Vilket hojmärke har du i blodet?

Vilket hojmärke har du i blodet?

• Antal röstningar
    0

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Bra fråga..

Fina hojar av alla märken som jag skulle vilja ha.

I släkten har inte många kört MC, men de som gjort har kört:
BSA
NV
H-D
Honda
Yamaha
Zündapp

Just nu drömmer jag mest om en Yamaha XJR1300, Suzuki GSX1400 eller MotoGuzzi V7, gillar stuket på dom.
Men ska nog köpa en XT660R, gillar att köra överallt och i alla väder, men ogillar skruva och tvätta :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag hatar att älska min ducce, eller var det älskar att hata? :va Knölig och yxig på gatan, rullande sträckbänk som sänder varenda tjälskott rakt upp i ryggraden - men ack så ljuv när man hamnar på en slät, svepig landsväg, eller bana.

Helst borde den avyttras till förmån för billig japansk banpulka och något mer gatvänligt - men jag kan inte, italienskan är bara sådär härligt kompromisslös och ologiskt underbar, precis som hojar skall vara.

Vad gäller geggmoppar är det Honda. PunGt. Välbyggda, lättmekade och solida.

akita1

Medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
Honda vf 1000r -84
Honda slår högst av allt för mig och har gjort det så länge jag kan minnas. Det började redan när man var 15 år och körde med en Honda MB 50. Sen Bytte man upp sig till en Honda MBX 125, när man var 16 år gammal. Man körde tills man blev ca 18 år gammal. Jag skulle köra upp För tung men det blev ej så. Hade ett par år utan mc tills man köpte en Honda CRM 125 som man hade att köra till arbetet. För 4 år sen, hände det att jag fick syn på min gammla stora barndoms kärlek köpte den direkt........... HONDA VF1000R -84. Den har man tittat på mycket när man var 14-16 gammal så änligen fick man en sån. Men tyvärr så fattas det Körkortet och det fick man nu se till att ta. Nu efter 4 år så är man fortfarande kär/nöjd med min HONDA VF1000R. :krama

Ja jag har provat några andra mc. Men det har inte klickat än........:D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ducati 916 fick mig att vilja ta ett mc-kort. En klassiker redan när den introducerades. Funderade på att börja med en japansk motorcykel på grund av det klena kvalitetsryktet italienska motortillverkarna har haft med sig från urminnes tider. Men så råkade jag äga en Alfa Romeo som varit problemfri sedan ett par år tillbaka vid den här tidpunkten och tänkte att så dålig kvalitet kan det inte vara trots allt. Åkte förbi en Ducati återförsäljare och såg en 748R till salu. Bad att få prova en äldre Ducati 916 men hade ögonen på lillebror. Efter provkörningen betalade jag in handpenningen och på den vägen är det. Lär nog aldrig sälja Duccen även om jag köper något annat med tiden.

Likt Toyman hade man ju kunna tänka sig att komplettera med ett par klassiker som t ex Honda RC30 men jag tycker nog att de sprungit iväg lite för mycket i pris under senare år och då lägger jag hellre pengarna på något annat. Jag är inte så förtjust i deras senare skapelser utom möjligtvis SP1/SP2. En gammal CBfour att köra gata med hade inte varit helt fel. Har sett en sådan på stan senaste dagarna och den är ju helrätt. I realiteten hade jag nog köpt en allmänsidig nyare BMW motorcykel för allmän gatkörning.

Kawasaki ZX7(RR),äldre ZX750RR och kultcykeln Z1000R är ju också oerhört fina. Men Kawasaki har aldrig lockat mig personligen trots dessa ikoner.

Yamaha har ju varit på allas läppar sedan slutet på 90- talet när de introducerade sin R1 modell. Säkert inte helt utan anledning. En dussinhoj som man inte behöver ha några större känslor för på gott och ont. Ibland hade det varit befriande att äga en sådan hoj.

Sedan finns det ju MV Agusta.. oerhört läcker design.

Om jag ska vara helt ärlig så är jag nog rätt öppen för andra märken. Jag gillar italiensk design och temperament. Sedan uppskattar jag den kvalitetskänsla och funktionalitet som tyskarna varit framgångsrika med på gamla Mercedes och Porsche. Japanarna har ju varit oerhört framgångsrika med att tillverka produkter av hög precision och ingen har väl varit bättre genom åren. Även BMW har ju med sina egensinniga modeller också levererat bra kvalitetsprodukter genom åren. Inte underligt att folk håller dem så högt.

Sedan får man aldrig glömma bort att kvalitetskänsla och verklig kvalitet inte är samma sak. Med ovan nämnt vill jag inte att tillverkarna ska kombinera de bästa egenskaperna från respektive byggtradition. Då utplånar man en del av identiteten vilket många motortillverkare varit väldigt framgångsrika med när det gäller både bilar och mc under senare år.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Suzuki, Kawasaki och Honda har jag haft bara en av var, yamaha har jag haft 3 st av.

Många pratar om själ hit och dit och körglädje, alla mina hojar har haft körglädje (nåja en lite mindre..)

För mig så är även högt prio på listan driftsäkerhet, och så lite fel och krångel som möjligt, det om något är körglädje att ha en bekymmersfri maskin för mig och där har jag haft bekymmer med alla märken utom Yamaha, men beroende på vilken hoj, årsmodell och vid vilken tidpunkt man har ett märke så närmar det sig tiden för när saker tar slut och måste bytas och renoveras så det är inte alltid mycket man kan göra än att fixa när det går sönder..

Ekonomi är en del i mc köra med för mig, även en lägre bränsleförbrukning på en hoj som ändå är kul att köra uppskattar jag. En hoj som drar 3 dl/mil mer vid likadan körning gör ändå 300 liter vid 1000 mil per år, ca 4000 kr per år pengar man kan göra annat roligt för ex på service och däck istället till hojen.

Av ovan nämda för mig så är det Yamahan som gett mig hittils absolut mest "Bang fore the buck" alla kategorier av vad jag önskar och gillar. Både iform av hållbarhet, problemfritt ägande, låg bränsleförbrukning, och körglädje.

Men jag kan vara ovetande finns ju fortfarande modeller man inte haft ännu:) Ducati, Ktm, Aprila, BMW ex Och jag har "ingen" hoj i blodet om man säger så:)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hmm... nu skall vi se. :)
Bil = Honda Civic (Tidigare har varit Accord, Civic Type R och CRX Vtec)
Gräsklippare = Honda
Hoj = Honda Fireblade (Tidigare har varit Fireblade, VTR och första hojen var en Yamaha)

Så jo, hjärtat slår för Honda. :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Den hojen som lämnat mest spår i hjärtat är min Ducati 916, skulle gärna köpa tillbaka den om jag fick möjlighet.

Min nuvarande Aprilia Tuono är på delad förstaplats egentligen, men nu lever jag också i en annan tid, kör annorlunda etc. Men det är den enda hojen jag varit helt nöjd med och som jag inte villl byta bort.

KTM väcker mina känslor också, de är KUL o bra oavsett modell.

Japanskt mjäää, nä inget egentligen utan "racereplikorna"

BMW, ja tack till det mesta men ännu inte i hjärtat.

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
Jag har väl aldrig varit speciellt märkestrogen ( 9 olika fabrikat ) men den mc jag haft längst tid och kört mest mil med är en Cagiva Raptor 1000.:tummenupp
Men jag är såld på Aprilia av någon anledning och har haft 4 st med blandat resultat (kollar alltid på blocket om det kommit in någon ny apa att sukta efter).:tuttar
När man var ung så var det Honda som gällde och nu när jag trappat ned lite på körningen så har jag en Suzuki SV 650 N som jag är mkt nöjd med.
Så att säga att man har något märke i blodet är svårt.

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Offroad
Har nu ägt 18 st hojjar! Plockar och blandar bland de fyra stora japanska märkena som lösgodis i en påse!Just nu är det en Kawasaki.
Tycker de japanska är ganska likvärdiga variationerna har bestått mera från offroad till sport till offroad lansväg osv...Alla märkenar har sin charm och minns att äldre suzuki 80 talare fram till årsm 92 hade problem med laddningsystemet osv

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
R6 08
Yamaha från början till slut :tummenupp
har haft:
Yamaha R6 00
Yamaha R1 04
Ducati monster
Yamaha R1 05
Yamaha R1 06
Yamaha R6 08
Men om man hade litte extra pengar, gatuhoj: RSV4R, Banhoj: R1 09 eller R6 08, Vardagsrummet: Desmosedici :D

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Bryr mig inte så mycket om märke, gillar jag hojens köregenskaper så gör jag. Har en Kawaskaki nu, och de har aldrig tilltalat mig utseendemässigt. Tycker inte min hoj är ful, men det finns absolut snyggare. Ska jag välja ett märke blir det nog Suzuki.

Raesmus

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2011
Hoj
Honda CBR 600 F2 -92
Nu har jag ju inget att jämföra med, då jag inte har kort än, och jag har endast haft en hoj i min ägo någonsin, vilken jag köpte för 2 dagar sedan.

MEN, om jag utgår från det rent visuella så måste jag säga att Honda alltid tilltalat mig mest. Farsan visade lite bilder från sin gamla mc-tid och sedan dess har man alltid sneglat lite extra åt det märket.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Suzuki. Att jag fn råkar åka Honda är en tillfällig svacka...:D

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Har svårt att känna någon slags lojalitet eller samhörighet med märken. Däremot har jag positiva erfarenheter av en del, som Honda och BMW. Honda därför att de funkar, de är precis vad de utger sig för att vara och det gillar jag, välbyggda med genomgående konservativ kvalité. BMW pga av funktion, lätt trista skapelser men väldigt funktionella. Bortsett från GS folket och dess hojar får man precis vad man betalar för.

Däremot är min erfarenhet av BMW säljare inte helt funktionellt. De tycks leva i någon slags föreställning av att BMW varumärket är liksom "märkvärdigt" och är dessutom ofta snorkiga. Har vid ett flertal tillfällen i ett flertal BMW återförsäljare slutat med att jag bara gått därifrån.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har 2st kawasaki 1st honda och 1st suzuki .
Har horat runt på alla märken och har aldrig fastnat för något. Alla har sin charm beroende på kubik o storlek.

Har aldrig brytt mig för fem öre va de e för märke, kollar mer på modellen. Men det är klart, 99% av motorcyklarna man haft har varit japanska. Annars brukar jag säga att det bara är färg som skiljer.

Har nu ägt 18 st hojjar! Plockar och blandar bland de fyra stora japanska märkena som lösgodis i en påse!Just nu är det en Kawasaki.
Tycker de japanska är ganska likvärdiga variationerna har bestått mera från offroad till sport till offroad lansväg osv...Alla märkenar har sin charm och minns att äldre suzuki 80 talare fram till årsm 92 hade problem med laddningsystemet osv

Vi är lite lika du och jag ser jag, jag är också uppe i 17-18 hojar i en salig blandning av den japanska lösgodispåsen :D

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...