Vilket skivbromslås?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du hör när du har knäckt en eker eller gjort skivan skev o samtidigt sabbat bromsok o gaffel. Det blir väldigt mycket kraft som överförs från däck till lås. Ett kvarts varv går fort att rulla o larmet kanske inte triggar direkt
Tro mig - finns för många skadade hojar därute, har du dessutom lite extra otur så välter du samtidigt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänkte att man hör om man råkat missa ta av låset. Men det kanske är bra ändå, om batteriet råkar vara slut.

Ja, kanske bäst att höra med försäkringsbolaget. De skulle ändå ringa mig och försöka få mig att skaffa ytterligare fler försäkringar nu när jag just skaffat en :)
Självklart hör du om du missat låset men då är hojen redan skadad. Tyvärr.
Om det inträffar när du kör iväg.
Mitt eget knep är att alltid parkera hojen så den måste backas ut för hand.
(Varför göra det så enkelt för en tjyv att hen kan köra iväg med hojen ?)
Jo jag har hört när låset tagit i ! När jag backat ut för hand.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Självklart hör du om du missat låset men då är hojen redan skadad. Tyvärr.
Om det inträffar när du kör iväg.
Mitt eget knep är att alltid parkera hojen så den måste backas ut för hand.
(Varför göra det så enkelt för en tjyv att hen kan köra iväg med hojen ?)
Jo jag har hört när låset tagit i ! När jag backat ut för hand.
Notera Hamamatsus framskärm - blir minst lackskador om han backar ut den hojen med låset på så med en dåres envishet vill jag propagera för varningssladden :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om du inte vet om låset är godkänt så bör du börja där.
Kolla vad ditt försäkringsbolag har för villkor.
Uppfyll dom, och sedan kan du även skapa egna finesser för att förhindra stöld.
Det bästa är ju att se till så att ingenting händer, men om det inträffar så ska man i alla fall ha uppfyllt minimikravet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Notera Hamamatsus framskärm - blir minst lackskador om han backar ut den hojen med låset på så med en dåres envishet vill jag propagera för varningssladden :)
Varför sätta skivbromslåset på framhjulet ?
Efter kört upp hojen mot ett lämpligt stopp se #22
så sätter jag alltid skivbromslåset på bakhjulet eftersom det är lättast sätta skivbromslåset/ABUS Granit på GSX1300R på bakhjulet då. Låset ligger ju under passagerarsadeln.
Så varför gå till andra änden av hojen och sätta låset på framhjulet ?
Här spars det på steg.
Motionera gör jag på trampcykeln, gymmet och under hundpromenaderna så det räcker ! :)
Surtees, varför sätter du låset på framhjulet ? Nått jag missat ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Varför sätta skivbromslåset på framhjulet ?
Efter kört upp hojen mot ett lämpligt stopp se #22
så sätter jag alltid skivbromslåset på bakhjulet eftersom det är lättast sätta skivbromslåset/ABUS Granit på GSX1300R på bakhjulet då. Låset ligger ju under passagerarsadeln.
Så varför gå till andra änden av hojen och sätta låset på framhjulet ?
Här spars det på steg.
Motionera gör jag på trampcykeln, gymmet och under hundpromenaderna så det räcker ! :)
Tja - säg det, tradition eller mer troligt att framhjulen har fler möjliga hål o öppningar att sätta låset i. Utbudet av skivbromslås med olika diameter på låstappen har genom åren blivit ganska omfångsrikt och man slänger sällan sitt gamla lås
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja - säg det, tradition eller mer troligt att framhjulen har fler möjliga hål o öppningar att sätta låset i. Utbudet av skivbromslås med olika diameter på låstappen har genom åren blivit ganska omfångsrikt och man slänger sällan sitt gamla lås
Tur GSX1300R har tillräckligt med hål för min del på bakhjuls bromsskivan då.
Är det för det är en Suzuki ?
:)
Men jag har en gissning.
Parkerar du hojen för att kunna köra iväg efter kört upp bakhjulet mot nått så är det ofta enklast sätta skivbromslåset framtill, är lättast komma åt.
Men jag parkerar för det inte ska gå köra från platsen, hojen måste backas ut för hand
och då är det enklast komma åt bakhjulet, bakhjulet står fritt.
Dessutom är det ju där låset är under resa över bakhjulet under passagerarsadeln.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har kört motorcykel sedan 1992 och har aldrig haft något komihåg snöre mellan låset och styret. Hitintills har jag aldrig glömt att ta bort låset innan rullar iväg motorcykeln. Kanske bara haft tur
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför sätta skivbromslåset på framhjulet ?
Efter kört upp hojen mot ett lämpligt stopp se #22
så sätter jag alltid skivbromslåset på bakhjulet eftersom det är lättast sätta skivbromslåset/ABUS Granit på GSX1300R på bakhjulet då. Låset ligger ju under passagerarsadeln.
Så varför gå till andra änden av hojen och sätta låset på framhjulet ?
Här spars det på steg.
Motionera gör jag på trampcykeln, gymmet och under hundpromenaderna så det räcker ! :)
Surtees, varför sätter du låset på framhjulet ? Nått jag missat ?
En väldigt viktig aspekt är att det syns tydligt att hojen har ett lås. Det är ju trevligare att sno en hoj med så få lås som möjligt, en majoritet sätter dom i skivan fram, tjuven kollar där, det ser tomt ut, han drar en mejsel i tändlåset, drar iväg, och voltar omkull, med lite extra tur in i andra hojar/bilar. Det ska ju gå snabbt att sno en hoj, så att börja leta ifall det sitter något lås halvgömt någonstans tror jag inte många anser sig ha tid med.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En väldigt viktig aspekt är att det syns tydligt att hojen har ett lås. Det är ju trevligare att sno en hoj med så få lås som möjligt, en majoritet sätter dom i skivan fram, tjuven kollar där, det ser tomt ut, han drar en mejsel i tändlåset, drar iväg, och voltar omkull, med lite extra tur in i andra hojar/bilar. Det ska ju gå snabbt att sno en hoj, så att börja leta ifall det sitter något lås halvgömt någonstans tror jag inte många anser sig ha tid med.
Det är därför man ska parkera så det inte går att dra iväg utan tjyven måste backa !
Funkat utmärkt för mig.
Tydligen är det så att tjyvar är mer noggranna än du innan de ger sig på tändningslåset.
De vet tom att moderna hojar har kodad nyckel som kommunicerar med hojen
och knäcka tändningslåset inte gör att man kan köra iväg.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Med bygellås knäcker man i alla fall inga känsliga bromsskivor. Östholms Nix anyone? Jag har även ett Abus Granit och diverse klass 3 kättingar och i kombination med ett skivbromslås från Biltema. Kapade en kätting så den precis når runt en av sju ekrar fram, runt gaffelbenet och till skivbromslåset som då funkar som ett vanligt hänglås. För små hål i skivorna.
Varför kapa? Några gram lättare än bygellåset och enklare att packa. Behöver låsa om det blir hotell, hytte eller ragg.

När jag köpte TDMen för tio år sedan följde det med ett skivbromslås.
Litet och smidigt.
När jag åkte på min första långtouring så hade jag låset med såklart.
Parkerade så jag slapp backa med full packning.
Låste även när jag sov i tältet. Morgonrutinen var kaffe i tältet, riva och packa på hojen.
Naturligtvis glömde jag låset några gånger på drygt 40 övernattningar. Dessutom låste jag den närmaste skivan.
Så ja, bägge skivorna var lite skeva. Bytte till en ny när jag kom hem. Blev nästan bra. Fick en tvåa på bes. Framhjulslagren hade tagit stryk. En skiva till och nya framhjulslager.

Nu låser jag inte när jag campar längre.
Hemma kör jag in och backar ut. Har aldrig glömt låset när jag parkerat hemma.
Ett senilsnöre är en bra grej.

När man låser upp så kontrollerar man ju mönsterdjup, torrsprickor, bromsbelägg, bromsslangar, styrlager, belysning, blinkers, framhjulslager, fälg mm. Eller hur?
Kanske känner lite med momentnyckeln också.

IMG_0429.jpeg
Lätt packad påväg till Trondheim.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med bygellås knäcker man i alla fall inga känsliga bromsskivor. Östholms Nix anyone? Jag har även ett Abus Granit och diverse klass 3 kättingar och i kombination med ett skivbromslås från Biltema. Kapade en kätting så den precis når runt en av sju ekrar fram, runt gaffelbenet och till skivbromslåset som då funkar som ett vanligt hänglås. För små hål i skivorna.
Varför kapa? Några gram lättare än bygellåset och enklare att packa. Behöver låsa om det blir hotell, hytte eller ragg.

När jag köpte TDMen för tio år sedan följde det med ett skivbromslås.
Litet och smidigt.
När jag åkte på min första långtouring så hade jag låset med såklart.
Parkerade så jag slapp backa med full packning.
Låste även när jag sov i tältet. Morgonrutinen var kaffe i tältet, riva och packa på hojen.
Naturligtvis glömde jag låset några gånger på drygt 40 övernattningar. Dessutom låste jag den närmaste skivan.
Så ja, bägge skivorna var lite skeva. Bytte till en ny när jag kom hem. Blev nästan bra. Fick en tvåa på bes. Framhjulslagren hade tagit stryk. En skiva till och nya framhjulslager.

Nu låser jag inte när jag campar längre.
Hemma kör jag in och backar ut. Har aldrig glömt låset när jag parkerat hemma.
Ett senilsnöre är en bra grej.

När man låser upp så kontrollerar man ju mönsterdjup, torrsprickor, bromsbelägg, bromsslangar, styrlager, belysning, blinkers, framhjulslager, fälg mm. Eller hur?
Kanske känner lite med momentnyckeln också.

View attachment 504233
Lätt packad påväg till Trondheim.
Det finns ett knep att slippa backa ut på morgonen med full packning (om det är jobbigt)
det är att backa ut först och sätta på packningen sedan.
Å andra sidan har jag mycket mindre packning än du .....
Dock har jag mycket mer bagage än en engelsman jag träffade i Juba i södra Sudan 1977.
Han luffade runt i Afrika med allt sitt bagage i en attacheväska.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Varför sätta skivbromslåset på framhjulet ?
Efter kört upp hojen mot ett lämpligt stopp se #22
så sätter jag alltid skivbromslåset på bakhjulet eftersom det är lättast sätta skivbromslåset/ABUS Granit på GSX1300R på bakhjulet då. Låset ligger ju under passagerarsadeln.
Så varför gå till andra änden av hojen och sätta låset på framhjulet ?
Här spars det på steg.
Motionera gör jag på trampcykeln, gymmet och under hundpromenaderna så det räcker ! :)
Surtees, varför sätter du låset på framhjulet ? Nått jag missat ?
Ja, bra argument. Jag envisas också med att sätta det på framhjulet trots att det ligger insvept i en trasa under sadeln.
Har väl att göra med att man upplever att det är smutsigare vid bakhjulet.

Har spräckt en eller två framskärmar. Sista gången t om med spiralsladden på. Skärmen var i kolfiber också, från Ilmberger.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top