Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
Har 255 kvadratmeter platta med golvvärme. 140 km2 villa, 55 km2 garage samt 20 km2 pannrum/förråd.

Uppvärmning med bergvärmepump.

Förbrukning per år är ca: 11 500 kw timmar och det inkluderar hushållselen.

På en nybyggd kåk (3-glasfönster samt tjocka väl isolerade väggar) knappt värt investeringskostnaden för bergvärmen, men med en rörmokare i familjen blev det värt det ändå. :)

Braskaminen är bara för mys. Fyller ingen värmefunktion.

//M

Nu snackar vi villa:yoparty

Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Villan jag försöker sälja i Norrland har pellets värme och murspis.
Det var villan på 120kvm samt källaren på 60kvm källare som värmdes.
(Ladugården på 350-400kvm värmdes inte)
Det gick ca 2-3kubik ved (jag & fd frun eldade i murspisen som pyromaner med oändligt med tändstickor) samt ca 7ton pellets

Sen tillkomme hushålls el på det

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Villan jag försöker sälja i Norrland har pellets värme och murspis.
Det var villan på 120kvm samt källaren på 60kvm källare som värmdes.
(Ladugården på 350-400kvm värmdes inte)
Det gick ca 2-3kubik ved (jag & fd frun eldade i murspisen som pyromaner med oändligt med tändstickor) samt ca 7ton pellets

Sen tillkomme hushålls el på det

Pellets är ju ett av dom billigaste systemen att värma huset med, men det är inte underhållsfritt direkt.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Bergvärme i ett gammalt oisolerat hus.
Kompletterat med extra radiatorer så max framledning ligger på 42gr
160kvm som värms till 22gr med 12500kwh/år ink hushållsel.
Värme/varmvatten ca: 7500kwh/år

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bergvärme i ett gammalt oisolerat hus.
Kompletterat med extra radiatorer så max framledning ligger på 42gr
160kvm som värms till 22gr med 12500kwh/år ink hushållsel.
Värme/varmvatten ca: 7500kwh/år

Ok, det fungerar bra ändå trots dåligt isolerat och låg framledningstemp? Jag är inte hemma alls på dessa punkter, ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad jag har för framledningstemp på min fjärrvärme. Och exakt vart beräknar man framledningstempen :va

Jag skulle behöva lite tid att läsa på i ämnena känner jag...

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Fördelen med att :borra för Bergvärme e att du även kan koppla på Frikyla.
Installerade detta hos en kamrat och det e riktigt smidigt och effektivt,svalt som tusan och du höjjer COPn lite granna på VPn.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fördelen med att :borra för Bergvärme e att du även kan koppla på Frikyla.
Installerade detta hos en kamrat och det e riktigt smidigt och effektivt,svalt som tusan och du höjjer COPn lite granna på VPn.

Hur funkar detta då rent praktiskt? Då kanske man ska förbereda något inför kommande ventilation?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Jag vart uppringd av nån luftvärmepumps nisse förra veckan. Han sa dom skulle vara på vår gata å jobba nästa dag å ville komma förbi å visa hur billigt å bra det var med lvp. Först å främst , jag bor på landet finns inga gator här. Först frågade han vad vi värmde huset med. Ved panna med ved ifrån egen skog sa jag. Han fortsatte å tjata med hur han skulle kunna sänka uppvärmningskostnaden och att dagens lvp gav full effekt ner till -40gr . Kan väl inte bli så mycket billigare än jag har nu möjligtsvis bekvämare. Idiotförklarade killen, dock inte över telefonen.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Hur funkar detta då rent praktiskt? Då kanske man ska förbereda något inför kommande ventilation?
Det enda man behöver göra e att sätta av två T-rör med ventiler och en backventil imellan på tilloppet till VPn.Man brukar gå upp en storlek på backventilen för att inte hindra flödet på Köldbärarkretsen.
Sedan ere bara att bygga på vad man vill. Vi byggde bara på med en C-pump och en Bypassledning för att inte pumpen ska gå ihjäl sig när termostaten stänger på konvektorn.
Kyler rätt rackarns bra när man öser på fläkten och laddar konvektorn med 5 gradigt vatten. Dock så måste man se till att leda iväg kondensen för det blir en rejäl mängd om det e fuktigt ute.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Ok, det fungerar bra ändå trots dåligt isolerat och låg framledningstemp? Jag är inte hemma alls på dessa punkter, ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad jag har för framledningstemp på min fjärrvärme. Och exakt vart beräknar man framledningstempen :va

Jag skulle behöva lite tid att läsa på i ämnena känner jag...

Vill minnas att purmo har något excelblad man kan ta hem från deras site för att beräkna temperaturer. I mitt fall slog jag in 7 extra element vid installationen och det håller ju ned framledningstemperaturen.

Du får invänta -10gr eller så och kontrollera hur varmt vatten du måste skicka på för att hålla stabil innetemp på nuvarande system. Det ger viss vägledning för om bergvärmen kommer fungera med nuvarande konfiguration.

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Eldar med ved, egen skog och egen vedmaskin.
Om viljan och tiden finns kör man upp årsbehovet på en dag.
Vedmaskinen är ju inte direkt billig, men köper man ihop med några grannar är det inte så farligt.

Är pellets inte populärt längre?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det enda man behöver göra e att sätta av två T-rör med ventiler och en backventil imellan på tilloppet till VPn.Man brukar gå upp en storlek på backventilen för att inte hindra flödet på Köldbärarkretsen.
Sedan ere bara att bygga på vad man vill. Vi byggde bara på med en C-pump och en Bypassledning för att inte pumpen ska gå ihjäl sig när termostaten stänger på konvektorn.
Kyler rätt rackarns bra när man öser på fläkten och laddar konvektorn med 5 gradigt vatten. Dock så måste man se till att leda iväg kondensen för det blir en rejäl mängd om det e fuktigt ute.

Du, jag ber om att få återkomma i ett PM om det blir så att jag väljer bergvärme för det där lät intressant då jag vill hålla 17-18 grader inne på sommaren :tummenupp

Vill minnas att purmo har något excelblad man kan ta hem från deras site för att beräkna temperaturer. I mitt fall slog jag in 7 extra element vid installationen och det håller ju ned framledningstemperaturen.

Du får invänta -10gr eller så och kontrollera hur varmt vatten du måste skicka på för att hålla stabil innetemp på nuvarande system. Det ger viss vägledning för om bergvärmen kommer fungera med nuvarande konfiguration.

Jag ska se om jag har några dokument på min anläggning och försöka lära mig lite om den. Annars så kan jag säkert ringa värmeverket så får de skicka ut nån och lära upp mig, det borde ju ingå i dessa 4000:-/år...

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag vill bara flika in med att säga att Fjärrvärme e bäst och det finns inget annat alternativ....alls. Jag säger inte detta bara för att jag jobbar med det;)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag eldar med ved för varmvatten och värme, kostar gratis förutom sotning ett per gånger per år då.
Elkostnaden brukar ligga på 300-400:-/mån på sommaren och ca 1.000-1.500:- på vintern, ibland behövs ju elpatronen.
Ska dock inhandla ny panna och tre stycken 750l ackar så då blir det ju en nätt summa på ca 120.000:- att installera, men vi kommer kunna spara ca 1.000:- i månaden vintertid.
En bonus är ju att man får mycket jämnare värme i huset :)

Jag har en egen oljekälla så olja är det billigaste:va

Konverterade från direktverkande el till bergvärme -04.

Det bästa jag gjort, har inte ångrat nånting förutom att jag inte borde snålat på borrningen (Bårror åldras) 20-50 m till skulle varit optimalt.

Det som kostade mycket vid borrningen var startkostnad och fodringen ner till berggrund men sen var metrarna nästan gratis.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Eldar ved. Ca 25m3/år. Har elberedare på sluttampen så man inte behöver bry sig om att elda för vv. Elbastu.
Bränner ca 7000 kwh el/år.
120 m2 villa och 80 m2 fristående garage/pannrum.

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Jag eldar med ved för varmvatten och värme, kostar gratis förutom sotning ett per gånger per år då.
Elkostnaden brukar ligga på 300-400:-/mån på sommaren och ca 1.000-1.500:- på vintern, ibland behövs ju elpatronen.
Ska dock inhandla ny panna och tre stycken 750l ackar så då blir det ju en nätt summa på ca 120.000:- att installera, men vi kommer kunna spara ca 1.000:- i månaden vintertid.
En bonus är ju att man får mycket jämnare värme i huset :)

Jag betalar samma för att installera bergvärmepump, villa på 200kvm i Tokholm, förbrukar idag vattenburen el-panna ca 33 000 kwh/år. Med pumpen påstår nasaren att jag spar 18-22 lök per år. Pay-off tid blir då fem-sex år.

Är inte bergvärme bättre alternativ för dej? Du behöver ju komma upp i 18-22 vintermånader per år för en rimlig payofftid.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hade jag haft villa hade jag lätt haft en Skandia eller Seffle i källaren. Högtidligen stoppad 2 ggr per år för kannhalning/sotning. Övrig tid: taktfasta rökringar ur skorstenen.

Kylvattnet naturligtvis kopplat till vattenelementen och vevaxeln via 440/230 genset till elsystemet. Stor gratis spilloljetank (för grannskapets bilar) till bränsleförsörjningen.

Grannskapets snygga teens-ungar hade gillat sound och markvibrationer och förlagt sina första trevande drogliberala 120 bpm-raves på min svavelhaltiga ogräsmatta, där de dansat framför mitt köksfönster.

[YOUTUBE-ID]i7JQ7Kc--qM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning