Vill du att det ska byggas en roadracingbana i Stockholm?

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
Varför byggs det ingen roadracingbana i Stockholms län?

Ska det vara så j-a svårt att satsa några miljoner (eller vad det nu kan kosta) och se till att bygga en riktig roadracingbana i Stockholms närhet? Förarunderlaget måste ju vara bland det bästa i norden. Likaså publikunderlaget. Närhet för företag och sponsorer måste ju också vara bra.
Om man bygger en "riktig" racebana kanske man kan locka större internationella motorevenemang som F1 (inte för att jag bryr mig om F1 men finansieringen av banan borde underlättas) också.

Hur har andra roadracingbanor kommit till världen? Måste vi ligga på kommunen, SMC, SVEMO, SMR eller företag...? Någon som vet?

Har inte hittat några tidigare trådar i ämnet och hoppas nu att fler tycker som jag.

För övrigt fattar jag inte hur någon kan ha något annat intresse än roadracing...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vill du ha en namninsamling på första sidan på Sporthoj.com ? Jag kan fixa en sådan.. no problems! Tar 5 minuter! Säker på att vi kan få ihop några tusen namn...

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
Swedie skrev:
Vill du ha en namninsamling på första sidan på Sporthoj.com ? Jag kan fixa en sådan.. no problems! Tar 5 minuter! Säker på att vi kan få ihop några tusen namn...
Tack, ja. :Bugar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ska man kanske koppla en intressant sida med lite info om hur det hela möjligen skulle kunna gå till? alltså bygget av en RR bana i Stockholmslän.

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Swedie skrev:
men okej! sedär... så det kommer alltså byggas en bana?

Nja.. det verkar ju inte gå så snabbt framåt med den.

och sedan:

I starten kommer vi att satsa på dragracing.
....
....
I förlängningen finns även planer på andra typer av tävlingsbanor, t.ex. för rallycross, rally, karting och bantävlingar av STCC typ

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
Swedie skrev:
Ska man kanske koppla en intressant sida med lite info om hur det hela möjligen skulle kunna gå till? alltså bygget av en RR bana i Stockholmslän.

Menar du att någon skulle knacka ihop en infosida om detta och länka från Sporthoj.com? Hm.. Om du har lust så. Vet inte var man ska börja men jag tycker det verkar så absurt att det inte finns nån bana i Sthlm och vill gärna få igång något. Jag har inte rätt kompetens för att säga hur det skulle gå till men jag har garanterat viljan!

Glad att du är engagerad.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det måste ju gå!!! Kolla bara på Gotland ring!
Är ju helt sjukt att det inte finns nån bana här i näheten...

Var det inte nåt på G i Enköping??

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
en f1 bana kostar 1/2 miljard och uppåt att bygga sen vill nog f1 ändå inte komma hit pga tobaksreklam mm men det går tydligen att lösa med pengar och det samma gäller motogp. Men att det kostar 1/2 miljard verkar inte vara några problem för nu pratar man om att bygga en ny nationalarena för fotboll för dom pengarna

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Inte bara banan och dess kvalitet som bestämmer huruvida F1- eller MotoGP-cirkusen ska komma hit. Den potentiella marknaden är otroligt mycket viktigare, och i ett litet land som Sverige är försäljningssiffrorna för hojar försvinnande liten jämfört med sydeuropeiska länder.

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Tyvär så är det nog som så att den tilltänkta banan i Hallstavik nog bara är en önskedröm, det har snackats i många år om den och det verkar nog som om "naturensvänner" och dylika förbund är mycket skickliga på att stoppa allt som har med motor att göra.
Är det inte älgar som blir rädda så kan man ge sig f*n på att det växer någon ovanlig svamp på den tänkta platsen för banan. :mad:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Biifer skrev:
Att ha en bana på Gottland var redan får början en dum idé! Kostar ju skjortan bara att ta sig dit :fakta

Tje, vetifanken om det kommer bli så dyrt, åtminstone inte vid tävlingsarrangemang, då det kommer erbjudas ganska rejäla rabatter.
För oss från stockholm är det inte dyrare än att åka till skåne. Bara att trilla ner till nynäshamn, färjan, sen fyra mil till och man är framme.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hemsidan för projektet i Enköping verkar gammal och inte så uppdaterad, hur går det egentligen för dom?

Målet med en sån här anläggning behöver ju inte vara att få hit F1 eller MotoGP, det tror jag är omöjligt hur fin anläggningen än blir. Det är så mycket annat som ligger bakom än bara banan i sig. Tobaksreklam, spritreklam, publikintresse, sponsorintresse, mediaintresse, o.s.v.
Jag tror att det sista GP't redan gått i Sverige, ska mycket till om vi ska få tillbaka ett GP i nån motorsport (förutom Speedway och cross).

Nej, en sån här anläggning måste byggas för nationella mästerskapstävlingar i RR och banracing, kanske några EM tävlingar typ ETCC eller nåt.
Ovalbana vet jag inte heller om jag tror på, vem ska nyttja en sån?
Om man lyckas få hit en CART tävling så kommer banan att användas en gång per år... Vilken sponsor vill betala för det? Det är ju inte direkt så att vi har ett ovalbanemästerskap i Sverige....

Hoppas det går bra för Gotland ring, då kanske fler får upp ögonen för banracing, och att sådana projekt kan gå att ro i land...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är lite som att fråga om man vill ha mer pengar. Klart man vill!

Vart skall ni skicka namnen? Till kungen?

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Det största problemet vi har är nog varken pengar eller plats. Det är Politikerna, eller folket i största almenhet, som gör så att politikerna fjäskare för att inte förlora viktiga väljare. Kolla bara Anderstorp, två "bullerdagar" om året, samt att det är ett gnäll varje gång någon får chansen att öppna munnen. Det är helt fel inställnig som gör att det blir så. Om man jämför med många andra länder där motorsport verkligen räknas som sport och man tycker man har problem med ljudnivån där man bor så är det flytta som gäller. Inte gnäll så kanske det stängs.
Visst skulle det vara trevligt med en bana i Tokholm, eller varför inte lite mer centralt, Jönköping eller nåt. Då har alla lika långt, men att få det hela vägen tror jag kan vara ganska svårt.

// Wip

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Wip skrev:
Visst skulle det vara trevligt med en bana i Tokholm, eller varför inte lite mer centralt, Jönköping eller nåt. Då har alla lika långt, men att få det hela vägen tror jag kan vara ganska svårt.

// Wip

Eeeeh vänta nu, hur långt har man till racingbanor om man bor i jönköping?
Det måste väl vara rätt ultimat redan?
Är väl inte så långt till Kinnekulle, Mantorp, Sviestad? Eller är det jag som ör bedrövlig på Geografi?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras