodde på en Bonneville en sommar och trivdes.
Innan lappen var avklarad sneglade jag på Thruxton och Scrambler, men Scramblerns sadel såg ut som om man avslutat arbetsdagen med att dra ett rakt streck och gått hem. Hela cykeln var snygg – utom sadeln. Lappen togs, en Honda Shadow som jag köpt med ögonen såldes för jag kunde inte köra den, satt fruktansvärt uselt på den. Aldrig mer en glidare, ryggen pallar inte sittställningen.

Efter lappen i hand var jag inne på Triumphs hemsida igen och sneglade runt, ska provköra både Thruxton och Scrambler tänkte jag då. Tog en Scrambler först och satt underbart på den så jag hann aldrig provköra en Thruxton, men jag hinner nog. En Scrambler hamnade i garaget trots sin fula sadel, har ägt den i 3 år nu och inget jag kommer sälja, jag gillar hojen verkligen. :)

Ett salig blandning övriga märken hamnade också i garaget efter jag tog lappen:
BSA M20 -44, i superskick. Omvända reglage och spegelvänd växelföring.
Husvarna 256 -68, körs vinter- och sommartid (helt underbar, också i fint skick), omvända reglage men rätt växelföring.
Honda CB 750 Four -73, i mycket fint skick men inte pedantiskt fin.

Och sedan 2008 har jag sneglat på Street Triple men grodögon?! Fy vad fult, varför satte man på ett par grodögon?? Men så 2010 provkörde jag en R och var fast. Misstänkte detta, jag satt perfekt på den och modellen är som den vore designad efter min ergonomi. Och så underbart rolig att köra! Och grodögonen är übergulliga!
Så en Street Triple R hamnade i garaget också…

Hojar jag ägt & sålt:
Den första, Honda Shadow 600 (jag vet, jag vet… Köpte den före jag tog lappen)
BMW F650 GS -04, tokbillig i drift och försäkring men superdyr service. (Lilla servicen gick på drygt 5000 kr, undrar vad den stora kostar…?)

Med två Triumph och en BSA i garaget antar jag att jag är en anglofil. :)
Ja Husqvarnan är också en hoj hjärtat klappar för förstås. Men Hondan och BSA:n är hojar jag kan tänka mig att sälja.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det har varit Triumph 3 cylindrigt sedan -76. I början var det bara 2 cylindrigt tyvärr.

Varför 3 cylindrar ? Rätt självklart tycker jag.

Ett udda antal cylindrar är alltid bäst. Det gäller inte bara förbränningsmotorer.
Smalare än rad fyra vilket ger en mer slimmad hoj.
Vrid som en V-twin men utan vibrationerna.
Härligt ljud

En Triumph med V5a är en dröm.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Yamaha har en speciell plats i hjärtat, dels för att det började med yamaha och dels för att mina yammor alltid stått mig bi i vått och torrt. Har haft en hel del olika tvåhjulingar av olika märken, och det har alltid känts som att det varit något strul någonstans (honda har verkligen inte levt upp till sitt rykte, har haft tre stycken 125:eek:r som jag tagit bra hand om men som ändå har dött...). Förutom med yamaha då, de har alltid startat och alltid gått som de ska:tummenupp Så ja, om inte annat för deras trohet och praktiska funktionalitet så är jag väl lite lätt partiskt åt yamahas håll:tummenupp Att det dessutom var yamaha som tillverkade min absoluta drömhoj någonsin, RD500, gör ju inte saken sämre direkt:kär
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Är nog en riktig blandras även jag.

Mopederna var Yamaha Dt/Fs1 och en gammal Puch.

Första MC var en Honda Shadow

Sedan en Kawasaki Er6


Nu funderar jag på Triumph, HD eller BMW :va
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
När jag var liten så var en snorgrön Kawasaki Ninja det enda jag vill ha, absolut det enda jag vill ha hehe

Lätt MC blev en Yamaha DT 125R, sen XT600 x 2 (ena blev stulen...) och numera KTM.
Men trots det ligger nog hjärtat närmast Honda - det är kvalité på deras skit, inkl. bilarna (fast när det gäller fyra hjul är det Porsche som mitt hjärta spinner för).
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Kawasaki och Honda.

Honda är det trygga valet, man vet vad man får och man vet att det håller. Det är inget extremt på något sätt utan bara en ruskigt välbyggd hoj.

Kawasaki är lite mer..udda? Brukar ligga på lie högre effekt men håller förvisso lika bra för det. Har lite annorlunda design än Honda som brukar vara lite mer vågad.
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Några Icke HONDA på besök men det är Honda i nuläget annars får jag kanske måla om? :D

Grillfest SH 100709.jpg

//Danne
 

Smagatusk

Guest
Kawasaki ända sedan 1988 då jag såg brorsans GPX 750R -87.

Sedan -93 har det blivit
GPX 750R -87
1000RX -86
ZXR 750 -89
ZXR 750 -89
ZX9R -00
ZX 7R -99
ZX 10R -05

Tycker det är kul att hålla fast vid Kawasaki, speciellt vid alla diskussioner som uppstår med E4-piloter som kör R1:eek:r. :död
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Kawasaki AR 125
Yamaha RD 350 -82
Yamaha RD 350 -83
Suzuki GSX 1100 E _82
Yamaha FZR 1000 -87
Yamaha FZR 1000 -91
Suzuki Hayabusa -02
Suzuki Hayabusa -02
Suzuki Hayabusa -00

Haha, ser rätt knasigt ut där på slutet, efter 1100 E´n har livet varit en lång färd mot Hayabusa.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Frågan var vilket hojmärke man har i blodet och inte vilken hojmodell eller?

Triumph så klart! :D ( ett av de tre som jag tycker är klassiska, de övriga är förstås Ducati och HD). Vad jag menar med det är sådana som funnits i alla tider och finns nu med. Jo det finns några fler men hur många erkänner att de älskar t.ex. BMW?:D
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Mitt hjärtemärke är Ducati. Det började runt -96 när jag fattat att MC var mitt kall och lusläste Annonsbörsen och dylika tidningar på jakt efter en 125:a.
I en tidning var det ett begagnattest på en 900SS. De nämnde att man skulle se upp med ramsprickor, felhärdade kolvar, elfel, generatorhaverier och massa hemskheter men när maskinen väl gick var den helt underbar. Som 15-åring tyckte jag även att modellen var redigt ful, ändå så var det något i alla fel som fångade in mig lite... :confused:

När jag året efter var ute och åkte på min alldeles egna TZR 125 så möter jag en lastgammal 900SS i en korsning. Föraren morsar på mig och drar upp härket på bakhjulet förbi mig, glömmer aldrig det trycket i bröstet... :D

Frågade min far vad om Ducati men som gammal Norton-pilot visste han inte så mycket om märket. Men som den perfekta pappan han var/är så tog han med mig till Biscaya i Hol så vi fick titta och lyssna lite.
På den vägen är det... :)

Även om många verkar tro att bara för man kör Ducce föraktar man allt annat så är inte det fallet med mig. Gillar de flesta märken, äger ju även en Sugkuki (som jag verkligen inte vill göra mig av med).
De flesta hojmärken har snickat ihop modeller som jag gärna kunde tänka mig även om jag helst äger europiskt före japanskt.

HD går dock för mig bort.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En sån där med två hjul och mycket motor. Kommer ej på märket men det heter något med "...motorcykel...".
Jag köper det jag tycker är snyggt och låter bra och är skön att köra. Om det är en Honda, Ducce, Yamaha, Sucka etc spelar mindre roll.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Ducati och Honda. Nästa hoj blir en 848 eller en Fireblade av nyare snitt (2004->)
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Tror faktiskt det lutar åt Honda

Suzuki Gsx750 - 83
Honda VFR750 - 87
Kawasaki ZXR750 - 91
Yamaha YZF1000R - 96
Kawasaki ER-5 - 03 (inbyte på Yamahan)
Honda CB1100 - 81
Honda CB1300 - 03
Honda VFR750 - 95 (nuvarande)
Honda VFR800 - 01 (nuvarande)

Tog kortet 2007.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Honda & Triumph....

Honda:
CBR900RR Fireblade 96 (2 st)
CB400 SuperFour (pendlare)
VFR800Fi
VTR1000 SP-1 (sweetness..)
CR250R
Hornet 600

Triumph:
Daytona T595
Speed Triple 2001
Speed Triple 2004

Honda handlar mkt om kvalitet, Triumph handlar om själ & karaktär...:)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top