Vill du att det ska byggas en roadracingbana i Stockholm?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Biifer skrev:
Att ha en bana på Gottland var redan får början en dum idé! Kostar ju skjortan bara att ta sig dit :fakta

Det är nog smart av Gotlänningarna, hur mycket "motorsport-turister" kommer dom inte att få nu?
Bandagar, tävlingar, träningar, och alla möjliga events kommer givetvis att locka massor med folk under året. Alla måste åka båt eller flyg, alla måste sova nånstans... Vilket i sin tur gynnar turistindustrin på Gotland...

Hur många här på forumet har t.ex inte tänkt tanken att man kan mixa en semester med tjejen, med några bandagar på Gotland ring?
Banåkning typ varannan dag, och sol och bad varannan i en vecka...

Jag tror att det blir rätt lyckat det där med Gotland Ring...

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
om man kan skriva kontrakt med f1-motogp där man är garanterad att dom kommer hit dom närmaste 10 åren så kan man bygga en så där anläggning som viking motorpark i enköping om inte så nöjer jag mig med en anläggning som har en standard någonstans mellan kga och mantorp som kan byggas för en betydligt billigare peng

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Mediabevakningen är för jävla dålig på roadracing. :( Sporten visar typ 5 sec när Rossi rullar över mål å de förklarar att han blivit världsmästare. Efter det kan de visa ett reportage på 10 min om den tråkiga motorsporten speedway :dummer

Där håller jag med de flesta tjejer när de förklarar varför motorsport är så tråkigt: -De kör ju bara runt, runt. :rolleyes:

\Masonit

Last edited:

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
problemet med gotland är väl att dom redan har knökfullt på sommaren men tomt på vintern och sen ska vi komma och trängas på färjor flyg hotell mm när dom redan har det fullt

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Macke skrev:
Eeeeh vänta nu, hur långt har man till racingbanor om man bor i jönköping?
Det måste väl vara rätt ultimat redan?
Är väl inte så långt till Kinnekulle, Mantorp, Sviestad? Eller är det jag som ör bedrövlig på Geografi?
Det stämmer, är mellan 10-20 mil till Mantorp, Sviestad, Kinnekulle, Anderstorp, Geleåsen, Falkenberg...

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
Tanken var ju just att Stockholm, som ändå har rätt mycket folk boende i sig, borde ha en egen bana. Linköping har ju två! Det är INTE rättvist.

Nej, en sån här anläggning måste byggas för nationella mästerskapstävlingar i RR och banracing, kanske några EM tävlingar typ ETCC eller nåt.

Ok. Skit i GP. Pengar borde kunna lösa sig utan större problem. Den stora frågan är: Hur har de andra banorna uppstått?! Hur ska vi göra? Var ska vi engagera oss? Vilken maktfaktor ska vi gå på? Det är ju trevligt att vi alla tycker likadant här på Sporthoj.com men vi kommer inte få någon racingbana nära vår huvudstad bara för det!

Är det någon idé att engagera sig i SMC eller kanske någon av Stockholmsklubbarna, typ Västra MK?

Fan. Vi måste göra verklighet av detta!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Macke skrev:
Hemsidan för projektet i Enköping verkar gammal och inte så uppdaterad, hur går det egentligen för dom?

Det senaste snacket jag hörde lokalt var att miljöutredningar och sånt hade avslutats och att de i princip hade fått klartecken från den instansen. Dock räknar de väl med ett antal överklaganden från de få som bor i närområdet, och sist men inte minst saknas det ju finansiärer.....

Jag kan ju dock meddela att jag står med spaden i högsta hugg. :D

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ninja 9R skrev:
Det stämmer, är mellan 10-20 mil till Mantorp, Sviestad, Kinnekulle, Anderstorp, Geleåsen, Falkenberg...

Ja, jag tänkte väl det.... Så dålig i geografi är jag väl ändå inte... :D

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
att samla in namn har nog racing fanatiker som vi försökt med förut men då fanns inte internet och kan vi börja här på sh och sen få bilfanatikerna,dragraggarna och andra tänkbara grupper att göra lika dant så ska väl vi få in bra mkt mer namn än trädkramare mm

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Hoj
Hojlös =(
Jag har hört lite rykten att dom ska bygga ut Björkvik ring med större avvåkningszoner. Vad jag har förstått så väntar de bara på nåt tillstånd.

Lite fakta (långa banan):
Ligger ca 13 mil från Stockholm
Längd: ca 3 km
Bredd: 8 m
Max bredd: 25 m

Gå in på www.bjorkvikring.se och läs mer.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Penguin skrev:
Det senaste snacket jag hörde lokalt var att miljöutredningar och sånt hade avslutats och att de i princip hade fått klartecken från den instansen. Dock räknar de väl med ett antal överklaganden från de få som bor i närområdet, och sist men inte minst saknas det ju finansiärer.....

Jag kan ju dock meddela att jag står med spaden i högsta hugg. :D

Som jag förstått det finns det inga finansiärer längre. Nog största anledningen til varför de inte uppdaterat sin hemsida på sådär två år..

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
oFFkeFF skrev:
Som jag förstått det finns det inga finansiärer längre. Nog största anledningen til varför de inte uppdaterat sin hemsida på sådär två år..

Kan hända att så är fallet, men de ställde iaf ut med lite info på motordagarna i Enköping i somras. Läste om det i lokalpressen i våras också.....men det går ju inte fort framåt om vi säger så....

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Banor mer centarlt!

Jag tycker det finns en hel del banor söder ut! Men det finns inte speciellt många ovan för Stockholm!!! Känns ganska trist att åka 30mil eller mer för att få uppleva lite gädje! Det satsas alldeles för lite pengar på motorsport i Sverige!!!

Mvh Fredric

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Da Weasel skrev:
Jag har hört lite rykten att dom ska bygga ut Björkvik ring med större avvåkningszoner. Vad jag har förstått så väntar de bara på nåt tillstånd.

Lite fakta (långa banan):
Ligger ca 13 mil från Stockholm
Längd: ca 3 km
Bredd: 8 m
Max bredd: 25 m

Gå in på www.bjorkvikring.se och läs mer.

Huh? Vart fan ligger den där? Nyköping?
Har aldrig hört talas om, är ju inte så lång för oss att åka Andreas! :tummenupp

Den såg rätt lik Mantorp ut på banskissen... :D
Start/mål - vänster - lååång höger - chikan - lååååååång raka - 180 grader höger - vänster - skarp höger - skarp väster ut på start/mål

När provkör vi??? :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
velocitat skrev:
Pengar borde kunna lösa sig utan större problem.
Fixa dem och ring sedan till viking motorPark så fixar de resten. Tror du underskattar pengaproblemet.

Den enda, större, bana som byggts i "modern tid" är väl Gotland Ring. Det ligger privata, finska intressen (stålar) bakom.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Varför Stockholm? Opartiske jag tycker att det borde finnas en RR-bana i Öresundsregionen istället :D Danskarna har gott om pengar, och vi i Skåne har marken.

Ska jag ändå få hålla på med önskningar så bör Knutstorp förlängas och SRW skulle kunna klara sig med ett par hårnålar mindre samt bättre avåkningszoner.

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
Bingo skrev:
Fixa dem och ring sedan till viking motorPark så fixar de resten. Tror du underskattar pengaproblemet.

Den enda, större, bana som byggts i "modern tid" är väl Gotland Ring. Det ligger privata, finska intressen (stålar) bakom.

Vad jag menar är att om man placerar en racebana ett par mil från Stockholm (borde räcka buller wise) borde man ha optimala förutsättningar för intäkter av olika slag. Publik, förare, sponsorer, etc. Om flera andra banor runt om i Sverige har lyckats med pengafrågan ska väl inte Stockholm ha större problem?

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Hoj
Hojlös =(
Macke skrev:
Huh? Vart fan ligger den där? Nyköping?
Har aldrig hört talas om, är ju inte så lång för oss att åka Andreas! :tummenupp

Den såg rätt lik Mantorp ut på banskissen... :D
Start/mål - vänster - lååång höger - chikan - lååååååång raka - 180 grader höger - vänster - skarp höger - skarp väster ut på start/mål

När provkör vi??? :D

Nu till sommaren får man ju hoppas :)

Jag ringde faktiskt och de bekräftade planerna på att bygga ut avåkningzonerna. Det lät oxå som de hade planer på att bygga ut själva banan. (Kanske bredda den) :banana

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
velocitat skrev:
Vad jag menar är att om man placerar en racebana ett par mil från Stockholm (borde räcka buller wise) borde man ha optimala förutsättningar för intäkter av olika slag. Publik, förare, sponsorer, etc. Om flera andra banor runt om i Sverige har lyckats med pengafrågan ska väl inte Stockholm ha större problem?

Problemet runt mälaren är att det bor så mycket folk, så det finns många som kan gnälla på buller. När man väl övervunnit det problemet kommer nästa.
Pengar. projektet som vikingmotorpark är ju jäkligt ball, men det är svårt att bara hitta 50-100 miljoner till en bana, ska man som dem locka fram 1 miljard är det inte enklare. De hade en kille som skulle dunka upp hälften, men som jag förstått det är den killen numer bankrutt efter sina placeringar i rockingham i england och banan i tyskland jag inte kommer på namnet på.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras