Vilket MC -lås rekommenderar ni!

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Fick svar av SSF angående Oxford Omega:

Tyvärr är det så att detta lås Oxford Omega skivbromslås ej längre är godkänt. Det har funnits ett certifikat men det gick ut 2006-12-31 och har ej förnyats av tillverkaren eller en eventuell generalagent. Således är det inte längre godkänt och mitt råd till dig blir att byta låset mot något av de som du hittar på vår hemsida. Detta för att du i framtiden ska slippa problem med ditt försäkringsbolag om olyckan skulle var framme och du skulle bli av med din motorcykel.
Tack för de länkar du har angivit, vi kommer att kontakta dessa företag och be dem ta bort texten om att produkten är SSF godkänd.

Jag har nu kontaktat mitt försäkringsbolag för att se om jag måste köpa ett nytt lås eller inte - eftersom det har varit godkänt men detta har gått ut (märkligt system tycker jag - jag undrar om leverantörer måste köpa ett certifikat?).

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1

Jag har nu kontaktat mitt försäkringsbolag för att se om jag måste köpa ett nytt lås eller inte - eftersom det har varit godkänt men detta har gått ut (märkligt system tycker jag - jag undrar om leverantörer måste köpa ett certifikat?).

Fungerar ungefär så i andra branscher. I IT-världen certifieras produkter till höger och vänster och i många fall måste företagen (tillverkarna) betala dyrt för genomförande av test som leder till certifiering. När certifikatet löper ut så skall det förnyas, så ja det kan i vissa fall vara väldigt dyrt för ett företag...

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S
Har också detta lås, kostar 1200:- utan kätting.

Om man kollar ABUS egna betygsystem är har detta klassat bland de högsta!

Visst, det låter inte jättehögt men du lär nog höra det utanför ditt fönster (mitt i natten är det ju ganska tyst runt om). Chansen att tjuven drar till sig uppmärksamhet är i alla fall lite större än med ett "vanligt" skivbromslås.

Det är absolut ett robust och kraftigt lås! Ville bara informera om att det inte låter som man kanske förväntar sig när man hör ordet "larm". Man bör även tänka på att detta lås är ganska stort, men har man plats för det (vilket jag i och för sig hade haft om jag inte installerat ett riktigt larm istället) så tror jag säkert själva låset är bra.
Själv kör jag med Abus Victory vilket är ett smidigt lås. Använder det dock sällan då jag litar på mitt larm i kombination med styrlåset.

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Det är absolut ett robust och kraftigt lås! Ville bara informera om att det inte låter som man kanske förväntar sig när man hör ordet "larm". Man bör även tänka på att detta lås är ganska stort, men har man plats för det (vilket jag i och för sig hade haft om jag inte installerat ett riktigt larm istället) så tror jag säkert själva låset är bra.
Själv kör jag med Abus Victory vilket är ett smidigt lås. Använder det dock sällan då jag litar på mitt larm i kombination med styrlåset.

Vad har du för larm då? var köper man det och hur mycket kostar det? Och hur funkar det? Om nån rör MC:n, tjuter det då?

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S
Vad har du för larm då? var köper man det och hur mycket kostar det? Och hur funkar det? Om nån rör MC:n, tjuter det då?

Jag har detta larm. :tummenupp
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=14917

Yes, om någon rör hojen som tjuter den 4 gånger för att varna. Om man då fortsätter att röra hojen så aktiveras larmet och låter satan. :D
Bara att skicka ett PM till abethebabe om du är intresserad. Jag är riktigt nöjd med mitt och känner mig som sagt väldigt trygg med att endast använda larm och styrlås.

King_V

Harley-Davidson och Buell mek
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Suzuki DL1000 -03
Abus har ett godkänt skivbromslås med inbyggd larmfunktion. Abus 8000 Detecto med larm Finns även med kätting. Kolla på duells.se. Vi säljer såna på jobbet. Låter HÖGT!

Jackis

Guest

Vad är din åsikt om internetbutiker nu då ?
Hur var det nu... ALLA butiker kan inte ha fel ?

Summering - väldigt vilseledande som konsument om man vill köpa ett godkänt lås.

Last edited:

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Vad är din åsikt om internetbutiker nu då ?
Hur var det nu... ALLA butiker kan inte ha fel ?

Summering - väldigt vilseledande som konsument om man vill köpa ett godkänt lås.

De hade ju rätt ju! Den VAR godkänd, men certifikatet hade gått ut. Hur ska de kunna veta det?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Det bästa är att inte äga nån hoj alls, då slipper man alla bekymmer med mc-tjuvar! :tummenupp

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ni som åker Honda i den här tråden, håll med om att det är jäkligt synd att Hondas modellanpassade lås som man alltid kan ta med sig (eftersom det passar under kutsen) inte är godkända av försäkringsbolagen.

En tanke slog mig dock... varför inte använda Hondalåset och vid eventuell stöld visa upp en nycken till ett (annat) gokänt lås. :va

Mr Mikael

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Ingen för tillfället
Skivbromslåsen är skit!

Det är bara skruva bort bromsskivan så kan de förflytta hojen dit de vill sen.

Det enda som hjälper idag är rejälare lås som man låser fast i lykstolpe eller liknande.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Skivbromslåsen är skit!

Det är bara skruva bort bromsskivan så kan de förflytta hojen dit de vill sen.

Det enda som hjälper idag är rejälare lås som man låser fast i lykstolpe eller liknande.

Hur tänkte du nu? Det sitter liksom en axel i vägen, väl? :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har köpt och använt Abus Detecto 8000 en del nu, mina omdömen är följande.

Det är stort, det var ganska tight att få på det med kättingen i på den YZF600R jag hade.
Det är stort, det var tight att få med sig låset under sadeln innan jag rensade bort lite annat krafs som var med.
Det låter men inte så fasligt högt faktiskt... men förhoppningsvis tillräckligt högt för att den som håller på skall komma på bättre tankar.

Jag är nöjd men hade inte varit ledsen om det hade gjorts nååågot smalare.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Skruvarna till bromsskivan brukar sitta hårdare än framaxeln, så får dom loss skivan så är det inte många minuters extrajobb att dra ur axeln och kroka av skivan.

Jo, det är klart, men då hade det nog varit smartare att använda en bågfil direkt på låstappen :tummenupp

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Oxford patriot är billigt, godkänt och dessutom medföljer ett fäste att skruva på hojen, så det kan jag varmt rekommendera. Annars kan man ju göra som jag och köpa en hoj som är så ful att ingen vill sno den :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, det är klart, men då hade det nog varit smartare att använda en bågfil direkt på låstappen :tummenupp

Där håller jag nog inte med, just låstappen torde ju vara duktigt härdad.

Men med tanke på hur många hojar som stjäls trots bromsskivelås så vet tjuvarna redan var den svaga punkten ligger.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Därför väljer man ett Granit Detecto X-Plus 8000.

Granit Victory X-Plus 68 är i särklass sämsta valet bland de låsen eftersom att de är koniska så kläms bromskivan krokig vid minsta kontakt med gaffelbenet....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024