Vill bara påminna om att gå ur kyrkan i tid

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det som blir mest patetiskt är alla lama "argument" om varför folk går ur kyrkan i tråden. Alla vet att de som går ur gör det för att de är snåla och vill ha pengarna själva. Övrig argumentation är kuriosa.

Står kyrkan för något bra?
Kyrkan gör massor med bra saker för massor med människor men högst troligen har du ingen aning om kyrkans verksamheter utanför de artiklar du googlar fram där det står något sensationellt.
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ifall kyrkan har dålig ekonomi så får de väl bli lite kommersiella då.

Prästen kan ju börja predikan med att berätta om vilka sponsorer som betalar gudtjänsten. Fortsätta med paus varje kvart med ett reklamavbrott och avsluta med gratis kyrk-kaffe ifall de lyssnar på hur billigt det är att köpa andelar i ett hus i Thailand.

Vid begravningar kan ju stämmningen lättas upp med att hulliganer bjudas in som får köra hejaramsor och slåss lite. Inträde tas ut naturligvis.

"Rent a church". hyr en kyrka för en helg och låt privata ha grymma fester i lokalerna.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Står kyrkan för något bra?

Jag försöker komma på vad 1) de gör för att störa mig så mycket att jag måste debattera om det 2) om de verkligen står för något som är illa för samhället att de förtjänar ett kok stryk. Eftersom att jag aldrig har blivit påsatt av en präst eller uppfattat kyrkans verksamhet som en elak verksamhet kanske du som har andra uppfattningar kan upplysa mig om vad jag missat? Snälla, hoppa över inkvisitionen är du bussig, vi håller oss till nutid.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det som blir mest patetiskt är alla lama "argument" om varför folk går ur kyrkan i tråden. Alla vet att de som går ur gör det för att de är snåla och vill ha pengarna själva. Övrig argumentation är kuriosa.

så du menar att svenska folket är troende men för snåla för att betala, du tror inte att det beror på det faktum att man inte hade något val tidigare?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
så du menar att svenska folket är troende men för snåla för att betala, du tror inte att det beror på det faktum att man inte hade något val tidigare?
Jag tror folk går ur för att de är "snåla" och för att det går. Sedan klistrar man dit diverse argument om hur hemsk kyrkan är. En verksamhet som man inte har en aning om vad den gör, hur den fungerar eller vilken samhällsnyta den bidrar med. Åtminstone i den här tråden.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag tror folk går ur för att de är "snåla" och för att det går. Sedan klistrar man dit diverse argument om hur hemsk kyrkan är. En verksamhet som man inte har en aning om vad den gör, hur den fungerar eller vilken samhällsnyta den bidrar med. Åtminstone i den här tråden.

Nu börjar det bli intressant, staten har väckt den björn som sover.:tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
När utropade jag dig till talesman för mina skäl?
Jag gör som alla andra. Generaliserar för argumentationen men tror även att jag prickar in den stora massans egentliga anledning men det finns säkert undantag.

Nu börjar det bli intressant, staten har väckt den björn som sover.:tummenupp
Hur menar du nu?
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kyrkan gör mycket bra, inte tu tal om saken. Jag skulle utan problem kunna skänka pengar till olika välgörenhetsprojekt som kyrkan har. Men varför ska jag vara med i ett samfund jag inte delar uppfattning med?

Kanske ska jag slänga in det jag sparar i kyrkoskatt direkt i något av kyrkans stödprojekt istället? Det skulle kännas mycket mer ärligt.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Men varför ska jag vara med i ett samfund jag inte delar uppfattning med?

Det är själva kärnan som är intressant, mobbade prästen som jobbar inom kyrkan menar att de är ute och sneseglar, bidra kan man göra på annat håll ex. till Wonderwizard :)

Kyrkans konflikter. Det finns så många problem inom kyrkan idag, att det är en av de sämsta arbetsplatserna, kanske den sämsta efter skolan. Detta är säkert inget nytt för dig men vad gör man åt det? Själv skulle jag vilja starta något forum där utbrända och mobbade människor i Svenska kyrkans organisationer får hjälp och stöd i sin utsatta situation. De teologiska tankegångarna som Jesus delar med sig av, finns snart inte i kyrkans begreppsvärld. Det handlar mer om att sko sig på kyrkan, så så länge det går och håller, i stället för att leva i evangeliets uppmaningar. Varför skall det bara finnas kyrkor med för mycket tro eller för lite kan det inte finnas en balans, eller är vi på väg att kasta ut jesusbarnet med badvattnet? Eller är kyrkans famn så vid att alla ramlar ur den? Mvh Mobbad präst"


Nä jag gick ur kyrkan för 5år sedan, efter lite övertygan fick jag med sambon också. Hon ville inte riktigt pga att hon vill gifta sig. Nu är vi gifta och hade ett kanon bröllop förra lördagen, och det va inte en kyrka så långt man kunde se!
Vi slapp en dryg präst som alltid står o svamlar massa skit så att man håller på o somna, för att sedan vaknar till när en jävla orgel börja bröla.

Ut med packet ur kyrkorna och gör ungdomshus av dom istället, det skulle jag kunna lägga en slant på. Nu blir ungarna hjärntvättade som går dit för fan!

Där gjorde du en bra affär.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag försöker komma på vad 1) de gör för att störa mig så mycket att jag måste debattera om det 2)

Frågan om vad de står för är en bra grund.

om de verkligen står för något som är illa för samhället att de förtjänar ett kok stryk.

ett kok stryk vet jag inte men att de behandlar sina medarbetare illa är uppenbart, det är illa för samhället.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Vad jag vill få fram är att sluta hymla och börja bidra!

Vänjer man sig vid tanken

"jag har gått ur kyrkan som jag inte sympatiserar med så jag har x tusen kr över"

så blir det inte så svårt att bidra till och olika ting som man själv väljer vid valda tillfällen.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Jag tror folk går ur för att de är "snåla" och för att det går. Sedan klistrar man dit diverse argument om hur hemsk kyrkan är. En verksamhet som man inte har en aning om vad den gör, hur den fungerar eller vilken samhällsnyta den bidrar med. Åtminstone i den här tråden.
Tro det eller ej, men generellt spelar nog pengarna ingen roll. Känner många som inte är med i kyrkan och i inget fall kan jag komma ihåg att jag hört att pengarna skulle spelat nån roll. 300 spänn i månaden är inget å lipa för, tror snarare många använder pengarna som ursäkt när dom ska förklara för fåren varför de inte är med. Enklare att säga "vill inte pröjsa" än börja förklara det ideoligiska.

När det gäller samhällsnyttan så finns det andra organisationer man kan stödja för att påverka mer direkt, kyrkan är administrativt lite ineffektiv. Min far var präst och jag är grymt imponerad över det jobb han gjorde och fortfarande gör som pensionär bland traktens gamla och mindre bemedlade. Så ja jag har någorlunda god inblick i hur verksamheten funkar och har trots det valt att inte vara med.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Deecati hur många tusen har du dragit in nu?, lär väl vara kring 100 000 kr per person i alla fall eller?

Minst, jag borde ha gjort en blankett som jag hade tagit betalt för så hade tjänat på det :näsblod

Valen skrev:
...massa ovidkommande dynga...

Helt rätt, det hade räckt med att tipsa om det men vi kanske kände att vi ville diskutera litegrann också? Sluta vara så jävla negativ, du tror väl inte att allt som skrivs här är seriöst till 100%?
Bra att du inte har problem med kyrkan, det har ju inte jag heller egentligen förutom att jag ogillar deras sätt att tänka men det är ju inget riktigt problem...

Gustav O skrev:
Det som blir mest patetiskt är alla lama "argument" om varför folk går ur kyrkan i tråden. Alla vet att de som går ur gör det för att de är snåla och vill ha pengarna själva. Övrig argumentation är kuriosa.

Det där var det mest lama motargumentet jag har hört hittills.
Jag är inte med i svenska kyrkan för att jag anser att de är helt åt helvete fel uppfostrade och vi ska inte uppmuntra religion. Även om det hade varit gratis att vara med så skulle jag gå ur på direkten! EDIT/ Jag är övertygad om att fler resonerar som mig och inte går ur för pengarnas skull.

De gör massvis med bra saker, säger ingenting om det. Det är ju trots allt deras motto att hjälpa folk etc. Som sagt så är vi inte 100% seriösa i denna tråd :huvet
Om du nu är så jävla duktig och tror på bra argumentation, gå då och sätt dig och skriv ner några bra argument och läs upp dem för någon som är intresserad.
Denna tråd är till för att hjälpa folk att komma ihåg att gå ur kyrkan i tid, inget annat. Försök hålla det på en nivå så den inte blir låst, då måste jag bara göra en ny :(
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra, se nu till att skicka pengar till något som passar dig & skit i oss som inte har några problem med sk.


Nu var det ju inte jag som hade "a shitload of money".
Jag menade bara hellre än kyrkan, men helst köper jag leksaker för mina pengar.

Jag förstår faktiskt inte varför en ateist ska vara med i kyrkan?
Hur många av er kyrkoförsvarare skulle gått med i kyrkan om den inte var för att man skrevs in med automatik vid födseln? Inte jag och det gäller även om det var gratis.

Sen har jag länge varit för lat för att gå ur kyrkan och jag kan ärligt erkänna att det är dom sparade pengarna som gjort att jag trots allt fick fingrarna ur arslet förra året och gick ur.
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag gick ut ur kyrkan för 7-8 år sedan av ren snålhet. :fakta

Nu väntar jag på att man ska få slippa begravningsavgiften också som fortfarande måste betalas på skattsedeln. Tänker inte dö de närmaste 50-åren och kan brännas istället när det är dags ifall jag slipper betala avgiften för jordplätten som inte behövs.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kyrkan gör mycket bra, inte tu tal om saken. Jag skulle utan problem kunna skänka pengar till olika välgörenhetsprojekt som kyrkan har. Men varför ska jag vara med i ett samfund jag inte delar uppfattning med?

Kanske ska jag slänga in det jag sparar i kyrkoskatt direkt i något av kyrkans stödprojekt istället? Det skulle kännas mycket mer ärligt.

För mig är det tvärtom, i grund och botten är Kyrkan bra men de slösar pengar på massa vänstergrejer som man inte vill stödja. Den dagen Kyrkan försöker återupprätta sunda värderingar och vårdar svenskt kulturarv varsamt skall jag med glädje gå med igen.

troligen har du ingen aning om kyrkans verksamheter utanför de artiklar du googlar fram där det står något sensationellt.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
Det är själva kärnan som är intressant, mobbade prästen som jobbar inom kyrkan menar att de är ute och sneseglar, bidra kan man göra på annat håll ex. till Wonderwizard :)

Det är kul att du är så engagerad i att gemene man ska trivas och inte bli förbisedda på sina arbetsplatser.

Som ditt nästa steg skulle jag rekommendera att skaffa F-skatt och skita i att betala in skatten, så du slipper bidra till de offentliganställdas lidande.
Särskilt nu i kristider när folk får ökad arbetsbörda och mår allmänt dåligt.

Det tipset var gratis, dessutom! Varsågod.

Jag gick ut ur kyrkan för 7-8 år sedan av ren snålhet. :fakta

Nu väntar jag på att man ska få slippa begravningsavgiften också som fortfarande måste betalas på skattsedeln. Tänker inte dö de närmaste 50-åren och kan brännas istället när det är dags ifall jag slipper betala avgiften för jordplätten som inte behövs.

Kom ihåg att sätta undan pengar för din kremering bara..
Har du talat om för din bank att du inte tänker dö de närmsta 50 åren?
Det borde kunna vara ett argument för att sänka dina räntekostnader, iom den minskade risken!
Själv vet jag inte riktigt när jag kommer dö, så jag har hamnat i ett litet låst läge..
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Kom ihåg att sätta undan pengar för din kremering bara..
Har du talat om för din bank att du inte tänker dö de närmsta 50 åren?
Det borde kunna vara ett argument för att sänka dina räntekostnader, iom den minskade risken!
Själv vet jag inte riktigt när jag kommer dö, så jag har hamnat i ett litet låst läge..

Har inga lån förutom CSN och de går inte att förhandla räntan med. :(

Kremeringen borde man kunna fixa själv, på ett miljömässigt accepterat sätt naturligtvis.

Kanske bättre att som i ditt fall inte veta när du ska dö, blir ju lite mer av en överraskning då...
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top