Vilket skivbromslås?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En väldigt viktig aspekt är att det syns tydligt att hojen har ett lås. Det är ju trevligare att sno en hoj med så få lås som möjligt, en majoritet sätter dom i skivan fram, tjuven kollar där, det ser tomt ut, han drar en mejsel i tändlåset, drar iväg, och voltar omkull, med lite extra tur in i andra hojar/bilar. Det ska ju gå snabbt att sno en hoj, så att börja leta ifall det sitter något lås halvgömt någonstans tror jag inte många anser sig ha tid med.
Då sitter låset rätt på min hoj för den står ju med bakdelen ut och framhjulet mot tex en vägg.
Och tjuven kommer bakifrån, hen kommer inte ut ur väggen :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vad har ni för skivbromslås?
Jag har köpt ett antal dessa små smidiga >>Oxford Micro XA5 med alarm<<

OBS, icke godkänt. Men enligt mig en utmärkt metod.

Min motivering är en noggrann avvägning mellan säkerhet och smidighet. Låset är tillräckligt litet för att stoppa i fickan och vara 'portabelt', samtidigt tillräckligt starkt att försvåra för tjuven, med bonus att alarmet är nåt av det mest högjudda som finns idag.

Vill tjuven verkligen ta din hoj så kommer han förmodligen lyckas. Det enda jag kan göra är att försvåra avsevärt, helst skrämma iväg innan stölden ens påbörjas.

Ett alarm-lås är dessutom bra på andra sätt; t ex klåfingriga som vill peta på styret, ungar som vill klättra på hojen, även oavsiktligt tillstött kommer alarmet pipa så in i helvete att folk omkring skingrar sig. Hojen blir då 'it', i alla fall under ca 10-15 sekunder som larmet tjuter. Har du hojen larmad och låst nattetid kommer du garanterat vakna i tid och hinna ladda ..
 

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Jag har köpt ett antal dessa små smidiga >>Oxford Micro XA5 med alarm<<

OBS, icke godkänt. Men enligt mig en utmärkt metod.

Min motivering är en noggrann avvägning mellan säkerhet och smidighet. Låset är tillräckligt litet för att stoppa i fickan och vara 'portabelt', samtidigt tillräckligt starkt att försvåra för tjuven, med bonus att alarmet är nåt av det mest högjudda som finns idag.

Vill tjuven verkligen ta din hoj så kommer han förmodligen lyckas. Det enda jag kan göra är att försvåra avsevärt, helst skrämma iväg innan stölden ens påbörjas.

Ett alarm-lås är dessutom bra på andra sätt; t ex klåfingriga som vill peta på styret, ungar som vill klättra på hojen, även oavsiktligt tillstött kommer alarmet pipa så in i helvete att folk omkring skingrar sig. Hojen blir då 'it', i alla fall under ca 10-15 sekunder som larmet tjuter. Har du hojen larmad och låst nattetid kommer du garanterat vakna i tid och hinna ladda ..
Jag har också det där låset. Tycker det är väldigt bra. Ibland önskar jag att det varit lite känsligare dock.

En lustig feature bara är att det larmar alltid. Även fast någon bara petar på hojen och förlarmet går av, slutar man peta på hojen så larmar det ändå efter några sekunder. Lite underligt, brukar inte fungera så va? Eller fungerar era sådana så? Kanske är något fel på mitt!? :) iaf tycker jag det är bra när den står i garage, då vill man inte att de ska stanna upp, vänta lite, och sedan få en ny chans att hitta låset och bryta bort det innan det hunnit larma.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har köpt ett antal dessa små smidiga >>Oxford Micro XA5 med alarm<<

OBS, icke godkänt. Men enligt mig en utmärkt metod.

Min motivering är en noggrann avvägning mellan säkerhet och smidighet. Låset är tillräckligt litet för att stoppa i fickan och vara 'portabelt', samtidigt tillräckligt starkt att försvåra för tjuven, med bonus att alarmet är nåt av det mest högjudda som finns idag.

Vill tjuven verkligen ta din hoj så kommer han förmodligen lyckas. Det enda jag kan göra är att försvåra avsevärt, helst skrämma iväg innan stölden ens påbörjas.

Ett alarm-lås är dessutom bra på andra sätt; t ex klåfingriga som vill peta på styret, ungar som vill klättra på hojen, även oavsiktligt tillstött kommer alarmet pipa så in i helvete att folk omkring skingrar sig. Hojen blir då 'it', i alla fall under ca 10-15 sekunder som larmet tjuter. Har du hojen larmad och låst nattetid kommer du garanterat vakna i tid och hinna ladda ..
Vitsen med Alarm är att man själv märker man glömt ta bort låset. För övrigt så löste vi av misstag ut Alarmet på en Oxford låst hoj i vårt garage 3 meter från trottoaren. Inte en enda människa som gick förbi brydde sig.
Så en van tjyv tänker på ta med öronproppar innan han går till jobbet.
Nått som verkligen fungerar det är Inferno
Dvs ett oväsen som gör det olidligt "jobba" och som lockar till sig grannarna. Byggde ett själv och satte in i garaget EFTER vi haft inbrott i december och dom snott verktyg, hjälmar etc. Fyra månader senare i April vid 2-tiden var dom tillbaka. Men gav upp när 3 signalhorn och en Siren gick igång i garaget bara garagedörren kom 5 mm ur läge. Och de stackars grannarna vaknade och hängde ut genom fönstren och undrade vad som stod på.
Tjuvarna gjorde tre försök den natten innan dom gav upp.
Jag fick ett snack med en av dom som vaknat.
Han var upprörd men vi skildes som vänner eniga om det var bättre med TJUTANDE LARM på nätterna än tjuvar i huset. Det här hände som jag minns April 2012. En Blå blinkande LED varnar buset i dörrspringan vid taket. Och visar för mig och garagekompisarna utifrån att båda reglarna i ena dubbeldörren är på plats, dvs larmet är aktivt. När vi går förbi.
Ingen har gjort om försöket bryta sig in efter det.
Och en sak om ni funderar på larm. Ett RIKTIGT Larm aktiveras innan tjuven brutit sig in.
Ett Professionellt Larm larmar efter tjuven brutit sig in. För det är ju först då Larmfirman kan skicka folk och återställa / låsa och beställa jourlagning av trasiga lås dörrar osv.
Larmfirmor måste ju också dra in lite pengar för att göra vinst.
Det gör dom på utryckningar efter tjuven dragit iväg.
Efter tjuven dragit iväg av Arbetsmiljöskäl.
Varken tjuven eller larmpersonalen vill ju träffa varandra. Lugn på jobbet helt enkelt. :)
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Även fast någon bara petar på hojen och förlarmet går av, slutar man peta på hojen så larmar det ändå efter några sekunder.
.. eh nja, laddar du batteriet i ditt lås åtminstonne 2 ggr om året? Vet att mitt kan ibland gå igång 'av sig själv', men det kan vara vinden eller att det bara 'sätter sig tillrätta' på bromsskivan efter nån sekund.

Jag har fyra stycken XA5 lås till mina hojar, tre gula och ett svart, och dom beter sig lika allihop, möjligtvis är det svarta aningens känsligare, men det kan vara inbillning.

Naturligtvis spelar det föga roll ifall hojen står nånstans ute på landsbyggden, på landet kan ingen höra larmet. Men mina hojar står synligt, och där det oftast finns människor.

Om jag var tjuven och ville ha min hoj .. så skulle jag komma med en skåpbil en tidig lördagsmorgon med en liten diamantslip (till kättingen) och två extra man till bärhjälp, och bara lyfta in hojen i skåpbilen. Sen får den ligga där inne och pipa tills vi anländer till rövakulan och har möjlighet att jobba på låset i fred.
 

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
.. eh nja, laddar du batteriet i ditt lås åtminstonne 2 ggr om året? Vet att mitt kan ibland gå igång 'av sig själv', men det kan vara vinden eller att det bara 'sätter sig tillrätta' på bromsskivan efter nån sekund.

Jag har fyra stycken XA5 lås till mina hojar, tre gula och ett svart, och dom beter sig lika allihop, möjligtvis är det svarta aningens känsligare, men det kan vara inbillning.
Jag köpte mitt för två veckor sedan :) men alltså, bara för att dubbelkolla. Dina lås fungerar som så att om du petar på låset och förlarmet piper, slutar du då peta på låset så går inte larmet?

På mitt går ju larmet i det fallet, även fast jag inte rört låset efter förlarmet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
om du petar på låset och förlarmet piper, slutar du då peta på låset så går inte larmet?
Nej, om du menar att "förlarmet" piper 'piiip-piiip' sen pausar i 2 sekunder, och sen drar igång med fågelsången som varar kanske 10 sekunder, så gör låset så varje gång. Jag kan inte ångra att rört hojen när låset börjar pipa, då är det för sent.

Med larmet aktiverat i låset så verkar det som att man behöver ändra vinkel på låset, vilket ju är ganska lätt om man rör på styret eller försöker rullar hjulet lite. Då börjar låset varna med sitt "piiip-piiip" först, sen drar larmet igång. Så gör alla mina XA5 lås. Varningen betyder att du har ca 4 sekunder på dig att släppa hojen och hålla för öronen, annars blir du döv ;)

På mitt går ju larmet i det fallet, även fast jag inte rört låset efter förlarmet.
Japp, precis så.

Dom här små låsen är helt fantastiska, just för att dom mest funkar som larm än som 'godkända lås'. Små och smidiga jämfört med dom andra större skivbromslåsen, så man kan två stycken med sig i fickorna och klämma på ett fram och det andra bak. Sen för tjuven bestämma vilket öra 'hen' vill bli döv på först 😂

Om jag får resonera lite över hur en tjuv tänker, troligtvis som jag när jag ser en grym hoj 😏 så kommer hojen försvinna lika fort med ett stort tungt "godkänt" lås som med ett litet. Skillnaden är att det lilla låset skriker mer än någon annat på marknaden. När tjuven senare sågar av låset så spelar det föga roll hur lång tid det kommer att ta.
 
Last edited:

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
@uncletom : ok, då fungerar mitt likadant. Det var värst. Så brukar de inte fungera tror jag!? Det är ju tänkt att det ska pipa för att varna ev provsittare att hojen är larmad. Så piper de därifrån, och då går inte larmet eftersom de lämnar hojen ifred.

Men iofs, jag kan ju tycka att det är en rätt bra finess ofta ändå. Är det en tjuv som ska ta hojen, så går larmet. Det kan ju iaf försvåra en gnutta. Det vore sämre om det går ett förlarm med några pip bara. Då kan de förbereda något eller så innan de tar ett nytt tag och larmet går.

Men som du säger. Vill de ha hojen så kvittar det vad man låst med. Det enda vettiga är nog som någon ovan hade. Ett ordentligt högljutt larm i garaget som spräcker trumhinnorna på tjuvarna :)

Jag har utvärderat några olika lås.

1) Abus Granit Quick 37/60 Mini (tror jag det var)
20240921_094701.jpg

2) Abus Granit Detecto Xplus 8077 (med larm)
20240927_131841.jpg

3) Oxford Micro XA5 (med larm, se även bild nedan)
20240928_152004.jpg

4) Reapp PC1406 Alarm Disc Lock (med larm)
20240928_152235.jpg

Abusen utan larm tyckte jag var lite väl biffigt, om man jämförde med Biltemas skivbromslås som väger en tredjedel typ, samt är godkänt också! 😮

Abusen med larm. Det här är ju bara så överbyggt så det är inte sant, väger nästan 1 kg! Tjuven måste vara helt stenad om han ger sig på ett sånt här lås istället för att kapa bromsskivan eller nåt. Samt, som ni säger, de lyfter väl bara in hela alltet ändå så det kvittar ändå.

Fördelen med dessa två Abus samt Biltemas är att de är godkända av SSF. Men... jag pallade inte med de här stora överbyggda låsen så jag beställde två andra från Ebay:

Oxford. Det här gillar jag skarpt. Välbyggt, det är bra svårt att komma åt att bryta upp det eller så. Dock är det lite lurt med förlamet som sagt, den larmar alltid. Men det kan ju vara bra. Laddas via USB-C så det är ju bra också.

Reapp. Det här är väldigt populärt också när jag kikade runt lite. Det låses utan nyckel vilket är väldigt smidigt. Det går dock inte att låsa och ha i något "säkert läge" som Oxford-låset. Om man transporterar det får man akta så det inte går i lås och larmar. Det har klockbatterier vilket räcker väldigt länge. Förlarmet fungerar här "som det ska" (?!), dvs att den varnar och börjar inte larma om man inte fortsatt pillar på hojen. Det här låset är ganska dumt konstruerat måste jag säga, det har så lång "bygel" så det blir ganska lätt att komma åt med något brytverktyg och ha sönder det. Kan säkert vara bra om man har stor bromsskiva men på min hoj är det bara för mycket glipa. Det är för övrigt samma med Abus-låsen.

Dessa två senaste lås är inte godkända av SSF. Oxford-låset tycker jag borde kunna varit det, deras produkter är ju rätt populära annars. Väldigt synd att det inte är det. Men som sagt, det enda som händer är att självrisken ökar något om hojen ändå blir stulen och man har ett icke godkänt lås.

Brukar använda kätting och hänglås (godkända) i garaget hemma. Samt ett sånt här larmlås på framändan. Då kör jag in hojen som ni rekommenderat också.
20240924_183813.jpg

/edit: har även ett separat "larm", det fungerar som larmet på larmlåsen. Förlarm, sedan om man fortsätter peta så går larmet med 110 db. Kan man gömma undan lite också. Men det hjälper väl inte så mycket. Vet inte vad jag ska ha detta till, kanske elcykeln.

1000011388.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.. eh nja, laddar du batteriet i ditt lås åtminstonne 2 ggr om året? Vet att mitt kan ibland gå igång 'av sig själv', men det kan vara vinden eller att det bara 'sätter sig tillrätta' på bromsskivan efter nån sekund.

Jag har fyra stycken XA5 lås till mina hojar, tre gula och ett svart, och dom beter sig lika allihop, möjligtvis är det svarta aningens känsligare, men det kan vara inbillning.

Naturligtvis spelar det föga roll ifall hojen står nånstans ute på landsbyggden, på landet kan ingen höra larmet. Men mina hojar står synligt, och där det oftast finns människor.

Om jag var tjuven och ville ha min hoj .. så skulle jag komma med en skåpbil en tidig lördagsmorgon med en liten diamantslip (till kättingen) och två extra man till bärhjälp, och bara lyfta in hojen i skåpbilen. Sen får den ligga där inne och pipa tills vi anländer till rövakulan och har möjlighet att jobba på låset i fred.
Har man skåpbil så är
Acetylen, Syre och ett skärbrännarmunstycke mums, när det gäller dela på saker och ting. :)
Gissar
Ljudlarmen dör så snabbt av värmeslag att dom inte en gång märker när dom ger upp.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alltså om det bara är för försäkringsbolaget du gör det kan du lika bra göra det i efterhand....

Jag "känner" en kille som fick sin hoj stulen och han hade bara en nyckel till låset och bolaget kräver att två ska skickas in. Den här killen gick helt enkelt och köpte ett lås och skickade in två nycklar...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Alltså om det bara är för försäkringsbolaget du gör det kan du lika bra göra det i efterhand....

Jag "känner" en kille som fick sin hoj stulen och han hade bara en nyckel till låset och bolaget kräver att två ska skickas in. Den här killen gick helt enkelt och köpte ett lås och skickade in två nycklar...
Ja, så resonerar jag också.
Du kan förhindra att en pundare får med sig hojen, och det gör du med vilket lås som helst.
Då har du hojen kvar, men den kommer säkerligen att vara en aning tilltufsad.
En "riktig tjuv" tar din hoj med sig, på ett eller annat sätt.

Och ett larm tänker jag är en helt bortkastad finess, om du inte själv får en notis om det, och är inom aktionsradien, ingen annan bryr sig ändå.
Men....det vette fan ändå - ska man konfrontera några kriminella på bar gärning?
Är det liksom värt det?
Jag vet ju mitt svar, men vi är alla olika.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
ska man konfrontera några kriminella på bar gärning?
Är det liksom värt det?
Och dom tänker; "Vi provar plocka hojen, kommer ägaren sticker vi. Eller dödar vi snubben? Nja.. är det värt det?"

Det är psykologiskt. Jag ger mig INTE, ser eller hör jag nån försöka plocka min hoj går jag ner med nyckeln och frågar om jag kan hjälpa till att låsa upp om dom vill provköra. Annars har jag även en annan rolig leksak med mig i fickan som en 'final surprise' åt dom som tycker jag är förbrukningsvara. Jag är faktiskt beredd att skada tjuven ifall han försöker sno nån av mina motorcyklar. Sen får jag ta konsekvensen av min handling senare. Prio #1 för mig är att göra vad JAG kan i syfte att försvara det som är mitt. Det är en principsak, och den sitter i ryggraden på mig.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vad gör de på larmlåsen egentligen? Fryser/ slår de sönder skiten tills det slutar låta? Sprejar någon ljudisolering på låset mm? Eller skiter de helt enkelt i att det tjuter ett tag.
Jag hörde då inte mitt lås när senaste hojen försvann.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Menar du att det går att 'tysta ner' larmet på låset? Jag hade ingen aningen om det, hur som helst är det nog inte alla tjuvar som kan göra så vilket innebär att jag ändå eliminerat en del av risken att hojen blir stulen.
Som sagt ingen aning hur de gör bara gissar lite.
Det enda relativt säkra är att ha hojen i eget garage då klarar man sig nog rätt bra.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top