Vill bara påminna om att gå ur kyrkan i tid

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Kyrkan märks så lite i protestantiska länder. Katoliker verkar få lite mer "Bang for the buck" med exsorcism om man blir besatt, bikt, sista smörjelse, en kul påve... Vad får vi? Kyrkovalet och lite sånt...

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
WTF

okristet så det står härliga till.

Jaa om man skulle bli sugen på att dyrka satan liksom :D tror nästan gud är trött på att vara guld lockig... Han vill nog bara vara lite outlaw :( raka av håret och bara ha rosa tuppkam i mitten... Men neeee!

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Haha, vilka stofiler, lägga kvittot i kollekten :näsblod

Som att pengarna från skattsedeln inte skulle räcka. :D

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Appropå kyrkor och vad man ska ha dem till.
För ca ett år sedan snubblade jag över en lite ovanlig människas web-sida.
Jag kom att tänka på honom när jag läste den här tråden, och tittade på hans sida igen.

Om man har försökt på ett sätt att skaffa sig kompisar och kvinnor och det inte funkar så
bra, ska man då prova något nytt, byta stil eller är det bara uthållighet som fattas?

(Det kanske är lättare att förstå sammanhanget om man börjar med de första breven.)

Jag orkade inte läsa allt men detta är ytterligare en anledning till varför svenska kyrkan ska störtas inom en snar framtid :näsblod

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Oj att inte jag sett denna tråd.

Själv kommer jag aldrig gå ur kyrkan. Dom gör så mycket gott för många som har det svårt i livet. Uteliggare, knarkare, folk där anhöriga gått bort. Tsunami anhöriga/överlevare, estonia överlevare/anhöriga mm. Alla kan vända sig till kyrkan, troende eller ej.
Hur många surrar inte lite extra med prollen när ens brorsa gått bort, syrra mamma, pappa. När man har det tungt så är dom där, bergfast och försöker inte dravla på en något gudstrams.
Hur många har inte kids som går på öppna förskolan? Utnyttja tjänsten ska ni men inte betala. Tacka mej jag betalar för era jävla ungar!!

Å andra sidan så skänker jag inte en spänn till något annat.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Å andra sidan så skänker jag inte en spänn till något annat.

Jag är precis tvärtom, skänker pengar till allt FÖRUTOM kyrkan. Jag skänkte till tsunamioffer, jag har köpt uteliggarnas tidning i sthlm, jag skänker till barncancerfonden etc blabla.
Men kyrkan ska fan inte ha några pengar :mad:

Edit/ Vad fan har öppna förskolan med kyrkan att göra? Anordnar de skiten? Isåfall måste jag skriva upp ytterligare en grej som min unge inte ska få delta i.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Oj att inte jag sett denna tråd.

Själv kommer jag aldrig gå ur kyrkan. Dom gör så mycket gott för många som har det svårt i livet.

Dom gör det svårt för folk också, även i nutid och inte bara i forntid :D

Det kostar pengar och lidande, man skulle kunna tro att det är djävulen som styr kyrkan :cdevil

"Kyrkans konflikter. Det finns så många problem inom kyrkan idag, att det är en av de sämsta arbetsplatserna, kanske den sämsta efter skolan. Detta är säkert inget nytt för dig men vad gör man åt det? Själv skulle jag vilja starta något forum där utbrända och mobbade människor i Svenska kyrkans organisationer får hjälp och stöd i sin utsatta situation. De teologiska tankegångarna som Jesus delar med sig av, finns snart inte i kyrkans begreppsvärld. Det handlar mer om att sko sig på kyrkan, så så länge det går och håller, i stället för att leva i evangeliets uppmaningar. Varför skall det bara finnas kyrkor med för mycket tro eller för lite kan det inte finnas en balans, eller är vi på väg att kasta ut jesusbarnet med badvattnet? Eller är kyrkans famn så vid att alla ramlar ur den? Mvh Mobbad präst"

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=215404

Den senaste tiden har det talats en del om arbetsmiljön inom Svenska kyrkan. Mobbning, otydlig ledning och smygande tystnad, det är vardagen för många som arbetar inom svenska kyrkan och något som leder till långtidssjukskrivningar.

Den förhöjda frekvensen av arbetssjukdomar på grund av sociala och organisatoriska faktorer kan framför allt relateras till fall där relationsproblem till kolleger eller överordnade har angivits, berättar Britt-Marie Kjölsrud, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket i Gävle. Hon är samordningsansvarig för en tillsynsstrategi för Svenska kyrkan. Tillsynsstrategin arbetar verket med över hela landet med både information och inspektioner.

http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/AFATemplates/Page.aspx?id=7253

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vi får ju inte glömma hur många de dödade i sina korståg för att "frälsa" världen, värsta Hitlerfasonerna juh! Bara en sån grej liksom, men det har man lyckats förtränga hos folk.

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
Vi får ju inte glömma hur många de dödade i sina korståg för att "frälsa" världen, värsta Hitlerfasonerna juh! Bara en sån grej liksom, men det har man lyckats förtränga hos folk.

Om du ska börja blanda in historiska händelser i ditt ganska enfaldiga och skygglappsdoftande resonemang så tycker jag att du ska slå upp historieböckerna och läsa på riktigt.
Om vi kollar historiskt så finns det nog inte en enda organisation eller stat någonsin som aldrig, direkt eller indirekt, tagit ett liv.

Jag är på Qwerty's sida. Tänker aldrig gå ur kyrkan. Oavsett historiska tvivelaktigheter så lever vi i det som allmänt är känt som "nutid", och jag anser att kyrkan gör väldigt mycket nytta i vårat samhälle.
Särskilt för utsatta personer som har det svårt.
Men sånt är väl inte lika "ballt" att uppmärksamma..

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Om du ska börja blanda in historiska händelser i ditt ganska enfaldiga och skygglappsdoftande resonemang så tycker jag att du ska slå upp historieböckerna och läsa på riktigt.
Om vi kollar historiskt så finns det nog inte en enda organisation eller stat någonsin som aldrig, direkt eller indirekt, tagit ett liv.

Jag är på Qwerty's sida. Tänker aldrig gå ur kyrkan. Oavsett historiska tvivelaktigheter så lever vi i det som allmänt är känt som "nutid", och jag anser att kyrkan gör väldigt mycket nytta i vårat samhälle.

Håller med till fullo om att kyrkan gör nytta, även om jag inte själv är med i Svenska Kyrkan. Jag kan helt enkelt inte vara med in en grupp vars hela fundament jag är väldigt skeptisk till. Jag är helt enkelt inte troende och har därför valt att ställa mig utanför den gemenskapen. Detta val är helt och hållet mitt, och jag anser att varje individ själv har rätt att välja om de vill vara med eller inte.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer

Bra inlägg i debatten. Har själv varit nära flera gånger att gå ur men alltid fallit tillbaka till de positiva sakerna som kyrkan trots allt står för. Enkelt och smidigt för mig, jag behöver inte välja speciellt mycket. Att kyrkan historiskt sett spillt blod till höger och vänster är som sagt inte relevant längre.

Sen kan man fundera på om andra religioner vinner mark, ingen nämnd men jag antar att ni förstår vilka jag syftar på. Då resonerar jag som så att det nog är bra med en motpol för att hålla en viss balans. Jämför öst och väst efter kriget tex, hur hade det sett ut om öst varit den dominanta makten.

Lite OT, men ville ändock påpeka att Westergren dock har en poäng här.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Haha, ta några djupa andetag och sen läser du ordboken under bokstaven "I" och letar efter Ironi :rofl

Du får gärna stanna i kyrkan för mig, jag gjorde denna tråden för oss som inte vill vara men som kanske inte har gått ur den än.
Man kan skänka pengar även på egen hand, du lär ju tex skänka betydligt mer på egen hand om du tar din kyrkoskatt och ger bort den istället för att betala till kyrkan, eller hur?
Jag gillar inte att betala till en grupp människor som lever efter en bok som inte har någon som helst sanningsanknytning, och inte delar mina meningar för fem öre. Det är ungefär som att jag skulle betala in medlemsavgift till Miljöpartiet eller Botkyrkas frimärksklubb fast jag inte delar deras synpunkter.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Det är bra med svenska kyrkan.
Har besökt den väldigt många gånger sedan man började betala skatt än före.

Och vart skulle man annars gå och lipa när nån stackars motorcyklist kört ihjäl sig?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Edit/ Vad fan har öppna förskolan med kyrkan att göra? Anordnar de skiten? Isåfall måste jag skriva upp ytterligare en grej som min unge inte ska få delta i.

I min kommun så tror jag att alla öppna förskolor är kyrkliga, kan dock ha fel på alla.
Skriv gärna upp det eftersom jag hatar folk som ska snika till sig saker.:)

Jag är precis tvärtom, skänker pengar till allt FÖRUTOM kyrkan. Jag skänkte till tsunamioffer, jag har köpt uteliggarnas tidning i sthlm, jag skänker till barncancerfonden etc blabla.

Lite lustigt, då jag är helt tvärt om. Men å andra sidan så betalar jag kyrkan för att slippa bry mej. Köper in tjänsten så att säga.

Jag gillar inte att betala till en grupp människor som lever efter en bok som inte har någon som helst sanningsanknytning, och inte delar mina meningar för fem öre. Det är ungefär som att jag skulle betala in medlemsavgift till Miljöpartiet eller Botkyrkas frimärksklubb fast jag inte delar deras synpunkter.

Fast där tycker jag att du har fel. Kyrkan idag predikar inte som förr, gud är inte allt. Man kan som mej icke troende faktist se mellan fingrarna på denna guds dyrkan, då även kyrkan moderniserats. Idag kan ju till och med kvinnor vara präster:rolleyes:

Jag betalar gärna meddlemsavgiften och ser andra i nöd utnyttja tjänsten. Vem vet en dag kanske det är jag som sitter där när jag förlorat allt. Ber gör jag inte, men kanske jag får stöd att orka vidare och resa mej.

P.s Jäklar vad jag hackar på dej:)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är bra med svenska kyrkan.
Har besökt den väldigt många gånger sedan man började betala skatt än före.

Och vart skulle man annars gå och lipa när nån stackars motorcyklist kört ihjäl sig?

Varför skulle man gå dit och lipa när nån dör? Jag besöker kyrkan vid begravningen samt när någon imbecill envisas med att gifta sig i kyrkan. Vill jag gråta över att nån i min närhet dör så kan jag lika gärna göra det hemma än i en stor och kall kyrka.

Qwerty, jag kände inte till det där om öppna förskolan och stämmer det så kommer min unge inte få gå där, även om det känns intressant om man kan snika in sig :D
Att de inte predikar som förr är jag medveten om men fortfarande så låter de vuxna människor som tror på det som skrivs i bibeln bestämma och ha sig. Prästerna alltså. Svårt att ta dem seriöst, även om de gör mycket gott.
Som sagt, det är ju egna val precis som med allt annat här i livet, jag lyckades ju dock med mitt syfte med tråden då flertalet insåg att de ännu inte hade gått ur. Att du är med i den stör mig inte SÅÅÅÅÅ mycket trots allt :D

Och det är lugnt, du får hacka på mig. Jag är inte en sån person som tar åt mig då jag vet att jag alltid har rätt och kör min egna väg, jag låter även andra få tycka som de vill så länge det inte komplicerar mitt liv mer än nödvändigt :Bugar

*Jag är dryg, jag vet det så ni behöver inte påtala det mer än nödvändigt*

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Kanske vore något att gå ur.. har inte intresse av Religiöst giftemål eller kyrklig begravning... Varför betala underhåll för synder man inte ens tror på :confused:

Blev "antastad" av Jehovas igår. Läskiga typer. Bruden var riktigt snygg :tuttar . Förmodligen bara för att frestas. Får man automatiskt en tilldelning av rituella samlag om man joinar sekten?

Om man skulle få det hade vi väll redan accepterat Jehovas som ledare ^^ :Bugar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...